Forum > Zelfbouw Speakers

Studiereis over het Internet: Waveguides.

(29 reacties. Pagina 3 van 3)
Moderator(s): Dré
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
27-9-2007 01:02

Dré schreef:

Dat een ontwerper niet overweegt om ook te testen met een losgesneden en omgekeerde stofkap (of een driver neemt met een omgekeerde stofkap). Die optie zou IK namelijk sterk overwegen om looptijden te minimaliseren (al was het alleen maar omdat 99% van alle hoogdrivers precies dat trucje al eeuwen gebruiken ;-)
De 10"mid speakers in de Craaftkasten die ik heb (met fase plug) hebben inderdaad een omgekeerde stofkap. Er bestaan dus wel ontwerpers die dat testen.

Martin.
kvm entertainment
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
27-9-2007 09:08
Ik doelde eigenlijk vooral op de ontwerper van de site waar naar gelinkt werd (maar dat kwam niet zo goed uit de verf).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
PascalStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 29-7-2005
Laatste: 21-5-2013
Berichten: 468
29-9-2007 05:17

Dré schreef:

Ik doelde eigenlijk vooral op de ontwerper van de site waar naar gelinkt werd (maar dat kwam niet zo goed uit de verf).
Twijfel niet aan jezelf Dre, ik had je helemaal begrepen en vroeg me het zelfde af..
Zelfs bij Soundprojects SP4 Diamond wordt de 'dome' van de 10" speaker afgehaald..
Zo zijn er tal van mid hoorns met fase kegel....
..Je Ducktape brood voeren...
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
29-9-2007 10:42

pascal schreef:

Zelfs bij Soundprojects SP4 Diamond wordt de 'dome' van de 10" speaker afgehaald..
Zo zijn er tal van mid hoorns met fase kegel....
Ik heb het idee dat we langs elkaar heen praten.
(uiteindelijk bedoelen we hetzelfde)

Ik geef evenals jij slechts een voorbeeld van een fabrikant/ontwerper die er wel over heeft nagedacht en het heeft toegepast.

M.a.w. vreemd dat de ontwerper op de genoemde site het niet heeft gedaan.

Martin.
kvm entertainment
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
3-11-2007 22:38
Hallo,

Inmiddels nog steeds aan het inlezen wat betreft de WaveGuides.
Veel interessante leesstof tegen gekomen.

- ACOUSTIC WAVEGUIDE TECHNOLOGY
- Diffraction
- Time Domain
- Efficiency
- Dispersion

More to come....

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
8-11-2007 00:32
Hallo,

Ik weer in de monoloog laugh :D.

Inmiddels weer niet stil gezeten, en een hele berg informatie gevonden, gelezen en proberen te begrijpen.

Hieronder wat leuke artikelen (patenten):

* Earl Geddes - Accoustic WaveGuide for Controlled Sound Radiation.
* Earl Geddes - WaveGuide Phase Plug.

Met name de "foamen" Phase Plug van Earl Geddes is zeer intressant, en vrij makkelijk uitvoerbaar.
Het hele idee stoelt op het ongewenste bestaan van HOM (High Order Mode), die door het vullen van de WaveGuide/hoorn met (min 20%, max 80%) polyurethaanschuim van 20 ppi tot 40 ppi wordt tegen gegaan.
Door het absorberen/afzwakken van HOM zou, volgens Earl Geddes, de geluidskwaliteit en het geluidsbeeld positief worden beïnvloed.
Ook zou de "kleuring" van een hoorn hier mee tegen te gaan zijn.
Als nadeel zou je de 2-3 dB afzwakking van de output kunnen zien, maar dat is met een aanpassing in/op het filter vrij simpel te corrigeren.
HOM - Higher Order Mode, its a term that I coined to define waves that propagate in a waveguide that do not go down the axis, but travel by bouncing off of the walls. They are not predicted by the Horn Equation, so most people didn't even know that they existed (I was the first person to hypothesize there existance). The Waveguide Theory predicts them, and low and behold, it turns out that they are quite significant to audibility. Minimizing them yields a far better sound quality. But with "horns" its not possible to minimize them because you don't know what to do - the equations aren't rigorous enough to predict them so they are simply ignored.

- Citaat Earl Geddes nog voor dat hij de WaveGuide Phase Plug uitvond -
(Als iemand nog een adresje weet voor polyurethaanschuim, laat het dan even weten)

Nog meer lekkers...

* Brian Cheney - Slotted WaveGuide.
* Alan Adamson - WaveGuide.
* John Meyer - ManiFold and WaveGuide.

Wat ik hierboven als link heb neergezet is nog maar een fractie wat ik de laatste dagen heb doorgespit.
Erg leerzaam en het geeft je een andere kijk op veel dingen waar ik en vele met mij zich op verkijken.
En heel soms valt de franc waarom dingen zo zijn, zoals ze zijn.

Als je op Internet zoekt naar WaveGuides en Ribbons kom je automatisch Line Array's tegen.
En als je het dan zo leest en bekijkt kun je niet anders dan tot de conclusie komen dat een Ribbon driver voor een Line Array de enigste juiste keuze is.
Omdat een Ribbon eigenlijk in het verticale vlak wat te kort komt qua afstraling, heeft Alcon een vrij simpele oplossing bedacht. Namelijk de "Morpher" i.c.m. een WaveGuide.

De Alcon-manier wil ik ook eens gaan proberen om de verticale off-axis-respons wat te verbeteren.

Wat Alan Adamson in bovenstaande link wil bereiken met compressie-drivers en zijn oplossing om een vlak WaveFront te verkrijgen, heeft de Ribbon al van nature.

Een tijd geleden stond de Ribbon bekend als een driver die geen vermogen kon hebben en gauw kapot ging.
Inmiddels is de techniek zo voort geschreden dat de Ribbon, volgens de Ribbon fabrikanten zoals SA, Alcon e.d., eerder de tegen over gestelde eigenschappen bezit.

Eén nadeel, ze zijn behoorlijk aan de prijs, maar ja dat is een goede compressie-driver ook.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1344
8-11-2007 15:40
(Als iemand nog een adresje weet voor polyurethaanschuim, laat het dan even weten)
Polyservice in Dordrecht heeft 2-componenten PU schuim met een dichtheid van respectievelijk 40 en 80 kg/m3.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
8-11-2007 15:54
Hallo Johan,

Rademakers schreef:

(Als iemand nog een adresje weet voor polyurethaanschuim, laat het dan even weten)
Polyservice in Dordrecht heeft 2-componenten PU schuim met een dichtheid van respectievelijk 40 en 80 kg/m3.

Mvg Johan
Ik zoek polyurethaanschuim van 20 ppi en 40 ppi, volgens mij is Pores Per Inch iets anders als kg/m3, toch?

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1344
8-11-2007 16:48
Je zocht in eerste instantie een adresje voor PU-schuim wink ;) Over zaken waar ik geen verstand van heb (zoals PPI) laat ik me officieel niet uit. Al zou ik denken dat de dichtheid (bij dezelfde uitgangsstof) wel in directe relatie tot PPI staat.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
8-11-2007 17:03
Hallo Johan,

Je hebt helemaal gelijk, het PPI verhaal stond niet in de vraagstelling van mij.
En je kon ook niet ruiken dat ik dat bedoelde.
Overigens was mijn reactie niet aanvallend bedoelt hoor!

Wel had ik je netjes kunnen bedanken voor je input (helemaal vergeten, sorry), nou bij deze hartelijk bedankt.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)