Forum > Geluid

QSC PL-6.0 of Lab-gruppen FP-6400

(49 reacties. Pagina 3 van 5)
Moderator(s): Dré
Arjan schuurmanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-1-2004
Laatste: 10-4-2024
Berichten: 106
6-2-2007 23:29
helaas gaat 2000euro voor een labgruppen fp6400 denk ik niet lukken als je veel geluk hebt kom je een oude lab 4000 tegen voor dat geld ex btw.Ik gebruik zelf ook labgruppen 2600/3400/6400 maar als ik eerlijk ben vind iki nog steeds dat bijfoorbeeld een crest pro 9001 beter op het laag klinkt dan zo'n lab(probleem met de 9001 is dan weer wel dat die en gigantisch zwaar is en bijna niet aan te krijgen is op een 16amp groep, dit lukt overgens met sommige 8001 al bijna niet en ook nog eens niet klinkt op het mid en of hoog.)Als ik jou was was ik inderdaad gaan kijken of naar labgruppen 6400 of bijfoorbeeld mc 45, alleen heb ik van horen zeggen gehoord dat deze eindtrap een lab niet helemaal bijhoud.Als je het eventueel niet erg vind om met een zware bak te slepen zou ik zeer zeker een crown 5001 en een crest 9001/10001 proberen en misschien een ram bux maar denk dat deze het aflegd tegen de eerste genoemde.groeten succes arjan

ps als je meer gebruikers ervaring zoekt van bijfoorbeeld crest ca en pro serie en of labgruppen mag je me gerust mailen
DevotionStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-9-2004
Laatste: 29-11-2011
Berichten: 93
6-2-2007 23:29
Dan ben ik benieuwd, als we eens gaan testen, of hier misschien ook nog wat hoorbaar verschil in zit. Tussen de 18sounds en eminence dan.
Jerre2Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 31-3-2005
Laatste: 30-3-2016
Berichten: 157
7-2-2007 00:00
Ik heb me net een crown 5000 aangeschaft. De reden dat de vorige eigenaar ze wegdeed was na een test tussen de crown en een la48 (fp6400), de la48 ging merkelijk harder, maar de 5000 drukte het sub dan weer veel beter door. Ok, het gewicht mag er zijn, maar met een geschakelde voeding haal je nog niet wat je met een hoop ijzer kunt.
De uiteindelijke doorslag was de verhuur van de la48's (uitwisselbaarheid tss racks met andere firma's). Ik wil best ook wel met dat bakje afkomen om ze langs de rest te zetten (als het niet 'te' ver is natuurlijk wink ;) ).
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
7-2-2007 07:41
Als je wilt besparen op het gewicht en toch een beul van een versterker zoekt die ook op het laag goed presteert is de Crown I-tech serie -denk ik- ook de moeite waard om eens naar te kijken.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
JanboStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-8-2004
Laatste: 8-6-2010
Berichten: 231
7-2-2007 08:53
Het is al weer even terug dat ik voor een zelfde keuze stond. Maar… ik heb destijds uitgebreid vergeleken en een aantal modellen ook meerdere keren mee gehad op klus. In elk geval zou ik je adviseren om vooral zelf een mening te vormen en te vergelijken. Het is een flinke aanschaf en jouw geld!

Over het horen van verschillen zijn de meningen verdeeld, en er zijn meer argumenten voor een bepaalde keuze. Dat gezegd hebbende, hieronder mijn bevindingen destijds die betrekking hebben op de LAB4000, de QSC PL6.0, de MC2 E45. Daarnaast hebben we wat vergelijkingen gedaan met conventionele versterkers zoals de RAM BUX 5.0 en de Prodjuser T3600.

De PL6.0 is in het echte sub heer en meester. De LAB klinkt veel dunner maar daardoor ook strakker, zeker op BR kasten. In een Amerikaanse test heeft men de vermogens bij 20 hz vergeleken. Beetje rare frequentie maar het geeft wel een indicatie van hoe ver een versterker in het sub z’n vermogen vasthoudt. De PL6.0 PFC levert volgens deze test 2.300 watt tegenover 1.300 watt voor de LAB6400 (beide 4 ohm stereo). Toen wij destijds hebben gemeten drukte de PL6.0 ongeveer 2 db meer uit de subs, dat zou dus wel kunnen kloppen.
De MC2 E45 zit er een beetje tussenin. Hij haalde evenveel db’s in het laag maar drukte naar mijn idee wat meer door en geeft (subjectief) een iets rustiger klankbeeld. De keuze is daar dan ook op gevallen, mede door de vijf jaar garantie, een prima importeur, relatief gunstige prijs en het gewicht. De PL6.0 is 23 kilo en 3HE, alles bij elkaar wordt je rackje (waar dan ook weer een PL4 van 3 HE voor het mid bij moet) toch een flink stukje zwaarder. De LAB is natuurlijk wel weer heerlijk licht.

Bij vergelijkingen met conventionele versterkers blijkt dat deze gewoon dikker klinken in het laag. (zie mening Arjan en Jerre) De BUX 5.0 heb ik destijds niet lang kunnen testen maar lijkt het niveau van de PL6.0 wel te halen. De LAB4000 en de Prodjuser heb ik wel regelmatig naast elkaar gehoord, daarbij drukt de Prodjuser duidelijk meer door in het laag. Voor 1 LAB koop je bijna 3 Prodjusers, maar het is natuurlijk een andere klasse en dan dat gewicht he… Wel weer gewoon netjes hier in de webshop te verkrijgen.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
7-2-2007 10:10

Janbo schreef:

De PL6.0 is in het echte sub heer en meester. De LAB klinkt veel dunner maar daardoor ook strakker, zeker op BR kasten.
Die laatste opmerking is inderdaad wel belangrijk. Geval is namelijk dat een flubberbak (daarmee niet zeggende dat dit hier ook het geval is) vaak ervaren wordt als "harder" terwijl het eigenlijk niet zo is (net zoiets als het rijden in zo'n oude mini; bij 50km per uur lijkt het alsof je in een F1 bak rijdt).
In een Amerikaanse test heeft men de vermogens bij 20 hz vergeleken. Beetje rare frequentie maar het geeft wel een indicatie van hoe ver een versterker in het sub z’n vermogen vasthoudt. De PL6.0 PFC levert volgens deze test 2.300 watt tegenover 1.300 watt voor de LAB6400 (beide 4 ohm stereo).
Vraag me sterk af of men hierbij wel even de note, die Lab.Gruppen hier speciaal voor geschreven heeft, doorgelezen heeft. Men kan niet zo maar aan een versterker meten met sinus signaaltjes terwijl de ontwerpers van die versterker zo SLIM zijn geweest de bak in kwestie te ontwerpen voor MUZIEK! Als men echter een beetje de materie tot zich neemt vóór tot meten over te gaan dan zou het goed moeten komen (alleen reken daar bij een gemiddeld magazine maar NIET op (laat staan bij een gemiddelde gebruiker (helaas))).

Zeker in de USA (met een energienet dat minder is dan waardeloos) is de toevoer van energie de beperkende factor.

Meten is weten maar goed meten is een kunst.
Bij vergelijkingen met conventionele versterkers blijkt dat deze gewoon dikker klinken in het laag. (zie mening Arjan en Jerre)
De FP-6400/LAB.4000 IS een conventionele versterker. Grappig om te zien dat men hem ziet als een of andere exotische bak. De VERSTERKER is namelijk zo klassiek als het maar kan. De voeding is een ander verhaal (die is vrij uniek te noemen).

Welke eindtrap? Ik zou het af laten hangen van wat de verhuurder(s) in je regio gebruiken. Lekker handig voor als je wat bij moet huren. Bij eindtrappen in deze prijsklasse hangt de keuze al lang niet meer af van de geluidskwaliteit (al wordt gegild dat het wel zo is) maar van al het andere (contact met importeur, gebruik bij collega's, service van importeur e.d.).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
SisStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-9-2003
Laatste: 20-1-2019
Berichten: 469
7-2-2007 15:35
Ik weet een fp 6400 staan, demo model 2006 voor een schappelijke prijs
moet je mij maar even mailen
sis
Freelance muzikant, producer, componist .
SisStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-9-2003
Laatste: 20-1-2019
Berichten: 469
8-2-2007 15:59
Er is hier nog niet gesproken over de nieuwe FP serie , de Q reeks
iemand al ervaring mee of getest, gehoord ??
sis
Freelance muzikant, producer, componist .
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
8-2-2007 17:14
Een versterker die relatief kort op de markt is is nou eenmaal lastig tweedehands te verkrijgen (en dat is waar de topicstarter naar opzoek is). wink ;)
TNTStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-9-2005
Laatste: 23-11-2010
Berichten: 338
8-2-2007 21:14
Ik denk dat ik toch maar voor een sjouwbak ga.
Zijn een stuk goedkoper, drukken beter in het laag, en na mijn gevoel betrouwbaarder.
Aan de voeding kan weinig kapot gaan.

Ik zal toch is gaan kijken naar de Crest pro 9001 en die bux-5

Bedankt voor de info, ben er weer een stuk wijzer van geworden wink ;)
brabantse nachten zijn lang

Terug naar forum Reageer (zonder quote)