Forum > Geluid

Wat is dit voor PA? Waarde?

(61 reacties. Pagina 3 van 7)
Moderator(s): Dré
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
22-3-2008 00:51

Webbie schreef:

Zover ik ook weet zijn de "kruisjes" in de basspoorten niet "SA", misschien dat het een modificatie is geweest van een knutsellaar.
Niet alles wat SA lijkt is SA. (en gelukkig maar)
SA is alles behalve "de uitvinder" van deze kasten.

Kruisjes heb ik vaker gezien (orgineel), het voorkomt dat je een bierglas erin drukt.
Uiteindelijk zijn er X merken geweest die dergelijke kasten hadden.
Wil je het zaakje weer origineel krijgen, dan ben je meestal nog een pak extra met geld kwijt (en ik kan het weten ).
Dat is het "probleem" als je SA koopt. Maar aangezien er meer merken zijn, kan je
er vanuit gaan dat er ook x merken luidsprekers in gezet werden.
Dus in hoeverre is orgineel........eh......orgineel.

Martin.
kvm entertainment
ProsoundandlightStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-10-2005
Laatste: 9-3-2015
Berichten: 457
22-3-2008 01:22
Ik lees dit topic nu pas... Webbie heeft gelijk. Dit zijn met zekerheid JBL speakers. 15" is de E-140 ; 12" de E-120. Eigenlijk zijn dit gitaarspeakers die ook voor topkasten werden gebruikt (E140 voor bass). Ik heb vroeger jarenlang met deze woofers gewerkt, aangestuurd door processorgestuurde Dynacord eindtrappen. Die kastjes hebben we trouwens nog altijd. Ik heb zelfs een paar van deze midkasten. Deze "kippenhok" of "kiekeskot" modellen (zoals ze werden genoemd, toch door ons :)), horen eigenlijk bij de originele W-bins. Ik vond dat altijd een prima combinatie.

Geloof me, ook al is dit oud, het kan nog altijd mee met de top! Ik beschouw de E reeks van JBL nog steeds als de beste woofers ever made voor topkasten of gitaarspeakers. De woofers zijn bijna niet kapot te krijgen en leveren heerlijke prestaties! De opgegeven wattages zijn aan de lage kant, maar ten eerste kunnen ze veel meer aan, en ten tweede hebben ze een hoog rendement.

Aan de kasten te zien zijn ze niet geheel origineel SA, maar zeker wel "origineel nagebouwd" ;)

Denk dus zeker niet dat dit een setje oud hout is, want oud is misschien enkel de look ;) Deze dingen zijn geld waard! 500 man kan je perfect aan met deze set. (heavy metal, harde rock & roll... achterwege gelaten)
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets!
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
22-3-2008 01:43

prosoundandlight schreef:

Deze dingen zijn geld waard!
Dat is nieuw...., het is en blijft namelijk oud hout.
Kan mij niet indenken dat het "de hele wereld" nog opbrengt.
500 man kan je perfect aan met deze set. (heavy metal, harde rock & roll... achterwege gelaten)
Uiteraard niet met de getoonde eindtrap.

Martin.
kvm entertainment
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
22-3-2008 18:51
3 x bewerkt. Laatst door Webbie op 22-3-2008 19:36
Hallo,

KVM schreef:

Webbie schreef:

Zover ik ook weet zijn de "kruisjes" in de basspoorten niet "SA", misschien dat het een modificatie is geweest van een knutsellaar.
Niet alles wat SA lijkt is SA. (en gelukkig maar)
SA is alles behalve "de uitvinder" van deze kasten.
Op de foto afgaande moet het wel een SA (JBL zoals je wilt) w-bin zijn, daar de verhoudingen, gebruik van de schroeven en de grote en plaats van de poorten met eerder genoemde merken overeenkomen.

De getoonde w-bins ben ik alleen maar tegen gekomen met het SA of JBL logo.
In "mijn tijd" stonden ze in veel discotheken.

Inderdaad zijn deze kasten veel (na)gemaakt, met toch altijd wel een ergens een verschil in de "looks" en/of afmetingen.
De getoonde w-bins zijn toch echt SA/JBL kasten, en behoren JBL drivers te bevatten.
Heb voor alle zekerheid nog gezocht op Internet of EAW deze kasten ooit heeft gemaakt, maar kan geen info hier over vinden. Grote kans dat EAW deze kasten nooit gemaakt heeft.

Overigens zie ik niet alles door de "blauwe" bril, hoor.
Maar probeer alleen iets te zinnigs te posten, als ik denk dat ik de OP wat meer info kan geven.
Niet met de bedoeling om alles "blauw"te maken laugh :D.

De laatste maanden heb ik behoorlijk wat (SA) info doorgespit die ik aan het klaarmaken ben voor mijn site.
Door die opgedane kennis ben ik er vrij zeker van dat het SA (JBL) kasten zijn.
Kruisjes heb ik vaker gezien (orgineel), het voorkomt dat je een bierglas erin drukt.
Uiteindelijk zijn er X merken geweest die dergelijke kasten hadden.
Waarschijnlijk is het toch een modificatie van de gebruiker zelf, of er moet nog een merk zijn die exact deze kasten heeft geproduceerd.
Wat natuurlijk altijd mogelijk is.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
ProsoundandlightStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-10-2005
Laatste: 9-3-2015
Berichten: 457
22-3-2008 19:32

prosoundandlight schreef:

Deze dingen zijn geld waard!

KVM schreef:

Dat is nieuw...., het is en blijft namelijk oud hout.
Kan mij niet indenken dat het "de hele wereld" nog opbrengt.
Toch wel hoor... De drivers op zich brengen nog veel op. De look is een beetje nagestreefd, maar dat wil niet zeggen dat die kastjes niet goed zijn. Het is wel zo dat je niet veel méér zal krijgen wanneer je de kasten compleet zou verkopen zoals je ze hier ziet, ten opzichte van de woofers zonder kast. De E reeks van JBL is nog altijd populair gebleven in Amerika, en eigenlijk kom ik ze hier in België ook nog regelmatig tegen, in heel wat zelfbouwkastjes. Ze zijn ook nog altijd perfect origineel te reconen.

prosoundandlight schreef:

500 man kan je perfect aan met deze set. (heavy metal, harde rock & roll... achterwege gelaten)

KVM schreef:

Uiteraard niet met de getoonde eindtrap.
Dat is een feit.
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets!
PascalStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 29-7-2005
Laatste: 21-5-2013
Berichten: 468
22-3-2008 19:59
Niet alleen JBL of Stage Accompany heeft modellen gefabriceerd van de W-Bin enkel 18 inch, een hele belangrijke is Fostex.
Manhattan in Arnhem heeft jaren een hoorn set gehad van Fostex en ik kan het weten want ik heb dit overgenomen destijds in 1999.
Zaten 10 Fostex versterkers en een Fostex cross over bij.

4x Fostex 18 inch W-BIN
4x Fostex 12 inch 4512 mid
4x Fostex 4 inch compression drivers op hoorn met slant-plates
8x Fostex bullit drivers

Helaas geen enkele gegevens meer in m'n bezit......

Pascal.

Oerdegelijk gebouwd MET orginele Fostex drivers en zeer luid!!!

Helaas al 6 jaar niet meer in mijn bezit sad :(
..Je Ducktape brood voeren...
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
22-3-2008 20:11

Webbie schreef:

Waarschijnlijk is het toch een modificatie van de gebruiker zelf, of er moet nog een merk zijn die exact deze kasten heeft geproduceerd.
Wat natuurlijk altijd mogelijk is.
4560, 4530 etc etc. Allemaal kasten die geproduceerd werden door x bedrijven.
Het was absoluut niet uitsluitend SA of JBL die dergelijke kasten had.
Per slot van rekening heb ik ook verkocht in die periode wink ;)
Mogelijk dat de kasten van Atlanta (groothandel van o.a. Tannoy en Hill) afkomen,
of HPA. Ook het duitse MP(Tevens bekend van o.a. Hitec Audio) scoorde vrij hoog met dergelijke kasten, met als merknaam AAC. (om er slechts enkele te noemen)
Grote kans dat EAW deze kasten nooit gemaakt heeft.
Dat de kasten van EAW komen meld ik niet.
In die periode had HPA kasten met o.a. Gauss.
Chips,....dan is de link HPA/ EAW zo gek nog niet. HPA is namelijk ook importeur van EAW. Dat zou een verklaring van de sticker kunnen zijn.
Overigens zie ik niet alles door de "blauwe" bril, hoor.
Maar probeer alleen iets te zinnigs te posten, als ik denk dat ik de OP wat meer info kan geven.
Niet met de bedoeling om alles "blauw"te maken .
Goh,....ik zag je al in een smurfenpak zitten laugh :D
Je post is zeer zeker zinnig, alleen jammer dat er direct SA aangeplakt word.

De "anti bierglas" kruisjes ben ik in die periode vaker tegengekomen.
Als dat een "eigen" modificatie is, is het wel heel toevallig.

pascal schreef:

Niet alleen JBL of Stage Accompany heeft modellen gefabriceerd van de W-Bin enkel 18 inch, een hele belangrijke is Fostex.
Juist, Manhattan was min of meer de tegenhanger van de Box.
Ook hier had Prof-sound Veldhoven geleverd, die hadden inderdaad ook dergelijke kasten.
Door die opgedane kennis ben ik er vrij zeker van dat het SA (JBL) kasten zijn.
Voor de duidelijkheid,
SA is uitsluitend een merknaam net zoals AAC, ASS etc., allemaal merknamen die o.a. de JBL nagemaakt hebben.

Martin.
kvm entertainment
TBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-5-2003
Laatste: 14-1-2018
Berichten: 463
23-3-2008 09:20
Bedankt voor alle informatie tot zover.
Nogmaals: die eindtrap ga ik zeker niet gebruiken.

De gebruikte speakers lijken inderdaad op de JBL E-140 en JBL E-120, dat kan haast niet missen!
Een paartje losse JBL E-140's wordt op Ebay verkocht voor 270 euro :) Dat is wel leuk geld!

EAW heeft enorm veel speakers gebouwd trouwens, maar ik kan ook dit model niet vinden. Dus toch gewoon een sticker op geplakt?

Deze set heeft gedraaid in "het stuiterparadijs" in Winschoten, ik weet niet of iemand dit kent?
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
23-3-2008 10:45

TB schreef:

De gebruikte speakers lijken inderdaad op de JBL E-140 en JBL E-120, dat kan haast niet missen!

EAW heeft enorm veel speakers gebouwd trouwens, maar ik kan ook dit model niet vinden. Dus toch gewoon een sticker op geplakt?
Maakt het iets uit welke sticker er op zit.???

Ik vraag mij af hoeveel zelfonderzoek je hebt gedaan. (naar mijn idee niets)
Als ik interesse had was ik allang richting de verkoper gegaan om de bewuste luidsprekerkasten open te maken om te zien wat er in zit, en wat er werkt. Dat is namelijk het beste zelfonderzoek.
Een paartje losse JBL E-140's wordt op Ebay verkocht voor 270 euro :) Dat is wel leuk geld!
Ook voor minder, puur afhankelijk van de vraag naar...

Martin.
kvm entertainment
TBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-5-2003
Laatste: 14-1-2018
Berichten: 463
23-3-2008 10:53
Zoals aan aangegeven in de openingspost is dit topic juist als vooronderzoek bedoeld. De verkoper woont niet bepaald in de buurt. Deze week heb ik de afspraak staan om er langs te gaan en te gaan luisteren. Ook zal ik vragen of ik de kasten open mag halen om de speakers te inspecteren.
Nogmaals, ik wil zo goed mogelijk voorbereid op pad, vandaar dit topic.

En die sticker nee, dat maakt niets uit, dat heb ik ook nooit beweerd.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)