XLR mic ingangkanalen op PA-tafel
(31 reacties. Pagina 3 van 4)Moderator(s): Dré
KVMVIP Lid (†) Uit: Nederland Sinds: 20-11-2003 Laatste: 8-12-2009 Berichten: 3843 | 7-5-2008 09:37 |
Armand schreef: Het gebruik van de gebalanceerde uitgangen van de DJM (dus XLR) wil ik het liefst ook gebalanceerd (met dus ook XLR) op de mengtafel aansluiten.Afhankelijk van de mengtafel kan de jack input ook gebalanceerd zijn. (met gebruik van een stereo jack). Het mooiste van alles is natuurlijk de DJM-800 die je vervolgens in een mengtafeltje wil proppen lower dan low budget, maar wel meer moet kunnen Ik zou toch minstens denken aan een tafeltje in gelijke prijsklasse. Martin. | |
kvm entertainment | |
JeroenVDVVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 15-6-2004 Laatste: 6-2-2016 Berichten: 4301 | 7-5-2008 10:03 |
Effecten van die Mackie-meuk klinken nergens naar (O.a. die o-zo-belangrijke reverb die zelfs door een badkamer-groothandel in verlegenheid wordt gebracht). Pak lekker een simpel mixertje, schroef die in een slant-case met een 1U effectapparaat (TC M-One bijvoorbeeld) en een 1U compressor aan de voorkant en je bent klaar. Die compressor moest toch extern (dus waarom de effectbak ook niet? Kost je 1U extra..). | |
Light Image | |
TomVIP Lid Uit: Anders Sinds: 3-1-2002 Laatste: 31-10-2024 Berichten: 9491 | 7-5-2008 10:37 |
Als de tafeltjes naast elkaar staan, hoe belangrijk denk je dan dat een gebelanceerd signaal is? Meestal draagt het binnen een straal van een paar meter weinig bij als je je kabels en aansluitingen in orde hebt. Balanceren word pas echt belangrijk als je grote afstanden moet overbruggen, bijvoorbeeld van een regie tafel achterin de zaal, met een snake naar het podium. Al mijn afspelers die ik in een setup gebruik (behalve de mic's) zijjn bij mij gewoon ongebalanceerd line signaal. En ik vermoed bij 95% van alle drive-in showtjes. Als je er nu eens zo naar kijkt, dan worden je keuze mogelijkheden een stuk ruimer denk ik? gisteren nog een oude Bose MP2 amped mixer (met ingebouwde veergalm en 802 controller ingebouwd) binnen gekregen. Ding is minstens 25 jaar oud, en na enig reparatiewerk van los zittende kabeltjes en onderdelen, werkt deze mixer weer helemaal perfect! Heeft me slechts een symbolisch bedrag gekost..... Om maar te zeggen dat je ook tegen een uitstekende mixer kan aanlopen die niet de wereld hoeft te kosten! | |
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat. | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 31-10-2024 Berichten: 13473 | 7-5-2008 10:42 |
Tom schreef: Als de tafeltjes naast elkaar staan, hoe belangrijk denk je dan dat een gebelanceerd signaal is?Er wordt ook geopperd DI boxen te gebruiken. Die zul je dan wel aan de zendende kant toe moeten passen (aangezien het gros van de DI boxen ongebalanceerd in is waardoor toepassen aan de ontvangende kant overeenkomt met kind weggooien met badwater). En vergeet ook niet dat je bij een DI box begint met een line signaal (unbalanced) dat je naar beneden trekt tot microfoon niveau, daarna over een x aantal meters kabel heen jast op dit lage niveau en daarna weer opkrikt tot line niveau in de microfoon voorversterker. Een weg die een absurde omweg is ALS het ook mogelijk is om een gebalanceerd signaal op line niveau aan te bieden (zie handleiding mixer in kwestie...). Dus: - Tafel kan line aan op z'n gebalanceerde XLR ingangen: Mooi gebruiken (maar wel 100% zeker zijn dat de tafel het echt aankan; daarbij rekening houdend met het feit dat het signaal afkomstig van de mixer aardig "heet" kan zijn). - Tafel kan line aan op z'n gebalanceerde Jack ingangen: Mooi gebruiken (met XLR naar stereo jack verloopjes om de boel gebalanceerd te houden). En als de tafel geen van bovenstaande opties heeft ga je, op de juiste manier, klooien met DI boxen e.d. (en op korte afstanden gewoon ongebalanceerd werken). Of je pakt een 10k:10k isolatietrafo (prima te gebuiken om een gebalanceerd signaal binnen te laten komen op een ongebalanceerde ingang door hem aan de ontvangende kant te gebruiken; VEEL netter dan welke DI dan ook!!!). | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- | |
RenevanhEx Lid Uit: Nederland Sinds: 20-9-2006 Laatste: 16-6-2008 Berichten: 528 | 7-5-2008 11:13 |
Dré schreef: Vaak staat de PA tafel echter midden in de zaal (en de DJ Mixer op het podium). En dan is gebalanceerd wel een pré (eigenlijk een must).Ik zat al te bedenken hoe dat dan wordt gedaan (DI's leken me al onlogisch), maar daar werkt men natuurlijk met trafo's, net wat Dré zegt. | |
ArmandAccount Geblokkeerd Uit: Nederland Sinds: 26-9-2005 Laatste: 10-1-2010 Berichten: 22 | 7-5-2008 17:48 |
JeroenVDV schreef: Effecten van die Mackie-meuk klinken nergens naar (O.a. die o-zo-belangrijke reverb die zelfs door een badkamer-groothandel in verlegenheid wordt gebracht). Pak lekker een simpel mixertje, schroef die in een slant-case met een 1U effectapparaat (TC M-One bijvoorbeeld) en een 1U compressor aan de voorkant en je bent klaar. Die compressor moest toch extern (dus waarom de effectbak ook niet? Kost je 1U extra..).Wanneer ik nu een simpele mixertje koop (met bijv. alleen insert op de kanalen, bijv., een Gemini of soortgelijk (?) en de galm via bijv. een TC), zal de geluidskwaliteit met "0" EQ en eventuele ruis beter zijn dan met een tafel ala de low-budget Mackie? Of moet er hier nu bijv. een Dateq tussen ... zoja, welke 19" Dateq is eventueel aan te raden? (De LPM 7 of 8 is naar mijn mening te uitgebreid en ook wel te duur, ook tweedehands). | |
ArmandAccount Geblokkeerd Uit: Nederland Sinds: 26-9-2005 Laatste: 10-1-2010 Berichten: 22 | 7-5-2008 17:53 |
KVM schreef: Hoezo met dus ook XLR?Afhankelijk van de mengtafel kan de jack input ook gebalanceerd zijn. (met gebruik van een stereo jack). Martin. BTW ... heb een Mackie MX12/4 gebruikt gezien waar ik in geinteresseerd ben. De galmunit schijnt niet supergeweldig te zijn maar is bruikbaar en voor mijn doeleinde voor spraak tijdens een show wel voldoende. Wat belangrijk is is dat ik met die tafel (of een tafel) wel eenvoudig een microfoon op een kanaal kan zetten welke ik dmv een compressor in toom kan houden. Tevens is de tafel dan ook stand-alone met een dubbel CD-speler of harddisk speler goed bruikbaar. Ervaringen hier op het forum met deze Mackie MX12/4? | |
KVMVIP Lid (†) Uit: Nederland Sinds: 20-11-2003 Laatste: 8-12-2009 Berichten: 3843 | 7-5-2008 22:02 |
Armand schreef: Weer wat geleerd , dit wist ik dus niet ... thanksWat betreft het PA verhaal,output DJM naar een cheap ass mixer, no way. Dus waarom niet vanuit de cheap ass mixer naar de DJM. JeroenVDV schreef: Effecten van die Mackie-meuk klinken nergens naarDergelijke mixertjes vallen onder gemakkelijk als je wat nodig hebt, kwaliteit nog net te pruimen. Kwa mixen valt het al snel op dat het eigenlijk moeilijker is dan een tafel die stukken beter werkt. )Als je het vak wil leren, neem dan een slechte mixer en gebruik hem als monitor mengtafel. Als je daarmee kan mixen, dan is mixen op een echte tafel kinderspel. Martin. | |
kvm entertainment | |
René EppinkStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 8-1-2004 Laatste: 5-8-2021 Berichten: 1114 | 7-5-2008 23:14 |
Inderdaad, op sommige van dat soort tafeltjes laat je de EQ maar liever gewoon recht staan als de situatie het even toe laat. | |
ArmandAccount Geblokkeerd Uit: Nederland Sinds: 26-9-2005 Laatste: 10-1-2010 Berichten: 22 | 7-5-2008 23:40 |
Damn .... .... tis toch lastiger dan ik dacht om een niet al te duur slant rackje samen te stellen met een mixer, dubbel CD speler en een microfoon erop te hebben die middels compressie in de hand te houden is .... Ik zie trouwens ook dat de meeste PA-mixers wel aardig diep zijn ( 9 a 10 HE ). In de meest standaard cases is 10HE beschikbaar in het bovenste gedeelte ... zo'n soort PA mixer en een 2HE speler in het bovenste gedeelte wordt dan ook wel weer een lastige situatie ... Tja, de zoektocht dan naar simpele mixer met 1 insert op een kanaal (of alleen op het mic-kanaal), die wel een goede geluidskwaliteit heeft en pak hem beet 6 - 8 HE is? Zonder fx unit erin dan maar en galm ooit maar eens apart aanschaffen ... tips hiervoor dan? Zijn er BTW meerdere hier die compressie op alleen het (DJ)mic-kanaal gebruiken? | |