Forum > Algemeen Forum

Kabels

(59 reacties. Pagina 3 van 6)
Moderator(s): Dré
DiederikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-5-2003
Laatste: 3-2-2021
Berichten: 619
16-3-2004 18:19

Fossalta schreef:

5x4mm² verplicht??? nou dan kan ik bij conrad zeker mijn geld terug krijgen??? Ik heb daar 3 jaar geleden een krachtstroom kabel gekocht met 32A stekker materiaal maar die kabel is toch echt 5x2.5mm² shocked 8O Nu gaan wij altijd uit van 3x16A, maar het betekend wel dat conrad illegale zooi verkoopt/verkocht. (Zal er binnenkort maar eens 16A stekkers aanzetten)
Ja dat klopt inderdaad niet. Ik zou persoonlijk absoluut teruggaan (da's bij conrad alleen nogal lastig sad :( )
Wat wel voorkomt (en ook is toegestaan voor zover ik weet) is dat een 32A wcd wordt bedraad met 5x2.5mm², en dan vervolgens op 3x 20A wordt afgezekerd, de maximale belasting voor 2.5mm² kabels.
Wat nu heel gewoon is, was ooit een revolutie
DiederikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-5-2003
Laatste: 3-2-2021
Berichten: 619
16-3-2004 18:33

klunz schreef:

De verplichte dikte hangt volgens mij af van de gebruikte lengte.
Da's 'n fabeltje. heb de normen er even bijgepakt en de dikte van de aders is niet afhankelijk van de lengte van de kabel.
Moet ik gelijk een paar posts terug even corrigeren, want voor 32A heb je 5x6mm² nodig . De voorschriften die ik hier heb zijn wat ouder (plm. 15 jaar), ik zal morgen als ik het niet vergeet op school even kijken of ik actuelere normen kan vinden en of dat anders is, maar dit zijn de gegevens die ik heb:

aderdikte(mm²) maximale continue stroom (A)(ongeacht aantal aders)
0,75..................9
1.....................11
1,5...................15
2,5...................23
4.....................29
6.....................40
10....................61
16....................84
25....................102
35....................130

mijn tabel loopt nog door tot 300 mm², maar dat lijkt me niet zinvol om hier te posten

Overigens gaan de voorschriften uit van 30 graden omgevingstemperatuur. Is die lager of hoger, dan mag/moet er afhankelijk van de afwijking en de soort isolatie (rubber, pvc) een correctiefactor worden toegepast:

omg. temp (C) Rubber PVC
10..............1,29.....1,22
15..............1,22.....1,17
20..............1,15.....1,12
25..............1,07.....1,07
30..............1,00.....1,00
35..............0,93.....0,93
40..............0,93.....0,87
45..............0,71.....0,79
50..............0,58.....0,71
Wat nu heel gewoon is, was ooit een revolutie
EinstijnStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-2-2003
Laatste: 14-7-2006
Berichten: 166
16-3-2004 18:48

Tom schreef:

einstijn schreef:

Of je tyript er een aarde draad langs, dat zie je wel vaker. Dan werkt het prima.
Hoef je geen nieuwe kabel te kopen... En dat kan behoorlijk schelen.
Mag niet
als je dan ook even vertelt waarom niet, want ik zie het probleem er niet van in, je hebt dan aarde, en die zit er ook aan.
uiteraart wel op een goeie dikte doen
soms zit het mee, maar meestal tegen
DiederikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-5-2003
Laatste: 3-2-2021
Berichten: 619
16-3-2004 18:57
En een installatiedraad (dus zo'n losse massieve draad die je per 100 meter op de rol koopt, neem aan dat je die bedoelt) mag alleen in een buis of goedgekeurde kabelgoot worden aangebracht.
Wat nu heel gewoon is, was ooit een revolutie
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
16-3-2004 19:03

einstijn schreef:

als je dan ook even vertelt waarom niet, want ik zie het probleem er niet van in, je hebt dan aarde, en die zit er ook aan.
uiteraart wel op een goeie dikte doen
Dat heb ik al zeker tien keer gedaan op dit forum!
Zoek maar rond met het woordje krachtstroom!
Even voor de duidelijkheid:
16a krachtstroom 2,5
25a krachtstroom 4,0
32a krachtstroom 6,-
Dat zijn de juiste draad diktes voor losse kabels.

Dré heeft nog steeds (hum hum) een verhandeling liggen over krachstroom........ razz :p
Die ik en een paar medeforumers met kennis van zaken hebben samengesteld.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
JoepvandemortelStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2003
Laatste: 3-9-2024
Berichten: 170
16-3-2004 20:14

Diederik schreef:

klunz schreef:

De verplichte dikte hangt volgens mij af van de gebruikte lengte.
Da's 'n fabeltje. heb de normen er even bijgepakt en de dikte van de aders is niet afhankelijk van de lengte van de kabel.
Ook dit is een fabeltje, de lengte van de kabel heeft wel degenlijk met de dikte van de kabel te maken. Het is namelijk zo dat in geval van kortsluiting de zekering (automaat) binnen een bepaalde tijd (afhankelijk van het gebruikte stelsel, tt,tn,tnc enz) afgeschakeld moet worden.
EinstijnStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-2-2003
Laatste: 14-7-2006
Berichten: 166
16-3-2004 20:17

Tom schreef:

Dat heb ik al zeker tien keer gedaan op dit forum!
Zoek maar rond met het woordje krachtstroom!
volgens mij heb jij ng niet uitgelegt waarom je er geen aarde draad langs mag leggen, je maakt dan nog steeds 5 polen.
soms zit het mee, maar meestal tegen
DiederikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-5-2003
Laatste: 3-2-2021
Berichten: 619
16-3-2004 20:21
@ einstein: scroll ff een stuk of 3 posts terug

joepvandemortel schreef:

Diederik schreef:

klunz schreef:

De verplichte dikte hangt volgens mij af van de gebruikte lengte.
Da's 'n fabeltje. heb de normen er even bijgepakt en de dikte van de aders is niet afhankelijk van de lengte van de kabel.
Ook dit is een fabeltje, de lengte van de kabel heeft wel degenlijk met de dikte van de kabel te maken. Het is namelijk zo dat in geval van kortsluiting de zekering (automaat) binnen een bepaalde tijd (afhankelijk van het gebruikte stelsel, tt,tn,tnc enz) afgeschakeld moet worden.
heb je ergens een normblad ofzo voor me? ga ik het ff natrekken
trouwens, de stroom die door een 2,5mm² kabeltje gaat lopen bij kortsluiting is al meer dan zat om een 16A zekeringetje eruit te laten klappen, ongeacht hoe lang ie is (tot op zekere hoogte natuurlijk, maar bij lengten waar dat gaat tellen hou je aan het einde van de lijn sowieso niks meer over door de spanningsval)
Wat nu heel gewoon is, was ooit een revolutie
JoepvandemortelStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2003
Laatste: 3-9-2024
Berichten: 170
16-3-2004 20:27
De aardedraad mag bij een mobile instalatie (dus ook drive in) niet buiten de kabel liggen. De achterliggende gedacht hierbij is dat als je de stekker insteekt de aardedraad niet met het apparaat verbonden is. Tevens moet de aardedraad dezelfde bescherming (mantel) hebben als de overige spanningsvoerende draden.

De uitzondering hierop licht bij bijvoorbeeld medische ruimte's, hier mag mobile apparatuur wel met een apparte aardedraad aangesloten worden.

Ps, electriciteit is een gevaarlijk vak, denk dan ook niet dat je door het lezen van dit forum (hoe goed dan ook ;)) meteen electricien bent. Zelfs voor een gediplomeerd electro man/vrouw is dit nog vaak een grijs gebied.
JoepvandemortelStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2003
Laatste: 3-9-2024
Berichten: 170
16-3-2004 20:29

Diederik schreef:

heb je ergens een normblad ofzo voor me? ga ik het ff natrekken
trouwens, de stroom die door een 2,5mm² kabeltje gaat lopen bij kortsluiting is al meer dan zat om een 16A zekeringetje eruit te laten klappen, ongeacht hoe lang ie is (tot op zekere hoogte natuurlijk, maar bij lengten waar dat gaat tellen hou je aan het einde van de lijn sowieso niks meer over door de spanningsval)
Heb de nen niet bij de hand, maar ik zal het zo snel mogenlijk voor je na kijken.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)