Forum > Geluid

aansluiten crossover........

(24 reacties. Pagina 3 van 3)
Moderator(s): Dré
2party4Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-4-2005
Laatste: 30-3-2010
Berichten: 178
12-9-2008 00:20

2party4 schreef:

Als ik de DBX 223XL of de DBX 234XL in stereo zou aansluiten, wat is dan het grootste verschil?
Op de 223XL kan ik volgens mij alleen de frequentie instellen op welk crosspunt de lage en de hoge tonen gescheiden moeten worden, terwijl ik op de 234XL zowel de high als de low apart in kan stellen, toch?
Even op mijn eigen post reageren, want er klopt natuurlijk geen hol van!
In two-way stereo is alleen de scheidingfrequentie tussen hoog en laag in te stellen, maakt niet uit welke van de twee je hebt (read the manual!). Daarnaast zijn de gain voor low en high en de low cut instelbaar.

Heb ik nou iets aan de crossover, omdat ik nu de cross en de low-cut gebruik op mijn amps?
Belast ik de amps minder als ik die functies niet zou gebruiken, maar dit overlaat aan een externe crossover?

Op de amp (Peavey PV2600) gebeurd dit op 150Hz en in de manual van de van mijn EV Eliminator set staat volgens mij dat ideaal gecrossed moet worden op 100 Hz? Wat moet ik verwachten als ik bijvoorbeeld actief ga crossen op 100Hz met een DBX 223XL ipv 150Hz op mijn amps?
Edit Mod: Martin: Nergens voor nodig om je post te herhalen, men geeft of wel een reactie of niet
Thats fun.....
2party4Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-4-2005
Laatste: 30-3-2010
Berichten: 178
14-10-2008 00:08
Dus, wat zou het verschil in geluid zijn, als ik ga crossen op 100 Hz ipv 150 Hz? Nu gaan de bassen eigenlijk te hard en houden de toppen het niet bij.
Thats fun.....
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-5-2024
Berichten: 5308
14-10-2008 09:07
Als de bassen te hard gaan regel je de output voor het laag wat bij op de crossover. Je gaat dan *niet* met de scheidingsfrequentie kloten. Die is afhankelijk van de kasttypen die je gebruikt. Vaak geeft de fabrikant een aanbevolen frequentie op en als dat niet zo is zou je hem ook op het gehoor kunnen instellen.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
2party4Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-4-2005
Laatste: 30-3-2010
Berichten: 178
14-10-2008 11:13

Victor schreef:

Als de bassen te hard gaan regel je de output voor het laag wat bij op de crossover. Je gaat dan *niet* met de scheidingsfrequentie kloten. Die is afhankelijk van de kasttypen die je gebruikt. Vaak geeft de fabrikant een aanbevolen frequentie op en als dat niet zo is zou je hem ook op het gehoor kunnen instellen.
Dat begrijp ik. Op de versterker zit nu een croos die ik gebruik, die is NIET instalbaar en crossed op 150 Hz. De fabrikant van mijn subs zegt dat crossen op 100 Hz ideaal is. Mijn vraag is dan, of de bas wat minder heftig aanwezig is als ik op 100 Hz cross ipv 150 Hz, zonder iets aan de input af te regelen.
Thats fun.....
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-5-2024
Berichten: 5308
14-10-2008 12:32
Als je hoger crosst dan de fabrikant opgeeft zal het laag waarschijnlijk minder strak en wolliger worden. De laagkast moet nu immers ook tonen weergeven waarin hij niet echt goed is. Maar het totaalresultaat is ook afhankelijk van de toppen die je gebruikt. Die hoeven nu minder ver naar beneden door te lopen en afhankelijk van het type dat je gebruikt kan dat het resultaat weer wat verbeteren.

Je komt er pas echt achter door het te proberen.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)