Forum > Licht

ADJ 132 lichtstatieven

(54 reacties. Pagina 3 van 6)
Moderator(s): Dré
DJ JBStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 24-10-2005
Laatste: 17-5-2010
Berichten: 191
6-1-2009 16:42

Martijn schreef:

DJ JB schreef:

De staalkabels in wind-ups zijn in ieder geval Vf=5 bepaald vanaf de breuklast. Wij doen er dus nog een factor 2 overheen. Zo komen we op onze Vf=10 voor materiaal met staalkabels.
Welke treksterkte de gebruikte staalkabel van de ST132 heeft weet ik niet, maar geschat is de kabel dusdanig dik (dikte zegt vrij weinig, maar het geeft wel enige houvast) dat dat niet de zwakste schakel is.
Schatten is schattig, maar bewijst inderdaad niets. Ik ken het statief niet goed genoeg om dit te onderbouwen, maar ik denk dat de staalkabel wel degelijk de zwakste schakel is (nogmaals: is geen bewijs, dus we zitten touwtje te trekken).

Martijn schreef:

Ik heb Rinus' boek hier helaas niet liggen, dus kan die 75% niet opzoeken. In de overige literatuur over het onderwerp dat ik hier heb liggen, kan ik die regel echter niet terugvinden. Echter, in een ander topic over deze statieven (op een ander forum) is de 75%-regel ook van tafel geveegd. In mijn optiek echter geheel correct: de NPR 8020-10 gaat over veiligheidfactoren van hijs- en hefmiddelen, daar vallen statieven dus ook onder.

Wat was de hoofdreden daarvan?
Ook de Vf=2, echter zonder de verwijzing naar de NPR 8020-10.

Martijn schreef:

Sterker nog: afgelopen zomer heb ik bijna een bevriende collega verloren (scheelde 5cm) aan een statief waarvan de staalkabel het begaf met de last op 3,5m hoogte. Ook alleen omdat het verhuurbedrijf z'n huiswerk niet had gedaan (laat staan inspectie van het statief) en dus het statief heeft overbeladen. Knappe jongen die een statief omhoog kan draaien zonder in de buurt te komen van de last die eventueel naar beneden zou kunnen komen, of zijn de wind-up-draaiers geen voltallige mensenlevens die beschermd moeten worden??
Uiteraard zijn wind-up-draaiers wel volwaardige mensen. Bij het niet onder de last komen tijdens het op hoogte brengen was het mij te doen om mensen die toevallig eronderdoor wandelen. De mensen die bezig zijn met het "wind-upppen" zijn er als het goed is op gekleed (helmen; die discussie wilde ik maar niet aanzwengelen), en zich ervan bewust dat ze met iets bezig zijn dat meer risico's met zich meebrengt dan wanneer het eenmaal op hoogte geborgd is. (Als in; ze zijn alert en houden in de gaten of er problemen ontstaan)

Dat ongeluk is nalatigheid van het verhuurbedrijf (en deels van degene die de wind-ups hebben gebruikt, al is dat in de praktijk een ander verhaal). De oorzaak daarvan heeft verder weinig met het gebruikte statief en veiligheidsfactoren te maken.
Nalatigheid is een prachtig woord, maar daar krijg je naderhand geen slachtoffers mee terug.
Uiteraard zijn de draaiers op de hoogte van de risico's, maar de gemiddelde mens heeft een reactievermogen van 1 seconden, de valversnelling op de meeste plekken op aarde bedraagt 9,81 m/s^2 en de last hangt op 3,5m hoogte. Doe jij maar de wiskunde of ze het op tijd halen als de staalkabel van het statief breekt.

Dj pacific schreef:

Aangezien twee statieven nooit exact gelijk omhoog gaan is er de 75% regel 'bedacht'.
Als de truss scheef omhoog gaat wordt het ene statief meer belast dan de ander, zeg de ene 110% en de ander dus 90%. Dankzij de 75% regel wordt het statief wat anders dus overbelast zou worden, nu niet overbelast.

Toepassing:
Als je twee statieven hebt met een maximum draaglast van 80kg (vf=5, dubbele borging), dan kun je dus maximaal: 80 + 80 (=160) * 75% = 120kg omhoog draaien.

Dit is dus alleen maar een extra veiligheid, of zie ik iets over het hoofd?
Je ziet niets over het hoofd. Echter, ik vind 50% veiligheid tot wel wat veiliger dan 25% veiligheid. Ik zou toch bijna denken dat de normen niet voor niets zo bedacht zijn...
Lichtje erbij?
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
6-1-2009 17:27

KVM schreef:

Martijn schreef:

Kun je niet! Is als RICHTLIJN bedoeld, NIET als vervanging van een gedegen keurig!
Vreemd, je geeft het immers zelf aan:
Zodra de wind-up dat doorstaat kun je dat als "keuring" beschouwen.
Keuring staat niet voor niets tussen aanhalingstekens: je kunt het niet als volwaardige keuring zien. Overigens ben ik het met je eens dat de woordkeuzige wat ongelukkig was.
Toch vind ik het erg gevaarlijk om bij een ongekeurd statief zelf je richtlijnen te bepalen.
Ik zou zeker het statief niet belasten onder het mom van "dat durf ik wel aan".
Richtlijnen zelf bepalen doe ik niet. TÜV "controleert" of de producten aan de verwachting van de fabrikant voldoen. Als een fabrikant een wind-up gekeurd wilt hebben, wordt dat statief met een bepaalde factor overbelast, afhankelijk van de richtlijnen die de fabrikant bij de SWL wilt kunnen vermelden. (Een statief van tot 100kg goedgekeurd is volgens de BGV-C01 richtlijn (als die niet inmiddels weer aangepast/veranderd is?) mag boven publiek met 100kg belast worden, waarbij de 75% regel (die inmiddels ook onder vuur ligt wink ;) ) nog wel toegepast moet worden)

Wat ik beschreef was het provisorisch testen waarbij je het belangrijkste gedeelte van een eventuele keuring (ik weet namelijk niet waaruit de testnormen precies bestaan) uitvoert, namelijk belasten met het vijfvoudige van de SWL.

Laat ik er voor de duidelijkheid wel bijvermelden dat ik niet zeg dat het statief die 85kg zondermeer kan hebben, MAAR dat ik gezien de bouw en de belasting die het statief daarvoor moet kunnen dragen wel aandurf.

Dit soort dingen moet je wel in perspectief zien: er komen zo nu en dan foto's voorbij van opstellingen met statieven onder truss waarvan de nekharen recht overeind gaan staan. Doe mij in dat geval de ST132 maar. Ondanks dat ze niet aan de regels voldoen omdat ze niet door de TÜV of door mij zijn getest lijkt me dat een veel betere oplossing dan lichtere, minder goed gebouwde statieven te gebruiken.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
DJ JBStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 24-10-2005
Laatste: 17-5-2010
Berichten: 191
6-1-2009 17:46
BGV-C01 is leuk om aan te halen, maar die geldt in Duitsland en wij leven in Nederland (waar wij dus onze eigen richtlijnen hebben). Immers: als je constructie naar beneden komt op een catastrofalere wijze dan aan de statieven slingeren, wordt je ook volgens Nederlands recht berecht, dan heb je niet zo heel veel aan Duitse richtlijnen. Gewoon de Nederlandse praktijkrichtlijnen aanhouden dus!

Wil je echt je nekharen overeind zetten? Moet je gaan houtje-touwtje riggen, zoals in Italië "gewoon" beschouwd wordt. wink ;)
Lichtje erbij?
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
6-1-2009 17:54

DJ JB schreef:

BGV-C01 is leuk om aan te halen, maar die geldt in Duitsland en wij leven in Nederland (waar wij dus onze eigen richtlijnen hebben).
Waar laten nederlandse verhuurders hun stands dan keuren?
Want in dat geval heb ik het idee dat velen niet de juiste keuring hebben.
Dan toch liever een stand met BGV-C01 keuring dan zonder.

Martin.
kvm entertainment
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 1-10-2024
Berichten: 1139
6-1-2009 18:29
Het keuren van een statief gebeurd bijna nooit in de realiteit.
De bedrijven die dit wel doen, lopen namelijk veel meer risico op een hogere boete. (veel van dit soort sancties worden opgelegd naar de grote van het bedrijf) Het keuren van een statief is niet bijzonder moeilijk. Wel moet je voldoende kennis van het ding hebben om een nieuwe staalkabel, borgingen, enz te kunnen vervangen.

Een willekeurige 'wind-up statief' zou je als gekeurd kunnen beschouwen na een inspectie van de staaldraad, alle borgingen en verder een algemene mechanische inspectie. Na alle defecte of binnenkort defecte onderdelen te hebben vervangen. Zou het statief alle, door de fabrikant gespecificeerde, belastingen moeten kunnen hebben.
Een test met de maximaal toelaatbare massa tijden hijsen hoort hierbij, ook moet het statief volledig geborgd en juist opgezet de maximale belasting zonder veiligheidsfactor kunnen hebben.
Als dit alles kan zonder schade, mag je het statief gekeurd noemen.

Op geen enkele manier is dit rechtsgeldig. Wat ik wel weet is, dat ik lekkerder zal slapen als het mijn statieven waren.
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
DJ JBStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 24-10-2005
Laatste: 17-5-2010
Berichten: 191
6-1-2009 20:33
Tsja... Wat is rechtsgeldig? Zelf-certificering is wel degelijk mogelijk. Zolang je maar aangeeft waarop en hoe je controleert. Is nogal altijd beter dan nooit inspecteren en wachten totdat het statief kapot gaat op klus.
Lichtje erbij?
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 5-10-2024
Berichten: 2076
7-1-2009 18:43

DJ JB schreef:

Wil je echt je nekharen overeind zetten? Moet je gaan houtje-touwtje riggen, zoals in Italië "gewoon" beschouwd wordt. wink ;)
Inderdaad! Laatst gezien:
2 manfrotto statiefjes (die wat 30 of 35 kg gekeurd zijn)
10m truss
6 1kw fresnells
3 fourbarren parren
Boven het publiek, zonder safety´s.

Dan lijkt me inderdaad een setje niet gekeurde st132jes veiliger.
Niet goed, wel hard!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
7-1-2009 23:44
Edit Mod: Dré: Topic WEER opgeschoond. Als iemand denkt ergens iets te lezen waar hij/zij het niet mee eens is, lees die tekst dan eerst GOED door en quote precies die tekst waar je het niet mee eens bent (zodat het voor iedereen, inclusief jezelf, duidelijk is waar het over gaat)...
-- Pardon my French, I'm Dutch --
LJ DaAnStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2003
Laatste: 16-9-2020
Berichten: 627
8-1-2009 02:34

DJ JB schreef:

Sterker nog: afgelopen zomer heb ik bijna een bevriende collega verloren (scheelde 5cm) aan een statief waarvan de staalkabel het begaf met de last op 3,5m hoogte. Ook alleen omdat het verhuurbedrijf z'n huiswerk niet had gedaan (laat staan inspectie van het statief) en dus het statief heeft overbeladen. Knappe jongen die een statief omhoog kan draaien zonder in de buurt te komen van de last die eventueel naar beneden zou kunnen komen, of zijn de wind-up-draaiers geen voltallige mensenlevens die beschermd moeten worden??
Een staalkabel breekt niet 'zomaar'.
Er moet een kink-, vervorming-, knik-, of een vogelnestje in de kabel zitten, of er zit een draad- of strengbreuk in.
Je kan ze eigenlijk allemaal zien zitten, dan gebruik je het wind-up natuurlijk NIET meer...
Natuurlijk moet dit niet de taak zijn van de huurder of degene die de windup bedient, MAAR je kan wel meteen aan een statief zien in wat voor een toestand het verkeerd.
Ik ga er dan even vanuit dat dit om een 'simpel' statiefje gaat, die niet noemenswaardig hoog kan..
Fouten in deze tekst dienen ter vermaak van de lezer.
DJ JBStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 24-10-2005
Laatste: 17-5-2010
Berichten: 191
8-1-2009 13:02
Feit blijft dat het toch naar beneden is gekomen. Zou niet mogen, want (ondanks dat het statief ernstig was overbelast) de last haalde nog niet de breuklast. Enige reden waarom de staalkabel dan zou kunnen breken: geen inspectie i.c.m. ernstige beschadigingen of dat de staalkabel is vervangen door een inferieure kabel.
Hoe dan ook, ik had er verder in beperkte mate mee te maken. Ik kan alleen vertellen wat ik zelf heb gezien.
Lichtje erbij?

Terug naar forum Reageer (zonder quote)