Forum > Geluid

Pioneer weer een stap verder.

(75 reacties. Pagina 3 van 8)
Moderator(s): Dré
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
2-1-2004 22:14
1 x bewerkt. Laatst door Victor op 2-1-2004 22:57

Boellie schreef:

Denk ook niet dat hij ontwikkeld is om dvd audio af te spelen want daar zit een flinke compressie op (MPEG) dus minder geluid dan de cd's die we nu gebruiken.
Inderdaad wordt de audio op een dvd-video MPEG- DTS of Dolby 5.1 gecomprimeerd. Voor MPEG gaat het om een lichte compressie van een 24-bits 96khz audiostream (cd: 16 bits, 44.1 kHz). Het dynamisch bereik van 144 dB ligt ver boven dat wat een mens "aankan" en ook ver boven dat van cd-audio. Het frequentiebereik trouwens ook.

Verder is er maximaal ruim 6,1 MBit/sec bandbreedte beschikbaar voor 5 audiokanalen (maar omdat er dan te weinig bandbreedte voor de videosignalen overblijft wordt dat gecomprimeerd tot ca. 5,8 MBit/sec, oftewel ruim 1,1 MBit/sec per audiokanaal (cd: 0,7). Dat betekent dat de gecomprimeerde bitstream van de audiokanalen van dvd-video groter is dan de ongecomprimeerde stream van cd-audio. Voor de compressie gebruikt de dvd standaard 32-bit 192 kHz audio decoders.

Dan mag iedereen nu gaan raden welke van de twee beter klinkt: de audiotrack van dvd-video of cd.

Verder ondersteunt de dvd-standaard ook de PCM sampling van de cd-standaard, van 16 bits/44,1 kHz tot maximaal 24 bits/96 kHz stereo. En dus DTS (24 bits, max. 1,5 MBit/sec totaal) en Dolby Digital (met 0,45 MBit/sec de zwaarst gecomprimeerde).
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
PatrickKStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-4-2003
Laatste: 14-6-2011
Berichten: 351
2-1-2004 22:20
Ter aanvulling op het verhaal van Victor ook nog even een overzichtje voor de geinteresseerden:
www.mpeg.org/MPEG/DVD/Book_B/Audio.html
-- Let's do it my way and get it right the first time --
BoellieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-4-2003
Laatste: 14-7-2006
Berichten: 174
4-1-2004 19:57

Victor schreef:

Inderdaad wordt de audio op een dvd-video MPEG- DTS of Dolby 5.1 gecomprimeerd. Voor MPEG gaat het om een lichte compressie van een 24-bits 96khz audiostream (cd: 16 bits, 44.1 kHz). Het dynamisch bereik van 144 dB ligt ver boven dat wat een mens "aankan" en ook ver boven dat van cd-audio. Het frequentiebereik trouwens ook.

Verder is er maximaal ruim 6,1 MBit/sec bandbreedte beschikbaar voor 5 audiokanalen (maar omdat er dan te weinig bandbreedte voor de videosignalen overblijft wordt dat gecomprimeerd tot ca. 5,8 MBit/sec, oftewel ruim 1,1 MBit/sec per audiokanaal (cd: 0,7). Dat betekent dat de gecomprimeerde bitstream van de audiokanalen van dvd-video groter is dan de ongecomprimeerde stream van cd-audio. Voor de compressie gebruikt de dvd standaard 32-bit 192 kHz audio decoders.

Dan mag iedereen nu gaan raden welke van de twee beter klinkt: de audiotrack van dvd-video of cd.

Verder ondersteunt de dvd-standaard ook de PCM sampling van de cd-standaard, van 16 bits/44,1 kHz tot maximaal 24 bits/96 kHz stereo. En dus DTS (24 bits, max. 1,5 MBit/sec totaal) en Dolby Digital (met 0,45 MBit/sec de zwaarst gecomprimeerde).
Ben ik met je eens, maar het gaat om Muziek die achter de film geplakt zit. de kwaliteit en klank hiervan ligt vaak lager dan cd (dit ligt natuurlijk ook aan de gebruikte D/A converter). Bijna bij alle DVD's wordt er een zwaardere muziekcompresie (0,5 MBit per kanaal) op dvd's toegepast om meer beeld en extra's kwijt te kunnen. 0,5 mBit klinkt als er 5.1 kanalen zijn erg goed, maar bij stereo weergaven is het hoorbaar minder dan cd.
(Geloof je het niet dat er meer compresie op de disks zit kijk dan maar eens naar een paar DVD recensies, de Luxe uitgave van een film wordt in ongeveer alle gevallen qua audio beter beoordeeld dan de normale versie. Je koopt bij de luxe versie meestal 2 disks, 1 met de film en 1 met de extra's. dan blijft er wel genoeg ruimte over voor een beter geluidsspoor)

Optimaal is zoals ik al zei superaudio cd (PCM sampling op 24 Bit 96 kHz stereo) of audioDVD. dit levert het aller beste geluid met alleen een soort codering om hem leesbaar te maken voor in de spelers. Het is overgens gewoon stereo en niet 5.1. Je heb hiervoor wel een apparte speler nodig om de disks te spelen en de pioneer kan deze (helaas) niet afspelen.
(niet op dvdaudio kwaliteit in iedergeval, soms zit er op de disk een 5.1 stream bij voor reguliere dvdspelers)

"DVD-Audio is a format specifically designed to provide the highest possible audio fidelity capable on DVD. The audio fidelity of DVD-Audio far exceeds the quality of conventional CD's and audio on DVD-Video."
(www.digitalaudioguide.com/faq/dvd-audio/faq_1.htm#What%20is%20DVD-Audio?)
Waarom zouden ze een geheel nieuwe Muziek standaard ontwikkelen voor op DVD disks als de muziek bij filmdvd's nu al geweldig zou zijn?????

Maar waar om gaat is dat audiostreams vanaf een filmdvd in de meeste gevallen minder klinken dan een reguliere cd.

Qua Specs. is het een stuk beter ben ik helemaal met jullie eens maar in de praktijk niet (behalve bij bijv. Toystory 2, The Lord of the ring trilogy en Finding Nemo. hierbij zit uitzinnig geluid, maar dit zijn uitzonderingen)
gear: A&H Xone:32, 2*Akiyama Acura, Redsound Soundbite, Stanton Finalscratch 2.0, Ableton Live 5.2, Sennheiser HD-25, Syrincs M3
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
4-1-2004 20:05

Boellie schreef:

Waarom zouden ze een geheel nieuwe Muziek standaard ontwikkelen voor op DVD disks als de muziek bij filmdvd's nu al geweldig zou zijn?????
Omdat men een compromisloze audiokwaliteit wilde ontwikkelen als concurrent voor de Super Audio CD (SACD). Daarbij past geen lossy compressie. Voor een groot deel dus ook marketing.
Maar waar om gaat is dat audiostreams vanaf een filmdvd in de meeste gevallen minder klinken dan een reguliere cd.
Dat kan misschien wel zo zijn, maar dat ligt dan in ieder geval niet aan de specificaties van de dvd-standaard. Die legt de lat een stuk hoger dan de verouderde pulscode modulatie (pcm) van de cd.

Maar eigenlijk is het hetzelfde verhaal als de gewone audio cd. Die kan prima klinken, maar doet dat in de praktijk bij pop-muziek vrijwel nooit.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
GupyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 17-9-2008
Berichten: 271
4-1-2004 20:45
Allemaal heel interesant, maar wat zeggen jullie nou over de VDJ?

Begrijp ik in boerenlimburgs dat de geluidskwaliteit van deze DVD speler lang niet zo goed is als die van een conventionele DVD speler of zelfs CD?

En waag het eens om over bitrate's te beginnen... happy :) laugh :D

[edit] Even over dat SACD, ik moet zeggen dat dit echt een hele nieuwe ervaring is voor mij. Het geluid is echt fenominaal, alleen het aanbod SACD's in het tegenovergestelde.[/edit]
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
4-1-2004 20:56

Gupy schreef:

Allemaal heel interesant, maar wat zeggen jullie nou over de VDJ?

Begrijp ik in boerenlimburgs dat de geluidskwaliteit van deze DVD speler lang niet zo goed is als die van een conventionele DVD speler of zelfs CD?
Helemaal niet. Met de geluidskwaliteit van de Pioneer zal niks mis zijn. Het eindresultaat hangt af van de dvd die je erop afspeelt.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
SpongebobStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2003
Laatste: 17-8-2005
Berichten: 170
4-1-2004 21:19
de speler is dus gewoon een cdj1000MKII qua audiocd afspeel mogelijkheden. maarrrr je kan er ook een dvd instoppen dus
blaat.
BoellieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-4-2003
Laatste: 14-7-2006
Berichten: 174
4-1-2004 23:43

Victor schreef:

Maar waar om gaat is dat audiostreams vanaf een filmdvd in de meeste gevallen minder klinken dan een reguliere cd.
Dat kan misschien wel zo zijn, maar dat ligt dan in ieder geval niet aan de specificaties van de dvd-standaard. Die legt de lat een stuk hoger dan de verouderde pulscode modulatie (pcm) van de cd.

Maar eigenlijk is het hetzelfde verhaal als de gewone audio cd. Die kan prima klinken, maar doet dat in de praktijk bij pop-muziek vrijwel nooit.
Het ligt zeker niet aan de DVD standaard deze is vele malen beter dan de CD standaard, het ligt aan geld/tijd die wordt uitgetrokken voor de DVD films, er wordt vaak (veel) meer aandacht aan beeld besteed dan aan het geluid.
En inderdaad, de meest popmuziek is niet echt op een hoog niveau afgewerkt en met zorg behandeld voor hij op CDtje komt.

Maar ik ga er zeker van uit dat de Pioneer een goede speler zal zijn, maar denk dat het gezien de prijs en de voordelen van zo'n combi speler het voor DJ's geen geweldige nieuwe vinding is. Voor LJ toepassingen vind ik het een revolutionair systeem dat we zeker op veel grote feesten terug gaan zien!
gear: A&H Xone:32, 2*Akiyama Acura, Redsound Soundbite, Stanton Finalscratch 2.0, Ableton Live 5.2, Sennheiser HD-25, Syrincs M3
ReemskiVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 18-9-2024
Berichten: 1370
6-1-2004 00:14
Het leuke is dat dit concept (dvd - dj-speler) al heel erg lang aan de orde is geweest op het pioneer-forum.
Hoewel voor velen een nutteloze extra, hebben veel gebruikers (voornamelijk uit de USA) al heel erg lang gevraagd om een dvd dj-speler.

Wellicht dat dit een grote rol heeft gespeeld in de ontwikkeling van dit apparaat.
BoellieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-4-2003
Laatste: 14-7-2006
Berichten: 174
6-1-2004 16:26
dat denk ik ook wel, het is ook een leuke optie om bijv. filmgeluid live door een plaat te mixen.
gear: A&H Xone:32, 2*Akiyama Acura, Redsound Soundbite, Stanton Finalscratch 2.0, Ableton Live 5.2, Sennheiser HD-25, Syrincs M3

Terug naar forum Reageer (zonder quote)