Forum > Geluid

Speaker "ranglijst".

(71 reacties. Pagina 3 van 8)
Moderator(s): Dré
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 9489
13-10-2003 23:20

Philip_Janssen schreef:

Het idee is min of meer, om een soort ranglijst op te stellen. Het verzoek dus om even de specs van je speakers te posten
Iedereen vind zijn eigen systeem het beste klinken voor de prijs/kwaliteitverhouding.
Anders had men immers iets anders gekocht.

Ik vind Behringer boxen ruk klinken, en de meeste Dapjes zijn ook niet echt bijzonder.
Dat je Zeus goed vind klinken zou kunnen, maar echte prestatie's leveren deze boxen ook niet.
Een luister test is voor iedereen individueel, iedereen ervaart "goed" geluid anders.
Sommige vergelijken geluid aan de hand van de prijzen,
anderen vergelijken geluid naar het aantal Db's.
Weer anderen kijken naar het frequentiebereik.
Wat bepaald nou precies of een box goed klinkt voor zijn geld?

Simpel, dat ben je zelf.
Dré vind een 802 slecht klinken voor de prijs, ik zelf ben er prima over te spreken (als toppen en anders niet), dat zijn al twee werelden.
Als je nou eens een budget en een gebruiksdoel op geeft, kunnen we je misschien wat betere adviezen geven wat er binnen je budget de beste keuze zou kunnen zijn.
Want simpelweg zeggen dat je de beste boxen voor zo min mogelijk geld wilt, dat willlen we allemaal!
Naar de één heeft een portemonee met € 10.000,- en de andere wil het voor € 1000,-
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Philip_JanssenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-10-2003
Laatste: 9-3-2013
Berichten: 532
13-10-2003 23:44

Tom schreef:

Zie bovenstaande post.
...
Je maakt een punt. Ik zal bij deze even proberen te omschrijven wat ik wil, wat ik ga doen en wat ik wil besteden.

Ik ben momenteel wat bezig met Drive-inn. Daarvoor heb ik, een half jaar geleden, 2 Zeuz Liberty 12 speakers (300W/600W) aangeschaft. Hier komt naar mijn mening prima geluid uit, echter te weinig voor grote ruimtes en open lucht. Ik zoek dus iets groters als of een aanvulling op m'n huidige set. Merk is niet belangrijk. Stijlen varieren enorm: van Top 40 en R&B tot Hardhouse en trance en vervolgens helemaal terug naar Jazz. Vereiste is dus een vol geluid: De speaker moet veel bass kunnen geven, maar het moet wel aangevuld worden met voldoende mid- en hoge tonen. De klankkleur die m'n Zeuz Liberty 12's op het moment bied, bevalt me uitstekend.
Momenteel heb ik 600W/95dB. Dat blijkt te weinig. Nu kan ik 3 dingen doen: 2 nieuwe Zeuz Liberty 12's erbij kopen. 2 Nieuwe subs aanschaffen. Of de volledige set vervangen.
Beoordelingen aan de hand van puur prijzen en specs heb ik niets aan. Niet alle aangeduide specs zijn even betrouwbaar en niet alle speakers klinken even goed bij de muziek die ik wil draaien.
Ik wil in de hele operatie zo'n 600 tot 800 euro steken. Dus stel dat ik m'n huidige boxen voor 500 kan verkopen, dan is het maximum 1300 euro.
Mijn vraag is dus: wat is goed spul en kan ik dit combineren met mijn huidige speakers? Ik heb ze nu een half jaar en vind het zonde om ze nu al af te schrijven.

Het idee van dit topic was overigens, om een kleine lijst met speakers op te stellen en op basis daarvan dingen weg te strepen. Zowiezo kunnen anderen hier dan meningen en specs vinden van speakers, mochten ze zelf een nieuwe aanschaf overwegen.
Nooit zo maar iets aannemen tenzij het een fooi is!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 9489
13-10-2003 23:48
Als je geen haast hebt, zou ik even wachten tot Dré zijn showroom op orde heeft.
Hij is nu druk aan het verhuizen.
Je mag je eigen boxen dan mee nemen, en vergelijken wmet elke box die je wilt en binnen je budged zit.
Betere manier is er niet om tot een goede keuze te komen! happy :)
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
FerdyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-3-2003
Laatste: 23-12-2009
Berichten: 331
14-10-2003 00:26
Dat vind ik LieV van Dré laugh :D

over de Crossover: een crossover is een actief apparaat die jou mixer-output verdeelt in verschillende banden. Bij een 3-weg crossover (bijv) wordt de output van je mixer (linker en rechter kanaal) verdeelt in Low, Mid en High. Die banden hebben een bepaalde bandbreedte: bijv. Low = '0'- 150hz, Mid = 150 - 3500 hz en High = 3500 - 20000 hz, deze bandbreedte is variabel, je kan hem dus handmatig instellen op de gewenste output. vanuit de Low-output (van de crossover dus) gaan er 2 kabels, het linker en rechter kanaal, naar je versterker. die stekkers duw je in het linker- resp. rechterinput van je versterker en deze versterker sluit je aan op je subs. Zo doe je dat bij elke band die je hebt. even voor de duidelijkheid: de Low band krijgt dus een versterker, de Mid één (sluit je aan op je woofer van je top) en de High één (sluit je aan op de High Frequency driver van je top). Het voordeel is dus dat je zo je eigen set (zonder filters) helemaal kunt afstellen en zelf kan kiezen wanneer bijv je Sub (Low) wordt overgenomen door je Top (Mid+High).

Let op: als je topje een filter heeft, zorg dan wel dat hij te Bi-ampen is (zo omzeilt het signaal van de versterker het filter, zodat de ingestelde bandbreedte van de crossover niet verloren gaat!)

Simpel gezegd: het is in instelbaar filter..

hopen dat het nu een stuk(je) duidelijker is geworden...
Niets uit deze tekst mag gequote worden zonder toestemming van de schrijver
JochaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-3-2003
Laatste: 11-11-2005
Berichten: 137
14-10-2003 10:35
Zijn hier mensen die mij wat kunnen vertellen over de HK audio sets?? Ben al een tijdje hierna aan het kijken, ben wel benieuwd naar enige gebruikerservaringen.

alvast bedankt
"Jocha"
Mr. EdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
Berichten: 1532
14-10-2003 12:44
Of Phllips zou eens moeten kijken naar duurdere merken als JBL e.v.a. Kijk, als je nu eenmaal die Zeus gewend bent zou ik niet terug krabbelen naar Dap (de goedkope serie's dan iig) mijn ervaringen:

MARQUANT 12"
Wat een ruk geluid, wil er verder niets over zeggen want deze boxen zal je gelukkig (hoop ik dan) toch nooit aanschaffen...

DAP MC15
Vind ze best goed klinken, mis alleen echt iets in die boxen (denk het mid) en die piezo hoorn is ook ruk. Verder wel leuke box...

JBL SF25
Heb ze zelf ook, een wereld van een geluidje (voor mij dan) een oerharde bass, mooie midd's en hoge tonen! Echt, ze zijn eens getest in een buurtdisco op een versterker van 2 X 1500 Watt RMS op 4 ohm, rond de 1000 Watt kwam er nog steeds mooi geluid uit, gaan echt hard!
Ben zeer tevreden erover, wel in een grote ruimte mis je de 'echte' lage bassen wel waardoor subs een must zijn als je voor meer dan 100 man draait. De 150 man haal je er trouwens best makkelijk mee, en met subs zeker de 250 man!
GroovyollieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-9-2003
Laatste: 6-10-2006
Berichten: 2
14-10-2003 14:39
beste Tom, als je Behringer niet niet mooi vind klinken (netjes uitgedrukt), ben ik benieuwd wat je van de B300 (met ingebouwde versterker vind). Los van de kwaliteit is dat een set die ideaal is voor iedere beginnende drive-inner. Maar ben zeer benieuwd naar je mening.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 9489
14-10-2003 14:50
Nog nooit beluisterd, heb alleen een set gehoort met subs en normale toppen.
Behringer kennende, zal de prijs/kwaliteitsverhouding redelijk zijn, maar geen uitschieter.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Philip_JanssenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-10-2003
Laatste: 9-3-2013
Berichten: 532
14-10-2003 17:18
Even een vraag om voor mij dingen duidelijk te maken:
Wat is beter: een sub-top combinatie of een grote speaker (zoals de JBL SF25)? Even in beschouwing genomen dat ik 600-800 euro (per 2) te besteden heb en dat het gaat om een geluidsset voor drive-inn doeleinden. Meer "eisen" zijn te lezen op de vorige pagina.
Nooit zo maar iets aannemen tenzij het een fooi is!
Philip_JanssenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-10-2003
Laatste: 9-3-2013
Berichten: 532
14-10-2003 17:44
1 x bewerkt. Laatst door Dré op 16-10-2003 18:07
Heeft iemand trouwens ervaring met de Gemini GSS-18 sub? Info is te vinden op de pagina van Gemini (geminidj.com)

Edit: Linkje weggehaald vanwege lay-out trashing

www.geminidj.com/cgi-bin/products.cgi?template=2003productpage&product=1GSS18
Nooit zo maar iets aannemen tenzij het een fooi is!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)