Forum > Geluid

Defecte Bose 802 mk II

(29 reacties. Pagina 3 van 3)
Moderator(s): Dré
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 6-7-2024
Berichten: 9475
15-7-2018 20:11
Andere passende speaker vinden zal je niet gemakkelijk vallen.
1/ Om te beginnen zit een 802 speaker met drie ipv vier schroeven vast.
2/ De speakers zitten al heel dicht op elkaar. Het gat is net te klein of te groot voor een universele speaker.
3/ De nokjes waar de originele drivers in vallen, steken in de rand van een normale ronde speaker, dus die zul je dan ook weg moeten halen.
Dit laatste gaat dan weer erg ten koste van de stevigheid van de speaker.
4/ Als je de gaten iets uit wilt honen voor de eerste maat universele speaker die er in past, zal je ontdekken dat de speakers te dicht op elkaar komen te zitten en dat ze niet mooi plat gemonteerd kunnen worden. Daardoor kan je het front er weer niet op zetten.
5/ En dan nog een leuke: hoe ga je 8 speakers installeren dat ze allemaal het zelfde klinken, en dat het totaal ook nog eens 8 ohm op de ingang meet?
6/ En dan nog het scheidingsfilter, dat werkt alleen goed bij speakers met de juiste impedantie.

Wat weinigen weten,
Het is best wel een speciaal filter
Bij laag volume gaan de bovenste 4 speakers hooge, en de onderste 4 lage tonen spelen.
Boven een bepaalde belasting gaan ze allemaal full range, en dan gaat het filter als beschermengel optreden.

Ombouwen; Bin there, tried that sad :(
Ik heb het ooit een keertje geprobeerd met een stel universele drivers,
en geloof me, ik kan aan heel veel soorten speakertjes komen.
Het is uitgedraaid op een enorme klus, om het netjes pas te krijgen.
en uiteindelijk wa si totaal niet tevreden met het resultaat en al helemaal niet met de klank.
en ik kan wel een beetje knutselen sneaky :V
als je daar de uren en kosten van berekend ben je beter af met originele drivers.

Kortom, zoek nu maar een stel originele drivers, dan ben je sneller klaar en ook misschien wel wat goedkoper uit.
En dan klinkt hij misschien nog een beetje zoals het zou moeten.

Als je nog een goede 402/802 eq zoekt heb ik er nog wel een stel liggen.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
MarcAngeloStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-7-2018
Laatste: 5-11-2019
Berichten: 12
15-7-2018 22:24

Tom schreef:

Ombouwen; Bin there, tried that sad :(
Ik heb het ooit een keertje geprobeerd met een stel universele drivers,
en geloof me, ik kan aan heel veel soorten speakertjes komen.
Spelbreker! sad :( wink ;)
Leek me wel een leuk idee.
En die vervangende drivers had ik dan waarschijnlijk parallel aangesloten in plaats van serie. Misschien niet eens 8, maar minder (misschien zelfs laag, midden en hoog gescheiden) en de resterende gaten dan afgedicht.

Tom schreef:

Als je nog een goede 402/802 eq zoekt heb ik er nog wel een stel liggen.
Bedankt voor het aanbod Tom, maar ik mag binnenkort voor enige tijd een Bose 1800 versterker, voorzien van 2 EQ Cards (voor Bose 802's), lenen. Wat vraag je er eigenlijk voor, is wel iets om in mijn achterhoofd te houden.

In een vorige post had ik het over die stofzuiger filters gehad, denk je dat dat ook zou kunnen werken? Die zijn ook niet zo dik en laten wel veel lucht door (stofzuiger zuigt er lucht door aan)...
Volgens mij moet dit werken, geloof ik... ;)
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 6-7-2024
Berichten: 9475
16-7-2018 00:15
Die van de stofzuiger zijn veel dichter, die zou ik niet nemen.
Dat zijn ook vaak papieren filters, die kunnen niet tegen vocht.

De dikte van die filters maakt niet zoveel uit.
Afzuigkap filter kost je per halve vierkante meter maar iets van 2 of 3 euro.
Het laat prima lucht door, maar geen stof.

Ik heb nog wel een 402 eq liggen, mag voor 75 weg.
de curve nadoen met een gewone eq red het meestal niet.
Je hebt op sommige gebieden bijna +20Db nodig.
De meeste gaan tot max +16db, als je die op 16 gebruikt heb je meestal geen, of erg weinig headroom over.
En dat doet zo'n Bose kastje veel beter wink ;)
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
MarcAngeloStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-7-2018
Laatste: 5-11-2019
Berichten: 12
16-7-2018 23:36
Tom,

Weet jij misschien welke waarden er op de originele PTC in de 802 series II staat?

De kasten hier zijn weer dicht (zodat alles compleet blijft) en voorlopig weg gezet, maar ben vergeten een foto van de print te maken, zodat ik deze gegevens niet bij de hand heb om deze componenten alvast te bestellen.

In de Servicemanuel staat "PTC Polyswitch" met part number 121247. De gegevens hiervan kom ik op internet niet direct tegen. Enig idee welke waarden hierop vermeld staan? Enig idee of er een data-sheet van is?

En de C1 (part number 102770) 5 uF 10% 75V
en
de C2 (part number 119026) 20 uF 10% 75V

Is daar nog iets bijzonders mee?
Volgens mij moet dit werken, geloof ik... ;)
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 6-7-2024
Berichten: 9475
17-7-2018 23:15
ik ben de komende week niet thuis, maar als je me even helpt herinneren, kan ik het misschien nog wel ergens vinden.
Zelf heb ik nog nooit een kapot filter gehad.
En als je geen filter meer hebt, kunnen ze ook prima presteren, alleen is er geen hoog laag meer, en bescheming voor overbelasting.
Tenzij je de trage zekering van 4 ampère weet door te fikken, maar dan ben je wel heel bar bezig.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 6-7-2024
Berichten: 9475
23-7-2018 23:58

MarcAngelo schreef:

Tom,

Weet jij misschien welke waarden er op de originele PTC in de 802 series II staat?
Ik kom het onderdeel in mijn servicemanual niet tegen, maar er kunnen natuurlijk altijd verschillen zijn.
ik stuur je wel met de mail de originele manual die ik heb.
Daar staat van elk onderdeel ook keurig netjes de waarde erbij, zelfs de lampjes......
Test procedures enz..

Edit: Ow, ik kan je geen berichten sturen..... handigshut up :X
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
MarcAngeloStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-7-2018
Laatste: 5-11-2019
Berichten: 12
25-7-2018 15:52

Tom schreef:

Edit: Ow, ik kan je geen berichten sturen..... handigshut up :X
Als het goed is kun je mijn emailadres nu wel zien?

Ik heb wel een service manual voor de 802 series II, maar daar staat bij de PTC alleen een part number.

Alvast bedankt!
Volgens mij moet dit werken, geloof ik... ;)
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 6-7-2024
Berichten: 9475
25-7-2018 17:48
Ik heb de originele voor serie 1, maar zowat alles is volgens mij precies het zelfde.
Je moet me gewoon een mail sturen met een mailadres, anders kan ik je geen bijsluiter sturen.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 6-7-2024
Berichten: 9475
30-7-2018 15:21
Zojuist bericht van Bose:
De PTC is 50 volt en eenvoudig rechtstreeks bij Bose te bestellen:
bestelnr: 175233-2 POLYSWITCH,50V,31mm 3.85* EUR

*prijs is ex btw
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
MarcAngeloStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-7-2018
Laatste: 5-11-2019
Berichten: 12
5-8-2018 08:59
Nou...
Ik ben erg blij! wink ;)

Sinds gisteravond heb ik elk geval 1 werkende set!
Het filter bleek in orde te zijn. Na nogmaals testen en troubleshooten, bleek driver nummer 8 toch defect te zijn, waardoor drivers 5, 6 en 7 ook niet functioneerde.

Na het vervangen van driver 8 werkte de 802 weer naar behoren.

De andere 2 802's staan voorlopig in de opslag.
Misschien maak ik van eentje (met 4 drivers) wel een bluetooth speaker, ik weet het nog niet. Ze gaan elk geval niet weg, omdat ik ze uiteindelijk wel wil repareren. Moet dan alleen eerst even sparen voor 12 vervangende drivers wink ;)

Nog 1 opmerking:
Bij de 802 series II zit de "print" waarop het filter zit niet aan de front van de behuizing geplakt, maar met 2 schroeven (zelfde type als waar de drivers mee bevestigd zitten) aan de voorkant geschroefd. Als je de middelste 4 drivers eruit haalt, heb je in de onderste 2 gaten de ruimte om aan de print te werken...

Iedereen bedankt voor de geboden hulp! Ik zal dit forum zeker in de gaten houden en reageren op posts welke mijn interesse hebben.

Mocht ik iemand kunnen helpen, dan zal ik het zeker niet laten.
Volgens mij moet dit werken, geloof ik... ;)

Terug naar forum Reageer (zonder quote)