Forum > Geluid

Versterker in/uit schakelen dmv stroom erafhalen?

(48 reacties. Pagina 3 van 5)
Moderator(s): Dré
StijnSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-9-2007
Laatste: 26-2-2017
Berichten: 255
25-3-2008 21:07
1 x bewerkt. Laatst door StijnS op 25-3-2008 21:38

René Eppink schreef:

Ik zit niet zo in de regelgeving, maar als ik het goed heb is het in de installatietechniek bijvoorbeeld ook niet toegestaan met een enkelpolige schakelaar de nul af te schakelen. Wel een iets andere zaak, maar ik ben nu ook wel nieuwsgierig geworden naar hoe dit geregeld is bij apparaten. Iemand?
Volgens het AREI dient in de installatietechniek inderdaad de fase verbroken te worden bij een enkelpolige schakelaar.
Bij schakelaars voor drijfkrachtaansluitingen (4-polige schakelaar) dienen eerst de fases afgeschakeld te worden, en daarna de nul.

Overigens schakelt m'n VMB rustig uit als 'k de schakelaar uit zet, en heb ik soms last van een knal als ik hem uittrek.
"Weet jij écht waar al die knopjes voor dienen???"
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
25-3-2008 21:23

Victor schreef:

René Eppink schreef:

Bij het onderbreken van de nul kan het lijken alsof het apparaat spanningsloos is (het doet namelijk niks), terwijl het feitelijk misschien wel knetterhard aan de 230V hangt. Dit zou bij normaal gebruik inderdaad niet uit moeten maken, gezien je toch niet bij de spanningsvoerende delen zou moeten kunnen komen. Toch lijkt het mij wel zeer wenselijk apparaten dmv. de schakelaar helemaal spanningsloos te kunnen maken.
Voordat je een versterker (of wat voor apparaat dan ook) opent om te servicen neem je natuurlijk wél de stekker uit het stopcontact. Het uitzetten van de aan-uit knop is dan natuurlijk niet voldoende evenmin als het onderbreken van de nul in de stroomtoevoer.
Uiteraard. wink ;) (en dan nog ben je er niet van verzekerd dat je geen optater kan krijgen)
@ Dré: Duidelijk.
RenevanhEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-9-2006
Laatste: 16-6-2008
Berichten: 528
25-3-2008 21:57

Dré schreef:

renevanh schreef:

Volgens mij kunnen versterkers er prima tegen als je gewoon de stroom uitschakeld.
En je baseert dit op??? De kleur van de lucht als het sneeuwt?
Op het bijna wekelijks bezig zijn met versterkers op deze manier en nog nooit een defect meegemaakt te hebben...
Ik moet er niet aan denken dat je in de buurt van een geopende flightcase zou kunnen komen... laugh :D
Hahaha... leuk hoor.
Ik weet uit ervaring dat het geen kwaad kan, punt. Wat voor geintjes jij daarover wil maken moet jij weten, ik doe het vrijwel wekelijks.
Geloof je het niet? Dat moet jij weten. Wil je dat ik het bewijs? Ik mail je wel een loonstrookje, staat het duidelijk op.

Belachelijk dat er op deze manier geprobeerd wordt iemand met ervaring mbt het onderwerp belachelijk te maken.

Terug naar de technische kant: De versterkers zijn vast voorzien van een of andere inschakelpiekbeveiliging, want stekker erin, boel springt aan, stop vliegt er niet uit (max 4 amps per rack).
Hoe dat precies zit is me ooit uitgelegd... maar dat weet ik niet meer.
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
26-3-2008 02:34

renevanh schreef:

Op het bijna wekelijks bezig zijn met versterkers op deze manier en nog nooit een defect meegemaakt te hebben...
Ik rijd al 7 jaar auto en ben nog nooit omgekomen bij een ongeluk.
Ik weet uit ervaring dat het geen kwaad kan, punt. Wat voor geintjes jij daarover wil maken moet jij weten, ik doe het vrijwel wekelijks.
Geloof je het niet? Dat moet jij weten. Wil je dat ik het bewijs? Ik mail je wel een loonstrookje, staat het duidelijk op.
Doe eens even normaal wil je?

Laten we geen lessen trekken uit ervaringen die jij hebt gehad met betrekking op wel of geen schade. Ik geloof heel graag dat jij zo te werk gaat als ik je post zo lees, maar laat dat geen garantie zijn voor 100% schadevrije situaties!
Belachelijk dat er op deze manier geprobeerd wordt iemand met ervaring mbt het onderwerp belachelijk te maken.

Terug naar de technische kant: De versterkers zijn vast voorzien van een of andere inschakelpiekbeveiliging, want stekker erin, boel springt aan, stop vliegt er niet uit (max 4 amps per rack).
Hoe dat precies zit is me ooit uitgelegd... maar dat weet ik niet meer.
"versterkers zijn vast voorzien van..."

...!

Jij wil terug naar de technische kant maar bent gemakshalve vergeten hoe het ooit is uitgelgd??

Belachelijk maken? Ik vind het belachelijk dat mensen zich zo aangesproken voelen zonder echte kennis van zaken mbt het onderwerp.

Ik ben dit soort "bij mij gaat het altijd goed" reacties goed zat!!!
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
RenevanhEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-9-2006
Laatste: 16-6-2008
Berichten: 528
26-3-2008 10:00

nijhuisr schreef:

Ik ben dit soort "bij mij gaat het altijd goed" reacties goed zat!!!
Dat "bij mij" kun je weglaten. Vrijwel elke bouwer/breker bij Ampco werkt er op deze manier mee en het is een gebruikelijke en beproefde manier. De versterkers die daar gebruikt worden (Crest/Crown) kunnen er tegen, dat is de ervaring die ik en vele anderen hebben opgedaan en die ik hier deel.
Doe ermee wat je wilt.
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
26-3-2008 10:11

renevanh schreef:

nijhuisr schreef:

Ik ben dit soort "bij mij gaat het altijd goed" reacties goed zat!!!
Dat "bij mij" kun je weglaten. Vrijwel elke bouwer/breker bij Ampco werkt er op deze manier mee en het is een gebruikelijke en beproefde manier. De versterkers die daar gebruikt worden (Crest/Crown) kunnen er tegen, dat is de ervaring die ik en vele anderen hebben opgedaan en die ik hier deel.
Doe ermee wat je wilt.
Oja, Ampco is de standaard met alleen hoogopgeleide mensen die daadwerkelijk weten wat ze doen.. shut up :X

Je zou voor een keer iemand anders met WEL technische kennis over bepaalde materie gelijk kunnen geven.
Light Image
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-9-2024
Berichten: 5308
26-3-2008 10:37
Jongens, rustig maar. Er is waarschijnlijk helemaal geen sprake van wel of niet gelijk omdat niet alle versterkers hetzelfde zijn. En bovendien is technische kennis één ding, maar praktische ervaring is toch ook waardevol.

Dus: alle egootjes weer in de kast en relax!
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
KiebusStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-10-2007
Laatste: 3-4-2014
Berichten: 154
26-3-2008 16:17
Maar even terug naar het onderwerp, ik ben persoonlijk eigenlijk zeer benieuwd of het technisch gezien wel of niet kan. (Even ervaring weggelaten).
Ik heb ooit eens gehoord dat er een soort 'softstart' in de (schakelaar) van een versterker zit? Als dat het geval is, lijkt het mij niet bevorderlijk voor de versterker dat je het met een harde power aan/uit doet.

Is het trouwens technisch mogelijk om een schakelaar te maken (kopen) die _altijd_ de fase onderbreekt? Dus ongeacht hoe om de stekker is ingestoken?
Alles uit, behalve het licht!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
26-3-2008 16:21

renevanh schreef:

nijhuisr schreef:

Ik ben dit soort "bij mij gaat het altijd goed" reacties goed zat!!!
Dat "bij mij" kun je weglaten. Vrijwel elke bouwer/breker bij Ampco werkt er op deze manier mee en het is een gebruikelijke en beproefde manier. De versterkers die daar gebruikt worden (Crest/Crown) kunnen er tegen, dat is de ervaring die ik en vele anderen hebben opgedaan en die ik hier deel.
Doe ermee wat je wilt.
En dat geldt dan automatisch ook voor andere merken? Omdat jij toevallig gezien hebt dat het bij Crest/Crown versterkers wel goed werkt? Goh. Wat een logica…
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
26-3-2008 16:22

Kiebus schreef:

Maar even terug naar het onderwerp, ik ben persoonlijk eigenlijk zeer benieuwd of het technisch gezien wel of niet kan. (Even ervaring weggelaten).
Ik heb ooit eens gehoord dat er een soort 'softstart' in de (schakelaar) van een versterker zit? Als dat het geval is, lijkt het mij niet bevorderlijk voor de versterker dat je het met een harde power aan/uit doet.
Kijk naar de manier waarop de schakelaar werkt (en WAAR hij werkt). Dan weet je of het wel of niet kan. Handleiding kan soms (niet altijd) ook uitkomst bieden.
Is het trouwens technisch mogelijk om een schakelaar te maken (kopen) die _altijd_ de fase onderbreekt? Dus ongeacht hoe om de stekker is ingestoken?
Tuurlijk. Dubbelpolige schakelaar.
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)