Forum > PC related Forum

Beveiling tegen schokken

(48 reacties. Pagina 3 van 5)
Moderator(s): Dré
DanielVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2004
Laatste: 30-9-2024
Berichten: 384
12-11-2008 12:50

Roytje schreef:

Maar het lijkt me sterk dat als ze er tegenwoordig af fabriek al laptops mee uitrusten dat dit verkeerd gaat.
Wat je ziet onder de netbooks (kleine laptops zonder cd/dvd drive) is dat relatief veel SSD-schijven defect raken. Ik denk wel dat SSD een serieuze toekomst biedt, maar voor het zover is zijn we 3-5 jaar verder.
RoyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-3-2003
Laatste: 27-10-2020
Berichten: 1135
12-11-2008 17:31
[posted @ slizone by g.abhinav]
Things that shorten a SSD's life span:

1 defragmentation software
2 logs & disk clean up utilities
3 internetten en downloaden
4 instant messaging
5 pagefile
6 registry
Bij het gebruik van je pc als een simpele lichtconsole is van het bovenstaande echter maar weinig van toepassing. Maar je moet het inderdaad wel even weten.

1,2,5 Zijn prima uit te zetten
2,3,4. Wordt niet gebruikt/nooit gedaan

5. vormt een risico; maar waneer je je lichtpc lekker clean houd, geen extra rare software gebruikt dan valt het schrijven naar het register erg mee.

Dus ik voel me weer gerustgesteld en ik denk dat de voordelen (geen mechanische onderdelen, dus beter roadproof) in dit geval dus zeker opwegen tegen de nadelen (beperkt herschrijven).
Maar dat is MIJN mening...
RobertoalStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-11-2005
Laatste: 21-10-2011
Berichten: 224
19-11-2008 19:16
naar mijn weten is het pagefile de 'overloop' van je RAM; (geen register dus) op het moment de programma's meer geheugen vergen dan je bezit dan schijft ie wat naar de pagefile. Daarom wordt het ook wel is virtueel geheugen genoemt.
Ik weet niet hoeveel geheugen dat programma gebruikt; anders zou je ook het pagefile uit kunnen zetten...
IdeedeluxeStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 4-6-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 853
20-11-2008 23:03

robertoal schreef:

naar mijn weten is het pagefile de 'overloop' van je RAM; (geen register dus) op het moment de programma's meer geheugen vergen dan je bezit dan schijft ie wat naar de pagefile. Daarom wordt het ook wel is virtueel geheugen genoemt.
Ik weet niet hoeveel geheugen dat programma gebruikt; anders zou je ook het pagefile uit kunnen zetten...
Of, voorkom het voor een groot deel, door de maximale hoeveelheid geheugen te plaatsen, dat het besturingssysteem aankan. Geheugen kost nagenoeg niets meer op het moment...
I am a TimeDriver!
RobertoalStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-11-2005
Laatste: 21-10-2011
Berichten: 224
21-11-2008 08:45
dat zou je denken. alleen heb ik toch vaak het idee dat ie toch net even wat wegschrijft; maar als je idd maximale geheugen plaats + je zet het uit, dan ben je gewoon het mannetje! happy :)
Sick2Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-9-2007
Laatste: 8-1-2016
Berichten: 133
5-12-2008 16:51

DJ Delay schreef:

Voorzover ik weet zijn laptopschijven (2,5") nog altijd gevoeliger voor schokken dan normale (3,5") schijven. Wat echter in een laptop het verschil maakt tegenwoordig (volgens mij is Toshiba daar mee begonnen, en hebben duurdere HP's het ook) is een systeem dat schokken registreert, en dan de arm in de HDD zelf aan de kant zet om beschadiing te voorkomen.

Qua stootbestendigheid kun je het beste een WD Raptor nemen, deze zijn ontworpen voor hogere snelheden (10.000rpm) en vereisten daardoor ook een stevigere en meer schokbestendige behuizing. Ik heb draaiende raptors flinke smakken zien maken, en die werkten achteraf ALLEMAAL nog! Dit kan ik van HEEL VEEL andere harde schijven niet zegen! Het enige nadeel aan de Raptors is de prijs en opslagruimte... Je systeem wordt er echter wel meteen een stuk sneller van! wink ;)
De nieuwe raptors zijn zijn anders ook 2,5inch, heb het dan over de velociraptor(10000rpm).
Hier zit wel een 3,5 inch behuizing omheen, waardoor het een 3,5inch schijf lijkt.
Daarnaast ben ik het wel met je eens dat western digital een goed merk is.
Daarnaast vind ik seagate ook nog steeds een erg goed merk, geen enkele kapotte schijf in vijf jaar(heb er 2 in gebruik)
Heb het dan over de seagate barricuda, erg leuke schijfjes.
insomnia
DJ DelayStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-6-2005
Laatste: 5-6-2022
Berichten: 892
6-12-2008 12:46
De nieuwe raptors zijn zijn anders ook 2,5inch, heb het dan over de velociraptor(10000rpm).
Hier zit wel een 3,5 inch behuizing omheen, waardoor het een 3,5inch schijf lijkt.
Daarnaast ben ik het wel met je eens dat western digital een goed merk is.
Daarnaast vind ik seagate ook nog steeds een erg goed merk, geen enkele kapotte schijf in vijf jaar(heb er 2 in gebruik)
Heb het dan over de seagate barricuda, erg leuke schijfjes.
Klopt, de Velociraptor is inderdaad 2,5 inch, maar heeft de 3,5 inch behuizing nodig voor koeling. Volgens WD heb je geen garantie meer als je de schijf zonder die koeling gebruikt. WD is een prima merk, Seagate maakt ook top schijven, en Samsung eveneens. Pak echter GEEN Maxtor schijven! Vooral de oude versies zijn waardeloos en staan er om bekend kapot te gaan.
Hoe degelijk de nieuwe Velociraptor is durf ik niet te zeggen, geen ervaring mee. De oudere serie Raptors is echt super betrouwbaar en degelijk. Een Raptor is tot nu toe de enige schijf die ik een val van 1 meter DRAAIEND heb zien overleven! Oude (lees: veel gebruikte) Maxtors konden soms al kapot gaan na een tik op de behuizing...
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!
Sick2Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-9-2007
Laatste: 8-1-2016
Berichten: 133
6-12-2008 13:07
Ben het hier "bijna" volledig mee eens. De degelijheid van de samsung schijven ken ik niet, al heb ik nu wel een samsung
spinpoint 500 gig, maar pas 1 a 2 maanden in gebruik. Hier durf ik nog niks over te zeggen.
Maxtor is inderdaad de grootste rotzooi wat er is, zoiets als het merk acer onder de laptop merken.
De enigste garantie die je bij deze apparaten krijgt is dat ze gedoemd zijn om kapot te gaan laugh :D
insomnia
DjlimburgEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-3-2008
Laatste: 20-6-2009
Berichten: 274
6-12-2008 13:25
over maxtor heb je gelijk
ik moet wel vaker pcs bouwen en er zijn mensen die er persee een maxtor schijf in willen
deze zet ik er niet in aangezien ik er laterna op wordt aangekeken dat hij defect is en dat ze hun data kwijt zijn
ik werk meestal met wd schijven prima kwaliteit
wat zou een leven zijn zonder geluid
DJ DelayStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-6-2005
Laatste: 5-6-2022
Berichten: 892
7-12-2008 15:38
@Sick2, waar ben je het dan niet mee eens? En Acer is idd troep, kappen die scheuren, dingen die ineens uitvallen (bv het geluid, de cd-drive), enz. Alle gekke oaanwijsbare problemen die je kunt verzinnen komen bij acers voor:P
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)