Forum > Newbie Forum

opdracht leuk zonder statisch licht?

(26 reacties. Pagina 3 van 3)
Moderator(s): Dré
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
17-6-2008 17:34
Topic was me ontschoten, vandaar de late reactie.

J.Wijnings schreef:

Wat is daar verkeerd/gevaarlijk aan? Waaroem MOET je dan een eigen aardlek er tussen plaatsen? Ik ben erg benieuwd naar je antwoord!
Het is (bij mobiel gebruik) niet verplicht, maar is zeker aan te raden. Er van uitgaan dat de aardlek op locatie z'n werk wel zal doen is niet slim. Ingeval van zo'n wasmachinegroep zit er óf helemaal geen aardlek voor, óf een van 300/500mA. (Tegenwoordig kom je ook wel 30mA tegen, maar dat is pas sinds een paar jaar verplicht) En zowel de 300 als 500mA aardleks zijn "onveilig". De reden dat het toch zo gedaan is, is dat op vochtige plaatsen de weerstand van je lichaam ook omlaag gaat waardoor je wel boven die afschakelgrens uitkomt. Wanneer je lichaam dusdanig droog is dat je lichaamsweerstand maar een stroom van 400mA toelaat, sta je te knetteren op 400mA zonder dat een 500mA aardlek afslaat. Ter illustratie; een stroom van 6mA door het hart is in de meeste gevallen dodelijk. Met 30mA via je vingers blijf je onder die grens.

Maar, niet voor niks zijn tegenwoordig ook 300 en 500mA aardleks voor wasmachinegroepen verboden. 30mA geldt nu voor alle groepen.

Tom schreef:

als er een draad tegen de metalen behuizing aankomt, en jij pakt dat vast, dan springt elke aarlekker er gewoon uit.
of het nu 500, 300 of 30 ma is.
In huizen van ergens voor 1990 waren alle aardlekkers 500 ma
In huizen van voor 19pak em beet 75 was er nog helemaal geen aardlek....
Ook daar draaide ik met mijn discootje hoor...
Of de aardlekschakelaar afschakelt is afhankelijk van je lichaamsweerstand. Is je weerstand zo hoog dat de stroom lager dan 30mA is, dan is het vervelend maar niet levensbedreigend. Wanneer je een lagere lichaamsweerstand hebt kan het gebeuren dat de stroom hoog genoeg is om een 30mA aardlek te triggeren, maar te laag om een 300mA aardlek aan te spreken. In dat geval heb je dus best wel een probleem als er een aardlek van 0,3 of 0,5A achter dat stopcontact zit.

Was het vroeger net zo veilig als nu? (...)
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
J.WijningsEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-2-2007
Laatste: 9-3-2010
Berichten: 26
17-6-2008 17:57
Het verhaal over de veiligheid van aardlekschakelaars wordt hier even helemaal uit zijn verband gerukt!

@ Martijn:"er van uit gaan dat de aardlek op locatie zijn werk zal doen is niet slim".
Dus jij gelooft dat een aardlekschakelaar die elke dag in en uit een bus geladen, omgelopen en door elkaar geschud wordt betrouwbaarder is als een aardlekschakelaar in vaste opstelling??

Volgens jou woorden zijn aardfoutschakelaars (want zo heten ze eigenlijk)van 300 en 500Ma gevaarlijk? Heb jij ooit al eens naar een aardfout gezocht in een lus van 500Ma? Ooit wel eens zelf de aardfout geweest?Daar voel je niet veel van hé.
De 300 en 500Ma zijn niet gevaarlijk, alleen wat trager dan de 30Ma.
Met een penlite kan je zelfs al een stroom opwekken die als hij door je hart gaat dodelijk is, dus een penlight is dan ook gevaarlijk?
"licht is zwaar werk"
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 27-9-2024
Berichten: 13473
17-6-2008 19:47

Martijn schreef:

Maar, niet voor niks zijn tegenwoordig ook 300 en 500mA aardleks voor wasmachinegroepen verboden. 30mA geldt nu voor alle groepen.
Mede omdat er op zo'n wasmachinegroep van alles aangesloten kan worden; inclusief ongeaarde Klasse-2 apparaten.

Gebruik je alleen Klasse-1 apparaten (geaard) dan voegt een aardlekschakelaar niet echt een extra stuk veiligheid toe (maar beter mee dan om verlegen EN we hebben er altijd wel een paar Klasse-2 apparaten tussen zitten).
Of de aardlekschakelaar afschakelt is afhankelijk van je lichaamsweerstand.
Je hebt Tom z'n bericht niet goed gelezen. Pak een geaard apparaat en zorg voor sluiting tussen de behuizing en de fase. Een 30mA zal eruit knallen, een 500mA zal eruit knallen, chips... zelfs een 16A automaat zal eruit knallen (is nu eenmaal juist precies het doel van veiligheidsaarde). Heeft dus niets met je lichaamsweerstand te maken.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
17-6-2008 19:49

J.Wijnings schreef:

@ Martijn:"er van uit gaan dat de aardlek op locatie zijn werk zal doen is niet slim".
Dus jij gelooft dat een aardlekschakelaar die elke dag in en uit een bus geladen, omgelopen en door elkaar geschud wordt betrouwbaarder is als een aardlekschakelaar in vaste opstelling??
Nee. Maar dat was het punt ook helemaal niet! Mij ging het erom dat je niet blindelings kunt afgaan op een "ja joh, dat zit wel goed" van de uitbater. Mocht er geen, of een aardlek met een te hoge verschilstroomgrens inzitten, dan kan het alsnog verkeerd gaan.
Volgens jou woorden zijn aardfoutschakelaars (want zo heten ze eigenlijk)van 300 en 500Ma gevaarlijk? Heb jij ooit al eens naar een aardfout gezocht in een lus van 500Ma? Ooit wel eens zelf de aardfout geweest?Daar voel je niet veel van hé.
De 300 en 500Ma zijn niet gevaarlijk, alleen wat trager dan de 30Ma.
En juist die traagheid kan net teveel zijn. Met 30mA zit je safe, 300 en 500mA kunnen in bepaalde situaties onveilig zijn ja. Waarom zou men aardleks van 2 verschillende waardes in de meterkast zetten als 1 of desnoods 2 aardleks van dezelfde waarde ook kan? (Afgezien van het maximale aantal groepen achter de aardlek) Vat overigens ook het woord "safe" niet verkeerd op, ondanks allerlei beveiligingen kan het alsnog wel eens fout gaan. (En dan heb ik het niet alleen over aardfouten, maar over een schok krijgen in het algemeen)
Met een penlite kan je zelfs al een stroom opwekken die als hij door je hart gaat dodelijk is, dus een penlight is dan ook gevaarlijk?
In mijn posts doe ik aannames omtrent de voorkennis van degene met wie ik aan het discussiëren ben. Ondanks het feit dat je ongetwijfeld weet waarom die vlieger niet opgaat wil je me er toch mee onderuit halen, en da's wat mij betreft alleen maar een zwaktebod.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
RoystraverStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-10-2007
Laatste: 7-9-2018
Berichten: 611
17-6-2008 19:54

YourLiVe schreef:

Ik gooi meestal ook 8 parren, een rookmachine van 1000 watt en mijn geluidsset van 2000 watt rms op 1 groep, gaat tot nu toe altijd goed. Meer dan eens zitten er ook nog 2 winners bij. Het enige nadeel is dat de dimmer van de parren wel eens een brom op het geluid veroorzaakt.
de stroomkabel van dimmerstroom ( stroom dat geen constante waarde heeft) moet je niet langs DMX of geluidskabels leggen. dat kan nog wel eens wat veroorzaken.

voor de rest, heel erg bedankt. ik ben er een heel stuk wijzer van geworden! happy :)
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 27-9-2024
Berichten: 13473
17-6-2008 19:58

Martijn schreef:

In mijn posts doe ik aannames omtrent de voorkennis van degene met wie ik aan het discussiëren ben.
Pot verwijt de ketel. Beiden kappen aub (play nice ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
J.WijningsEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-2-2007
Laatste: 9-3-2010
Berichten: 26
17-6-2008 20:15
En zo is dat.
Kennis is leuk, maar er gaat niets boven praktijkervaring.

ik houd er nu dus ook over op.
"licht is zwaar werk"

Terug naar forum Reageer (zonder quote)