Forum > Newbie Forum

Versterker meer dan boxen of andersom.

(55 reacties. Pagina 3 van 6)
Moderator(s): Dré
PulseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-6-2003
Laatste: 22-8-2005
Berichten: 138
30-6-2003 09:46
jaja.

Even een kleine tip. Mag toch?

Als er nog andere mensen zijn die een mening hebben over een versterker. Laat het me horen!
Hebbum.. Taiko - Silence.. oeh lekkere trommels!
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 1-9-2024
Berichten: 5308
30-6-2003 10:39
Hierover is heel veel terug te vinden op het forum (maar kennelijk is de zoek-functie moeilijk te vinden). In ieder geval gaat de "1,5x-regel" (of de "2x-regel") bij deze goedkope meuk niet op.

Topic verplaatst naar newbie-forum.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
PulseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-6-2003
Laatste: 22-8-2005
Berichten: 138
30-6-2003 10:51
En waarom niet? Heb jij misschien een beter antwoord?
Hebbum.. Taiko - Silence.. oeh lekkere trommels!
SebasVDVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 17-8-2016
Berichten: 1719
30-6-2003 11:23

Victor schreef:

Hierover is heel veel terug te vinden op het forum (maar kennelijk is de zoek-functie moeilijk te vinden). In ieder geval gaat de "1,5x-regel" (of de "2x-regel") bij deze goedkope meuk niet op.

Topic verplaatst naar newbie-forum.
Weet ik wel, maar was meer om indicatie te geven.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 1-9-2024
Berichten: 5308
30-6-2003 11:50

Pulse schreef:

En waarom niet? Heb jij misschien een beter antwoord?
De vuistregel dat het versterkervermogen 1,5 tot 2 x de belastbaarheid van de speakers moet zijn gaat voor budgetspeakers niet op, omdat deze niet het uithoudingsvermogen hebben die hoge belastbaarheid lange tijd vol te houden.

Fabrikanten van pro speakers geven hun producten meestal een heel conservatieve belastbaarheid, die ze hebben bepaald door zware testen. Bij budgetspeakers (zoals DAP en JB-systems) wordt de belastbaarheid vaak fiks overdreven of zelfs geheel gelogen. Deze speakers hebben dus niet de belastbaarheid en reserves van een pro speaker, zelfs niet als de belastbaarheidscijfertjes gelijk zijn.

Voor budgetspeakers zou je als richtlijn een versterker kunnen nemen met een vermogen dat gelijk is aan de RMS-belastbaarheid voor die speaker. En zorg er altijd voor dat de amp tijdens het gebruik niet clipt. Een compressor-limiter is daarbij voor de gemiddelde dj een onmisbaar hulpmiddel.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
PulseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-6-2003
Laatste: 22-8-2005
Berichten: 138
30-6-2003 13:22

Victor schreef:

De vuistregel dat het versterkervermogen 1,5 tot 2 x de belastbaarheid van de speakers moet zijn gaat voor budgetspeakers niet op, omdat deze niet het uithoudingsvermogen hebben die hoge belastbaarheid lange tijd vol te houden.

Fabrikanten van pro speakers geven hun producten meestal een heel conservatieve belastbaarheid, die ze hebben bepaald door zware testen. Bij budgetspeakers (zoals DAP en JB-systems) wordt de belastbaarheid vaak fiks overdreven of zelfs geheel gelogen. Deze speakers hebben dus niet de belastbaarheid en reserves van een pro speaker, zelfs niet als de belastbaarheidscijfertjes gelijk zijn.

Voor budgetspeakers zou je als richtlijn een versterker kunnen nemen met een vermogen dat gelijk is aan de RMS-belastbaarheid voor die speaker. En zorg er altijd voor dat de amp tijdens het gebruik niet clipt. Een compressor-limiter is daarbij voor de gemiddelde dj een onmisbaar hulpmiddel.
Dus met andere woorden: www.new-line.nl/v/11479 + 2 DAP 115 speakers is dus GEEN goede combinatie??? Moet ik dan voor de www.new-line.nl/v/11478 gaan??
Ik moet het wel van je weten. Anders verander ik nu mijn bestelling.
Hebbum.. Taiko - Silence.. oeh lekkere trommels!
ReemskiVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 5-9-2024
Berichten: 1370
30-6-2003 14:17
Even een verduidelijking over de regel waarom een versterker 2 x RMS zou moeten zijn..

Toevallig net geschreven op J&H:
blaat blaat blaat....

Wanneer je een zwaardere amp gaat gebruiken kan deze het originele geluidssignaal zo goed mogelijke onvervormd versterkt weergeven.
Voornamelijk met het laag moet de versterker elke keer een grote ontlading geven. Hiervoor moet de versterker reserver opbouwen. Wanneer deze reserves te klein zijn voor het weer te geven signaal (dus tegen clippen aan!) heb je geen mooie golfvorm meer in je signaal maar worden de toppen afgekapt (tot blokvorm aan : clippen).

Misschien een ingewikkeld verhaal, maar nu de moraal:

Een zwaardere versterker heeft minder moeite grote vermogens onvervormd weer te geven. Daarom minder risico op clippen, wat het gevaarlijkste is voor de speakers. Toch kan je wel degelijk de speakers beschadigen door ze TE VEEL vermogen toe te dienen.
Hoewel dit bij kwalitatief goede speakers minder gevaarlijk is.

Zelf heb ik 2 peavey (BW) speakers moeten laten repareren, omdat de conus doorgeduwd was. Dit is geen gevolg van clippen, maar van overbelasting. Eventueel ten gevolg van slijtage of teveel vermogen erop. De kasten zijn 700 watt(Hisys215xt), de versterker 900 (GPS2600). Dus niet eens zoveel oververmogen.
PulseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-6-2003
Laatste: 22-8-2005
Berichten: 138
30-6-2003 14:40
Dus..?

WEl of niet?? sad :(
Hebbum.. Taiko - Silence.. oeh lekkere trommels!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 7-9-2024
Berichten: 13468
30-6-2003 14:42
Even voor de goede orde: Als het gaat om het HEEL houden van speakers dan is headroom bij een sub bij lange na NIET zo boeiend als bij een top! Dus altijd je beste versterkers op de topjes zetten (en wat er overblijft mag zich (al dan niet gebrugd) uitleven op de subs).

De PR-115 is een redelijk nette speaker. Ik verwacht dan ook dat de 1.5 regel zeker toegepast kan worden. Wel zou ik de Palladium versterker overslaan en er een Mission (of, nog netter een V-reeks van American DJ) op zetten. Alle waar naar z'n geld moet je maar denken EN de ingebouwde limiter is ook wel een prettige gedachte.

Neem een Mission 900 (dan kun je later nog eens wat kastjes toevoegen): www.new-line.nl/v/11038
-- Pardon my French, I'm Dutch --
PulseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-6-2003
Laatste: 22-8-2005
Berichten: 138
30-6-2003 14:50
Doe die der maar bij dan.

Topic kan gesloten worden!
Hebbum.. Taiko - Silence.. oeh lekkere trommels!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)