Forum > Geluid

Zangset samenstellen

(27 reacties. Pagina 3 van 3)
Moderator(s): Dré
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
28-8-2008 20:49
Ik doe alleen drive-in shows, waarbij dan toevallig een zangertje optreed. Overigens hebben de meeste zangers de spullen ook niet zelf bij, maar is er wel een geluidsboer bij die dat wel heeft. Die zorgt dan meestal ook voor de monitors.
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
28-8-2008 21:44

Tom] schreef:

ps. Compressor zonder ervaring van instellen, zou ik zeker niet aan beginnen
Je kunt je compressor gewoon lichtjes beginnen (desnoods op auto attack/release en een hele lage compressie rate). Het idee van een beginner is dat je niet de hele tijd hoger als +10dB uitkomt (op een beetje tafel is dat namelijk geen probleem, maar dat probleem heb je dan ook weer niet bij een goede zanger waarbij je de compressor dus beter kunt bypassen om de simpele reden dat het weer een klein beetje het geluid negatief zal beïnvloeden).
Bier, Billen, Borsten en Beats!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 9491
28-8-2008 22:55
Een beetje zanger(es) wil met zijn/haar stem kunnen werken mic dichter, mic verder enz.
een compressor kan dat effect behoorlijk in de weg gooien....
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
29-8-2008 10:46

Tom schreef:

Een beetje zanger(es) wil met zijn/haar stem kunnen werken mic dichter, mic verder enz.
een compressor kan dat effect behoorlijk in de weg gooien....
Uiteraard kan dat, maar als je hem insteld om pas vanaf +3dB o.i.d. in te grijpen heeft de zanger(es) nog een heel dynamisch bereik heeft... Heb zelf maar met een handvol zangers gewerkt, waar het toch wel de wat betere waren (dus dat hield in mijn ogen in: goede microfoon handling, goede stem beheersing, eigen in-ears en een knalfeest afleveren), maar daar ging het allemaal perfect (ook zonder compressor trouwens!). happy :)
Bier, Billen, Borsten en Beats!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 9491
29-8-2008 11:53
1 x bewerkt. Laatst door Tom op 29-8-2008 19:25
dat is dan ook het verschil tussen een "zangertje" en een professional wink ;)
Ik ga me pas druk maken over een zangset (met toeters en bellen) als er echt een wat grotere naam komt die er ook nog eens een beetje verstand van geluid heeft hoe het moet klinken.

En daar hoort bijvoorbeeld niet mijnheer Jolig bij.
De meeste zangers willen:
"zet maar lekker hard, harder, nog harder, kan het niet harder?"
(zaaltje met 100 man, subjes met 2x900 watt en topjes met 2x650watt versterker......)

"Ik hoor mijn monitor niet meer, nee dat komt omdat je de front zo hard wilt, daar zit ff iets meer vermogen sneaky :V "

Klachten in winkelcentrum, over het geluidsoverlast van de artiesten, zeurende artiesten dat ze harder willen, omdat ze dan denken dat ze meer publiek lokken.
Het omgekeerde is juist waar;
als het zachter is komen de mensen dichterbij om te luisteren sneaky :V

Het geluid heeft het altijd gedaan razz :p
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Simple40002000Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-9-2003
Laatste: 8-3-2020
Berichten: 67
29-8-2008 17:33
Tja,wel of geen compressor op de zang,smaken verschillen.Ik zou niet meer zonder willen.Zeker als je van die rapacts meemaakt die bij de soundcheck nog normaal klinken ,maar bij het uiteindelijke optreden loeihard schreeuwend het podium opkomen.Of van die zangers die geen rekening houden met hun stemvolume bij de harde uithalen en de micro blijven ''opvreten''.De echte talenten weten dat,houden er rekening mee.Mijn ervaring is,hoe beter de artiest,des te makkelijker je het hebt als techneut.Zo niet dan is het ''if shit comes in,shit will come out''
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
30-8-2008 14:01

simple40002000] schreef:

Mijn ervaring is,hoe beter de artiest,des te makkelijker je het hebt als techneut.Zo niet dan is het ''if shit comes in,shit will come out''
Dat is zo ongeveer wel de waarheid ja wink ;): des te fijner als je een nette geluidsset hebt (die standaard al lekker klinkt zeg maar, hoewel dat niet zo veel zegt) en goed materiaal om af te mixen.
Bier, Billen, Borsten en Beats!
Simple40002000Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-9-2003
Laatste: 8-3-2020
Berichten: 67
31-8-2008 07:50
Als je een goede zanger/zangeres hebt en een goede ,redelijk stevige,geluidset dan is zelfs met semi lowbudget spullen nog wel iets goeds ervan te maken.Heb wel eens een zanger moeten doen met een dateq apollo als mengtafel.Niemand die het doorhad,ik had alleen geen galm.Dure spullen zegt niet alles,als je maar weet wat je doet.Heb wel es techneuten met peperdure spullen op een peperdure set''shit'' zien afleveren.Je wilt niet weten hoe er soms geprutst wordt in het artiestenversterkings wereldje,zelfs door bedrijven die vaak niks anders doen als dit werk.Zoals een pv showservice die vele ''grote'' namen doet,Tja,lang leve de juiste connecties,in dit wereldtje vaak belangrijker dan echte vakmanschap

Terug naar forum Reageer (zonder quote)