Forum > Geluid

Brandspiritus

(25 reacties. Pagina 3 van 3)
Moderator(s): Dré
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
27-1-2007 23:54

sucksir schreef:

@ Reind -> ik kan wel proberen bij het lab wat isopropranol te regelen, maar lijkt me sterk dat ze dat zomaar gratis weggeven.
Gewoon je jip en janneke melk beker vol gooien als ze even niet kijken ;-) Isopropanol kost geen fluit dus die 250ml zullen ze vast wel kunnen missen. Klein beetje daarvan bewaren voor lens reiniging e.d. Ik heb hier nog zo'n druppel flesje staan met isopropanol, zit 25cc in geloof ik en dat is altijd makkelijk om in huis te hebben.

Plantenspuit kun je bij de aldi halen, kost €0,95 als je er één wil waar je constant in moet knijpen en 1,95 als je er 1 wil die op druk werkt (moet je ff pompen van tevoren). Demi water gewoon bij de shell halen, kost 2,49 zo ff uit het blote hoofd.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
SucksirStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-1-2005
Laatste: 31-5-2012
Berichten: 108
28-1-2007 01:59
Demi-water loopt ook bij ons op het lab uit 4 van de geloof ik 10 kranen. Dus demi-water is geen probleem, er gaat ook gigantisch veel demi-water er doorheen na elk practicum (schoonmaken van alle pipetten, maatbekers, cuvetten, reageerbuizen erlenmeyers en weet ik allemaal wat nog meer).

Maar dus wel een beetje isopropranol bewaren om de CD-lens schoon te maken. Nou dat wil ik best graag doen al kan ik daar niet bij in de DNS-5000 geloof ik.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
29-1-2007 16:18

Rademakers schreef:

Zelf koop ik het voor 10 euro per liter of ca. 3 euro per 100 ml. 9,25 per 100 ml heet gewoon afzetterij.
Voor 10 euro per liter kun je (gezien de accijnzen) eenvoudigweg geen alcohol zonder giftige (en dus mogelijk problemen gevende) toevoegingen kopen. Niet in Nederland in ieder geval ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 22-9-2024
Berichten: 2389
29-1-2007 21:54

Dré schreef:

Rademakers schreef:

Zelf koop ik het voor 10 euro per liter of ca. 3 euro per 100 ml. 9,25 per 100 ml heet gewoon afzetterij.
Voor 10 euro per liter kun je (gezien de accijnzen) eenvoudigweg geen alcohol zonder giftige (en dus mogelijk problemen gevende) toevoegingen kopen. Niet in Nederland in ieder geval ;-)
Niet helemaal waar. Veelal hebben ziekenhuizen, universiteiten, labs e.d. een ontheffeing voor de accijns. Als je daar dus iets weet te regelen hoeft het helemaal niet zo veel te kosten, maar een hele liter regelen zal je daar sowieso niet lukken (en er zit echt wel controlle op). En inderdaad, via legetieme wegen kom je niet voor 10 euro aan een liter pure ethanoloplossing (richting die 96%).
It's time to play the music, It's time to light the lights..
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 3-10-2024
Berichten: 1344
30-1-2007 02:29
Voor 10 euro per liter kun je (gezien de accijnzen) eenvoudigweg geen alcohol zonder giftige (en dus mogelijk problemen gevende) toevoegingen kopen
Er even vanuit gaande dat deze stelling waar is, zie ik hier in perspectief verder geen problemen mee.

De alcohol die ik gebruik is gedenatureerd op basis van ketonen, aceton ligt dan voor de hand als gebruikt keton.
Echter, uitgaande van een 1,5 procent toevoeging en een met de plantenspuit gedoseerd volume van 5 ml:

5 ml x 0,015 = 0,075 ml keton, verdeeld over ca. 700 vierkante centimeter (oppervlakte 12 inch) is 0,00011 ml per vierkante centimeter, oftewel 1,1 ml per vierkante meter wink ;)
Ik kan me best voorstellen dat je het gebruik van aceton op basis van gevoel wilt vermijden maar op basis van bovenstaande berekening, zou ik het wel durven wagen.

Daarom heb ik zojuist een plaat behandeld met 10/15 ml geketoneerde alcohol verdeeld over ca. 200 vierkante centimeter en 15 minuten laten inwerken (meer volume op minder oppervlakte over langere tijd). De plaat ziet er nog goed uit (niet dof, even glad), ik zal em testen als ik eraan toekom.

Overigens zou ik op basis van de structuurformule van ethanol en methanol beredeneren dat methanol minder apolair is als ethanol, waar juist kunststoffen apolair zijn en apolaire stoffen lossen nu eenmaal beter op in een apolair oplosmiddel (in dit geval dus ethanol).
Als dat al geen gevaar is voor de plaat dan zie ik zelfs minder gevaar op basis van methanol-ethanol dan alleen ethanol.
Methanol vertroebelt bijvoorbeeld polycarbonaat (materiaal waar lenzen van CD-Spelers van gemaakt zijn).
Ben je hier niet in de war met aceton?? Platen zijn bij mijn weten niet van polycarbonaat.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
30-1-2007 03:34

Rademakers schreef:

Methanol vertroebelt bijvoorbeeld polycarbonaat (materiaal waar lenzen van CD-Spelers van gemaakt zijn).
Ben je hier niet in de war met aceton?? Platen zijn bij mijn weten niet van polycarbonaat.
Staat ook nergens, Dre haalt namelijk cd speler lenzen aan. ;-)

Ik blijf erbij dat ik gewoon het liefst isopropanol gebruik, heeft niets met gevoel te maken maar gewoon met het feit dat het een relatief veilig middel is voor allerhande gebruik. Ik poets er zelfs de sensor en lenzen van mijn Eos350D zonder problemen mee schoon (gebeurd alleen als blaasbalg echt geen zin meer heeft). Dat alleen al is voor mij een reden om alleen maar isopropanol te gebruiken, het kost je namelijk de kop niet en het is overal voor te gebruiken, schoonmaken vinyl, lenzen, sensor, cd speler lenzen e.d. verdund of in pure vorm afhankelijk van de toepassing.

Ik ga namelijk echt NO WAY met schoonmaak alcohol waar aceton in zit even mijn Canon L glas mee schoon zitten wrijven ;-) En de prijs van isopropanol is helemaal niet schrikbarend veel hoger als de prijs die je betaald voor een flesje schoonmaak alcohol.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)