Forum > Geluid

cd spelers of draaitafels

(170 reacties. Pagina 3 van 18)
Moderator(s): Dré
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
24-8-2003 09:30

Sybrand schreef:

ja okee, maar ik neem aan dat je wel begrijpt waar ik het over heb! de platen vormen een complete curve en de cd's niet! ook al horen wij dat, ook al is het heel klein telkens afgebroken, HET IS ER, en het wordt deels opgevuld!
Hierboven is nu al een paar keer uitgelegd dat platen GEEN complete curve volgen. Dit is gewoon klinklare onzin.

Dit nog los van het feit dat ook de muziek die op plaat uitkomt in 9 van de 10 gevallen digitaal opgenomen en gemastered is en dus al een A-D omzetting achter de rug heeft.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
DJ TimStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2003
Laatste: 27-11-2012
Berichten: 1105
24-8-2003 11:00

Victor schreef:

Dit nog los van het feit dat ook de muziek die op plaat uitkomt in 9 van de 10 gevallen digitaal opgenomen en gemastered is en dus al een A-D omzetting achter de rug heeft.
Daar denk ik vaak over na, eigenlijk onzin toch? Als je naar de slager op de hoek wil, stap je toch ook niet in de auto om via Maastricht weer terug te rijden?

Feitelijk krijg je toch een verlies van geluid op het moment dat je een digitaal naar een analoog signaal gaat omzetten?
Ik ben niet het eerste wereldwonder maar ben er wel geweest
SybrandStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-5-2003
Laatste: 2-7-2005
Berichten: 212
24-8-2003 11:05

Victor schreef:

Dit nog los van het feit dat ook de muziek die op plaat uitkomt in 9 van de 10 gevallen digitaal opgenomen en gemastered is en dus al een A-D omzetting achter de rug heeft.
He, daar had ik nog niet eens over nagedacht...
Blijf possitief, ook als het te moeilijk is!
MorpheusStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2003
Laatste: 29-5-2005
Berichten: 31
24-8-2003 12:02
Wat wel een erg handig voordeel van vinyl is, is dat je je platen makkelijker kan herkennen door de kleur/vorm van de hoes.

Ook valt mij toch vaak op dat als er iets mis gaat met cd (bijvoorbeeld beschadigde cd) dat het dan ook altijd gruwelijk mis gaat (haperen e.d.).
Als er een kras in een vinyl plaat zit blijft hij meestal wel doorspelen en anders zet je hem gewoon een groef verder.. En het gebeurt toch verdomde vaak dat er een cd blijft hangen !
Maar inderdaad, vroeg of laat zullen we er toch aan moeten geloven vrees ik...
De mogelijkheden met cd zijn gewoon groter. Toch had ik liever gezien dat minidisc het algemene mediumn was geworden. Zit gewoon netjes in een doosje dus dan kan er eigenlijk niks mee gebeuren en is natuurlijk ook nog ff een stuk compacter als cd. En het ziet er toch weer wat vetter uit als zo'n saai grijs cd'tje.
SybrandStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-5-2003
Laatste: 2-7-2005
Berichten: 212
24-8-2003 12:06
herkenning valt wel mee; als jij orginele cd's hebt zijn ze ook makkelijk te onderscheiden; en verder, als je gecopieerde hebt zet je er een nummertje op, in je database ff zoeken naar nummertje, bam je hebt hem! niks moeilijks aan...

en over dat haperen... het komt wel voor, maar echt niet zovaak als jij wil beweren, het is maar net zo van hoe ga ik met mijn cd's om... En ook niet overal laten slingeren (wat bij ons overigens tijdens de feesten wel veel gebeurt, met de bijbehorende gevolgen)...
Blijf possitief, ook als het te moeilijk is!
MorpheusStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2003
Laatste: 29-5-2005
Berichten: 31
24-8-2003 12:41
Tja natuurlijk als je origineele cd'tjes gebruikt, herken je ze natuurlijk net zo makkelijk . Maar in mijn geval zou ik toch bijna alleen cdr'tjes gebruiken die ik heb opgenomen van vinyl omdat de meeste producties nog steeds eerst op vinyl of helemaal niet op cd uitkomen. En dat opnemen zou me natuurlijk ook een hoop tijd/geld kosten. Aan de andere kant bespaar je je natuurlijk wel een hoop geld op naalden. En da's toch ff zo'n 40 euro per jaar.
Ach vroeg of laat zullen we toch allemaal met cd (of iets beters ?) gaan draaien. Voorral als een goede draaitafel duurder wordt dan een goede 'cd-turntable'.
RobertoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-5-2003
Laatste: 20-4-2011
Berichten: 976
24-8-2003 12:52

Morpheus schreef:

het ziet er toch weer wat vetter uit als zo'n saai grijs cd'tje.
daar is iets nieuws voor gekomen, een cdtje die op vinyl lijkt wink ;) linkje: images.google.nl/images?q=vinyl+cd&svnum=10&hl=nl&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&start=0&sa=N 3de rij, uiterst rechts
Al mijn tracks te koop @ Dance-Tunes!
RiteshStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-5-2003
Laatste: 29-5-2024
Berichten: 77
24-8-2003 23:08
quote, titel: cd spelers of draaitafels

Wat maakt het eingelijk uit waarmee je draait? Het gaat erom DAT je draait!
waarmee? ut kan publiek geem M**R schelen het gaat er hun om dat jij hun vermaakt.

als jij vind dat platen creatiever zijn dan doe je dat maar.
als jij vind dat cds handiger zijn dan doe je dat maar.

qoute by joost_s:net nu ik bijna zeker was draaitafels aan te schaffen krijg ik het advies om cd spelers aan te scaffen qoute

kijk wat je wilt: laat je niet afschrikken door cds zijn lomp of platen zijn oud wink ;) angry.

jij wilt dj-en dus kies een van de medias(is dit het woord wink ;)?)
OF VOOR ALLEBEI(das jou keus wink ;))

mijn keuze was dus cds omdat ik het onder andere leuk vind om iets te sampelen.

ik had ook voor platen kunnen kiezen maar ik vind platenspelers te groot en het liefst werk ik met cds enz...
Niet LEZEN wat hier staat aub...
Didier_SStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2003
Laatste: 13-11-2011
Berichten: 747
25-8-2003 00:20

Ritesh schreef:

Wat maakt het eingelijk uit waarmee je draait? Het gaat erom DAT je draait!
waarmee? ut kan publiek geem M**R schelen het gaat er hun om dat jij hun vermaakt.
Nagel op de kop Ritesh!!
Het publiek weet over het algemeen niet eens het verschil tussen de LJ en de DJ, laat staan of er ze op letten dat je draait met vinyl, CD of MP3...
Ondertussen heb ik ook wel al mijn lesje geleerd van Dré dat de kwaliteit van CD niet lager is dan van vinyl ALS ze goed gemastered is (al merk ik toch wel dat ze bij de mastering praktisch altijd de mist in gaan angry), dus laten we inderdaad dat gedeelte maar eventjes niet bespreken!
Kies gewoon het medium waar je je het best bij voelt! Waarom ik voor vinyl kies? In de eerste plaats was dat omdat whitelabels nu eenmaal niet erg vaak op CD uitkomen laugh :D en dat de meeste releasen uberhaupt sneller op vinyl uitkomen. Ik heb na een paar jaar intensief vinyl kopen eventjes een poging gedaan om CD's te kopen, vooral dan in het commercieeldere genre waar de vinyl en de CD praktisch gelijktijdig uitkomen, maar toen stootte ik tegen de welgekende remix-muur sad :(. Voor de één of andere domme reden zetten ze op de CD een verneukte versie van wat er op vinyl te krijgen is waardoor echt creatief mixen niet meer haalbaar is, je krijgt er gewoon de tijd niet voor. Zolang men niet consequent de CD's en vinyls op een gelijklopend tijdstip uitbrengt EN de CD's dezelfde remixen meegeeft van de vinyls schakel ik zeker niet over!

Stel dat CD en vinyl dezelfde remixen bevatten en je vraagt me of ik DAN zou overschakelen naar CD, dan zet je me voor een groot dillemma (is da nu met 2 l'en??):
* JA, want vinyl is gewoon peperduur en weegt als lood, vooral dan als je wekelijks minstens twee keer een aantal van die curverboxen moet beginnen verslepen is dat niet echt meer om te lachen. Ik heb m'n hobby meermaals zitten vervloeken op zo'n moment.
* NEE, want ik hou gewoon van vinyl als medium. Je ziet duidelijk breaks, opbouwen, enzoverder en zelfs als LJ durf ik bij een onbekende plaat hier dankbaar gebruik van maken! Je neemt de plaat vast, klinkt belachelijk, maar als ik met CD's aan het mixen ben (ja, dat heb ik dus nog niet helemaal overboord gegooid) dan vind ik het gewoon oersaai om gewoon te cue'en en op die pitch-bend-knopjes te duwen. Zo'n sierlijke zwaai aan je platter geven, of dat homo-beweginkje dat je hand maakt terwijl je de eerste beat cue't, dat is gewoonweg verslavend!!

Ik zou me alleszinds niet laten afschrikken door de zogenaamde onkosten met naalden die verslijten, slipmatten die moeten vervangen worden, enzoverder. Een CD-speler heeft óók zijn onderhoud nodig, die slipmatten van mij zijn ondertussen al twee jaar oud en ze zijn nog perfect te gebruiken al begint de tekening wel wat te vervagen, ook de naalden zijn geen onoverkomelijke kost: de eerste set zal er inderdaad doorvliegen, maar daarna zul je de techniek wel wat in je vingers hebben en dan valt het echt wel reuze mee.

Ook wat betreft krakingen op je vinyl door veelvuldig gebruik, wil ik eventjes nuanceren: er komen inderdaad krakingen op, maar geef toe: in zeer kleine mate! Ik heb vinyls die ik gedurende maanden wekelijks gedraaid heb en nog steeds zijn die perfect bruikbaar! De eerste beat is inderdaad eivol ruis (door het cue'en waarschijnlijk), maar daarna verloopt alles netjes! Gewoon wat zorg hebben voor je vinyls: hoogte goed instellen, naalddruk netjes houden, regelmatig eens "stof afnemen" van je vinyl, ...

Ziezo, nu hoorde je nog eens de andere kant en zo zijn we zeker dat jij nu weer volle bak twijfelt laugh :D
Housemusic was founded on the idea that the clubbers are the stars, not the guy who fiddles with the records.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
25-8-2003 15:04

DJ Tim schreef:

Victor schreef:

Dit nog los van het feit dat ook de muziek die op plaat uitkomt in 9 van de 10 gevallen digitaal opgenomen en gemastered is en dus al een A-D omzetting achter de rug heeft.
Daar denk ik vaak over na, eigenlijk onzin toch? Als je naar de slager op de hoek wil, stap je toch ook niet in de auto om via Maastricht weer terug te rijden?

Feitelijk krijg je toch een verlies van geluid op het moment dat je een digitaal naar een analoog signaal gaat omzetten?
Nope. Stel dat we een signaal hebben met een S/N van 90dB en een bandbreedte van 20kHz. Dit signaal kan ZONDER VERLIEZEN gedigitaliseerd worden en weer teruggezet worden naar het analoge domein.

Daarnaast kun je in het digitale domein VEEL MEER uithalen met het signaal zonder enig verlies; zeker als je de interne woordbreedte verhoogt (daarom werken processoren ook vaak met een woordbreedte van 32 bits of hoger). Mits goed gedaan hou je zo'n 15.5 bits over van de 16 (het enige echte verlies is het digitaliseren zelf). En 15.5 bits komt overeen met een S/N van zo'n 93dB.

En zoek nou maar een EEN analoog apparaat die dit na kan doen. Sommigen zullen dan zeggen "dan maak ik gebruik van een compander systeem". Nou, da's valsspelen; datzelfde systeem kun je ook bij digitale systemen toepassen EN een compander brengt ook weer z'n eigen problemen met zich mee.

In vrijwel alle studio's worden tegenwoordig de analoge signaaltjes zo snel mogelijk omgezet naar het digitale domein om maar zo min mogelijk verliezen te krijgen.

Pak voor de grap maar eens 2 DAT recorders. Maak een analoge opname van een stuk vinyl. Maak dan een analoge kopie van de ene dat op de andere DAT en herhaal dat totdat je kwaliteitsverlies gaat bemerken. Da's ongeveer na een keer of 10-20. Herhaal dan hetzelfde met een analoge recorder (van mijn part een mooie studer op 38cm/sec) en herhaal dezelfde procedure. Je zult zien dat het geluid na een keer of 3 hoorbaar slechter wordt en na 10 x niet meer te pruimen is.

PS: Digitaal is helemaal GEEN stapjes. Wat dacht je wat het anti-aliasing filter doet aan de uitgang van de D/A converter??? Yep. Die filtert alle signalen boven Fs weg (en dus WEG stapjes). De genoemde stapjes worden dan ook alleen gezien door mensen die niet weten waar ze het over hebben (en kunnen ook alleen in hun eigen gedachten waargenomen worden; niet aan de uitgang van een D/A converter ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)