Forum > Geluid

uitwisselbaarheid elementen en naalden van ortofon concorde

(66 reacties. Pagina 3 van 7)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 1-10-2024
Berichten: 13473
1-10-2003 18:28
Ik heb toch een aantal klanten die de Night Club E zonder problemen "in het veld" gebruiken MAAR die hebben dan wel een optimaal afgesteld setje SL's eraan gemonteerd ;-)

De Night Club E is, vanwege z'n soepele ophanging, kritischer qua arm en qua afstelling (there's no free lunch). De DJ E is inderdaad een compromis tussen de Night Club E en de Pro.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
SnakeEffect Guru
Uit: België
Sinds: 17-2-2003
Laatste: 19-4-2014
Berichten: 675
1-10-2003 21:05
Ikzelf heb de Nightclub E-versie en neem die altijd mee als ik elders dan thuis draai. Problemen met stabiliteit en dergelijke heb ik nooit, zelfs niet met de arm van m'n Numark TT-100 thuis (die toch wel wat minder is dan een Technics-arm).

Wel moet ik erbij zeggen dat ik bij die elementen altijd een naalddruk van 3,5 gebruik, of dit nu thuis of op verplaatsing is, voor een opname, om te mixen of om gewoon een plaatje te beluisteren (ja zelfs bij eventueel scratchen van vocals -> hier skipt de naald wel veel; is er ook niet voor gemaakt natuurlijk). Altijd staat de naalddruk op 3,5 gram. -> Volgens het boekje mag je tot 5 gaan en dan nog zullen zo niet zo snel slijten.

Verder heb ik geen vergelijkingsmateriaal; ik heb alleen déze naalden in m'n bezit gehad (wel een audio-technica elementje dat bij de Numark TT-100 zat) en als ik op verplaatsing ga zet ik er steevast m'n eigen setje op.
NomarStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2003
Laatste: 28-7-2004
Berichten: 14
16-12-2003 16:32
Ik ben inmiddels trotse eigenaar geworden van 2 setjes Concorde Nightclub E. Ik wil ze vanavond of morgenavond gaan monteren en afstellen. Aleen is me 1 ding opgevallen en zou graag willen weten hoe of wat voordat ik begin nl.

-> Er staat bij de ene Concorde op de onderkant een 1 en bij het andere setje een 2. Weet iemand hoe of wat en moet ik dus nog ergens rekening mee houden?
No music - No life!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 1-10-2024
Berichten: 13473
16-12-2003 18:46
Ik heb een paar Concorde Night Club E's open getrokken: Allemaal 2
Ik heb 1 Concorde Night Club S open getrokken: 1

Het zou zo maar kunnen dat dit toeval is en dat het nummer staat voor de matrijs o.i.d. Het zou ook kunnen dat de S een "1" stempel krijgt en de E een "2" stempel (om ze zo bij productie beter uit elkaar te houden???).

Niet druk over maken dus. Controleer wel even of beide elementen een E naald bevatten.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
NomarStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2003
Laatste: 28-7-2004
Berichten: 14
16-12-2003 20:08
Bedankt voor het uitzoeken Dré.

Zitten wel allemaal "E" naalden is dus prima in orde lijkt me.

Ik ga meteen vanavond beide monteren.
Zijn er nog meer dingen om op te letten naast het stukje van Reind over afstellen elementen..... wink ;)
No music - No life!
SnakeEffect Guru
Uit: België
Sinds: 17-2-2003
Laatste: 19-4-2014
Berichten: 675
16-12-2003 20:56
Ja, een kleinigheidje dat ik vroeger meegemaakt heb. Enkel van toepassing op Concorde's.

Indien je géén Technics platenspelers hebt, kan het gebeuren dat je de ring van de elementhouder op de arm van je draaitafel niet ver genoeg kan aandraaien. Dan krijg je een soort speling van het element in je arm -> je kan het een torsie meegeven van ongeveer een millimeter (dit was het geval bij mijn Numark TT-100).

De oplossing voor dit toch wel 'ambetante' probleem is simpel: neem de rubberen ring van de bijgeleverde headshell van je draaitafel af en doe deze om je nieuw element. Broodje gebakken.
NomarStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2003
Laatste: 28-7-2004
Berichten: 14
16-12-2003 21:51
laugh :D ik heb 2x Technics sl1210 staan dus het zal wel goed gaan.

Maar toch bedankt. wink ;)
No music - No life!
Patrick van VugtStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2004
Laatste: 14-10-2008
Berichten: 466
24-10-2004 13:12
*Kick*

Ik zat gisteravond na te denken over welke elementen ik op mijn xtm's ga zetten, nou had ik het volgende bedacht:

Bij de xtm's word standaad een stanton 505 mee geleverd, dan draai ik daar gewoon mee netzolang todat ze het begeven.
Dan bewaar ik die elementen en koop de concorde pro s (((www.ortofon.dk/html/body_disco_coil_technical_data.asp?varenr=0141066 ))) (past mooi bij m'n xtrm's razz :p wink ;) ), en zet die op mijn tt's.
Als die naalden daar van kapot zijn koop ik nightclub E naalden en zet die in die concorde pro S elementen (als dat mogelijk is).

Nou heb ik in het verleden wel eens een vraag gesteld over die concorde pro s, daar was iets speciaals mee, weet alleen niet meer wat (en ja, ik heb gezocht)...
Zitten er nou echte nadelen aan dit element of is het bijna hetzelfde als de concorde pro (de zilvere)?
En het idee dat ik heb, is dit mogelijk?
*Quukske*
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
24-10-2004 13:20
De Pro S is de Z(S)warte laugh :D (zo onthoud ik het tenminste)

De pro s heeft een afwijkende naaldtip die groter is dan alle anderen.

Groter betekend meer slijtage. Maar wat volgens mijn logica dan ook op gaat, als je altijd een naald gebruikt die een grotere naaldtip heeft en je gaat terug naar de concorde pro dat zo'n naald dan veel slechter wil tracken.

Ow en even ht verschil....

De Swarte heeft een naaldtip van R 26 µm
De Pro heeft een naaldtip van R 18 µm
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
Patrick van VugtStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2004
Laatste: 14-10-2008
Berichten: 466
24-10-2004 14:05

Reind schreef:

De Pro S is de Z(S)warte laugh :D (zo onthoud ik het tenminste)

De pro s heeft een afwijkende naaldtip die groter is dan alle anderen.

Groter betekend meer slijtage. Maar wat volgens mijn logica dan ook op gaat, als je altijd een naald gebruikt die een grotere naaldtip heeft en je gaat terug naar de concorde pro dat zo'n naald dan veel slechter wil tracken.

Ow en even ht verschil....

De Swarte heeft een naaldtip van R 26 µm
De Pro heeft een naaldtip van R 18 µm
Bale sad :( , het liefst wil ik zo min mogelijk slijtage, dus even een andere mooie naald zoeken die op bij m'n synq past razz :p .
Liefst de concorde vorm (de banaan wink ;) ), de concorde nightclub E is te onstabiel, is het ook een mogelijkheid om gewoon de concorde s te nemen (die zilveren), en de naaldruk op 3 te houden, en dan later er gewoon concorde E naalden in te zetten?
Maar ligt die onstabilietijd (of hoe je het ook schrijft) van de concorde nightlub E aan het element (dus de vorm) of aan de naald?
p.s. iemand nog andere idëen?
*Quukske*

Terug naar forum Reageer (zonder quote)