Forum > Geluid

vermogen berekenen geluids installatie voor aggregraat

(24 reacties. Pagina 3 van 3)
Moderator(s): Dré
Dj_stefanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-3-2006
Laatste: 5-12-2016
Berichten: 145
23-1-2012 18:49
wij hebben er niet zo'n grote trekker voor staan is maar een oud ding zonder voorlader en cabine en deze hebben we al helemaal ingebouwd.
Andere jaren hebben we met een kleinere aggregraat gewoon een steun voor op de trekker gelast waar hij altijd in kon , maar ik weet wel zeker dat deze trekker 1100 kg op de voor as niet leuk gaat vinden.
alles wat je uitgegeven hebt pakt niemand je meer af
ClemensStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-3-2011
Laatste: 17-8-2020
Berichten: 54
6-2-2012 20:41
Het is niet zo heel simpel.
Als je stroom meet met een ampere tang dan meet je de stroom maar weet je nog niet hoeveel watt hij verbruikt.
Wel hoeveel kVA, dit is stroom keer spanning.
Eigenlijk moet je dus aan drie voorwaarden voldoen.
De aggregaat moet zowel het vermogen in watt als in VA kunnen leveren, en het piek vermogen.
Het vermogen in watt is stroom keer spanning keer cos phi.
Alleen deze laatste weet je niet.
Als je een electronisch geregelde aggregaat hebt dan kan deze slecht piek stromen opvangen dus ook daar moet je naar kijken.
Kortom je zit al vrij snel aan een aggregaat die 50% zwaarder is.
We praten over continue belasting.
Geluid met al zijn bassen en pieken is gewoon een kloten belasting voor een aggregaat.
Dus een goede aggregaat is een stuk zwaarder vooral om de pieken bij geluid op te vangen.
Iets minder bass scheelt dan weer erg veel.
Dj_stefanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-3-2006
Laatste: 5-12-2016
Berichten: 145
27-2-2012 19:23
Het vermogen bereken je toch door het aantal volt maal ampere te doen. Het aantal volt is toch 230 lijkt mij en als je met een ampere tang het aantal ampere weet en je doet dit keer 230 zou je het wattage toch moeten weten. Of zeg ik nu iets raars?
Carnaval is intussen wel voor bij wij hadden een geluidsgedempte 15 kva aggregraat mooi klijn dingetje maar er moest toch voor de aggregraat een appart wagentje bij tussen. Carnaval is weer voorbij maar ik ben er toch nog steeds niet uit hoe je nu het beste kan berekenen oeveel kva je nodig hebt.
Maargoed met de 15 kva die wij nu hadden ging het super, heb er nog wat extra aktieve speakers bij op gezet voor in de trekker en een rookmachine. Hier had hij zeker geen problemen mee.
alles wat je uitgegeven hebt pakt niemand je meer af
ClemensStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-3-2011
Laatste: 17-8-2020
Berichten: 54
3-3-2012 19:27
Ik zal het proberen uit te leggen.
Vermogen is inderdaad spanning keer stroom.
Maar dit geld bij een ohmse belasting.
Maar als je een belasting hebt met spoelen (inductief) of met condensatoren (capacitief) is het anders.
Bij een condensator gaat er eerst een grote stroom lopen, als de stroom af neemt stijgt de spanning.
Bij een spoel (luidspreker)is het net andersom.
Dit betekend dat als de spanning bij een sinus vormig signaal maximaal is de stroom nog niet maximaal is.
Dus eigenlijk moet je generator meer stroom leveren dan dat je versterker eigenlijk gebruikt.
Deze verschuiving van spanning met stroom noemen we cos phi.
De waarde die op een generator staat is bij een ohmse belasting.
Om uit te rekenen welke waarde je geluid set nodig heeft zul je dus je spanning keer je stroom keer je cos phi moeten berekenen.
Ik denk dat je dan ongeveer 15% hoger vermogen nodig hebt dan alleen bij spanning keer stroom.
Maar dan heb je nog je piek vermogen.
Ik meende dat een electronische geregelde generator ongeveer een piek heeft van 200% alleen kan hij deze piek vaak korter leveren dan dat een pa installatie soms als piek vraagt.
Daar moet je dan ook nog een reserve voor inbouwen.
Het zal hopenlijk duidelijk zijn dat je behoorlijk wat vermogen op je generator over moet hebben wil je zonder problemen continu kunnen draaien.
Bedenk ook dat hoe meer je een gnerator belast hoe beroerder de kwaliteit van de afgeleverde spanning word.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
3-3-2012 21:29
wil je redelijk veilig zitten, neem je gewoon je ag minstens 2x het totale vermogen van al je aan te sluiten apparaten.
Dan zul je denken: zoveel?
Ja zoveel, ook mede omdat de peaks enorm op kunnen lopen, en omdat ag fabrikanten vaak nogal positief zijn over hun vermogen.
Het zijn natuurlijk niet allemaal Honda's sneaky :V
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)