Forum > Zelfbouw Speakers

zelfbouwen met eminence speakers

(25 reacties. Pagina 3 van 3)
Moderator(s): Dré
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
24-1-2008 20:09

Daniel schreef:

Neen, het filter is namelijk afhankelijk van de gebruikte weergevers i.c.m. de behuizing.
Behuizing staat daar eigelijk los van omdat dit weinig invloed heeft op de afstraling van het mid-gebied.

Kastinhoud en tuning frequentie basreflexpoort is een ander verhaal, maar ligt ver weg van de overname frequentie van het filter.

Grootste invloed is de high driver zelf in combinatie met de hornflare.

TCMC
DanielVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2004
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 384
24-1-2008 22:38

TCMC schreef:

Behuizing staat daar eigelijk los van omdat dit weinig invloed heeft op de afstraling van het mid-gebied.
Dat vraag ik me af. Ik denk dat de kast nog redelijk invloed kan hebben op het afstraalgedrag en on-axis respons van de DAP luidspreker. Wellicht was hij van plan om een midhoorn te maken ;-)
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
25-1-2008 07:28

Daniel schreef:

TCMC schreef:

Behuizing staat daar eigelijk los van omdat dit weinig invloed heeft op de afstraling van het mid-gebied.
Dat vraag ik me af. Ik denk dat de kast nog redelijk invloed kan hebben op het afstraalgedrag en on-axis respons van de DAP luidspreker. Wellicht was hij van plan om een midhoorn te maken ;-)
wink ;) wink ;)
Maar ik ga voor het gemak van een basreflex of direct stralende behuizing uit.
Het bouwen van een mid hoorn is erg lastig en kun je in het begin alleen maar van een bestaande tekening doen.

In het on-axis gedrag heeft de behuizing geen invloed. In het off-axis gedrag kan de behuizing een beetje invloed hebben.

Het off-axis gedrag wordt het meeste bepaald door de mid speaker zelf. Bij hogere frequenties heeft de mid speaker nog een bepaalde afstraalhoek. Bij een high driver met hoorn is de afstraling constant onder een bepaalde hoek (Constant Directivity). Bij het bepalen van het filter dient de kantel frequentie zodanig gekozen te worden dat de afstraalhoek van de mid speaker en de high driver met hoorn ongeveer hetzelfde is. Dit is niet gemakkelijk, want je komt op tamelijk lage kantel frequenties uit, en vaak betekent het, dat je een sterke high driver er tegen aan moet gooien om de vervorming laag te houden.

TCMC
DanielVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2004
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 384
25-1-2008 10:18
Hoi TCMC,

Voor de DAP luidspreker kan ik me voorstellen dat de grootte van de baffle wel invloed heeft op het afstralende oppervlak, waardoor niet alleen het off-axis maar ook het on-axis response verandert. In welke mate dit is, hangt af van de eigenschappen van de luidspreker en de kast.

Bij een hifi ontwerp zag ik dat het wel of niet verzinken van de tweeter al behoorlijk verschil kon maken in het on-axis gedrag. Natuurlijk is dat bij een CD hoorn anders want die ziet geen kast.

Groeten Daniël
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
25-1-2008 10:24
Ook een PA kast heeft een BDS (Baffle Diffraction Step). Alleen doordat bij PA speakers de speaker gebruikt wordt tot VER voorbij het ideale piston punt zal die BDS waarschijnlijk in de meeste gevallen ver van het X-over punt liggen. Neemt niet weg dat je al die variabelen wel degelijk mee MOET nemen voor een GOED ontwerp (voor een matig ontwerp kun je het wellicht onder het tapijt vegen, voor een flut ontwerp kun je zelfs toe met een sprookjesfilter).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
25-1-2008 13:03
Hallo,

Een tijdje geleden heb ik getracht wat meer te weten te komen over BDS.
In dit topic staat het een en ander uitgelegd door oa Dré.
Ook vind je daar "The Edge", een programma om te kijken wat voor invloed het gekozen ontwerp van de kast (en de plaatsing van de drivers) heeft op de BDS.

Kijkvoer:
Animated gifje van Diffraction

Software:
The Edge, Baffle Diffraction Simulatie, géén installatie nodig (manual)

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)