Forum > Licht

Analoog dimmerpack voorzien van DMX (D/A convertor problemen)

(37 reacties. Pagina 3 van 4)
Moderator(s): Dré
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 2389
20-6-2006 16:52

Aart schreef:

Het zou heel goed kunnen dat pin 25 de gnd is, het lijkt me wel zo logisch (1-24 kanalen) maar ik kan het niet zien op de foto.
Dat weet ik toevallig van de vorige eigenaar.
Als het apparaat een eigen gescheiden voeding heeft zijn er weinig problemen te verwachten. Let wel op een juiste constructie van het geheel, qua PE en DMX aansluitingen enzo.
Wat is PE? Als je bedoeld dat ik dien te weten welke snoertjes ik waar op aan dien te sluiten, dat weet ik inmiddels ook al van de vorige eigenaar, toch bedankt voor de waarschuwing.
Als je het wbt de stroom zeker wilt weten moet je even een ingang van de dimmer via een stroom (multi-) meter aan een spanningsbron (b.v. 9V batterij'tje) hangen en meten hoeveel stroom er loopt. Waarschijnlijk te weinig ( 1 mA of minder) om gemakkelijk te kunnen meten. Als je de ingangsweerstand van de IES weet (b.v. "100 kohm") kun je het ook berekenen: 10 / 105 = 0.0001 A oftwel 0.1 mA.
Weerstand van de IES zal ik eens meten inderdaad, dat moet wel lukken dan.
It's time to play the music, It's time to light the lights..
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 2389
20-6-2006 16:59

Dré schreef:

big bang schreef:

pin 25 kan ik toch gewoon als ground gebruiken? Het hele zooitje wordt gevoed mbv een voeding die ik erbij kreeg. Op de printplaat staat "25mA max"; hoe weet ik dat er niet meer stroom gaat lopen?
Pak de datasheet van de LM-324 (lijkt me iets dat je eigenlijk al gedaan zou moeten hebben) en kijk even wat de kortsluitstroom is per uitgang. Zou me niets verbazen als dat 25mA is (minimaal 20mA (source), max 60mA volgens datasheet).

Betekent overigens wel dat je in het ergste geval aantal kanalen x 25mA retourstroom zou kunnen krijgen door de ground (en als aantal kanalen hoog is kan die max retourstroom best pittig worden).

Kijken of Pin-25 massa is, is natuurlijk erg simpel. Pak de - van een afvlakelco en kijk welke weerstand je meet naar Pin-25 (zou nul moeten zijn). Of trace het even...
Moest even 3x lezen voordat ik het begreep, dit ligt tegen de max van mij electronica kennis aan ashamed :$razz :p. Bedankt voor het opzoeken van die datasheet, zou ik nooit op zijn gekomen. Wat betreft die 25mA max weet ik niet of dat ook geld voor de ground van de printplaat? Maar voordat we ons hier veel drukker om gaan maken ga ik eerst wel even meten wat de weerstand is tussen een kanaal en de ground op het dimmerpack.
Die afvlakcondensatoren, ik neem aan dat dat die gele dingen zijn?. Of die grote ronde condensator in het midden?

Tot nu toe in ieder geval bedankt voor alle hulp!
It's time to play the music, It's time to light the lights..
AartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 23-4-2010
Berichten: 287
20-6-2006 17:34
Of andersom, zoek de pin die niet via zo'n blauwe diode aan een uitgang van een LM324 vast zit (uitgangen zitten op de vier hoeken van het IC)

Hoe de voeding er uit ziet is zo lastig te zeggen, de LM324's en 4067's zullen wel op minstens 12V draaien, anders haal je de 10V niet.
Maar de Uc en de rest van de logica zullen zeker op 5V werken.

Als de twee grotere TO-220 "transistoren" in werkelijkheid stabilisator IC's als 7805 en/of 7812 zijn dan is de middelste pin gnd. Een andere manier om de gnd te vinden is op de pinnen 11 van de LM324's.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
21-6-2006 09:26

big bang schreef:

Wat betreft die 25mA max weet ik niet of dat ook geld voor de ground van de printplaat?
Nope. De maximale stroom door de ground (de retourstroom) wordt bepaald door de voeding en het aantal kanalen. Als je 24 kanalen hebt en een stevige voeding dan is de volledige kortsluitretourstroom (galgje?) 24 x 25mA = 0,6A (maar da's een typical waarde). Als je pech hebt en 24 Op-Ampjes hebt die hun uiterste best doen dan is het (zie datasheet) 24 x 60mA = 1,44A.
Maar voordat we ons hier veel drukker om gaan maken ga ik eerst wel even meten wat de weerstand is tussen een kanaal en de ground op het dimmerpack.
Volledige kortsluiting is een worst case scenario MAAR wel een scenario waar de ontwerper van zo'n printje wel degelijk vanuit moet gaan. Maximale stroom door een niet gesoldeerde trace (met standaard koperdikte) is 1A per mm spoorbreedte. Als de retourtrace dus ca. 1,5mm is, is er qua PCB niets aan de hand.
Die afvlakcondensatoren, ik neem aan dat dat die gele dingen zijn?. Of die grote ronde condensator in het midden?
Die laatste (vlak bij de spanningsregelaar en diode). De min daarvan zit aan de kant van het witte streepje (en herkenbaar aan de tekst "-" in de witte band (duh... ;-)). Je kunt ook het metalen plaatje van de 78XX nemen (indien de regelaars inderdaad van dit type zijn).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 2389
22-6-2006 09:45
1 x bewerkt. Laatst door Big bang op 22-6-2006 09:56
Ik heb het helezaakje nog eens bekeken maar kom er nog niet echt uit. De Voeding is in iedergeval ruim toerijkend,deze heeft een output van 15V DC / 2,7A.
De print kom ik echter niet helemaal uit. Een van de pinnen hangt gewoon rechtstreeks aan de min van de voeding, de andere 24 gaan gewoon lekker via zo'n diode naar een van die 6 kleinere IC-tjes. Echter hangt een pin daarvan (naast die pin die aan de min van de voeding hangt), wel via die grotere diode (boven dat groene ledje en weerstandje) aan die elco (aan de +kant en bovendien splitst hij voordat hij naar die diode gaat ook nog in andere takken welke weer elder heen gaan). (alles getraced)

Van bovenstaande pinnen is van 23 kanalen de spoorbreedte weinig (0,5 milimeter) en bij de 2 andere kanalen (die of naar de min van de voeding gaat, of naar die diode) daar is de spoorbreedte 1 milimeter (gemeten met geodriehoek, schuifmaat is ff kwijt). Echter lijkt mij dit niet zo'n ramp aangezien ik niet van plan was dit ding voor meer als 6 en een enkele keer 12 kanalen te gebruiken.

Volgens mij komt dit er op neer dat het zaakje toch iets anders in elkaar zit dan verwacht? Ik ben helaas, hoe zeer ik mn best ook doe, het overzicht een beetje kwijt.
It's time to play the music, It's time to light the lights..
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
22-6-2006 09:50
Voeding komt binnen op de 3-pin header vlak bij de spanningsregelaar. 1 pin zit waarschijnlijk niet aangesloten. Andere zal massa zijn (gaat naar middenpen van spanningsregelaar). In dat geval dient de + van je voeding op de overgebleven pen gezet te worden.

DMX komt binnen op de header rechtsonderin.

Koop dit soort dingen alleen als je voldoende kaas gegeten hebt van de materie. Ik heb me daar zelf ook een keer stevig in vergist (dacht wel even teletekst in een TV te kunnen zetten met als resultaat dat het teletekstbord hier nog steeds ligt (25 jaar later) en de TV de poging tot inbouw NIET overleefd heeft (beeldbuis defect geraakt tijdens poging)).

Tip: Vraag een bevriende elektronicus om hulp. Heb je geen bevriende elektronicus dan is er wellicht iemand op het forum die bij je in de buurt woont en je kan helpen?
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 2389
22-6-2006 10:01

Dré schreef:

Voeding komt binnen op de 3-pin header vlak bij de spanningsregelaar. 1 pin zit waarschijnlijk niet aangesloten. Andere zal massa zijn (gaat naar middenpen van spanningsregelaar). In dat geval dient de + van je voeding op de overgebleven pen gezet te worden.

DMX komt binnen op de header rechtsonderin.
Dat staat ook op de printplaat geschreven en had ik dus al uitgevonden. Toch bedankt wink ;).
Koop dit soort dingen alleen als je voldoende kaas gegeten hebt van de materie. Ik heb me daar zelf ook een keer stevig in vergist (dacht wel even teletekst in een TV te kunnen zetten met als resultaat dat het teletekstbord hier nog steeds ligt (25 jaar later) en de TV de poging tot inbouw NIET overleefd heeft (beeldbuis defect geraakt tijdens poging)).
Ik dacht dat het wat simpeler was, gewoon pin 25 aan de aarde van dimmerpack hangen, en gas dr mee. ashamed :$
Tip: Vraag een bevriende elektronicus om hulp. Heb je geen bevriende elektronicus dan is er wellicht iemand op het forum die bij je in de buurt woont en je kan helpen?
Dat was het eerste wat ik deed (nog voor de forum actie) maar die hadden voor de vakantie geen tijd. Volgens de vorige eigenaar heeft het zaakje gewerkt. Ik denk dat ik gewoon eens ga meten wat de weerstand van het dimmerpack is en het zaakje eens ga uittesten als die weerstand niet te laag is. Of is er iemand die denkt dat dat niet verstandig is?

Anyway, Dré en Aart: Thanks tot nu toe happy :)
It's time to play the music, It's time to light the lights..
AartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 23-4-2010
Berichten: 287
22-6-2006 10:13
Nee, het lijkt me prima. Uw beschrijving is in overeenstemming met wat ik verwacht had, dat kanaal met de extra diode kan gebruikt worden om de schakeling te voeden (let op de richting van de diode !) vanuit een dimmerpack, maar kan dan natuurlijk niet meer als uitgang gebruikt worden.

Dat voeden vanuit de dimmer heeft als voordeel dat je een kans minder hebt om gnd-lussen te krijgen, dit soort analoge 0-10 V stuurverbindingen is immers asymetrisch, en dus gevoelig voor dat soort zaken.

Qua stroom door printbanen etc. zou ik mij niet snel zorgen maken. Hoewel er veel vreemde soortgelijke systemen zijn geweest heb ik de ervaring dat 0-10 V apparatuur qua in- en uigangsstroom probleemloos met elkaar overweg kan.

Wat wel wat aandacht verdient is voornoemde constructie van het een en ander. De dimmer heeft mogelijk zijn gnd aan PE hangen, er ontstaat in dat geval een (zonder extra componenten) onvermijdelijke gnd lus. Houd die zou klein mogelijk, of overweeg het een en ander vast bij elkaar in te bouwen.

Aan de andere kant maakt voornoemde fabrieks DMX -> analoog converter zich daar ook niet druk om volgens mij, dus allicht valt het in de praktijk nogal mee.
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 2389
22-6-2006 15:01
Het is de bedoeling de Demux in een 1HE behuizingkje te maken welke dan boven de dimmer komt.
Over dat ook nog een vraagje. De dimmer heeft een ingang van 32A krachtstroom (2kw per kanaal/ 6 kanaals dimmer). De voeding voor de print werkt op 230V. Wanneer de dimmeropack dus op een 32A aansluiing wordt aangesloten (meestal op een 16A) zou de voeding dus afgezekerd moeten zijn. Mag ik, wanneer ik 4mm2 kabels gebruik tot aan de zekering, gewoon een glaszekering gebuiken om het zaakje af te zekeren? Een automaat past zo lastig in een 1HE behuizing namelijk en als die zekering er uit vliegt (van de demux) is er toch wel meer aan de hand dan alleen een zekering die vervangen dient te worden.
It's time to play the music, It's time to light the lights..
FossaltaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-12-2001
Laatste: 11-3-2013
Berichten: 1096
22-6-2006 15:14
Waarom zou je geen glaszekering mogen gebruiken?? de spanning die over de schakeling staat is toch 230 volt ? ik zou voor de voeding alleen geen 16A zekering nemen.. maar hooguit 1A, want een trafo'tje met zo'n printje verbruikt niet veel.

Ik heb trouwens nieuwe D/A convertors besteld.. ditmaal 12 voudig zodat ik 2 dimmerpacks tegelijk kan aansturen. Ben gisterenavond alvast bezig geweest om een net printje in elkaar te solderen. Deze komt met een LCD en knopjes op een lege 1HE blindpanel aan de voorkant van een 6HE case.. weet alleen nog niet of ik de DMX aansluiting aan de voor en/of achterkant wil hebben... Foto's volgen nog...

[edit] Toch even benieuwd welke dimmerpacks jij hebt... deze toevallig? (tnx voor de foto's Victor Junior razz :p)

Terug naar forum Reageer (zonder quote)