Forum > Zelfbouw Speakers

life-size speaker als kunstproject -> een paar vraagjes

(41 reacties. Pagina 3 van 5)
Moderator(s): Dré
PascalStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 29-7-2005
Laatste: 21-5-2013
Berichten: 468
30-3-2006 19:58
Je bouwt gewoon een lange trechter van pak'm beet 8 meter lang, de trechtermond maak je 3x3 meter en je gebruikt een 18 inch bass speaker.
De hele boel maak je zo dat het demontabel is (b.v 3 delen) en van hout met aluminium koppelstukken en je kan dan lekker in die hoorn plaats nemen.
Schilder de binnenkant, maak er wat psychodelysche verlichting in laugh :D
Aan de hoornmond bevestig je dan een theater stof gordijn en klaar ben je en je kunstwerk!!!

Ik ga er 1 bouwen in m'n tuin......denk ik razz :p
..Je Ducktape brood voeren...
SpijkerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-3-2005
Laatste: 8-11-2010
Berichten: 45
30-3-2006 22:36
hehehe das wel lache jah:) maak er 4, en dan een tafeltje in het midden, heb je n zitje razz :p
PzaikoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-3-2006
Laatste: 10-5-2006
Berichten: 13
30-3-2006 22:38
@big bang
ik dacht meer 2 kabeltjes in de zin van stereo.
Owja, leuke tekening, maar ben je niet bang dat de persoon naar beneden glijdt?
nee hoor, naast een setje oordopjes, krijgt ie ook een setje vleugels razz :p ik zie de tekening als een boven aanzicht. mischien niet gebruikelijk voor subhoorn maar wel beter voor mij project.

spijker schreef:

is het niet verstandiger om de persoon zo ver mogelijk aan het eind van de hoorn te plaatsen??
zo dicht bij de speaker lijkt me het geen gehoor, en als het goed is gaat het geluid harder aan het eind van de hoorn
gr
daar heb je opzich wel een punt ja, maar dan is de persoon nog zo in contact met de buitenwereld. en een gordijntje ervoor, zou dat niet teveel opwaaien?

@pascal:
de speaker zelf is opzich niet zozeer het kunstwerk, het gaat meer om het geheel, de ervaringen/reacties van de mensen.
En wat die ervaringen precies gaan zijn, weet ik nog niet, maar ik ga mensen laten spacen laugh :D
SpijkerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-3-2005
Laatste: 8-11-2010
Berichten: 45
30-3-2006 22:56
stereo heb je niets aan in een kast, zeker niet met die frequenties je kan het beter gewoon mono laten.
en in denk dat je hem met iets meer vouwen best nog 2 knikken of zo kunt laten maken,
de achter kamer is in verhouding wel heeeeel groot op die tekening wink ;)
BarbaraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-6-2005
Laatste: 30-9-2009
Berichten: 439
30-3-2006 23:01

pzaiko schreef:

ga mensen laten spacen laugh :D
Dan kan je ze beter iets anders voorschotellenwink ;)
Potverdorie
-bart-VIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-10-2002
Laatste: 14-8-2015
Berichten: 388
31-3-2006 10:29
Tipje: Plaats wel een grid of rooster voor je speaker(s) . Onbeschermde konussen en domes hebben een onweerstaanbare aantrekkings kracht op mensen. ! angry !
Petty materialists!
PascalStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 29-7-2005
Laatste: 21-5-2013
Berichten: 468
31-3-2006 15:43
Ik denk dat als je een trechter maak van zo'n 8 meter dat dat juist al een kunstwerk gaat worden.De speaker zit diep in het begin punt van de hoorn dus daar kunnen de 'bezookers laugh :D ' niet aankomen..
Ik ben onder de indruk geweest van een foto sessie die op Speakerstore geplaatst waren van een bass hoorn met 4 shocked 8O 18 inch speakers eraan gekoppeld!
Dit ontwerp is een waar kunstobject en demonteerbaar MET een behoorlijk rendement!

Googlen helpt je misschien ook met inspiratie naar geschikte uitvoeringen, ik heb er veel gezien van groot tot ZEER GROOT!

Ik ben benieuwd wat je uiteindelijk gaat bouwen!

Pascal
..Je Ducktape brood voeren...
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
2-4-2006 16:14
als er kennis en kunde is, zou ik ook voor een rechte hoorn gaan.
Dus zonder vouwen.
Demontabel, en je hoeft geen ronde te maken natuurlijk.
gewoon recht is geen probleem.

constructie is dan vrij eenvoudig.
PzaikoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-3-2006
Laatste: 10-5-2006
Berichten: 13
2-4-2006 19:37
hmm... een rechte hoorn is niet echt een optie.
ik heb wel een nieuw idee, na gesproken te hebben met verschillende mensen.
aangezien het geluid in de hoorn waarschijnlijk erg slecht zal zijn, of alleen maar luchtverschuivingen, was het idee om niet een subhoorn te bouwen, maar een basreflex kast met een hoorn(of wat erop lijkt) erom heen gebouwd. voor mijn project gaat het erom, dat het eruit ziet als een subhoorn, maar het hoeft er niet echt 1 te zijn. en voor mensen die er geen verstand van hebben, wat voornamelijk het publiek zal zijn, zal niet opvallen dat het eigenlijk basreflex is.
wat denken jullie van dit idee? het lijkt mij dat het geluid in de hoorn dan best oke zal zijn. en dan zou ik de hoornconstructie gewoon kunnen maken zoals ik wil, zonder er berekeningen voor te maken en met verhoudingen rekening te houden. toch?

en voor basreflex zou ik gewoon winISD kunnen gebruiken voor berekeningen?

en ik dacht nu om mischien toch een 18" te kopen ipv 2x 15".
ik heb deze gevonden :'Selenium WPU-1805 18" Pro Sound Woofer' en die ligt nog net in mijn budget. merk + specificaties, zeggen mij niet zoveel. is dit een beetje oke? (voor 120Dollar)
T&s parameters zijn:
Fs = 34 Hz
Vas = 316 l
Qts = 0.45
Qes = 0.46
Qms = 15.43
Sd = 0.1190 m2
Vd = 511.7 cm3
Xmax = 4.3 mm
Xlim = 10.5 mm
PzaikoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-3-2006
Laatste: 10-5-2006
Berichten: 13
6-4-2006 00:58
hmm die selenium speaker gaat het em toch niet worden, verzendkosten zijn duurder als de speaker zelf...

ik denk dat ik maar een basreflex ga bouwen met een soort van hoorn-constructie erom heen. ik heb wat boeken geleend van de bieb en er nog meer over gelezen op internet. ik denk dat dat de beste oplossing is.. en denk (hoop) dat het gaat lukken.. de bedoeling is dat het de laatste week van april af is.
ik laat wel weten hoe het gaat, en heb vast nog een paar vragen als ik er mee bezig ben.

ik weet nog niet helemaal wat voor speaker ik ga kopen, of een 15" of een 18". Maar ben er nu een aantal betaalbare aan het invoeren in win ISD, maar de meesten geven een best grote powerdip..sad :(

Terug naar forum Reageer (zonder quote)