Forum > Geluid

nieuwe versterker

(44 reacties. Pagina 3 van 5)
Moderator(s): Dré
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 784
8-8-2003 14:15
Klankmatig zal je ook wel goede resultaten krijgen met een P1600 van Yamaha. Deze worden tweedehands vaak voor aantrekkelijk lage prijzen aangeboden. De versterker levert 2x 175W/8 ohm en 2x 230W/4 ohm. Ventilator is echt STIL prima dus voor hifi gebruik...

Houd je er wel rekening mee dat je bij een PA versterker ook nog een voorversterker nodig hebt? Meestal in de vorm van een mengpaneel. Echter een CD-speler direct op een P1600 is ook mogelijk alleen de gain regelaars dan niet vol open zetten aangezien een CD-speler er meestal 2 Volt uitperst en een amp bij 0.775 Volt al zijn maximale uitsturing bereikt.

MVG Contour
BobWStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-2-2003
Laatste: 8-8-2014
Berichten: 490
8-8-2003 14:31
Dre: Maar ik kijk naar hoe de Behringer tafel me NU bevalt, en tegenover de Scenesetter, ik kijk bij de koop ook naar de makementen van de scenesetter, en naar welke IK PERSOONLIJK de beste vind.
En na jaren pas kunnen zeggen hoe ze zijn, puur geklets, NU is de vergelijking ook al goed te maken, over een aantal jaar zullen meer mensen ervaring met de tafel hebben a, maar de vergelijking is nu ook best te maken, en ervaringen zijn er NU OOK AL, alleen minder als over 5 jaar ja.
En ja wat wel zo is, nu zijn nog niet alle mankementen bekend, DAN waarschijnlijk wel wink ;)

Dat JIJ voor de ADJ amp kiest, betekend nog NIET dat iedereen dat hoeft te doen, wat jij zegt is niet heilig hoor!!, al zou je het willen.
En dat JIJ op het verleden af gaat heeft niks [of niet veel] te maken met de keuze van anderen, mensen moeten zelf weten of ze jouw advies aannemen.

En wat ik over vernieuwingen zei, je moet lef hebben om ook nieuwe producten te durven proberen en te kopen, en niet bij het vaste te blijven en naar het verleden te kijken, en niet met die eenheidsworst mee te gaan, en wat nieuws durven kopen OOK als het net uit is!, DAAR baseer ik alles op!

Victor: Je hebt volkomen gelijk dat je de Behringers niet met de QSC's mag vergelijken, mede door de goedkope onderdelen.
Daarom gaf ik ook het voorbeeld dat de LC2412 niet met de M/A vergeleken kan worden, OOK weer door die onderdelen en nog wat factoren.
Maar dat neemt niet weg, dat de Behringers voor een klein budget hele leuke spullen zijn!

Leuk touwens dat Tom Behringer gebruikt, maar de EP serie niet wink ;)
GijstetteroStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-11-2002
Laatste: 24-5-2007
Berichten: 116
8-8-2003 15:12
Maarja om terug te komen op het topic. Als ik janklaasen was zou ik lekker sparen voor de synrics monitor set. Ik heb laatst mogen genieten van die dinge, holy mozes wat klinkt dat lekker, meer heb je echt niet nodig op je kamer. Het blijft ook nog eens goed klinken als het wat harder moet, echt top setje. Enige nadeel is dat het wel wat prijzig is, maar voor op je kamer echt perfect! :)
gise...
DJ SietseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 9-9-2008
Berichten: 1218
8-8-2003 17:28

Tom schreef:

DJ Sietse schreef:

Het enige verschil is dat de behringer (iets) goedkopere onderdelen gebruikt.
En wat krijg je als je goedkopere onderdelen gebruikt?
Minder kwaliteit, klopt. Maar dat hangt ook af van het ontwerp. En die is prima in orde.

Tom schreef:

Ik betwijfel overigens of de adj versterkers ook over (de redelijk goeie) clip limiters beschikken.
Als je nou eens eerst simpelweg de gebruiksaanwijzing doorleest.....www.new-line.nl/v/2337
Werkelijk alles in aan dat ding beveiligd.
Hoho, ik ken die gebruiksaanwijzing ongeveer uit me hoofd. Omdat ik hem eerst zelf wou kopen, totdat de behringer op markt kwam. Ik was het gewoon even vergeten, mijn excuses angry .

Victor schreef:

De stelling van Sietse was: de Behringer is een kopie van de QSC, alleen met goedkopere onderdelen.
Nee. De behringer komt van de zelfde OEM fabrikant als de QSC RMX. Maar WEL zijn er goedkopere onderdelen gebruikt.

Victor schreef:

Juist de onderdelen bepalen de kwaliteit van een versterker. Als er in de Behringer goedkopere onderdelen zitten kan je hem dus *niet* met de QSC vergelijken. Daarom kan de Behringer nog wel een goede versterker (voor het geld) zijn, de vergelijking met de QSC gaat gewoon niet op.
Dat de vergelijking met qcs niet op gaat klopt. Ik vergelijk hem er ook niet mee. Ik zei het om aan te geven dat hij van ''binnen'' net zo goed in elkaar zit. Op de goedkopere onderdelen na. Dat de onderdelen de kwaliteit van de versterker DEELS bepalen klopt. Maar bepalen de de levensduur/kwaliteit van de onderdelen ook of alle functies (clip limiters, subsonics) aanwezig zijn? Nee, dat ligt volgens mij aan het ontwerp.
Door internet beperkt
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
8-8-2003 17:39
Nog even over je vergelijking (en dan hou ik erover op), je zei dit:

DJ Sietse schreef:

Verder is hij gelijk aan de qsc rmx serie. Het enige verschil is dat de behringer (iets) goedkopere onderdelen gebruikt.
Verder vindt ik features als subsonic filter en clip-limiter lang niet zo interessant als de vraag of een amp een hele avond kan beuken zonder te stoppen. Op clip-limiters kan je uiteindelijk toch niet vertrouwen als het gaat om speaker-protectie.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
LazyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-5-2003
Laatste: 27-7-2004
Berichten: 51
9-8-2003 11:47
ga eens kijken naar STK...

super degelijk merk en super goedkoop!!
MaxStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2002
Laatste: 12-9-2024
Berichten: 1855
10-8-2003 13:15

Lazy schreef:

ga eens kijken naar STK...
super degelijk merk en super goedkoop!!
Maar waar zijn die te krijgen ?
regio Tilburg ?
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
12-8-2003 12:24
Topic stevig opgeschoond.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
ExisionStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-8-2003
Laatste: 18-11-2003
Berichten: 16
12-8-2003 23:30
Het rms vermogen van luidsprekers maakt bij normale monitor/hifi speakers helmaal niks uit.
Veel belangrijker is de gevoeligheid, bv. 87db of 90db (bij PA is de gevoeligheid meestal veel hoger).
Die gevoeligheid is de geluidsdruk die je krijgt als je 1 watt/2.8v in je luidsprekers stopt en je op 1 meter afstand de gevoeligheid meet met een decibel meter.

Ik zou je niet doodstaren op watt's want daar wordt nogal vaak mee gesjoemelt. (ik heb hier bv. een buizenversterker van 2X 20 watt en een AKAI geval van 2X 150 watt, en je raad natuurlijk al dat die Buizenbak veel meer vermogen kan leveren)
Waar ik op doel is eigenlijk het volgende:

stel je hebt een luidspreker die je gebruikt als monitor, en hij is 90dB efficient.
Dan krijg je als je er ... instopt er ... uit:

>BELANGRIJK< 10dB meer wordt door een mens ervaren als 2x zo hard geluid...

Watt - dB
1 - 90
2 - 93
4 - 96
8 - 99
16 - 102
32 - 105
64 - 108
128 - 111
256 - 114
512 - 117

Je snapt dus wel dat het verschil tussen een versterker van 'maar' 130 watt en een van 250 maar 3dB is, en je moet erg veel moeite doen om bij die geluidsdruk 3dB meer of minder te kunnen waarnemen. (het is zoieso maar een heel klein verschil)

Het is dus erg belangrijk te kijken naar de efficientie van een luidspreker. Ook belangrijk is dat als je voor een Hifi ding gaat (wat ik persoonlijk zou doen als ik er geen PA mee hoefde te doen) om naar de Klasse te kijken waar zon ding in geschakeld is.

Klasse A - er loopt een groter ruststroom en de versterker staat 'altijd aan'
Klasse AB - combinatie van klasse A en B
Klasse B - versterker gaat aleen iets versterken als hij merkt dat hij signaal krijgt (op Hele korte basis)
Klasse D - digitaal versterkt

Klasse A klinkt meestal het beste en heeft ook de meeste stroom reserves. 20 watt pure klasse A is Ruim voldoende
Klasse AB is zoals de meeste versterkers zijn, denk aan wat de meeste mensen in huis hebben staan
Klasse B is ronduit slecht, het geeft een niet erg prettig geluid.
Klasse D zie je bijna niet, alleen bij erg moderne subwoofer versterkers enz.

Ik hoop dat je er wat aan hebt :)
BergambachtStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-7-2003
Laatste: 16-1-2005
Berichten: 163
12-8-2003 23:34

Exision schreef:

>BELANGRIJK< 10dB meer wordt door een mens ervaren als 2x zo hard geluid...
Dit is niet juist. 3dB meer word als 2x zo hard ervaren, 10dB meer is 3 keer zo hard. Het is een logaritmische schaalverdeling.
Keep the Inspirit alive...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)