Forum > Geluid

monitor EQ aanschaffen

(25 reacties. Pagina 3 van 3)
Moderator(s): Dré
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
26-2-2008 18:31
webbie: vanuit hier en een ander forum kwam de tip van parametrische eq's. Op het andere forum werd zelfs de TC station aangehaald. Ik heb dat ding bekeken en leek mij interressant, echter de prijs uiteraard van de zotte. Bij het verder zoeken kwam Alto met soort gelijke apparaten, kwaliteit enz daargelaten.

Wat ik gewoon zoek.. en dan vooral ervaringen ermee: kwalitatief redelijk goede eq's om mn monitorampjes mee te voorzien. Ik heb nu ook een aantal Studiomaster amps liggen met 15 bands eq's. Soms merk ik dan en ook andere techneuten wat dit wel erg "minimum" is.

Sis: Ik zoek gewoon een betaalbare eq maakt me geen drol uit of het nieuw of tweedehands is, als ze maar doen wat ze moeten. Ik denk dat ik met een budget van rond de 500 euro een redelijke eq moet kunnen kopen, al of niet nieuw.

Heeft er iemand een eq die me 600 euro kost maar die 100 euro meerwaarde absoluut rechtvaardigd, dan ga ik er ook niet moeilijk over doen.
ps: die Pas kastjes doen het echt wel heel erg leuk als monitor.
En verder is het gewoon de bedoeling de spullen steeds beter in orde te hebben, nu is het dan Pas kastjes met labgruppen en een redelijke eq. Volgend jaar misschien wel weer een trapje hoger :)

Ik moet er echter wel de meerwaarde van inzien, stel ik koop nu een 31 bands Klark... en die doet niets meer of minder dan de DBX 1231.. tja waarom zou ik dan Klark in mn rack schroeven? Omdat het naampje erop staat?...

Helaas maar mijn klanten zullen echt niet meer gaan betalen omdat het ineens van Klark is..
zij tevreden ik tevreden, ik geld besparen.. Ik nog meer tevreden laugh :D laugh :D
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
26-2-2008 19:36
Zoals gezegd: Bij monitoren gaat het vooral om GBF en veel minder om geluidskwaliteit. Stop je dure centen daar waar het uitmaakt (dat wat naar het publiek gaat) en gebruik bruikbare producten voor monitoring (en ja hoor, dan is zelfs zo'n Behringer EQ een prima optie. Met name de Behringer digitale EQ's met analoge interface zijn helemaal zo slecht nog niet...). Bijvoorbeeld de DEQ-1024.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
26-2-2008 21:31

Webbie schreef:

Een Klark zal ook niet in zijn budget passen als hij hem nieuw wil aanschaffen.
Een Klark zit vrij dicht in de richting. (en ik doelde dan ook op eventuele vervanging richting DBX.

Je front wat beter aanpakken, en datgene wat je voor het front gebruikt, voor de monitoren nemen.
(min of meer geeft Dré dezelfde uitleg)

Watt-Xtra schreef:

Ik moet er echter wel de meerwaarde van inzien, stel ik koop nu een 31 bands Klark... en die doet niets meer of minder dan de DBX 1231.. tja waarom zou ik dan Klark in mn rack schroeven? Omdat het naampje erop staat?...
Dat naampje wat erop staat is de grootste bullshit ever heard. Blijkbaar (en helaas) zijn er mensen die altijd dit soort onzin neerplempen zonder ook maar enig onderzoek te doen. Als het om de naam zou gaan had ik wel gezegt dat je de duurste moet nemen.
Helaas maar mijn klanten zullen echt niet meer gaan betalen omdat het ineens van Klark is..
laugh :D Uiteindelijk kost die Klark niet veel meer dan een DBX. Dus voor je gaat roepen eerst uitproberen en onderzoek doen.

Als je toch geld wil besparen, zorg dan dat je met je toonregeling op je mengtafel voor de "gulden middenweg" kiest, dan heb je namelijk geen monitor EQ nodig.

Martin.
kvm entertainment
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
26-2-2008 22:00
'Een Klark' klinkt mij een beetje vaag in de oren. Hebben we het nu nog steeds over de Square ONE of inmiddels over een (tweedehands) DN360?
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
26-2-2008 22:09

René Eppink schreef:

'Een Klark' klinkt mij een beetje vaag in de oren. Hebben we het nu nog steeds over de Square ONE of inmiddels over een (tweedehands) DN360?
Ik had het over de goedkoopste (de paarse) en dat is een square one.
Goed zoeken en de juiste prijs kom je vanzelf wel tegen. (als je er naar vraagt !)

Martin.
kvm entertainment
GenticsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-5-2004
Laatste: 17-11-2012
Berichten: 9
2-3-2008 02:36
Een ander vraag kan zijn of je uberhaupt wel EQ's op je monitoren wilt hebben staan, behalve dan omdat het kan. Ik weet niet wat je verder voor materiaal gebruikt maar door een paar juiste keuzes te maken kun je een veel beter resultaat bereiken. Feedback is echt niet nodig, heb je dat wel gaat er ergens iets fout. Equalisers op je monitoren zijn dan ook overbodig, ik mix zelf op een yamaha LS9 (digitaal) en heb dus eq-tjes ten overvloeden beschikbaar. Ik heb nog nooit een eq op een monitor hoeven zetten om rondzingen te voorkomen. Hoogstens een keer een kopietje gemaakt van een microfoonkanaal om de zang op de monitor anders te laten klinken dan in de zaal. Heb je toch last van feedback zou je de volgende puntjes kunnen overwegen:

- Zorg voor rust op het podium. Op kleine podia kan dit uiteraard lastig zijn maar dreigt het fout te gaan spreek de band even aan. Een gitaarversterker klinkt inderdaad net wat vetter als die wat harder staat en een drummer speelt misschien fijner als hij hard door kan meppen. Dit weegt vaak echter niet op tegen het verlies wat dit in het totaalplaatje met zich meebrengt. Zorg dat de band zich er ook aan houdt, als 1 iemand harder gaat, gaat de rest hier weer overheen.
- Meer rust kan ook bereikt worden door de keuze van de FOH set, let bij aanschaf erop hoe netjes deze gericht en hoeveel geluid er naar achteren "lekt". Je kunt heerlijk relaxen achter een d&b set terwijl je bij DAP's op die plek een gehoorbeschadiging oploopt. Al speelt hier budget natuurlijk wel een belangrijke rol.
- Zorg voor goede microfoons, ik gebruik zelf UR2's maar dat kan wel eens boven je budget liggen. Ook een draadgebonden SM58 klinkt heerlijk en is prima betaalbaar, een beta87 vaak nog wat helderder maar is misschien weer wat gevoeliger, volledig afhankelijk van je zanger/zangeres. Een goede microfoon is goedkoper dan een slechte EQ en je zaalgeluid heeft hier ook nog eens veel profijt van.
- Gooi compressors weg. Ik zie het nog veeeeeeeel te vaak gebeuren dat compressors verkeerd ingesteld staan. De zang is aan het zingen, compressor slaat dicht, zang wil monitor harder, geluidsman blaft en gehoorzaamd trouw, nummer afgelopen, compressor gaat open en PIIIIIIIIIIIIIIIIEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEPPPPPPPPPPPPPP, de zang kijkt boos naar de geluidsman. Zeker bij onervaren zanger/zangeressen kan het helpen ze een beetje microfoontechniek bij te brengen, ze kunnen prima zelf compenseren door bij die ene uithaal de microfoon wat verder van de mond te houden daar heb je geen "intelligent" stukje elektronica voor nodig.
- Kies de juiste monitoren, ik heb zelf nooit met die pas kastjes gewerkt en kan hier dus niet over oordelen, maar ga vaak op pad met EV s-200's en daar gaat het ook altijd goed mee. Wat zijn dan goede monitoren? Dat zal je zelf moeten luisteren en ervaringen delen met andere, durf een keer te ruilen uit andere verhuur en kijk gewoon of dit beter werkt. Het kan soms ook helpen om meerdere monitoren (doorgelust) weg te leggen. Zo wordt je zang beter bereikt maar hoef je de boel niet harder te zetten.

Ik weet niet tot in hoeverre bovenstaande punten van toepassing zijn voor jou, ik ken de rest van jullie spullen niet, maar het zijn wel punten die bij veel beginnende bands nog wel eens fout gaan. Ik weet ook niet of je zelf beginnend bent of met beginnende bands werkt, als je al jaren in het vak zit zal je bovenstaande vast al wel overwogen hebben. Zie bovenstaande punten daarom als tips (en doe ermee wat je zelf wilt) en niet als kritiek.

Verder wil ik nog even opmerken dat ik het niet helemaal eens ben met wat Dre eerder in dit topic zei:
Zoals gezegd: Bij monitoren gaat het vooral om GBF en veel minder om geluidskwaliteit. Stop je dure centen daar waar het uitmaakt (dat wat naar het publiek gaat) en gebruik bruikbare producten voor monitoring (en ja hoor, dan is zelfs zo'n Behringer EQ een prima optie. Met name de Behringer digitale EQ's met analoge interface zijn helemaal zo slecht nog niet...). Bijvoorbeeld de DEQ-1024.
Natuurlijk is je zaalgeluid belangrijk maar je monitoring dient ook op orde te zijn. Hebben muzikanten geen lekker geluid staan ze niet lekker te spelen. Je kunt dan nog zo'n goede geluidsman zijn maar als de band ruk speelt krijg je dat niet meer opgepoetst. Dit is natuurlijk ook zeer afhankelijk van de kwaliteit van de bandleden. Al met al gaat het natuurlijk fout bij de zwakste schakel en als dit de band zelf is (muzikanten en hun instrumenten) kun je er alleenmaar het beste van proberen te maken.

Wat betreft de techniek denk ik dat je als geluidsman eerst moet zorgen voor fatsoenlijke instrumenten, fatsoenlijke microfoons en een fatsoenlijke mengtafel. Als deze drie op orde zijn kun je heel veel randapparatuur achterwege laten (bijvoorbeeld eq'tjes, compressors, gatejes) en verdien je hiermee de kosten voor die tafel en microfoons weer terug. Op de vierde plaats komt een keuze van goede FOH set, een wat nettere set gaat bijna altijd boven ragbakken, zelfs voor een rockband.

Bovenstaande is misschien een beetje off-topic en lang geworden maar hopelijk wel behulpzaam.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)