Forum > Geluid

DAP K-112 vs. Behringer B1220

(39 reacties. Pagina 3 van 4)
Moderator(s): Dré
MichaelEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-3-2003
Laatste: 16-6-2004
Berichten: 245
17-2-2004 16:58
Ik heb ondervonden dat het echt zeeeer moeilijk tot bijna onmogelijk is om een eurolive hoorn op te blazen mits je die dingen niet te zwaar belast (meer dan 400 watts continu) en de versterker niet constant laat clippen. Zowel bij gruwelijke mishandelen in verhuur als eigen misbruik op de speakers hebben ze het allemaal overleeft. een hoorn heb ik om zeep geholpen door er een hele avond een ep-2500 op te laten lopen op vol vermogen dat was toch echt wat te veel van het goede.
Olé Olé heb nu ok AD!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
17-2-2004 18:39

Next schreef:

@Dré: Wat bedoel je nou precies met deze zin? (met name harmonischen)

Dré schreef:

Bij de minimal distortion measurement zet je een testsignaal op de HF driver tijdens het monteren en zorg je ervoor dat de bijdrage aan harmonischen zo minimaal mogelijk is.
Bij het weer in elkaar zetten van de driver het diafragma zo plaatsen dat de vervorming zo laag mogelijk is. Dus een 1kHz toontje op zetten (niet te hard, gewoon goed hoorbaar) en dan het diafragma voorzichtig zo schuiven (er is altijd een paar tiende mm speling) dat de vervorming minimaal is. Op die manier kun je er soms zo nog een paar tienden (zo niet meer) vanaf tikken.

Ik moet zeggen dat deze methode bij mij sterk wisselende resultaten had. Bij sommige drivers hoor ik absoluut geen verschillen, bij sommige anderen wel. Het hangt er dus waarschijnlijk ook vanaf hoe goed de driver in elkaar zit.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
GiddiStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 6-10-2003
Laatste: 6-9-2010
Berichten: 4
17-2-2004 20:20
Ter verduidelijking: diameter spreekspoel Behringer is ong. 44 milimeter, DAP is ong.34 milimeter. Hoe ik dat weet, ik heb hier 2 (verbrande) DAP's voor me liggen, de Behringer heb ik naar aanleiding van het verbranden van de DAP's uit mekaar gehaald.
Wat ook zeer opmerkelijk was: uitwendig zijn beide drivers exact gelijk ! Verder is de gebruikte hoog driver in de 1220 en 1520 gelijk, zodat wat het hoog betreft er weinig verschil zal zijn ts 1220 en 1520 ( theoretisch moet de 1220 nog beter klinken omdat de 12" verder doorloopt, afsnijfrequentie is respectievelijk 2,5 Khz. bij de 1220 en 1,8 Khz bij de 1520 )
RoyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-3-2003
Laatste: 27-10-2020
Berichten: 1135
18-2-2004 19:10

Dré schreef:

Ik heb bij elkaar al 1 diafragma na moeten leveren voor een opgeblazen HF driver in de K-112 (van een forumlid; veroorzaakt door microfoonfoutje ;-)
Er is er hier ook een kapot. Zo van de een op de andere dag was het gebeurd. De speaker stond boven en we hebben heel zachtjes wat muziekgedraaid. Ik neem hem naar beneden, sluit hem aan op mijn mission 1500, en de ht driver heeft het begeven. Altans, dat weet ik niet 100% zeker.

Ik hoorde uit 1 box geen hoog, toen heb ik zoals je dat natuurlijk altijd als eerst doet de boxen/kabels/versterkers/etc. omgewisseld. De speaker bleef stil. Toen hebben we het ding uit elkaar gehaald, en de boel doorgemeten. De weerstand van de HT speaker was gigantisch groot (zo groot zelf dat wij met onze ohm meter geen uitslag zagen). Nu stuurt onze dealer een nieuwe driver op, en hoop ik dat het is opgelost.
Maar dat is MIJN mening...
DJ BrockStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-8-2003
Laatste: 14-8-2004
Berichten: 11
19-2-2004 11:54
K'heb het ook al wel eens gehad met een K112... De tweeter ging wel heel goed...k'heb hem juist in de auto geplaatst, en een 50km gereden, en daarna was de tweeter kapot... Mijn dealer heeft die terug genomen en een nieuwe in mijn Box geplaatst... Waardoor kan het gebeuren? Hij gaf nog een beetje klank, maar het was alleen mediums...hoge tonen waren er niet meer... Het kan soms gebeuren als de boxen en schok krijgen...maar die hadden echt niets gehad...

Ik heb wel al de twee boxen gehoord (K-112 en de B1220), en ik denk ook dat de B1220 een beetje harder klinkt...maar ook meer agressief... De B1220 geeft ook wel meer bass dan een K112, maar dat komt zeker van het vershil tussen ABS en Hout. Nu, om te zeggen welke box de beste keuze is...t'is te zien waarvoor je die nodig heb... In Fullrange, de B1220 is zeker beter dan de K112...maar met een Sub blijft het nog te zijn... wink ;)
..:: Sound & Light with WhiteNight ::..
FerdyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-3-2003
Laatste: 23-12-2009
Berichten: 331
19-2-2004 11:58
ABS en hout maak in principe niet uit, mits er een goede kast om beide heen zit, eindelijk hebben we iemand gevonden die ze beide heeft gehoord, dus B1220 klinkt agressief, maar meer laag (grotere kast ;-))? Als dit ook echt zo is zal het toch echt een K-112 worden, het laag kan je vast nog wel iets bijdraaien met een EQ.

bedankt, Michael: uitgebreide test zou alsnog heel fijn zijn (al is het misschien niet voor ons, het kan in de toekomst nog handig zijn voor anderen)
Niets uit deze tekst mag gequote worden zonder toestemming van de schrijver
LucStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-3-2003
Laatste: 14-1-2013
Berichten: 385
19-2-2004 12:07
Weet je wat ferdy? Als we vanmiddag naar de stad gaan om de k-112´s te beluisteren, kunnen we meteen eens even kijken naar die b1220´s. Een soort van "kijk-en-vergelijk".
In het verleden behaalde posts bieden geen garantie voor de toekomst...
LucStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-3-2003
Laatste: 14-1-2013
Berichten: 385
19-2-2004 16:11
Zo: Next en ik hebben zojuist 2 geluidszaken bezocht (was noodzakelijk, omdat geen van beide én de k-112 had én de b1220), beide speakers hebben we redelijk kunnen testen.

Wat mij als eerste opviel was dat de b1220 het in het laag VEEL beter doet dan de k-112 (reden?). Verder wat de agressieviteit betreft: viel behoorlijk mee, ik vond hem eerlijk gezegd redelijk "neutraal" klinken, heel strak. Wat het manco aan deze test was, is dat we "de vergelijking met het zelfde nummer" niet hebben kunnen uitvoeren. Gewoon stom, niet aan gedacht, we hadden even een nummertje op cd moeten meenemen dat we door en door kennen, zodat we een oordeel kunnen vergen EN de speakers beter met elkaar kunnen vergelijken. Dit gaan we uiteraard nog doen...
In het verleden behaalde posts bieden geen garantie voor de toekomst...
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
19-2-2004 16:22
Een vergelijking op dezelfde versterker zou ook leuk zijn, denk ik zo.
LucStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-3-2003
Laatste: 14-1-2013
Berichten: 385
19-2-2004 16:28

sylvia schreef:

Een vergelijking op dezelfde versterker zou ook leuk zijn, denk ik zo.
Qua "vermogen meting" zou het misschien wat zijn inderdaad. Verder is het voor een speaker test (vind ik hoor) niet van belang om een zelfde versterker te gebruiken met testen. Je moet een behoorlijk "superieur" oor hebben wil jij het verschil in geluid van verschillende versterker goed kunnen horen. Ik heb tenminste als ik ergens in een discotheek ben niet zoiets van "mooi geluid hier, zal wel een lab grubben achter hangen".
In het verleden behaalde posts bieden geen garantie voor de toekomst...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)