Forum > Zelfbouw Speakers

driver protectie

(35 reacties. Pagina 3 van 4)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
1-5-2003 23:50

pinobot schreef:

Het is inderdaad een kwestie van goeie spullen kopen, er zijn versterkers die nooit klippen,
Noem mij eens één versterker die nooit clipt?
als je zo'n versterker op een luidspreker met minimaal hetzelfde vermogen zet kan het in eigenlijk nooit fout gaan.
Het enige vermogen dat een speaker heeft is het vermogen zoveel mogelijk van de dure toegevoerde energie om te zetten in nutteloze warmte.

Een speaker heeft belastbaarheid.

Ervoor zorgen dat het gemiddelde vermogen dat een speaker toegediend krijgt is slechts EEN van de criteria waaraan je moet voldoen om de speaker heel te houden (en een clip limiter is dan NIET de juiste tool BTW). Het andere belangrijke criterium is dat de speaker de gevraagde beweging kan maken zonder zichzelf aan gort te rammen.

Wat dus nodig is is een goede RMS (averaging) limiter in combinatie met een goed gekozen subsonic.

Een peak limiter =/= een RMS limiter (en subsonic content zal zo'n ding al helemaal een worst zijn)!
-- Pardon my French, I'm Dutch --
PinobotStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-4-2003
Laatste: 26-11-2003
Berichten: 11
2-5-2003 00:15
Adcom happy :)
Luc2366Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 8-4-2003
Laatste: 15-6-2017
Berichten: 686
2-5-2003 00:18
ik heb het nooit gehad over een clippende versterker...wat gebeurt is: de kast stond als monitor naast een DJ. Bij het draaien van trance/house vond deze t nodig om wat met de toonregeling te staan draaien. Tegelijkertijd kortstondig (veel) te luid en (veel) te scherp! gevolg: geen hoge tonen meer... k wil dit in de toekomst (proberen te) vermijden door deze protectie in t e bouwen
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 9489
2-5-2003 00:23

luc2366 schreef:

een DJ. Bij het draaien van trance/house vond deze t nodig om wat met de toonregeling te staan draaien. Tegelijkertijd kortstondig (veel) te luid en (veel) te scherp! gevolg: geen hoge tonen meer... k wil dit in de toekomst (proberen te) vermijden door deze protectie in t e bouwen
Deze Dj is verantwoordelijk voor het opblazenvan jouw tweeters, dus stel hem dan aansprakelijk.
In het vervolg geef je dat van te voren (liefst in een overeenkomst) aan:
you'll break it, you'll pay it.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
MichielStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-1-2002
Laatste: 6-10-2005
Berichten: 222
2-5-2003 11:37

pinobot schreef:

Adcom happy :)
Ik geloof dat het hier niet zo zeer om hifi gaat. wink ;)
PinobotStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-4-2003
Laatste: 26-11-2003
Berichten: 11
2-5-2003 17:37

michiel schreef:

pinobot schreef:

Adcom happy :)
Ik geloof dat het hier niet zo zeer om hifi gaat. wink ;)
Adcoms zijn er ook in professionele uitvoeringen, alleen een beetje duurder dan de doorsnee PA versterker.
Bij Velleman hebben ze DC-luidsprekerbeveiligingen.
www.velleman.be/downloads/Catalogues/KITCAT-NL.pdf
PadacomStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-1-2004
Laatste: 15-2-2006
Berichten: 1
29-4-2004 18:39
wel eens nagedacht over wat een flexibele weerstand in serie met je drivers doet met de geluidskwaliteit?? bij basspeakers luistert het erg nauw wat tegenkoppeling betreft en een weerstand in serie met de Tegen EMK waar juist het laag heel erg op leunt is dodelijk voor sommige speakers. Kijk maar eens naar een beetje professionele wisselfilters waar je zelden of nooit lampjes tegenkomt, eerder superzware luchtgewonden spoelen en dikke mkm of polystyreen condensatoren....
Het beste lijkt me om een electronische schakeling te maken die achter een R van 100 kilo-ohm meekijkt naar de sinusspanning over de driver of speaker en middels een relais alles loskoppelt van de versterker als het te gortig wordt.
Als je alleen maar een DC-beveiliging zoekt ben je natuurlijk snel klaar met de velleman 4700 kit die 20€ kost en bij een dc-spanning van 1V alles losgooit.
Hoe meer geld je neertelt voor high-end apparatuur, hoe groter je kans op defecten
MINI COOPStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 18-4-2004
Laatste: 28-2-2006
Berichten: 5
29-4-2004 20:08
ik bekijk, bedenk en heb zo mijn vragen.

mijn vriend heeft in zijn kamer een PA set staan. daar zit een soort beveiliging op met een relay. dat systeem kun je instellen, als er teveel vermogen door de speakers wordt gezonden koppelt de relay de speakers automatisch af.

ik wil ook zoiets doen met mijn subjes. mààr dan moet ik wel zo'n schema vinden om zo'n protect te maken.....

graag wat info daarover dus....
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
29-4-2004 23:56
Electuur heeft ooit eens een schema ontworpen, ik heb een paar drivers hiermee beveiligd. Werkt perfect.(o.a. met de Eminence APT 50)

Tweeter protector volgens het PTC en kortsluitprincipe: de lamp wordt bij overbelasting hoogohmiger. Als extra noodrem begrenst de 2N3055 vanaf een bepaalde spanning de topwaarden (kortsluiting parallel aan de tweeter)
Deze scakeling is geschikt voor alle PA tweeters met een scheidingsfrequentie van 5Khz en hoger.

Onderdelen:
printje, buislampje 12volt 18watt, gelijkrichter B40 C5000, 1 weertand 100Ohm, 1 weerstand 10Ohm, Transistor 2N 3055 (met koelplaatje)

Misschien 1 nadeel, het in serie schakelen van een niet lineair element met de tweeter heeft tot gevolg dat er nogal wat vervorming wordt geintroduceerd. Bij een ingangsspanning van 12v of hoger is 10% heel goed mogelijk. Een defect lampje is echter nog altijd goedkoper dan een nieuwe spoel. happy :)

Indien hier interesse voor is, dan zal ik het schema op moeten zoeken.

Martin.
kvm entertainment
MINI COOPStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 18-4-2004
Laatste: 28-2-2006
Berichten: 5
1-5-2004 12:15
dat schema beveiligd toch de 'hele box'...?!!

niet alleen de tweeter dus (wel handig natuurlijk!!)

zend maar eens dat schema door (hetzij hier, hetzij via email!)

Terug naar forum Reageer (zonder quote)