Forum > Licht

Rookvloeistof ergens anders inspuiten

(38 reacties. Pagina 3 van 4)
Moderator(s): Dré
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
12-1-2007 00:29
Ik twijfel enigsinds of martin in frankfurt flexibele plastic buis gebruikte of alluminium. (misschien iemand gezien ?)

Uiteraard gebruik je minstens het formaat dat ook voor afzuigkappen word gebruikt. Le maitre mini mist had hier overigens een adapter voor. Het stukje tussen de rookmachine en slang (plm 15cm) was open.

Martin.
kvm entertainment
DeWitStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-4-2003
Laatste: 15-10-2018
Berichten: 648
12-1-2007 17:21
1 x bewerkt. Laatst door DeWit op 12-1-2007 22:43

Dré schreef:

deWit schreef:

PVC kan je wel gebruiken om de rook doorheen te doen. Heeft een smelttemp van om en nabij de 80 graden. De rook die de rookmachine verlaat zal hier nooit het PVC laten smelten.
Hebben we (Tiemen en ik) ooit op dit forum een discussie over gehad (nooit echt duidelijk geworden wie het nu bij het rechte eind had volgens mij). Kwam erop neer dat de vloeistof in kwestie verdampt bij ca. 200 graden celsius en dus, volgens Tiemen, een temperatuur moet hebben van ca. 200 graden als het de machine verlaat.

Ik heb geopperd dat een deel van de hitte verdween vanwege de overgang van vloeistof naar dampvorm (maar kon dat niet hard maken). Heb ook vaak genoeg m'n hand in de uitstroom van een machine gehouden (en nooit verbrand). Nooit aan toegekomen eens een stevige thermometer in de uitstroom van een fogger te drukken (maar wellicht is iemand anders in de gelegenheid dit te meten?).
Volgens mij heeft de rookvloeistof bij het verlaten van de nozzle een lagere temperatuur dan 200 graden (celcius). Het expandeert immers buiten nozzle, wat volgens mij toch echt een lagere temperatuur veroorzaakt. Ook heeft die rook totaal geen warmtecapaciteit, en zal dus betrekkelijk snel afkoelen. En het loopt enorm snel door die buis heen. Doe dit in combinatie met het PVC wat niet bijzonder snel opwarmt.

[Edit, wat onderbouwing: schreef:

Als het verdampt bij 200 graden C, dan zal het bij verlaten ook 200 graden zijn.

Q = m * cp * dT + m * dHvap. Er is dan energie nodig om de stof te verwarmen tot 200 graden, en ook nog eens eens energie om de stof te laten verdampen. Bij het afkoelen zal dit hetzelfde zijn. Er moet een bepaalde hoeveelheid energie afgevoerd zijn voor de temperatuur begint te dalen.

Maar dit in combinatie met het expanderen (is dus weer een temperatuurverlaging, zie het als een compressor e.d.) en het afkoelen aan de lucht laat volgens mij nooit het PVC smelten.

Als je dit beschouwd als een warmtewisselaar (wat het in feite is), dan moet de rook z'n energie overdragen aan het PVC (door de snelle stroming gebeurd dit over een groot oppervlakte). En dan zal de PVC buis ook nog eens energie verliezen aan de omgeving. Gaat ook aardig snel, er is dan immers een aardig temperatuursverschil (stel lucht 20, pijp 60).

Al met al, kleine kans dat het PVC smelt....
Imagination is more important than knowledge - Albert Einstein
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 22-1-2024
Berichten: 2419
12-1-2007 19:53
Het smelten van het PVC kan een probleem zijn als de pijp dicht in de buurt van de nozzle zit. Rook door zo'n pijp spuiten is geen probleem, de temperatuur van de rook is daar te laag voor. Beter is om de pijp er een stukje vandaan te houden, zodat er lucht mee de pijp ingezogen kan worden.

Jouw redenatie over drukverlaging zit denk ik een heel eind in de richting van de waarheid, daar kun je inderdaad flink wat warmte op verliezen.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
DeWitStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-4-2003
Laatste: 15-10-2018
Berichten: 648
12-1-2007 20:14
Tenzij je natuurlijk die pijp tegen de nozzle aan doet, maar das lochisch ;-)
Imagination is more important than knowledge - Albert Einstein
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
12-1-2007 20:57

Martijn schreef:

Beter is om de pijp er een stukje vandaan te houden, zodat er lucht mee de pijp ingezogen kan worden.
Inderdaad, zie vorig Le Maitre verhaal.

Martin.
kvm entertainment
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 29-6-2024
Berichten: 9473
12-1-2007 21:43
Waar de gemaakte denkfout zit; is dat de nozzle vanwege het verwarmingselement wat er vlak achter zit, heet word,
niet de rook vormt het probleem, maar het element.
Hoe kleiner de ring om de nozzle, hoe heter hij word is mijn ervaring.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
12-1-2007 22:22

Tom schreef:

Hoe kleiner de ring om de nozzle, hoe heter hij word is mijn ervaring.
Klopt, maar veelal komt daar de buis of slang ook niet aan.

Martin.
kvm entertainment
Me_myself_and_iStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-8-2004
Laatste: 12-2-2009
Berichten: 175
12-1-2007 22:43

KVM schreef:

Martijn schreef:

Beter is om de pijp er een stukje vandaan te houden, zodat er lucht mee de pijp ingezogen kan worden.
Inderdaad, zie vorig Le Maitre verhaal.

Martin.
Bij de Mini Mist moet de pijp tenminste niet in de nozzle komen, dat heb ik persoonlijk wel ervaren.

wat als er een 'kist' om de rookmachine wordt gebouwen?, de rook kan er dan alleen maar uit via de buis.
wat is zwaarder? een kilo lood of een kilo veren? een kilo lood natuurlijk ;)
DeWitStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-4-2003
Laatste: 15-10-2018
Berichten: 648
12-1-2007 22:48
Wat zou die kist uitmaken? In welke zin een kist er omheen?
Imagination is more important than knowledge - Albert Einstein
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
12-1-2007 22:51

me_myself_and_i schreef:

Bij de Mini Mist moet de pijp tenminste niet in de nozzle komen, dat heb ik persoonlijk wel ervaren.
Bij GEEN enkele machine. (staat overigens ook niet vermeld dat de slang aan de nozzle gemonteerd moet worden) De slang adapter plaats je op de ring van de rookachine. Aan de adapter monteer je de slang. Tussen de rookmachine en slang is ongeveer 15/20cm open.
wat als er een 'kist' om de rookmachine wordt gebouwen?, de rook kan er dan alleen maar uit via de buis.
En wat te denken van de vette bende?
Bij een kist om de rookmachine zal de machine zelf ook onder de rook komen.

Ik gebruik overigens een slakkenhuis fan die aan een flexibele buis zit. (op die manier bouw je meer druk op, vooral als de slang iets langer is.)

Martin.
kvm entertainment

Terug naar forum Reageer (zonder quote)