Forum > Licht

dimmen van par 36 spotjes

(26 reacties. Pagina 3 van 3)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 23-11-2024
21-3-2006 10:07

DJYellow schreef:

en hoe weet ik of deze "ruim bemete" is ?
Bij budget spulletjes: Testen!

Bij duurdere spulletjes: Hopelijk geeft de fabrikant het op in de specs.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
M|A AudiotechniekStandaard Lid
Sinds: 28-7-2004
Laatste: 18-3-2013
21-3-2006 15:45
wij dimmen onze pinspotjes simpelweg door ze samen met een gloeilamp te schakelen. Gewoon verdeeldoosje in je dimmerpack, en dan een pinspotje in het stekkerblok en een gloeilamp. Werkt prima, maar hoe de theorie erachter in elkaar zit geen flauw idee. Mischien kan iemand dat uitleggen? Ben wel benieuwd
De laatste doet het licht uit
VictorVIP Lid
Sinds: 23-8-2002
21-3-2006 16:53
De gloeilamp werkt als een ballast en voorkomt dat de dimmer gaat flikkeren bij kleine belastingen (wat een par-36 spot nou eenmaal is). Voor zover ik weet is dat het enige nut. Het is niet dat hiermee een dimmer die niet geschikt is voor inductieve lasten ineens toch pinspots kan dimmen.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
22-3-2006 10:38

mitchel schreef:

ik dacht dat dat niet kun met zo'n par 36 punt spotje.
maarja
Edit Mod: Als je advies geeft moet het niet advies zijn van DENKEN DAT,
maar advies zijn wat als het een beetje kan is gebaseerd op kennis......
Als de op nu aan de gang was geweest op jouw wijze, had hij bijna geen licht uit zijn lampjes gehad.....
Dat is uiteraard niet zo heel erg, maar als je op basis van denken adviezen geeft,
zijn er in het verleden wel vaker voorbeelden geweest waarbij de dood in ogen werd gezien door de op......
Getting the drift?
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
MitchelStandaard Lid
Sinds: 6-9-2003
Laatste: 22-7-2010
22-3-2006 12:38
ik ben naar een theater geweest en daar vertelde ze me dat je ze niet kun dimmen want ze hebben een travo en zijn een te kleine last op de dimmers.

over dat ik dacht heb ik fout gezegt in de zin ashamed :$

sorry voor de verwarring happy :)
Waar een wil is, is een weg.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
22-3-2006 13:03
fout (onderstreept) 1:

mitchel schreef:

ik geloof dat je zo'n spotje niet alleen kan dimmen alleen per paar.
dit omdat er een servo //:EDIT bedoel transformator ashamed :$ EDIT:\\(of wat het ook is razz :p ) achter in de spot zit.
maar dat weet ik niet zeker kan het op dit moment ook niet voor je testen.
Fout 2 (onderstreept)

mitchel schreef:

ik dacht dat dat niet kun met zo'n par 36 punt spotje.
maarja
Denken dat is geen werkbare informatie.
Beeldspraak om te verduidelijken:
Ik denk dat er 230 volt op staat, wil jij even met je vingertje voelen voor de zekerheid?

En dan zijn de meeste theaterdimmers een stuk zwaarder dan gewone drive-in dimmertjes.
Er is meestal wel een minimale last welke je aan een dimmer moet hangen om hem juist te laten werken.
Vaak is dat iets van 50 watt, of te wel 2 par 36 op één kanaal.
Of zoals eerder geopperd, een balast in de vorm van een normale gloeilamp erbij te hangen.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DréAdministrator
Sinds: 17-11-2001
22-3-2006 14:24

mitchel schreef:

ik ben naar een theater geweest en daar vertelde ze me dat je ze niet kun dimmen want ze hebben een travo en zijn een te kleine last op de dimmers.
Dat niet elke trafo het even leuk vindt om gedimd te worden klopt helemaal (zie ook eerder in dit topic). Maar of de last wel of niet voldoende is voor de dimmer hangt geheel van de dimmer af (en de manier waarop de dimmer intern werkt). Velen zien een pinspot als een inductieve last (wellicht omdat er een transformator in zit). Elke techneut weet echter dat een correct afgesloten transformator zich vrijwel volledig ohms gedraagt (en dus vaak helemaal niet als inductieve last zoals vaak verondersteld wordt). Bij het aanschakelen heb je wel te maken met randverschijnselen (maar dat geldt OOK voor een normale lamp).

Bij een pinspot is het toch gewoon een kwestie van proberen. Een beetje dimmer zal er zeker niet aan kapot gaan (maar je hebt wel de kans dat de transformator te warm wordt en de geest geeft). Ga dus niet gelijk testen met 100 parretjes maar neem een aantal dat je financieel een beetje kunt behappen ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)