Forum > Zelfbouw Speakers

Nieuwe top 12" / dubbel wave guide.

(43 reacties. Pagina 3 van 5)
Moderator(s): Dré
OversoundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-2-2007
Laatste: 20-2-2016
Berichten: 22
25-5-2007 06:43
Wat voor versteviging gebruik jij intern in de kast vanwege dat de kast te "vliegen" is?
Ivo2Ex Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-7-2003
Laatste: 6-1-2010
Berichten: 693
25-5-2007 07:07
Ten eerste, zeer goede lijm met een trekkracht van 100kilo 1cm2.
Intern aan de deksel en bodem van de kast 8x stalen hoek, die met een speciale rubberkit (met zeer hoge hechtkracht aan hout) en schroeven aan de binnenkant worden bevestigd.
Daarnaast orginele vliegstrips met backplates, ook bevestigd met dezelfde rubberkit en schroeven.

Ik heb kasten van bina 100kilo gezien met vliegpunten die minder versteviging had laugh :D dea mijn top van 15 kilo.
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
6-6-2007 21:16
Hallo,

Vandaag van Ivo het bouwpakket (dus losse voorgefreesde plankjes) voor twee maal "top 12''/dubbel wave guide" binnen gekregen.
Kan niet anders zeggen dan dat het heel netjes was afgewerkt.

Bouwpakket past zéér netjes in elkaar.
Had ik zelf, zonder het goede gereedschap en ervaring, nooit zó netjes voor elkaar gekregen.

Echt een aanrader voor mensen díe wél handig zijn, maar géén frees hebben of er niet aan durven te beginnen.

Nu nog alléén het zaakje pas maken voor de SA drivers (baffle flushmounted maken, volume aanpassen naar vb=42 en baspijpen aanbrengen), met name de RCD driver behoeft wat extra aandacht.

Hieronder nog wat info van de kastjes:

Afmetingen: 39 x 34,5 x 68 (BxDxH).
De basis is 786cm2, met een schot erin 25 liter, zonder schot 50 liter.


@Ivo: heb je toevallig foto's van de kasten met de grille en mouse?

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
10-6-2007 01:54
Hallo Ivo,

Moeten de drivers eigenlijk ook niet met een safety aan de vliegpunten vast gemaakt worden?
Dit in verband met bijvoorbeeld brand of het begeven van de lijmverbindingen van de kast.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
11-6-2007 11:00
Als je de kast volgens de regels der kunst wilt vliegen dan zal er inderdaad een frame in de kast moeten waar de drivers via safeties aan geborgd zitten.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
11-6-2007 11:13
Ik kwam laatst geloof ik nog een fabrikant tegen, niet de minste overigens, die volgens mij bij kasten waarvan er maar één per kant gevlogen wordt ook geen frame in de kasten bakt. Bij typen kasten waarvan er meerdere onder elkaar gevlogen kunnen worden zit er wel een frame in. Is het dus wel zo nodig om in een kastje dat in z'n eentje gevlogen gaat worden een frame te knutselen, of kan men eigenlijk ook volstaan met een paar degelijke vliegstrips en het verbinden van de zware delen (woofers, drivers) aan de ophangpunten?

Is er misschien iemand die regels hiervoor op papier heeft staan en deze met ons zou willen delen?
Ivo2Ex Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-7-2003
Laatste: 6-1-2010
Berichten: 693
11-6-2007 12:47
Als je de kast volgens de regels der kunst wilt vliegen dan zal er inderdaad een frame in de kast moeten waar de drivers via safeties aan geborgd zitten
Heb je ook een link naar de wettelijke regels?

Ik heb line array kasten, op de beurs in duitsland, gezien van 100kilo ps, waar het vliegsysteem met t-nuts bevestigt was? ook niet de minste merken, EV ed.
Laten deze merken het frame opzettelijk weg of zou deze er niet in hoeven.
De kasten waren van binnen dusdanig geconstrueerd dat er ook geen ruimte voor een frame was.
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
11-6-2007 13:01
Hallo,

Hier wat meer info gepost door Rinus Bakker op het Licht & Geluid Forum:
Er zijn vrijwel geen "normen voor de entertainment-industrie" en zeker geen dit dit soort dingen afdekken...
(al zal ik nog een zoeken in de BS 7501 & 2 en 7601 & 2 series).
Dit soort materiaal is ooit ontwikkeld als sjor-en-span-spul voor vliegtuig-cargo. En daarin zijn de eisen pittig!
Je ziet in dat beproevingscertificaat van Bodycote dat de laagste bezwijkwaarde op ca. 930 kg ligt, en de anderen daar (ver) boven zitten.
Ik heb zelf er ooit (~1986of87) een stuk of vier getrokken die allemaal boven de 1200kg bleven.
Maar als we de laagste gevonden waarde aanhouden en de in Europa algemeen aanvaarde Veiligheidsfactor van 10 (ten opzichte van breuk-bezwijken) er op loslaten, dan kun je 90 kg veilig aan zo'n single stud ophangen.
Zitten er twee op een 'spiekerkast' dan mag die dus maximaal 180kg wegen.... Dat baseer ik op de Nederlandse NPR 8020-10, maar die is pas een jaar of twee oud, en ook nog lang niet in Europees kader aanvaard.
(Daar wordt nu sinds een dik half jaar wel eindelijk Europees over gvergarderd - weet ik uit zeer betrouwbare bron. Maar ik weet ook dat het nog wel een jaar(tje!) zal duren voordat er een voorlopig EU-document ligt.)

Dus zonder een (EU-)norm is er ook geen keuringsgrondslag,
en dus ook niemand van een "ondertekende-papieren-verstrekker" die iets als veilig zal aanmerken.
Maar als je alleen in NL werkt dan kun je je wel baseren op NPR 8020-10, en met die documentatie - en het beproevingscertificaat naar jous verzekeraar gaan. Die moet tenslotte bereid zijn om jouw risico's af te dekken = te aanvaarden = goed te keuren!

En beproeven kun je alles tot je een ons weegt (vergeet niet dat de vliegstrip of die enkele bolle plaat ook kunnen bezwijken, of het hout waarop het gemonteerd zit.
Quote is uit dit topic.

Hier kun je de NPR 8020-10:2006 nl (norm) bestellen.

@Ivo: Ik neem aan dat je deze al in je bezit hebt? Omdat je al wat langer met "vliegwerk" bezig bent.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
11-6-2007 13:15
Hoewel het wel een interessant stukje tekst is zegt het volgens mij eigenlijk niks over het al dan niet nodig zijn van een frame bij het vliegen van een kast. Het stukje tekst gaat alleen over een bepaald type vliegoog en de maximale belastbaarheid daarvan.
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
11-6-2007 13:36
Hallo René,

René Eppink schreef:

Hoewel het wel een interessant stukje tekst is zegt het volgens mij eigenlijk niks over het al dan niet nodig zijn van een frame bij het vliegen van een kast. Het stukje tekst gaat alleen over een bepaald type vliegoog en de maximale belastbaarheid daarvan.
Als je verder had gelezen in het topic wat ik aangaf, had je uit de tekst kunnen opmaken dat er verwezen word naar de NPR 8020-10 nl (norm). Daar staat de info waar Rinus zijn informatie uit haalt.

Ken jij de inhoud dan van de NPR 8020-10 nl (norm)?
Want misschien staat daar in wél de informatie die je zoekt.

Voor 20,- euro kun je een acht pagina's tellend exemplaar thuis krijgen.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)