Forum > Licht

Merk keuze van LED PAR spots

(32 reacties. Pagina 3 van 4)
Moderator(s): Dré
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
3-3-2009 16:56

Douwe schreef:

Wat wel het verschil is dat, als je een beetje creatief bent, 2 t4tjes en een paar effecten, kunen het best leuk doen. Voor hetzelfde geld koop je 4 LED-parren. Wat geeft meer show?
Dat is wel erg zwart op wit. Voor velen is het drive-in verhaal een hobby, en worden dat soort afwegingen nauwelijks gemaakt.

Als ik moet kiezen tussen 16 300W parren of 8 ledparren zou ik zondermeer de ledparren pakken. Mits er een goede sturing achter hangt kun je daar namelijk leuke effecten mee maken. Bovendien speelt stroomverbruik ook een grote rol; een standaard discosetje zondermeer kunnen inprikken op een 16A groepje is toch wel prettig.
@Martijn, ik weet dat jij (bijna) bovenop de LED ontwikkeling zit. Hoever zijn ze met de hitte afvoer van de high power LED's?
En hoever kunnen ze wit maken?
Waarschijnlijk ben je in de war met DeMennooos? Ik test alleen regelmatig budget ledspul, maar doe niks in ontwikkeling.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
3-3-2009 16:58

Martijn schreef:

Mits er een goede sturing achter hangt kun je daar namelijk leuke effecten mee maken.
Hogje 1000? laugh :D
Light Image
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
3-3-2009 17:09

Martijn schreef:

Als ik moet kiezen tussen 16 300W parren of 8 ledparren zou ik zondermeer de ledparren pakken. Mits er een goede sturing achter hangt kun je daar namelijk leuke effecten mee maken.
Ik denk dat iedereen een andere mening zal hebben.
Naar mijn idee is het grootste voordeel de meerdere kleuren die je kan gebruiken.
Bovendien speelt stroomverbruik ook een grote rol; een standaard discosetje zondermeer kunnen inprikken op een 16A groepje is toch wel prettig.
Kan prima, ik gebruik 2 balkjes met 3 300watt parren.

Martin.
kvm entertainment
CalipsoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-3-2004
Laatste: 30-6-2024
Berichten: 506
3-3-2009 17:58

Douwe schreef:

Het gaat mij niet eens over het verschil tussen pro of budget.

Wat wel het verschil is dat, als je een beetje creatief bent, 2 t4tjes en een paar effecten, kunen het best leuk doen. Voor hetzelfde geld koop je 4 LED-parren. Wat geeft meer show?

@Martijn, ik weet dat jij (bijna) bovenop de LED ontwikkeling zit. Hoever zijn ze met de hitte afvoer van de high power LED's?
En hoever kunnen ze wit maken?
Er zijn wel ontwikkelingen met slimmere hitte afvoer, zoals geforceerde koeling door opwarming van de lucht. (vraag me niet hoe, maar het bestaat)
Die koeling kan mooi toegepast worden in een led par, omdat deze een ronde vorm heeft.

Met RGB is tegenwoordig prima wit te maken als je er recht in kijkt. Maar wat er in dat licht zit is beroerd (CRI). Wellicht dat bij het maken van wit licht (RGB) het op de vloer opvalt dat dat witte licht niet helemaal lekker is. Daar kun je niet onderuit tenzij je meerdere kleuren in die "gaten" van het spectrum gaat plaatsen. Maarja, dan kun je alle kleuren net zo goed een eigen led geven en dan is de power er gelijk ook uit.

Ik vind een kwart watt led niet zo spannend. De beste enkelvoudige (single-die) led op dit moment is 5 watt. De multi-die ligt op 16 watt (en uit mijn hoofd 1800 lumen) bij wit licht. Daarbij is de par-industrie een klein beetje in het nadeel omdat de focus ligt op wit licht. Dit komt omdat daar de grootste vraag naar is door wereldindustrie.

Ik heb de ontwikkeling van de kleuren-led niet er nouwgezet gevolgd, en daarom is deze informatie op basis van witte leds.

Even ter zijde, bij het meten aan leds, en met name monochromatische leds (bijv. RGB), kunnen fouten op de meetapparatuur ontstaan van ruim 400%. Vergis je hier niet in. Meten met een lux meter gaat helaas niet op. Je moet voor een juist en betrouwbaar vergelijk een spectroradiometer hebben. Welke bijna niet te betalen zijn.
wat een onzin in dit vak
GanzzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-7-2005
Laatste: 27-4-2015
Berichten: 356
3-3-2009 20:07

haas2 schreef:

2* extreme 250 (250W MSD)
Psst nog 2 HQ extreme's bijkopen? Doe mij dan even een berichtje wink ;)
4PRO8001AS + RCF322A | CDJ1000MKII | DJM600 | CMX3000 | Gezocht Dateq HPA-series (250,400,600,800 of 1000) versterkers en crossovers
DeMennooosVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-10-2002
Laatste: 14-10-2020
Berichten: 314
3-3-2009 20:14
De beste enkelvoudige (single-die) led op dit moment is 5 watt. De multi-die ligt op 16 watt (en uit mijn hoofd 1800 lumen)
single: 7,9W
multi: 56,5W
Met RGB is tegenwoordig prima wit te maken als je er recht in kijkt. Maar wat er in dat licht zit is beroerd (CRI). Wellicht dat bij het maken van wit licht (RGB) het op de vloer opvalt dat dat witte licht niet helemaal lekker is. Daar kun je niet onderuit tenzij je meerdere kleuren in die "gaten" van het spectrum gaat plaatsen. Maarja, dan kun je alle kleuren net zo goed een eigen led geven en dan is de power er gelijk ook uit.
Er is een fabrikant en misschien wel meerdere op het entertainment vlak die de RGB golflengtes heeft laten aanpassen en dus alleen gebruik maakt van die customized LEDs om zo de voor onze toepassingen moeilijke mengkleuren eenvoudig te kunnen maken. CRI van wit is en blijft ruk, maar daar hebben ze dan weer mooie multi prints voor met echte witte LEDs.
Wit met die RGB LEDs is ook niet lastig en ook op de vloer is het wit en niet met een vleugje rose. Goede optiek valt en staat ook veel mee. Ben je overigens ook meteen van je kleurensoep af.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 13459
3-3-2009 21:00

KVM schreef:

Martijn schreef:

Als ik moet kiezen tussen 16 300W parren of 8 ledparren zou ik zondermeer de ledparren pakken. Mits er een goede sturing achter hangt kun je daar namelijk leuke effecten mee maken.
Ik denk dat iedereen een andere mening zal hebben.
Naar mijn idee is het grootste voordeel de meerdere kleuren die je kan gebruiken.
Yep. Het hangt natuurlijk ook van de toepassing af. Zo zie je wel eens een vraag in de trant van "hoe wit is het wit van die LED Par", gevraagd door iemand die ze gaat gebruiken voor Dixo werk.

Paar constateringen in dat geval:

1. De parren die deze persoon op dat moment gebruikt zijn vaak gevuld met 300W pitjes. Die zijn ook verre van wit (geel komt eerder).

2. De parren die deze persoon op dat moment gebruikt zijn vaak voorzien van kleurfilters. En voor het geval het over het hoofd gezien wordt... Als er een rood filter voor zo'n Par zit dan is de enige kleur die uit die par kan komen: Rood. Zit er een groen filter voor dan is het antwoord: Groen. Enz enz. Alleen als er geen filter voor zit dan komt er iets uit dat erg lijkt op wit.

En pak dan de vele duizenden foto's er maar eens bij van de gemiddelde drive-in en je zult zien dat het idee om geen kleurenfilters te gebruiken (dus wit licht) erg weinig wordt toegepast.

Dus: Voor drive-in werk is het meer dan voldoende dat een Led par (in de betaalbare prijsklasse) een kleur kan geven die in de buurt van wit komt (met een, als je zou gaan meten, wellicht waardeloze CRI en wellicht zelfs neigend naar óf blauw (voorkeur voor gebruik naast gasontladingslampen), óf rood (voorkeur bij aanlichten van gezichten) óf groen (voorkeur indien hulk gewenst effect is)).

Welke LED par voor de meest recente vraagsteller: Die Showtec 24x1W spots die momenteel voor een super scherpe prijs verkocht worden (geen twijfel over mogelijk). Komt ie mee met een 300W Par-56 pitje? Zeker weten. Kan ie wit? Hij kan zeker iets wat er op lijkt. Komt ie mee met een 1000W Par-64 pitje? Alleen in sprookjes!
-- Pardon my French, I'm Dutch --
CalipsoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-3-2004
Laatste: 30-6-2024
Berichten: 506
3-3-2009 22:30

DeMennooos schreef:

De beste enkelvoudige (single-die) led op dit moment is 5 watt. De multi-die ligt op 16 watt (en uit mijn hoofd 1800 lumen)
single: 7,9W
multi: 56,5W
Heb je types? 56,5 watt op 1 plaatje ben ik nog niet tegen gekomen. (moet ook eerlijk zijn dat ik niet in die vermogens gezocht heb omdat die ver buiten het bereik van mijn onderzoek vielen.)
Of zijn dit die beruchte lableds die nog niet te koop zijn?
wat een onzin in dit vak
DeMennooosVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-10-2002
Laatste: 14-10-2020
Berichten: 314
3-3-2009 22:51
Nee zijn niet de lableds. Zijn de Lamina Titan Turbo Warm White en Daylight White.

Draaien op 5A/11,3V. Warm White haalt 1058 lumen en de Daylight White 1800 lumen.
De TruColor draait op 2A/12V en haalt 1290 lumen en die is geen 56W maar 24W.

Ze leveren ook prima lenzen happy :)
CalipsoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-3-2004
Laatste: 30-6-2024
Berichten: 506
4-3-2009 17:29
Dat is niet echt efficiënt te noemen.. Maar wat een bak vermogen op een dergelijk klein oppervlak. shocked 8O

Maarrem, verder ontopic; LEDparren wink ;)
wat een onzin in dit vak

Terug naar forum Reageer (zonder quote)