Forum > Newbie Forum

Geluidsset boxen + versterker rond de 8000 eu

(53 reacties. Pagina 3 van 6)
Moderator(s): Dré
HarmsenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2007
Laatste: 5-4-2008
Berichten: 36
18-2-2007 14:54
nu is er een behoorlijk kwaliteitsverschil tussen DAP en Meyer, maar kan ik stellen dat een Meyer set idd bij wijze van spreke levenslang meegaat en de DAP RS series korter, zeg eens 10 jaar of is dit te kort, dan wel te lang?

(bij gelijk, rustig gebruik)

Beetje vage vraag misschien, anders geformuleerd: Hoe lang zou een DAP RS set meegaan bij normaal gebruik. Zou het vreemd zijn om hier 10 jaar voor te rekenen bij rustig gebruik? (zeg eens 60 avonden over 10 jaar?)
"If you want to make an apple pie from scratch, you must first create the universe."
SisStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-9-2003
Laatste: 20-1-2019
Berichten: 469
18-2-2007 17:55

Harmsen schreef:

nu is er een behoorlijk kwaliteitsverschil tussen DAP en Meyer, maar kan ik stellen dat een Meyer set idd bij wijze van spreke levenslang meegaat en de DAP RS series korter, zeg eens 10 jaar of is dit te kort, dan wel te lang?

(bij gelijk, rustig gebruik)

Beetje vage vraag misschien, anders geformuleerd: Hoe lang zou een DAP RS set meegaan bij normaal gebruik. Zou het vreemd zijn om hier 10 jaar voor te rekenen bij rustig gebruik? (zeg eens 60 avonden over 10 jaar?)
Meyersound zal langer meegaan, gewoon door het gebruik van de speakers en filtercomponenten enz...
Maar zoals altijd, alles kan kapot
Kijk misschien eens naar holland PA, daar hebben ze verschillende EAW sets staan, ook niet de minste dus wink ;)
sis
Freelance muzikant, producer, componist .
HarmsenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2007
Laatste: 5-4-2008
Berichten: 36
23-2-2007 16:54
bedankt voor de suggestie, heb ik ook wat nuttigs te doen tijdens mijn vakantie gelukkig, lekker boxen uitzoeken. Zijn er verder nog aanraders wat betreft 'full-range' boxen die tevens als top kunnen functioneren met een stevige sub eronder? Aanstaande dinsdag ga ik maar eens Groningen afstruinen op boxen en bij verschillende zaken een boxentest doen, met een zelfgemaakt CD'tje. Hoewel de test niet helemaal eerlijk is, andere ruimtes, andere versterkers, andere mengpanelen etc, geeft het wel een indruk wat we ongeveer mogen verwachten en wat de standaard op dit gebied is. Heb er nu maar de LEM's (D-400) staan, maar een aantal JBL's en Shure's, misschien ook Dynacords en andere merken (ook DAP k-series) worden beluisterd. We hebben namelijk 8 nummers uitgezocht die elk op een aantal aspecten worden beoordeeld met cijfers, laag, midden, hoog en volume moeten toch wel alle punten van een box kunnen samenvatten en zaken zoals uitstraling en gebruikersgemak komen in een kopje overig aan bod. De huidige installatie krijgt alleen een zware onvoldoende op bijna alles, en dat is nog vrij coulant.
"If you want to make an apple pie from scratch, you must first create the universe."
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
23-2-2007 17:40

Harmsen schreef:

maar over het algemeen mag je stellen dat een JVC of Philips TV langer mee gaat dan Thompson, zo zie ik dit ook een beetje,
Waarop baseer je dit? (reparatie ervaring?)
Ik heb meerdere Thompson toestellen gezien met een RCA beeldbuis en een "fris" plaatje. (desondanks de leeftijd van de unit). Daarintegen heb ik Philips units gehad waarbij de beeldbuis toe was een een (indien mogelijk) "tweede leven".

Ik heb overigens onlangs de Dap RS set gehoord (dubbele stack) met Vision amps en was behoorlijk onder de indruk. (en dan kijk ik dus naar wat men bied voor welk bedrag)
Hoe lang de set wel of niet meekan is geen zinnig woord over te zeggen. (zal deels ook met de gebruiker te maken hebben.)

Martin.
kvm entertainment
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
23-2-2007 17:56

KVM schreef:

Waarop baseer je dit? (reparatie ervaring?)
Ik heb meerdere Thompson toestellen gezien met een RCA beeldbuis en een "fris" plaatje. (desondanks de leeftijd van de unit). Daarintegen heb ik Philips units gehad waarbij de beeldbuis toe was een een (indien mogelijk) "tweede leven".
Off-topic:
Wat beeldbuizen betreft heb ik de slechtste ervaring met RCA.
Philips zit er tussen in en Videocolor (B&O, Thomson, Seleco etc) heb ik de beste ervaringen mee ondanks de langere opwarmtijd. Mijn Thomson TV heeft overigens 14 jaar gedraaid. Beeld was haarscherp mede dank zijn het uitstekende comb filter voor de scheiding van kleur en Y-signalen. Ook met S-VHS kreeg ik een haarscherp plaatje mede door de hogere video bandbreedte van 5 MHz i.p.v. 3 MHz en eveneens goed comb filter waardoor gestreepte pakken zonder interferentie met de 4,43 MHz carrier werden weergegeven.
Ik heb overigens onlangs de Dap RS set gehoord (dubbele stack) met Vision amps en was behoorlijk onder de indruk. (en dan kijk ik dus naar wat men bied voor welk bedrag)

Martin.
Enfin, nu weer on-topic:
Ik ben nog steeds erg gecharmeerd van de DAP X-15HL en DAP X-15 speakers. Rendement ligt zeer hoog, erg hoog belastbaar en ook nog een erg fraaie klank. X-max van de X-15HL is maar liefst 8,5 mm wat ik uitzonderlijk hoog vind voor een 15" woofer en ik heb heel sterk de indruk dat deze hoorngeladen sub veel meer dan 600 Watt kan hebben, mede dankzij de 4 inch 4L voicecoil.

TCMC
HarmsenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2007
Laatste: 5-4-2008
Berichten: 36
23-2-2007 20:05
IRT KVM
-Off topic: Ik baseer het gegeven dat je mag stellen dat een merk televisie langer meegaat dan een iets minder merk televisie op eigen ervaringen. Ook is de kwaliteit wat verschillend. Dit is ook terug te zien trouwens in de inruilwaarde van dergelijke toestellen. Ik probeerde echter niet te suggereren dat Thompson een slecht merk was, verre van dat zelfs. Thompson is zeker één van de betere merken, alleen JVC is toch net wat beter. Verschillen? Bijvoorbeeld de ruistoon van rond de 18kHz tot 19kHz die weliswaar bij beide merken hoorbaar is (mits je jonger bent dan 20 (en op dit forum komt er nog bij mits je goede koptelefoons en geluidsbescherming hebt tijdens het gebruik van audio-apparatuur wink ;) ) maar toch beduidend irritanter is op de Thompson. Verder andere kleine kwalitatieve dingetjes, maar mijn Thompson bevalt nog altijd uitstekend en is zeker een prima aankoop geweest. (added IRT TCMC)

Mmmm.. JVC plaats ik persoonlijk even als AA merk, over de plaats van Philips ga ik ervan uit dat de reputatie van Philips erg goed is en ook gezien het toch altijd geldende advies van verkopers (waarom zou ik ze eens niet geloven shut up :X ) om een merktelevisie zoals Philips aan te schaffen. Zelf ben ik niet een liefhebber van Philips, vind JVC eigenlijk mooier alleen Thompson was prijstechnisch beter en had een leuk design, en produceert daarnaast al tientallen jaren televisies en gaan inderdaad ook lang mee. En toch plaats ik JVC toch nog net even boven Thompson, alhoewel de (technische) verschillen niet erg groot zijn. RCA? bedoel je deze? RCA televisie? wink ;)

-back on topic: mmm.. klinkt bemoedigend over de DAP RS serie, ik zal alleen ook nog kijken naar Meyer en naar Soundprojects, evenals een aantal andere opties. Het kan alleen maar beter worden in elk geval. Tjah, over levensduur valt inderdaad weinig te zeggen, maar gaat er meer om hoe de elektronica in elkaar zit, en uit ervaring weet ik dat Chinezen heel erg verschillend denken, of in ieder geval produceren. Ik heb namelijk ooit eens een aantal weerstations kunnen repareren voor een bedrijfje, alleen van de microchips werd ik niet echt blij, de weerstandjes waren niet gesoldeerd maar gelijmd :( . Voordat we weer teveel off-topic gaan, ik neem aan dat de RS series een beetje degelijk in elkaar zijn gezet, alleen was ik nieuwschierig naar een geschatte kwaliteitsverwachting. Ik zal maar aannemen dat dit wel goed zit, tevens verder kijken en wellicht een RS even aan een test onderwerpen, wellicht krijgen we een verkoper zo ver om eens even het kastje van de binnenkant te bekijken... (verwacht van niet echter)

IRT TCMC

Ik heb inderdaad (volgens mij) jouw review gelezen van de X-15 (in ieder geval een review op dit forum en het staat me bij dat jij de auteur was, ik kan me echter ook vergissen in de naam van de auteur). Ook dat de golven 40 meter ver komen heeft mij wel gecharmeerd, en daarnaast vind ik het ook nog eens mooie boxen (komt niet 'fischerprice-erig' over). Zal in elk geval proberen om eens zelf ook de X-15 aan een test te onderwerpen aanstaande dinsdag. Is het mogelijk om de X-15 volgens jou te combineren (X-15 als topkast) met een RS-218B sub (en dat het ook nog klinkt/haalbaar is)? Zelf heb ik er wel ideëen over, maar aangezien jij de X-15 wellicht beter kent, kan jij beter beoordelen.
"If you want to make an apple pie from scratch, you must first create the universe."
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
23-2-2007 20:40

Harmsen schreef:

RCA? bedoel je deze? RCA televisie? wink ;)
[Off topic schreef:

Nee, echter het merk van de gebruikte beeldbuis. (dat door meerdere merken gebruikt is. (ook philips deed dat)
Maar goed, mijn "wetenschap" stamt dan ook uit de K6 t/m K9 periode wink ;).
Tjah, over levensduur valt inderdaad weinig te zeggen, maar gaat er meer om hoe de elektronica in elkaar zit, en uit ervaring weet ik dat Chinezen heel erg verschillend denken, of in ieder geval produceren.
Je kan en mag ook niet alle chinezen over 1 kam scheren.
Er zijn genoeg voorbeelden van "merknamen" die goede chinese apparatuur hebben. Bedenk ook dat zij hun naam ook hoog dienen te houden.

Martin.
kvm entertainment
HarmsenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2007
Laatste: 5-4-2008
Berichten: 36
23-2-2007 21:48

KVM schreef:

Je kan en mag ook niet alle chinezen over 1 kam scheren.
Er zijn genoeg voorbeelden van "merknamen" die goede chinese apparatuur hebben. Bedenk ook dat zij hun naam ook hoog dienen te houden.

Martin.

Harmsen] uit ervaring weet ik dat Chinezen heel erg verschillend denken, of in ieder geval produceren.

wink ;)

RCA maakt inderdaad gelukkig andere televisies tegenwoordig, was maar een leuk voorbeeldje razz :p . Meeste tv's (of beeldbuizen eigenlijk) werden volgens mij inderdaad allemaal in 1 fabriek gemaakt, vandaar dat er tegenwoordig zo weinig kwaliteitsverschil is.

Back on topic anders maar, voordat we teveel over televisies praten (ook interessant) maar niet voor op het newbie forum. Nog suggesties of opmerkingen, iemand?
"If you want to make an apple pie from scratch, you must first create the universe."
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
24-2-2007 09:51

KVM schreef:

Nee, echter het merk van de gebruikte beeldbuis. (dat door meerdere merken gebruikt is. (ook philips deed dat)
Maar goed, mijn "wetenschap" stamt dan ook uit de K6 t/m K9 periode wink ;).
Ben je dan zo'n erge oude pik? sneaky :V
Laatst heb ik een goed spelende K7 weggegeven. Ik kon er een TV hobbyist in de buurt een plezier mee doen. Overigens waren de Philips beeldbuizen totaan de AX66-540X van uitstekende kwaliteit, hoewel ik bij de K12Z rare beeldbuisfouten heb meegemaakt.
Tjah, over levensduur valt inderdaad weinig te zeggen, maar gaat er meer om hoe de elektronica in elkaar zit, en uit ervaring weet ik dat Chinezen heel erg verschillend denken, of in ieder geval produceren.
Je kan en mag ook niet alle chinezen over 1 kam scheren.
Er zijn genoeg voorbeelden van "merknamen" die goede chinese apparatuur hebben. Bedenk ook dat zij hun naam ook hoog dienen te houden.

Martin.De laatste tijd duiden inderdaad hele leuke kwaliteits Chinese spullen op (die ook vaak wat duurder zijn). Ondanks de algemene sterke kwaliteitsverbetering vanuit China blijft het nog steeds goed oppassen.

TCMC
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
24-2-2007 10:04

Harmsen schreef:

IRT TCMC

Ik heb inderdaad (volgens mij) jouw review gelezen van de X-15 (in ieder geval een review op dit forum en het staat me bij dat jij de auteur was, ik kan me echter ook vergissen in de naam van de auteur). Ook dat de golven 40 meter ver komen heeft mij wel gecharmeerd, en daarnaast vind ik het ook nog eens mooie boxen (komt niet 'fischerprice-erig' over). Zal in elk geval proberen om eens zelf ook de X-15 aan een test te onderwerpen aanstaande dinsdag. Is het mogelijk om de X-15 volgens jou te combineren (X-15 als topkast) met een RS-218B sub (en dat het ook nog klinkt/haalbaar is)? Zelf heb ik er wel ideëen over, maar aangezien jij de X-15 wellicht beter kent, kan jij beter beoordelen.
Ik heb beide setjes ooit eens A/B vergeleken.
2x DAP X-15HL subwoofers kan meer vermogen verdragen dan 1x SM-218B (=RS-218B, maar dan gelakt). Prijs van 2x DAP X-15HL ligt ietsjes hoger, maar het rendement, belastbaar vermogen en geluidsdruk ligt een stuk hoger.

De DAP X-15 vergeleken met de RS-215 klinkt wat helderder in het tophoog, maar het mid-gebied wordt minder krachtig weergegeven t.o.v. de RS-215 omdat je de koppeling van de beide 15 inch speakers mist. Overigens heb je van de X-15 nog mid gebied zat wat overeenkomt met het gemiddelde Europese gehoor.

2e punt is ook dat je 8 Ohm met 4 Ohm gaat vergelijken. Bij 4 Ohm heb je op dezelfde versterker opeens 6 dB meer gain, maar geen 6 dB extra maximale geluidsdruk. Ondanks 8 Ohm geef ik de X-15 betere papieren door het hogere rendement van de losse speaker unit en het toepassen van een 2" VC high driver i.p.v. de 1,75" VC high driver in de RS-215.

Ter vergelijking losse speaker units:
X-15: 99 dB/W/m
RS-215: 97 dB/W/m

Omdat de RS-215 2 stuks 15" speaker units heeft, krijg je door koppeling een rendement van 100 dB/W/m.

De RS-215 laat zich wel als leuke full range kast inzetten voor kleinere klussen, want daar komt best een aardige basweergave van af. Je zult alleen met een EQ het mid een beetje moeten onderdrukken en wat hoge tonen vanaf ca 10 KHz bijschroeven.

TCMC

Terug naar forum Reageer (zonder quote)