Forum > Zelfbouw Speakers

Op hoeveel dB draaien jullie wel niet.

(45 reacties. Pagina 3 van 5)
Moderator(s): Dré
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
12-8-2002 23:28

Ties schreef:

p.s toppen met 2 amp's aan sturen heet bi-amped wink ;) .
Dat weet ik , maar ik zei het in het Hollands wink ;)
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
12-8-2002 23:35
1 x bewerkt. Laatst door Tom op 12-8-2002 23:37

Dré schreef:

EN de excursie van de speakers niet te groot wordt (een goede subsonic dus; bij voorkeur ergens rond de poortfrequentie van de kast).
maw. als je je kast en de poort(en) goed laat uitrekenen door Dré, waar ik hem nog steeds dankbaar voor ben,
als je een goede eindtrap gebruikt,
als je de boel niet overstuurd,
als je een goede processor gebruikt,
als je een goede crossover (juist ingesteld),
kun je heel wat geluid uit je luidsprekers persen
zonder dat je iedere week de boel hoeft te reconen laugh :D
En laat ik nou redelijk aan deze voorwaarde voldoen wink ;)

Laatste feestje wat we in een feesttent hadden heeft iemand ons gebelt die op 5 kilometer afstand de tekst van "suzanne" letterlijk mee kon zingen laugh :D laugh :D laugh :D
Dus het kan best wel hard genoeg voor mij hoor.

Ik prentendeer geen "dance valley" geluid te hebben, ik heb een gewone flinke drive-in waar ik tevreden mee ben, en ik hoef niet de hardste te zijn.
Ik denk dat het net zo belangrijk is dat je de juiste platen op het juiste moment draait.
En dat aanvoelen van je publiek hebben we het haast nooit over.........
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
12-8-2002 23:44

Contour schreef:

Dit is bij mij eigenlijk niet nodig omdat mijn Karlsons, jaja Dre, om jouw te pesten ;-)
GRRRR...

Pas op hoor. Straks ga ik nog een Karlson filter bouwen (en dan niet in een speaker maar in het forum ;-)

En uiteraard weet iedereen dat de Karlson kast vol met fouten zit EN pas echt z'n werk doet boven de 150Hz (een punt waar menigeen z'n topjes het werk al laat doen... ;-)

Karlson...

GRRRRRR.

Als je ooit eens tijd hebt dan gaan we een test doen met een SM-115 in een normale BR kast en in een Karlson kast. Kun je daarna mijn circelzaag wel lenen...

wink ;) laugh :D laugh :D
-- Pardon my French, I'm Dutch --
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 784
13-8-2002 12:03
Hallo Dre,

Ik wil graag objectief met jou discussieren over het Karlson ontwerp. Als je hier geen zin in hebt moet je het gewoon zeggen dan kap ik ermee happy :)

Mijn Karslons zijn dus inderdaad voorzien van een SM-115 van Beyma. Eigenlijk wilde ik de Beyma 15K200 gebruiken maar die was toen niet leverbaar en dus koos ik voor de SM-115. Als ik nogmaals kon kiezen had ik er waarschijnlijk een zeer zware woofer ingezet die 1000W RMS kan verwerken (Eminence Kilomax) Helaas kan de speaker niet meer uit de kast zonder de kast te slopen (hoewel dit volgens jou de beste optie is)

Het orginele K15 ontwerp stamt geloof ik uit 1954 en sommigen claimen dat dit het beste karlson ontwerp was hoewel er later nog de K12 en de X-15 zijn ontworpen alsmede de karlson "Clams" die zo heten vanwege hun schelpvormige afstraling.

Zwakke punten in het orginele ontwerp zijn het ontbreken van verstevigingen en de daardoor veroorzaakte "wall-flexing" van het achterpaneel en de frontpanelen (zoals jij die gordijnen noemt) In onze kasten zijn grondige verbeteringen aangebracht waardoor deze problemen zijn verholpen. In mijn kasten heb ik gekozen voor 18mm MDF voor alle panelen en 22mm MDF voor de "gordijnen". Zelfs bij 550W zijn de kasten erg stil wat je van de meeste 15" baskasten niet kan zeggen.

Jij zegt: een Karlson gaat pas vanaf 150Hz zijn werk doen. Dit is naar mijn mening onjuist. Mijn eigen luistertests en metingen met een sinusgenerator en dB-meter laten zien dat boven de 250Hz de karlson nauwelijks meer rendement levert (natuurlijk ook verooozaakt door de afval van de SM-115) Waarschijnlijk doel je op het feit dat de Karslon in de beginjaren werd uitgerust met een coaxiale speaker en toen inderdaad van 20-20000Hz moest spelen. Door de bizzare constructie van de karlson heeft deze allerlei vervelende resonaties in het middenbereik waardoor die daar gewoon verrot klinkt. Ik zie de karlson gewoon als een baskast.

Ik filter aktief op 250Hz omdat mijn toppen (volledig hoorngeladen) pas vanaf die frequentie inzetbaar zijn. Optimaal voor de bas is een filtering op zo'n 100-150Hz. Het frequentie verloop van deze kasten is zeker niet lineair maar als je ziet wat de ruimteakoestiek doet met je geluid dan kun je je afvragen hoe belangrijk een lineair verloop eigenlijk is.

Qua geluid kun je de karslon het best vergelijken met een glijbaan. De karlson heeft namelijk ook tussen de 50 en 100Hz een hoog rendement. Het voordeel t.o.v. een glijbaan is de geringere grote van de karslon en de veel geringere konusuitslag.

Mijn broer Martijn heeft een paar RCF L18P300 woofers en is nog steeds op zoek naar een geschikte behuizing. Een ontwerp waar wij in het verleden zeer gecharmeerd van waren was de CerwinVega Earthquake met afmetingen 62x62x92cm. Deze hebben we gebouwd maar het geluid viel erg tegen in vergelijking met de veel kleinere karlson. Het is moeilijk te zeggen wat de karslon nou beter deed. Een vriend van ons moest uitkomst bieden. Geen verstand van boxen en volledig objectief. Na 1 minuut luisten viel het oordeel: die kleine box klinkt veel beter... De bas was lager en onvervormd. Naderhand gezien is het best wel indrukwekkend dat een 15 jaar oude woofer van AA-Craaft een state of the art woofer als de P300 het nakijken kan geven! Blijkt maar weer eens hoe belangrijk een behuizing kan zijn.

MVG Contour
JBL-freakStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 31-8-2004
Berichten: 9
5-11-2002 16:34
happy :) Hey Jongens alles leuk van jullie met die apparatuur, ik zou mijn setje ff voorstellen:ik heb 2MP255S Dual 15" Subwoofers,en een VT4887 van jbl dus ga nou niet stoer doen mijn woofer hebben een vermogen van meer dan 1000 watt rms ik draai ook op grote feesten zoals van Gielen en svenson in ibiza wink ;) , dus neem het voorbeeld aan mij en stap over op JBL!!!
PeterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-8-2002
Laatste: 12-9-2012
Berichten: 1137
5-11-2002 22:05
Arrogant??....
Volgende keer Peter!
DJ ArdoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 31-10-2022
Berichten: 68
5-11-2002 22:17

JBL-freak schreef:

happy :) Hey Jongens alles leuk van jullie met die apparatuur, ik zou mijn setje ff voorstellen:ik heb 2MP255S Dual 15" Subwoofers,en een VT4887 van jbl dus ga nou niet stoer doen mijn woofer hebben een vermogen van meer dan 1000 watt rms ik draai ook op grote feesten zoals van Gielen en svenson in ibiza wink ;) , dus neem het voorbeeld aan mij en stap over op JBL!!!
Wanneer ga je over tot het geven van relevante informatie? Of was dit meteen je laatste post?
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
6-11-2002 00:25

JBL-freak schreef:

happy :) Hey Jongens alles leuk van jullie met die apparatuur, ik zou mijn setje ff voorstellen:ik heb 2MP255S Dual 15" Subwoofers,en een VT4887 van jbl dus ga nou niet stoer doen mijn woofer hebben een vermogen van meer dan 1000 watt rms ik draai ook op grote feesten zoals van Gielen en svenson in ibiza wink ;) , dus neem het voorbeeld aan mij en stap over op JBL!!!
Tssssss,
De mijne is 45 centimeter laugh :D laugh :D laugh :D laugh :D laugh :D
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
6-11-2002 00:28
Heel leuk de MPro reeks van JBL.

Mag bij mij wel gebruikt worden als verhogingkje voor m'n topjes (als ik even anders niets heb), zolang ze maar niet ingeplugd zitten.

;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
6-11-2002 00:58
1 x bewerkt. Laatst door Tom op 6-11-2002 23:25
Heb ooit eens een setje JBL in de auto gehad;
wasniezogoe sad :(
Gewone Sony reference autospeakers waren goedkoper en beter wink ;)

De oude JBL's (20 jaar geleden) waren op de toenmalige markt een hele goeie lijn, maar het is inmiddels allemaal ingehaald door de conculega's.

En de nieuwe JBL's heb ik laatst nog staan te beluisteren bij Feedack in Rotterdam (of was het Correct?) Ik vond ze tegenvallen (zeker voor het geld) erg vlak en weinig rendment in vergelijking met de andere luidsprekers die daar stonden Ev en Dynacord.
En die waren niets duurder.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)