Forum > Geluid

Nieuwe versterkers DAP (Stage-Amp)

(60 reacties. Pagina 3 van 7)
Moderator(s): Dré
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 1595
13-4-2012 09:13
Yep, thanks. En ook in het geval van de TAS staat er dus in de 2e voetnoot dat het vermogen bij 2 Ohm gemeten is met een burst van 40ms. Kortom: garantie tot de deur, als het in de praktijk blijft werken heb je geluk.
't is maar een hobby...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
13-4-2012 13:49
Als je 2 Ohm wilt draaien en dan ook nog met continue sinus, dan ben je niet met muziek bezig!

Zelfs Lab.Gruppen geeft duidelijk aan dat meten/testen van hun versterkers met een sinus (zeker bij 2 Ohm) niet mogelijk is.

Goh...

Praktijk is dan ook dat zelfs het meest gore VLF signaal dat we uit muziek kunnen persen minstens een crest factor heeft van 6dB.

Goh^2...
-- Pardon my French, I'm Dutch --
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 1595
13-4-2012 14:51
Dré, wie heeft het over sinus? Ik doel op normaal muziek gebruik. Volgens mij komt die 40ms burst spec niet overeen met normaal muziek gebruik: waarom staat deze voetnoot nooit bij de 8 en 4 Ohm vermogens die ook al uitgaan van normaal muziek gebruik? De 4 en 8 Ohm getallen zijn ook geen continu vermogens...

Als je kunt garanderen dat de Stage Amps bij stevig - maar normaal - muziek gebruik (tot 6dB crest factor) op 2 Ohm onder alle omstandigheden (ook als het toevallig een keer 30 graden is) hun werk blijven doen zonder in protect te gaan, dan zijn het serieuze 2 Ohm amps.
't is maar een hobby...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
13-4-2012 16:11
Volgens mijn gegevens zijn de verschillende standaards voor versterkers als volgt:

De EIA standaard is met een continue sinus (1 kanaal uitgestuurd, 1kHz, 1% THD).
De FTC standaard is met een continue sinus (beide kanalen uitgestuurd, bereik 20Hz-20kHz, 0.1% THD).

Bij luidsprekers wordt wel gewerkt met een signaal dat wat meer op audio lijkt (vaak roze ruis met een crest factor van 6dB). Bij versterkers niet terwijl in de huidige tijd (met al die mooie competuters en zo) het prima mogelijk is te meten met een stimulus die meer lijkt op audio dan de huidige sinus.

Mocht ik de standaarden verkeerd begrepen hebben dan hoor ik dat graag.

<<<<

Zelfs Crown zet(te) in de handleiding van de Mactrotech reeks een voetnoot betreffende 2 Ohm gebruik (oververhitting zou mogelijk zijn). Hetzelfde geldt voor vrijwel elk ander merk; simpelweg omdat een sinustest bij 2 Ohm bedrijf vrijwel elke versterker op haar knieën zal krijgen (zelfs een Crest, Crown, Lab.Gruppen, noem het maar op). Mogelijke oorzaak is dat versterkers toch een beetje ontworpen worden voor muziek en wellicht wat minder om mee te lassen...

Eigenlijk is het simpel: Als je op een reguliere basis 2 Ohm moet draaien dan wordt het tijd om meer versterkers aan te schaffen. Het is fijn als een versterker het aankan als het toevallig even zo moet maar qua bekabeling haal je je zoveel op de hals dat je het eigenlijk niet moet willen.

Ter indicatie: 3kW (niet echt wereldvreemd) in 2 Ohm komt neer op bijna 40A. Met speakon ga je er dan niet meer komen (die geeft maximaal 30A op oftewel 1800W in 2 Ohm). Qua bekabeling zou zelfs een kabel met een totale serieweerstand van 0.1 Ohm al serieus roet in het eten gooien waar het gaat om de afstemming van de kast(en).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Schno009Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-9-2007
Laatste: 7-7-2022
Berichten: 122
13-4-2012 18:01
Is de invloed van lage impedanties en relatief hoge serieweerstanden van kabels dan zo groot dat het de klank negatief beïnvloed?

Want merken als Nexo werken toch met eng lage weerstanden, om als voorbeeld de Alpha S2 (3 ohm bij normaal gebruik) en de RS-15 (wordt vaak in 8-voud weggezet op 1 NXAmp, dus 2 ohm per kanaal) te noemen... Die genoemde NXAmpjes worden echt voor continue 2-ohm gebruik ingezet shut up :X
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 1235
13-4-2012 20:05
Waar het eigenlijk op neer komt is dat de Stage-amp voor zijn geld eigenlijk wel een goeie bak is. Als hij zijn cijfers waarmaakt natuurlijk.
Het valt me eigenlijk een beetje op dat er mensen zijn (niet alleen hier op het forum) die per definitie DAP de grond inboren, of toch op zijn minst in twijfel trekken.

Gister zo nog een discussie gehad met een gerenommeerd bedrijf hier uit de buurt die geen goed woord over had voor DAP.

"We hebben de speakers eens vergeleken in het verleden. 800 Watt DAP naast een 15" jrx van JBL. De Dap had een amp van 800 watt nodig, ging minder hard en klonk slechter dan de JBL met een amp met de helft van het vermogen"

Ik heb daarop voorgesteld om mijn X-15's te halen en de vergelijkende test te doen, maar dat moest niet want zijn oordeel was geveld. Zeker als hij dan achteraf zegt dat het van die gestoffeerde kastjes waren (type wist hij niet meer) denk ik het vergelijk al te kunnen nuanceren.
Zoals gezegd, het was/is een gerenommeerd bedrijf dus hij zal vast wel een punt hebben. En ik als hobbyist ga zijn kennis dan ook niet in twijfel trekken
Er zijn inderdaad een pak minder goede producten door hen op de markt gebracht, maar daarmee kun je toch niet alles over dezelfde kam scheren? Een van de redenen waarom ik de kijk en luisterdag heb voorgesteld is omdat ik gewoon razend benieuwd ben hoe dat de luidsprekers en versterkers zich ten opzichte van elkaar verdragen. Misschien worden er wel hier en daar potjes gebroken, misschien worden beweringen wel gestaafd. Maar dan kunnen we tenminste zeggen hoe dat we tot die wetenschap zijn gekomen...

Enfin, back to topic again.
Free beats!
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 1595
14-4-2012 14:28
@hollender: Ik vermoed dat je de discussie verkeerd opvat. Ik zeg nergens in de discussie hierboven dat (bijv) de DAP amps slecht zijn. DAP maakt dingen die prima waar zijn voor het geld en JBL maakt ook dure rommel (bijv de JRX serie, mijn mening). Waar gaat het wel over: Ik heb sterke twijfels bij de claim dat (oa) de Stage Amps geschikt zijn voor structureel 2 Ohm bedrijf. Maar dat geldt net zo goed voor veel amps van de duurdere merken.

@Dré: Als vermogens van een amp volgens EIA worden gespeced geeft dat dus al aan dat men impliciet uitgaat van muziek gebruik (de voeding hoeft voor het halen van de spec nl maar de helft van het totaal vermogen te kunnen leveren en in de praktijk zul je toch beide kanalen tegelijk gebruiken ;) ). Als je de specs van de duurdere merken bekijkt, zie je dat bijv LabGruppen niet eens naar een standaard verwijst... Mijn conclusie: bijna alle opgegeven amp vermogens gaan uit van muziek gebruik en als je geluk hebt staat erbij volgens welke standaard. Als er dan bij 2 Ohm aparte testcondities genoemd worden, moet je je sterk afvragen wat het praktisch nut is van de 2 Ohm getallen.

Dré, mbt de belastbaarheid van speakons: vergeet je nu zelf niet dat we muziek door die speakons duwen en je dus naar de RMS stroom moet kijken?
Volgens mij hebben we dezelfde mening over 2 ohm gebruik.
't is maar een hobby...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
16-4-2012 12:38

Schno009 schreef:

Is de invloed van lage impedanties en relatief hoge serieweerstanden van kabels dan zo groot dat het de klank negatief beïnvloed?
Als er bij het ontwerp rekening mee is gehouden dan is er geen enkel probleem. Als er géén rekening gehouden is met een relatief hoge serieweerstand (en die serieweerstand richting 10% systeemimpedantie of hoger gaat) dan begint het gedrag van de installatie toch echt te veranderen. Is zo'n verandering per definitie een verslechtering? Meetkundig vast en zeker, gehoormatig is een ander verhaal. Onze oren houden wel van bepaalde verkleuringen (m'ja... om dat hardop te roepen is als vloeken in de kerk).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
KnorrepotStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-10-2009
Laatste: 25-6-2021
Berichten: 479
24-1-2013 13:57
Inmiddels al aardig wat ervaring met de stage amp 2.6 en 4.0. Mocht er nog interesse zijn in ervaringen?
AAA Showtechniek -> Freelance Geluidstechnicus
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 1235
24-1-2013 14:47
Graag!

happy :)
Free beats!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)