Forum > Geluid

Stage Accompany monitoren, wie heeft er wat meer info ?

(51 reacties. Pagina 3 van 6)
Moderator(s): Dré
M44Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2007
Laatste: 14-4-2008
Berichten: 56
8-2-2007 11:08
ik vind de sa beter klinken met de scheiding onder de 1000hz.
vergeet niet dat ik geen pA luisteraar ben maar een audiofiel.

De baffle verhalen hier lijken wel te kloppen. Zelf ben ik altijd geneigd alles zo gladjes mogelijk te laten verlopen op de baffle en dus zo min mogelijk rare verlopen erop te zetten of hoeken en randen laten onstaan.
Mijn leven is een sprookje, iedere dag als ik thuis kom zit die heks weer op de bank
DanielVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2004
Laatste: 5-10-2024
Berichten: 384
8-2-2007 12:18
Ik heb nog eens die foto's bekeken en wat me direct opviel zijn die kleine basreflexpijpjes. Als je de kast dan toch opnieuw gaat bouwen, zou ik de poorten groter maken. En een flightcase afwerking... zou je dat wel doen? Komen alleen maar rare bijgeluiden vanaf...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-10-2024
Berichten: 2129
8-2-2007 12:27
Hallo,

Dré schreef:

Je zult dan dus ook het filter moeten wijzigen (als het een filter is dat puur op het gehoor is ontworpen dan is het sowieso een optie dit eens te toetsen met een goede RTA).
Misschien moet ik eens een keer op bezoek komen bij je....... laugh :D.
Alléén een takke-eind rijden naar Harlingen (zou ik er overigens wel voor over hebben).

Maar misschien kan ik naar iemand toe komen die een keer de SA's wil meten (en dichter in de buurt woont), ben toch benieuwd wat "ze" meten. En of ze veel afwijken van de "de vlakke" respons.

Zelf meten heb ik al verschillende malen gedaan met mijn SP1's, maar nooit een eenduidige meting gemeten. Ligt absoluut aan mijn kennis van Audio en Smaart.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-10-2024
Berichten: 2129
8-2-2007 12:46
7 x bewerkt. Laatst door Webbie op 8-2-2007 14:02
Hallo,

Net een zéér net mailtje gehad van SA:
Hallo René,



Een heel verhaal…..

Ik heb deze kasten al een tijdje gevolgd op Marktplaats.

Deze kasten zijn in ieder geval niet officieel door SA geproduceerd en geleverd.

Ze zijn echter zo te zien wel in de fabriek gebouwd maar dan waarschijnlijk door een personeelslid als “hobby” project. Ik kan o.a. zien dat de afgeknipte inslagmoeren hier uit de productie komen. De kast is ook niet origineel, een echte M44 is opgebouwd uit een box in box principe, dwz dat de kast bestaat uit een binnenkast van 28mm MDF en daar om heen een kast zit van 18mm berkenSBB. (loodzwaar).

De gebruikte bonded foam demping is ook niet origineel, SA werkt altijd met glaswol. Dit geeft meettechnisch nog steeds het beste resultaat ondanks de andere bekende nadelen. Dat SA de kasten heeft gemaakt van onderdelen die ze toevallig op voorraad hadden is een sprookje. Ik neem aan dat je zelf wel kunt indenken dat dit geen uitgangspunt voor een goede ontwikkeling en kwaliteit is. Ik denk eerder dat een vroeger personeelslid losse componenten heeft gekocht of deze zelfs per ongeluk van de vrachtwagen heeft laten vallen maar zolang ik geen bewijs heb zou dit een valse beschuldiging zijn. In ieder geval is het zolang geleden dat je je daar geen zorgen over hoeft te maken.

In combinatie met de SA1203 in de M44 wordt normaal een SA8520 driver gebruikt, deze is qua rendement voldoende en heeft door het kleinere afstraaloppervlak een betere spreiding horizontaal en verticaal. De in jouw kast gebruikte SA8525 gaat 4dB harder dan de SA8520, ik hoop maar neem aan dat de ontwerper dit in het filter heeft gecompenseerd. De filtercomponenten worden ook door SA gebruikt en zijn dus waarschijnlijk ook bij SA gekocht. De bedrading komt ergens anders vandaan.

Bij de originele M44 worden de luidspreker componenten ook ingefreesd waardoor een vlakke baffle ontstaat.

Belangrijkste vind ik wel dat je tvreden bent met het geluid, daar gaat het tenslotte om…

Ik voeg nog wat info toe over de driverspecs etc. Voor meer info kun je altijd contact met me opnemen.



Best regards,



René van der Laan
Engineer
Volgens een van de attachments zou 900Hz (+3db) te laag zijn, 1000Hz wordt als minimaal aangegeven.
Power handling AES: 60 Watt
Peak power (200mS): 1000 Watt shocked 8O
Voor de eerder genoemde SA8525 Ribbon Compact Driver is/was ook een hoorn te krijgen. Zou het probleem kunnen oplossen van het topzwaar zijn, en het POO verbeteren. Uit de PDFjes en de e-mail begrijp ik uit, dat de SA8525 iets te veel van het goede is t.o.v. SA1203 woofer.

Attachments (bordevol met informatie) zet ik vanavond even on-line. De man van SA heeft echt moeite gedaan om een zo volledig mogelijk verhaal neer te zetten.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
8-2-2007 12:49

m44 schreef:

ik vind de sa beter klinken met de scheiding onder de 1000hz.
vergeet niet dat ik geen pA luisteraar ben maar een audiofiel.
En in zo'n geval ga je inderdaad anders optimaliseren (niet voor maximale SPL maar voor maximaal genot ;-)

Daarbij horen dan inderdaad vaak lagere X-over punten (mits HF driver in het toegevoegde gebied niet te veel 3e en 5 harmonischen laat zien natuurlijk).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-10-2024
Berichten: 2129
8-2-2007 15:37
Hallo,

Stage Accompany kijk en leesvoer razz :p:

* PDF - Techdoc M44
* PDF - Techdoc PS44
* PDF - SA1202, SA1203, SA1502, SA1503
* PDF - SA8520, SA8525
* PDF - SA4544, SA4547, SA4549
* DOC - Specs RCD SA8520, SA8525, SA8526, SA8535

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-10-2024
Berichten: 2129
8-2-2007 16:18
Hallo,

Meer leesvoer......razz :p.

Nog meer info van de engineer van Stage Accompany, René van der Laan.

Mijn vragen per e-mail aan hem:
Hallo René,

Mag ik je heel hartelijk bedanken voor je tijd en moeite die je in het mailtje hebt gestoken.

Met de PDFjes ben ik ook heel blij, de meeste zijn nieuw voor mij, omdat ze op jullie site niet staan/of ik niet kon vinden.

Toch nog een paar vraagjes:

- Zoals ik uit je mail en de PDFjes begrijp is de SA5825 en de SA1203 nooit een combo geweest, klopt dat?

- Waar heeft de SA5825 nog meer in gezeten, dan behalve in de SA4547 en de SA4549 (met hoorn), en is de hoorn nog te leveren (en wat is het type nummer hier van)?

- zijn er zowiezo nog onderdelen te leveren van de oude componenten, zoals scheidingsfilters en ander hardware?

- op een foto van mij van de SA5825 zitten aan de voorkant twee loze gaatjes, is dat om de hoorn te bevestigen?


Op Marktplaats komen regelmatig lege SA kasten voorbij, en kan misschien zo een echte originele SA kast in elkaar zetten. Ben inmiddels echt verlieft geworden op het SA geluid.

Alvast weer bedankt voor de genomen moeite.

Met vriendelijke groeten,

René Schrauwen
Antwoord van de SA engineer:
Hallo René,

Het doet me goed dat je de SA sound weet te waarderen, voor sommige mensen duurt dat jaren of komt het helemaal nooit en blijven ze hun leven lang naar de vervorming en tijdsmering van een compressiedriver luisteren. Jij behoort nu tot de groep van mensen met goede oren die van de onvervormde weergave van ribbon drivers houdt.

Inderdaad de 1203 en 8525 is nooit een combo geweest, de 8525 is gebruikt in alle champs, leaders, 4547, 4549, en meeste Blueboxen.

Ik denk dat er nog wel een 4549 hoorn is maar deze raad ik niet aan voor hifi doeleinden. Het resultaat van deze hoorn is dat de spreiding wordt verkleind en het middengebied (tussen 1 en 4 kHz ) zo´n 5 dB harder gaat, hetgeen vervolgens weer electronisch gecompenseerd dient te worden.

Bijna alle oude onderdelen zijn nog leverbaar.

Die twee loze gaatjes horen eigenlijk niet in een 8525. Dit is een frontplaat van een 8526 waar paspennen in kunnen waar vervolgens de hoorn die in de kast geschroefd is in past. In deze frontplaat is aan de achterzijde zowel boven als onder een stuk weggefreesd. Ik raad je aan om dit dicht te maken als dat al niet gebeurd is maar dat kan ik op de foto niet zien. Deze gaten zijn bestemd voor actieve koeling in een Performer systeem.


Met vriendelijke groet,

René van der Laan
Engineer
----------------------
Stage Accompany
Anodeweg 4
1627 LJ HOORN NH
The Netherlands
Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-10-2024
Berichten: 2129
8-2-2007 19:23
Hallo,

Weet iemand wat de engineer van SA met "tijdsmering" bedoelt, of bedoelt hij tijdsmeting?
Het doet me goed dat je de SA sound weet te waarderen, voor sommige mensen duurt dat jaren of komt het helemaal nooit en blijven ze hun leven lang naar de vervorming en tijdsmering van een compressiedriver luisteren. Jij behoort nu tot de groep van mensen met goede oren die van de onvervormde weergave van ribbon drivers houdt.
Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
8-2-2007 20:34
Tijdsmeer: Ik geef nu een puls van 1msec maar als hij uit de speaker komt is hij ineens 1,2msec lang (heel kort door de bocht uitgelegd). Zie ook waterfallplot (google).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-9-2024
Berichten: 5308
8-2-2007 21:07
Overigens vind ik de uitspraak van de SA-man van een hoog "wij weten hoe het moet en de rest van de wereld is gek"-gehalte. Met zo'n instelling kan je je bedrijf nog wel eens in de problemen helpen. Aan de andere kant: de geschiedenis van SA is een aaneenschakeling van problemen, dus het verbaast me niets.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)