Forum > PC related Forum

Zijn er hier ook producers aanwezig?

(32 reacties. Pagina 3 van 4)
Moderator(s): Dré
H.Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-10-2003
Laatste: 17-12-2009
Berichten: 326
3-5-2004 18:54

Snake schreef:

Als je niet graag met software werkt, dan zou ik toch echt eens kijken om op harware over te stappen. Of een combinatie eventueel.
als je goed had gelezen wat ik zei dan had je gezien dat ik zei: "ookal werk ik niet graag met software, er gaat niks boven software sequencers, omdat ze toch net wat meer mogelijkheden hebben dan hardware sequencers"
SnakeEffect Guru
Uit: België
Sinds: 17-2-2003
Laatste: 19-4-2014
Berichten: 675
4-5-2004 10:15

H. schreef:

als je goed had gelezen wat ik zei dan had je gezien dat ik zei: "ookal werk ik niet graag met software, er gaat niks boven software sequencers, omdat ze toch net wat meer mogelijkheden hebben dan hardware sequencers"
Ik heb goed gelezen. Een systeem waar je niet graag mee werkt, is nooit goed. Een systeem waar je wel graag mee werkt komt je creativiteit alleen maar ten goede.

En ik ben er zeker van dat de Yamaha QY700 minstens evenveel kan als een software sequencer.

Je doet ervan wat je wilt natuurlijk, maar als ik jou was zou ik eens bij de dichtsbijzijnde winkel binnenwippen.
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
5-5-2004 23:44
@ Snake
Nog de volgende opmerking over onderstaande vraag en antwoord. (
- Ik heb begrepen dat je synth's op stereo kanalen aan moet sluiten,
--------------------------------------------------------------------------------

Hiervan kun je doen wat je zelf wilt. Je bent niet verplicht stereo kanalen te gebruiken. Bijna iedereen gebruikt mono kanalen omdat je dan het betreffende instrument / geluid op dat kanaal apart kunt editen, en de pan kunt instellen zodat de mix goed klinkt.
Ik heb dacht ik alles doorgelezen en volgens mij mis ik het volgende: Je bent inderdaad niet verplicht stereo kanalen te gebruiken MAAR stereo synths zijn wel degelijk stereo! en klinken dan ook bij sommige geluiden veel "breder/vetter" bij mono weergave vervalt dit.
Een stereo synth moet je dus naar mijn mening wel stereo aansluiten.
Tevens denk ik dat je de synth toch beter via een DI box kan laten lopen, mits je een speciale keyboard mixer hebt. (bij sommige Roland modules is het een Must.)

Martin.
kvm entertainment
SnakeEffect Guru
Uit: België
Sinds: 17-2-2003
Laatste: 19-4-2014
Berichten: 675
6-5-2004 08:12

kvm schreef:

Je bent inderdaad niet verplicht stereo kanalen te gebruiken MAAR stereo synths zijn wel degelijk stereo! en klinken dan ook bij sommige geluiden veel "breder/vetter" bij mono weergave vervalt dit.
Bij sommige synths kun je de stereo-uitgangen ook toewijzen als mono kanaal. Drums dan bijvoorbeeld op uitgang L, hats op uitgang R, enzovoort. Bij deze werkwijze is het veel handiger die uitgangen mono aan te sluiten op je mixer, zo kan je elke uitgang bijvoorbeeld door een aparte effectprocessor of compressor (of nog iets anders) halen, of niet.

Als voices niet gepand worden via een extern mengpaneel, gebeurt dit meestal in de synth zelf. Als je zo werkt en op de stereo uitgang komt dus een mix van diverse voices, dan kun je deze inderdaad beter stereo aansluiten. Maar twee mono kanalen gebruiken hiervoor gaat ook. Dan moet je op elk kanaal de pan goed instellen en je kunt vervolgens linker en rechter kanaal naar believen editen met effectprocessors (via aux sends) en de EQ per kanaal instellen.

Een synth aansluiten doe je dus zoals je zelf wilt eigenlijk. De ene methode heeft voordelen die de ander niet heeft, en vice versa.

[EDIT schreef:

Over die DI box: ik weet hier het fijne niet van maar is dit geen toestel om van een niet gebalanceerd signaal een gebalanceerde versie te maken?

Daar de meeste duurdere synths gebalanceerde uitgangen hebben zou het aansluiten op zo'n box dus overbodig zijn (zou misschien zelfs voor problemen kunnen zorgen indien je er toch een gebalanceerd signaal op aansluit, geen idee).

Trouwens een line level instrument (zoals een synth) dat niet gebalanceerd is zorgt niet voor overdreven veel interferentie, op voorwaarde dat de kabels niet naast een netspanningskabel liggen en de kabels niet te lang zijn natuurlijk.
[/EDIT]
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
6-5-2004 20:58

Snake schreef:

Bij sommige synths kun je de stereo-uitgangen ook toewijzen als mono kanaal. Drums dan bijvoorbeeld op uitgang L, hats op uitgang R, enzovoort. Bij deze werkwijze is het veel handiger die uitgangen mono aan te sluiten op je mixer, zo kan je elke uitgang bijvoorbeeld door een aparte effectprocessor of compressor (of nog iets anders) halen, of niet.

Als voices niet gepand worden via een extern mengpaneel, gebeurt dit meestal in de synth zelf. Als je zo werkt en op de stereo uitgang komt dus een mix van diverse voices, dan kun je deze inderdaad beter stereo aansluiten. Maar twee mono kanalen gebruiken hiervoor gaat ook. Dan moet je op elk kanaal de pan goed instellen en je kunt vervolgens linker en rechter kanaal naar believen editen met effectprocessors (via aux sends) en de EQ per kanaal instellen.

Een synth aansluiten doe je dus zoals je zelf wilt eigenlijk. De ene methode heeft voordelen die de ander niet heeft, en vice versa.
Ja, ik snap wel wat je bedoelt, het komt er dus toch op neer dat je je keyboard dus vrijwel,altijd stereo aansluit op 2 kanalen van je (studio/pa)mengtafel en de panpots gebruikt mits het keyboard mono is.
[EDIT schreef:

Over die DI box: ik weet hier het fijne niet van maar is dit geen toestel om van een niet gebalanceerd signaal een gebalanceerde versie te maken?

Daar de meeste duurdere synths gebalanceerde uitgangen hebben zou het aansluiten op zo'n box dus overbodig zijn (zou misschien zelfs voor problemen kunnen zorgen indien je er toch een gebalanceerd signaal op aansluit, geen idee).

Trouwens een line level instrument (zoals een synth) dat niet gebalanceerd is zorgt niet voor overdreven veel interferentie, op voorwaarde dat de kabels niet naast een netspanningskabel liggen en de kabels niet te lang zijn natuurlijk.
[/EDIT]
Met een DI box maak je inderdaad van een ongebalanceerd kanaal een gebalanceerd, je gebruikt ze altijd in de PA wereld (lange kabels). Bovendien kan je indien nodig, de input aanpassen! Tevens zijn er vele studio's die ze gebruiken.
Of je een DI nodig hebt (met korte kabels) hoor je snel genoeg (vaak brom en ruis).

Dat de meeste duurdere keyboards gebalanceerde uitgangen hebben is nieuw voor mij, ik heb toch heel wat duurdere synths/piano's en modules (van o.a Roland, Korg,Yamaha, Akai, Ensoniq etc.) verkocht die geen gebalanceerde uitgangen hadden. Het merendeel heeft een gewone (ongebalanceerde)jack uitgang die je met een mono plug aansluit. Als het gebalanceerd zou zijn, dan zou de output xlr zijn.

Nog even een opmerking voor Home Studio gebruikers.
Menig home studio heeft onlangs zijn analoge tafel ingeruild voor een digitaal exemplaar, toch heeft het merendeel van deze "goedkopere" tafeltjes zijn beperkingen. Dit heeft te maken met de omzetting (analoog/digitaal) van de converters. Op dit moment is o.a. vanwege de omzetting de Yamaha O2R96 een zeer goede tafel.

Martin.
kvm entertainment
SnakeEffect Guru
Uit: België
Sinds: 17-2-2003
Laatste: 19-4-2014
Berichten: 675
7-5-2004 09:10
1 x bewerkt. Laatst door Snake op 7-5-2004 09:20
Als het gebalanceerd zou zijn, dan zou de output xlr zijn.
Niet noodzakelijk: een gebalanceerde uitgang kan net zo goed een jack aansluiting zijn. Stereo uiteraard, want zoals we weten heeft een gebalanceerde geleider 2 kernen en 1 shield.

Overigens op de aansluitingen van het apparaat in kwestie staat niet altijd dat ze gebalanceerd dan wel ongebalanceerd zijn. Dit staat meestal in de handleiding. Nu neem ik aan dat je als verkoper niet alle handleidingen gaat doornemen (kan ook moeilijk anders -> zou nogal een werk zijn), dus dat zou je over het hoofd gezien kunnen hebben.

En een gebalanceerde jack uitgang kun je dacht ik ook ongebalanceerd gebruiken door er een mono jack in te pluggen. Maar hier ben ik niet echt zeker van.
de Yamaha O2R96 een zeer goede tafel.
Met een lijstprijs van een slordige $10000 is dit niet echt een tafeltje voor de Home Studio.
SnakeEffect Guru
Uit: België
Sinds: 17-2-2003
Laatste: 19-4-2014
Berichten: 675
7-5-2004 09:17

kvm schreef:

Ja, ik snap wel wat je bedoelt, het komt er dus toch op neer dat je je keyboard dus vrijwel,altijd stereo aansluit op 2 kanalen van je (studio/pa)mengtafel en de panpots gebruikt mits het keyboard mono is.
Inderdaad, maar van sommige sources kun je het stereo paar toewijzen als twee mono uitgangen. Dit kun je natuurlijk ook bereiken door de voices die je op bvb de rechter uitgang wilt in je source volledig rechts te pannen, en dan de voices die je op de linker uitgang wilt volledig links te pannen.

Natuurlijk kun je je source ook op een stereo kanaal aansluiten -> kun je die twee mono kanalen die je uitspaart ergens anders voor gebruiken. Pannen van je voices uit je bron moet je dan wel in de bron zelf doen, maar zo erg is dat nu ook weer niet.

Zoals gezegd kun je bij het aansluiten een beetje doen wat je wilt. Verschillende opstellingen zijn mogelijk en je doet maar wat je denkt het best uit te komen. Al dat geëxperimenteer is overigens nog leuk om te doen ook, wat mooi meegenomen is.

Als er geen fun is aan muziek maken dan houd het namelijk op.

[EDIT schreef:

Ik heb tijdens de les statistiek nog even nagedacht over die gebalanceerde/niet gebalanceerde kwestie.

Het zou moeten lukken om een gebalanceerde uitgang niet gebalanceerd te laten uitzenden.
De cold (-) is namelijk verbonden met de ring van een stereo jack. De hot (+) met de tip. Als je een nu een mono jack in een gebalanceerde uitgang plugt dan zijn cold en ground met elkaar verbonden (bij een mono jack is de ground sleeve namelijk even lang als de ground sleeve én de ring bij een stereo jack) en hebben we een niet gebalanceerd signaal. We krijgen dan immers een stroom naar de aarde toe vanwege het cold (-) signaal, zodat de cold verdwijnt. (Beetje krom gezegd maar je snapt vast wel wat ik bedoel.)

Als je dus een gebalanceerde bron hebt maar bijvoobeeld geen gebalanceerde ingangen op je mixer, dan moet je gewoon een normale instrumentkabel gaan gebruiken (één kern plus shield) met mono jacks.

Met XLR's wordt een niet gebalanceerd signaal dacht ik bekomen op dezelfde manier (cold en ground verbinden); dit door twee pinnen met een draadje aan elkaar te solderen.
[/EDIT schreef:

KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
8-5-2004 01:36

Snake schreef:

Niet noodzakelijk: een gebalanceerde uitgang kan net zo goed een jack aansluiting zijn. Stereo uiteraard, want zoals we weten heeft een gebalanceerde geleider 2 kernen en 1 shield.

Overigens op de aansluitingen van het apparaat in kwestie staat niet altijd dat ze gebalanceerd dan wel ongebalanceerd zijn. Dit staat meestal in de handleiding. Nu neem ik aan dat je als verkoper niet alle handleidingen gaat doornemen (kan ook moeilijk anders -> zou nogal een werk zijn), dus dat zou je over het hoofd gezien kunnen hebben.

En een gebalanceerde jack uitgang kun je dacht ik ook ongebalanceerd gebruiken door er een mono jack in te pluggen. Maar hier ben ik niet echt zeker van.
Klopt ik heb niet alle handleidingen doorgespit. Het is echter zo dat een vrij groot deel van de winkels geen stereo jack kabels hebben. Het merendeel wordt aangesloten met mono jacks.

Een gebalanceerde jack output / input is inderdaad ook ongebalanceerd te gebruiken dmv een mono jack.
de Yamaha O2R96 een zeer goede tafel.
Met een lijstprijs van een slordige $10000 is dit niet echt een tafeltje voor de Home Studio.
Misschien een beetje krom uitgelegd, maar vele home studio's gaan digitaal en kopen bijv. een occasion O1v /03d van Yamaha o.i.d. het is natuurlijk geweldig,een tafel die volledig met je computer mee kan lopen met diverse effecten, limiters zeer uitgebreide toonregeling en veel meer. Maar deze tafels hebben hun beperkingen in de converters analoog digitaal, dat kan ook niet anders voor dat geld. En dan is het dus verstandiger om losse effecten en een goede Analoge mengtafel te nemen.
Ik heb eigenlijk de O2R96 genoemd om te vertellen dat echt digitaal mixen met goed geluid hier begint.
Vooral met PA gebruik kan je horen wat een mengtafel in zich heeft.

Van de soundcanvas 88 weet ik dat je enorme problemen hebt ongebalanceerd (ruis) bij volume mengtafel 0db (welliswaar wel met plm.35mtr kabel ertussen). Helaas heb ik nog geen tijd gehad de module gebalanceerd te proberen of met korte kabels.

Martin.
kvm entertainment
DuskyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-5-2004
Laatste: 18-10-2007
Berichten: 13
10-5-2004 16:21
k ben bezig met fruity loops te klooien s wel grappig
PyroxStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-5-2004
Laatste: 31-10-2004
Berichten: 1
10-5-2004 18:01
Hej,

Na het topic te hebben gelezen heb ook ik wat vraagjes die hier wel op zijn plaats zijn.

Als eerste:
Ik heb al enige tijd een Roland keyboard staan. Een e-28 om precies te zijn. Verbonden via general midi met mijn pc heb ik hier al leuke dingetjes mee gedaan. Nou begint dit keyboard een beetje kuren te vertonen en is dus hard toe aan vervanging.

Nou kan ik natuurlijk een normaal keyboard kopen, ,maar aangezien ik zoveel met de pc bezig ben in combinatie met mijn keyboard leek me het een betere optie om dan een masterkeyboard aan te schaffen. De synths op het keyboard zelf gebruik ik toch amper.

Nou zag ik laatst de Oberheim mc1000 (al eerder besproken in dit topic) te koop staan voor zo'n 600 euro, en dit leek me een mooi keyboard. Ik heb zelf ook een vleugel staan en ben dus erg geneigd om een keyboard te kopen met zoveel mogelijk 'pianotouch'. (die roland was zeg maar alles behalve dat:)) Nu heeft deze oberheim een 88 gewogen klavier dus dit leek me een goeie optie.

Maar wat ik mij nou afvroeg was, kan ik met dit keyboard direct op een vertserker, dus zonder tussenkomst van enig ander apparaat, nu ook een geluid te voorschijn toveren? of heb je daar echt al dan niet soft of hard-warematige synths voor nodig?

Dan nog een vraag: Als ik een sustain voetpedaal aanschaf en op mijn keyboard aansluit. Wordt dit signaal dan ook verstuurd via MIDI? of komt er dan gewoon een plat signlaa de computer binnen met even harde amplitudes overal (alsof er zonder pedaal is gespeeld dus)?

Terug naar forum Reageer (zonder quote)