Forum > Zelfbouw Speakers

D&B Max12

(72 reacties. Pagina 3 van 8)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
4-9-2008 12:03

alleznet schreef:

Ik vraag me af in welke mate je aan plagiaat pleegt als je een kast nabouwt?
100% als je hem 100% nabouwt (echt stevige DUH in het achterhoofd).
Zolang je geen patenten schendt (speciale speakers o.i.d. met speciale technieken) ben je gewoon bezig met een kastje in elkaar timmeren waar de juiste drivers in passen van een andere (OEM) producent met een gepast filter...
Wat een gelul (en dat weet je ook zelf wel). ELK apparaat bestaat namelijk uit het bij elkaar rapen van onderdelen en die op de juiste manier aan elkaar knopen.
Hoewel het wel ergens een bijsmaakje heeft wink ;): ik zou er in ieder geval niet voor terughouden als ik een namaak set kon kopen en zoiets nodig had maar niet het budget had voor de echte spulletjes.
Precies zo'n redenering gebruiken de mp3 downloaders ook. Je kunt een drol mooi verpakken (maar het blijft een drol). Ook hier kun je er een mooi verhaal van maken (maar het blijft diefstal).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Simple40002000Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-9-2003
Laatste: 8-3-2020
Berichten: 67
4-9-2008 17:10
Alles leuk en fijn,maar blijkbaar is er wel een markt voor namaak spul.Als er geen behoefte ernaar bestond werd er niet zo veel gekopieerd in electronica en speakerland.Zeker als men ontdekt dat je een poot uitgetrokken wordt omdat de fabrikant van dat dure merk zonodig 100 tot 200 procent winst wil maken op zijn product.Ik bedoel dus bijv 2000 euri vragen voor een sub(zonder ingebouwd flter,frontloaded) met vrij gangbare rcf speaker die om te maken slechts een 500 a 750 euri kost.En dan heb je ook nog alles uitbesteed aan derden om te bouwen enzo.Oke,research en ontwikkelingskosten,prima,maar zoveel per kast?
IdeedeluxeStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 4-6-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 853
4-9-2008 21:25
Denk eens aan aftersales!!

Garantie?
Bij de kopie vaak tot om de hoek; met wazige voorwaarden en buiten de garantietermijn geen coulance.
Defect?
Ja...regel dat zelf maar. De importeur weet alleen maar hoe hij een doos over de toonbank schuift. Van de techniek geen kaas gegeten...
Levensduur?
Oh jee...1x gebruikt en de verf ligt er af. Tja, er zit toch verschil tussen europese verf en chinese, maar dat maakt voor de kostprijs natuurlijk niet uit...
Product-lifecycle?
Tja, na 5 jaar moet je natuurlijk niet gaan zeuren om reseveonderdelen, want die zijn er niet meer.
Reactie van de fabrikant, importeur?
Soms is het net of ze niet bestaan, of in de middeleeuwen leven zonder internet en telefoon...

Het is niet alleen de ontwikkeling van een kast, het is de marketing, de wijze van distributie, de aftersales en de levensduur die een kast duurder maken. Niet alleen de materialen. Niet alle winst verdwijnt direct in de zakken van de fabrikant!
I am a TimeDriver!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
4-9-2008 22:08

simple40002000 schreef:

Alles leuk en fijn,maar blijkbaar is er wel een markt voor namaak spul.
Absoluut. Idem bij heroine, cocaine, pistolen en zelfs kernbommen.

Uhm... Moet dan ook maar kunnen.
Oke,research en ontwikkelingskosten,prima,maar zoveel per kast?
Ik zie graag je berekening...
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Simple40002000Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-9-2003
Laatste: 8-3-2020
Berichten: 67
5-9-2008 12:59
Oke,je hebt gelijk,aan een aantal dingen niet zo gedacht bij het reargeren enzo.Maar toch,is een winstmarge van 100 tot soms 200 procent dan redelijk?.Het gaat me eigelijk dan meer om de rechtuit rechtaan ontwerpen zonder zeer ingewikkelde constructies(hoornconstructies,fase pluggen en meer van dat soort omgein)en/of totaal nieuwe benaderingen van hoe je kasten moet bouwen enzo.Oftewel gebruik maken van beproefde ontwerpen en constructies,geen revelutionaire vindingen of oplossingen.Is dan een soms zeer hoge prijs van een product gerechtvaardigd?Tenzij je weinig verwacht of wil verkopen,dat zul je een hoge prijs moeten hanteren om iets te verdienen
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
5-9-2008 13:13

simple40002000 schreef:

Oke,je hebt gelijk,aan een aantal dingen niet zo gedacht bij het reargeren enzo.Maar toch,is een winstmarge van 100 tot soms 200 procent dan redelijk?
Ooit van vrije marktwerking gehoord?

Als ergens absurde winsten te halen zijn dan gaan meer en meer mensen het doen (wie wil er niet snel rijk worden?). Daardoor komt de prijs onder druk en dus ook de winst. Weg gaat de absurde winst. Marktwerking!

Diefstal is wat anders (en juist DAT is wat jij promoot). Maar goed... Wellicht komt het moment nog dat een idee van jou gestolen wordt (en dan ga je dingen wellicht in een ander perspectief zien)...
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 2389
3-1-2009 22:09
[nieuwsgierigheid]

Hoe staat het met de nepmaxjes? Het originele onderwerp van de discussie is een beetje ondergesneeuwd wink ;).
It's time to play the music, It's time to light the lights..
DexterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-6-2004
Laatste: 7-8-2024
Berichten: 390
4-1-2009 13:14
Ik ben er helaas nog niet verder mee gekomen dit omdat een bepaald persoon niet terug mailt over het in de spetterlak spuiten van mn kastjes shut up :X

En ik heb zelf voor de rest weinig tijd heb gehad laatste maanden
om er mee verder te gaan, tevens zit ik nog uit te pluizen waar ik de speaker kan bestellen want hij is overal veel goedkoper dan in Nederland (scheelt E150) en ik kan geen dealer adressen vinden, hierdoor is het helaas iets minder geworden met de aandacht aan de kastjes.
Doel is nog steeds ze klaar te maken om ingezet te kunnen worden liefst voor april.
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
4-1-2009 13:44
Hallo,

dexter schreef:

Ik ben er helaas nog niet verder mee gekomen dit omdat een bepaald persoon niet terug mailt over het in de spetterlak spuiten van mn kastjes shut up :X
Tja, jij bent niet de enigste (als we het tenminste over dezelfde persoon hebben).
Ken inmiddels legio mensen die een beetje dezelfde ervaringen hebben met het beantwoorden van mail en/of bestellingen.
Meestal komt het (uiteindelijk) wel goed, daarniet van, maar je geduld word op zijn minst behoorlijk op de proef gesteld.

Dat iemand zo laks kan zijn, ik snap dat echt niet!

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
DexterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-6-2004
Laatste: 7-8-2024
Berichten: 390
4-1-2009 15:14
1 x bewerkt. Laatst door Dexter op 4-1-2009 21:24
Kunnen elkaar de hand schudden zelfde persoon, en inmiddels halfjaar verder nog niets gehoord dus als je iemand weet die dat spul ook kan leveren/spuiten in noorden des landes mail me.
Genoeg gezeikt, Back on topic dan maar...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)