Forum > Geluid

Geluidsinstallatie voor paardrij-wedstrijd

(24 reacties. Pagina 3 van 3)
Moderator(s): Dré
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
23-7-2006 16:15
nou JBL Control 23, 25 of 28 zijn volgens mij toch wel serieuse speakers. wellenswaar 8 ohm maar echt niet hifi. Net als de EVID serie van EV ook erg compacte speakers met een volwassen sound. Dit zijn naar mijn mening erg geschikte speakers voor zowel muziek als spraak. Nou is het volgens mij ook het geval dat vooral het publiek de omroep/ muziek moet kunnen horen, daarnaast enkele speakers richting het parcours gericht.

maten van een wedstrijd bak zijn 20 bij 40 of 20 bij 60 meter. springparcours is verschillend, afhankelijk van moeilijkheidsgraad van de hindernissen en draaiingen.
Volgens mij gaat het de TS om aanschaf van een istallatie, dan maakt het naar mijn mening toch niet uit of men 100 of 200 meter kabel moet leggen, dit is eenmalig.

de TS schreef reeds, publiek zit voornamelijk aan de korte zijde, (is 35 m) hiervoor zouden dan een aantal control 23 speakers kunnen worden gehangen. Kabelsalade is ook goed te overzien, met 6 speakers kom je al een heel eind op deze kant. Is 1 versterker. daarnaast een aantal speakers op de lange zijde, puur voor de ruiter. Met een goede amp kun je rustig 3 speaker a 8 ohm aansturen. met een beetje inregelen, gebruik van een eq kom je zo denk ik een heel eind. Het budget wat reeds werd aangehaald is zeker voldoende, bezuinig niet op versterkers, een behringer of DAP zal het hier niet doen met 3 speakers per kant.

succes ermee.

ik durf niet te zeggen of alles in Duitsland goedkoper is, ik weet wel dat mijn vriendin wel al met hele leuke prijzen uit Duitsland is weergekomen.
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
23-7-2006 16:57
Je schrijft het zelf al: 6 speakers op het publiek, maar wat je vergeet,
ze zitten aan beide kanten op de korte zijde....... dus dat zijn er al 12.
Een paar op de bak, deze bak is ruim 60 meter lang...... dus wat is een paar 2 of 4?
Dan minstens per kant dan een stuk of 4.
Dan gaan we nu bekabelen,
2 kabels naar de overzijde; 60mtr plus de dwarsrichting voor de speakers dus dan hebben we het al over ruim 150 meter 2 aderig kabel alleen voor het publiek aan de overzijde; nog meer weerstand.....
Dan moeten we nog de bak en dan nog het publiek aan de 1e zijde, nee je vergist je in de hoeveelheid kabel als je laagohmig aan de gang wilt.
Om maar niet te vergeten het aantal serieuze stereo versterkers.
Minstens volgens jouw systeem 4 stuks. tel uit je winst.

Nee, ik blijf erbij dat je met 100 volt veel makkelijker weg komt, en veel minder instelmoeilijkheden gaat krijgen, daar je op een goede 100 volt speaker (hoorn of zuil) het volume per speaker in een aantal trapjes kunt instellen.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
24-7-2006 11:05
De tip is eigenlijk al gegeven door de vriendin van Watt-Xtra (als er tenminste sprake is van dressuur, voor springen heb je geen geluid in de bak nodig (welke bak? ;-)): Stuk of 6 full-range speakers in de bak (gewoon kleintjes, niks geen zwaar werk, K-112 is al groot in deze verhoudingen (maar nog niet TE groot dus zeker het overwegen waard)). Elke hoek 1, lange zijden ook elk 1 (bij de markering). Publiek bereik je met een aantal goed geplaatste 100V hoorntjes (liefst lekker hoog geplaatst).

Kan de dressuurbak laagohmig? Als je een stevige versterker hebt (liefst 2 Ohm stabiel hoewel de kabelverliezen impedantieverhogend werken EN er toch niet hard gespeeld wordt zodat de stromen ook niet uit de klauwen lopen) en de kabelverliezen voor lief neemt (en dat doe je aangezien het toch absoluut NIET hard moet) dan is het geen probleem. Langste run is zo'n 60-80 meter kabel, uitgaande van 3 kastjes per kanaal (heb wel ergere dingen gedaan met laagohmige systemen (300 meter...)). Natuurlijk klinkt het kastje anders en raak je bijna de helft van je vermogen kwijt in de kabels (maar beiden is "big deal, not important").
-- Pardon my French, I'm Dutch --
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
24-7-2006 18:15
Waarbij je er dan, zoals eerder aangegeven, nog over kunt nadenken om de 100V hoorntjes te vervangen door zuilluidsprekertjes. Lijkt mij zelf het overwegen waard, want ik vind zelf de hoorntjes ook niet aan te horen voor muziek. Zuiltjes gaan vaak stuk beter overweg met een beetje (achtergrond)muziek en lijken mij in dit geval een goede oplossing.
M|A AudiotechniekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2004
Laatste: 18-3-2013
Berichten: 289
24-7-2006 18:27
Mischien staat Hier iets leuks tussen?
De laatste doet het licht uit

Terug naar forum Reageer (zonder quote)