Forum > Licht

laser

(40 reacties. Pagina 3 van 5)
Moderator(s): Dré
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
24-6-2006 23:40

JeroenVDV schreef:

Een fatsoenlijke lasershow met een Scanmaster = not done.
Ben het enigsinds wel met je eens, maar er zijn er wel velen die het doen.

De hermes lasers lopen ook regelmatig over een Lite-puter cx-5, misschien not done, maar het werkt wel. wink ;)

Eigenlijk loopt een fatsoenlijke lasershow via ILDA, maar vele lasers hebben deze input niet. Tevens komt er eenstukje hardware en software bij kijken die ook weer het nodige kost.
Toch is er via DMX en een tafeltje a-la scanmaster redelijk wat uit te halen. Je mist misschien de plaatjes, maar dat is een kwestie van de unit goed kennen.

Martin.
kvm entertainment
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
25-6-2006 09:48
Ilda is maar een aansluitnorm, niet meer dan de gestandaardiseerde pinbezetting op een sub-D connector. Er zijn lasers met een ILDA compatible aansluiting, maar met zulke trage galvo's dat zelfs simpel grafisch werk nergens op lijkt.

Groot nadeel van de ILDA-norm is juist die krakkemikkige sub-d connector. Die is absoluut niet road-proof. Vandaar dat ik hem zelf heb omgebouwd naar 5-polige XLR. Dat past in mijn geval (monochrome laser, ongebalanceerde scanneramps) precies.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
AartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 23-4-2010
Berichten: 287
25-6-2006 13:45
Er zijn zeer degelijke 25p sub-D connectoren in de handel, van b.v. Souriau of Harting. Deze worden gespecificeerd voor een paar honderd keer koppelen. Ze zijn alleen alles behalve goedkoop.

Voor de bijbehorende kabel (max) 12 pair S/UTP geld dat echter ook - tot voor kort eigenlijk voor alles wat met professionele lasershows te maken heeft.

In een vaste opstelling is een wat mindere kwaliteit connector waarschijnlijk geen probleem. On the road lijken (zelf-) voorgeprogrammeerde projectoren gestuurd door DMX een kosteneffectieve oplossing.

Een asy verbinding lijkt me afhankelijk van de constructie van de projector een minder prettig tot onwerkbaar idee, buiten dat kom je volgens mij direct pinnen te kort, 2 x interlock van de verbinding, een gecombineerde afscherming / signal return en X/Y/I ?

Overigens specificeerd ILDA volgens mij wel degelijk sy verbindingen en -5-5 danwel 0-5 V spanningen.
-bart-VIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-10-2002
Laatste: 14-8-2015
Berichten: 388
26-6-2006 21:56
Nou, ik denk dat het aantal dpss projectoren dat écht een gebalaceerde ingangstrap voor hun intensity hebben heel dun gezaaid zijn. Merendeel hangt de analoge modulatie gewoon aan de Z+. Zelfs de mistique van ML niet, heb ik uit z.betrouwbare bron vernomen.

Daarentegen zijn old-skool pcaom-drivers en shift-blankers afaik wel netjes gebalanceerd.

Daarnaast als de projector z'n massa niet aan aarde heeft liggen, zal het vaak en lang goed gaan. En zolang de framerate ergens rond de 25hz ligt nauwelijks zichtbaar.
Petty materialists!
AartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 23-4-2010
Berichten: 287
27-6-2006 11:26
Daar heb je waarschijnlijk gelijk in, ik weet dat de nieuwe versie van de bILDA interface mede om compatibiliteitsredenen een asymetrische 0 - 5 V ipv een symmetrische -2.5 - 2.5 V als intensity output heeft. Overigens staat een DAC met een dergelijke opzet van de ouput's `ombouwen' naar asy niet toe zonder weerstanden te vervangen, een quasi-floting output zou in dergelijke gevallen handiger zijn.

De CM-spanning is volgens deze info op zich wel gespecificeerd als 0V (dus `echt' sy signalen) MAAR impedance-balancing van in- en uitgangen kan ook bij een CM spanning van +2.5 V (0 - 5 V asy) gewoon toegepast worden, het is dan compatibel met elkaar en vermijd dus problemen.

Ik zou wat huiverig zijn voor asy verbindingen in een stuk techniek waar veel schakelende voedingen met bijbehorende filters toegepast worden, maar het is natuurlijk geen audio en de eisen qua interferentiegevoeligheid zijn een stuk lager. Ook zijn de verbindingen naar de diverse onderdelen als galvodrivers en lasermodulatie in het algemeen goed van elkaar gescheiden, omdat de componenten hun eigen voeding hebben.

Uw verbindingsperfectionist, .. wink ;)
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
27-6-2006 14:35
De QM-kaart van Pangolin ondersteunt zowel symmetrische als asymmetrische verbindingen. De door mij gebruikte Medialas Catamp galvodriver heeft asymmetrische outputs, dus gebruik ik het assymmetrisch. Probleemloos.

Theoretisch zou bij langere kabels storing kunnen ontstaan. Bij de 25 meter kabel die ik gebruik is daar niets van te merken. Rotsvast beeld, ook als de kabel naar krachtstroomkabels ligt.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
-bart-VIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-10-2002
Laatste: 14-8-2015
Berichten: 388
27-6-2006 14:47
asymmetrische outputs
inputs, neem ik aan wink ;)
Petty materialists!
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
27-6-2006 14:56
Nee, outputs: output op de Pangolin kaart, die wordt verbonden met de ingang van de galvo-amp en de modulatie-ingang van de laser...
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
-bart-VIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-10-2002
Laatste: 14-8-2015
Berichten: 388
28-6-2006 09:47
huh, je cat-amps hebben toch 1 ingang, en die is gebalanceerd of niet. De output van de cat-amp gaat naar de galvo's, en de opbouw van dát signaal doet hier niet ter zake.

(misschien is het wijsheid om als je ooit nog een ar-coated window besteld, gelijk ook een cat-safe schakeling te bestellen.)
Petty materialists!
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
28-6-2006 10:28

-bart- schreef:

huh, je cat-amps hebben toch 1 ingang, en die is gebalanceerd of niet. De output van de cat-amp gaat naar de galvo's, en de opbouw van dát signaal doet hier niet ter zake.
Precies, dat bedoel ik ook. De ingang van de amp is ongebalanceerd.
(misschien is het wijsheid om als je ooit nog een ar-coated window besteld, gelijk ook een cat-safe schakeling te bestellen.)
Die zit er al bijna een jaar in.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)