Forum > Geluid

Multikabel voorzien van multistekker

(37 reacties. Pagina 3 van 4)
Moderator(s): Dré
HolomeusStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-6-2006
Laatste: 4-3-2009
1-8-2006 17:11
Heb hetzelfde probleem met het tijdrovend in en uitpluggen van mijn 24/4 multikabel. Heb intussen Harting 108p kabel en chassisdeel met inserts en pinnen besteld (de prijs komt zowat in de buurt van de kabel). De vraag is nu of er een standaard aansluitschema is, of heeft elk bedrijf zo zijn eigen manier om deze te multipin connector bedraden?
Try, maybe you get there. Think and you'll get further.
HolomeusStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-6-2006
Laatste: 4-3-2009
2-8-2006 10:44
Ik heb uiteindelijk een aansluitschema voor de 108p Harting gevonden op het wereld wijde web. Kan iemand deze aansluitingen bevestigen, is dit een goede methode of zijn er andere aansluitschema's in omloop? zie link. Indien ok, kan deze link mischien worden opgenomen in de 'techtalk' sectie onder audio kabels.
Try, maybe you get there. Think and you'll get further.
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
28-11-2007 11:26
om geen nieuw topic te openen heb ik deze gebruikt..

Wat ik opmaakte bij het zoeken naar multi aansluitingen van mixers naar stageboxen.
ik zie nergens de Harting 64 polige uitvoering in gebruik. Overal is het dan of 72 of de 108 uitvoering.

Is hier een reden voor? Is het verstandig om dan toch voor de 72 uitvoering te gaan?

het betreft een 16 kanaals A&H wizard, gebruik 4 monitor groepen, L&R en eventueel een 2tal dmx lijnen. 24 kanalen maximaal dus. De multi is een 24/4 kabel.

dit ga ik dus gebruiken..
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
DréAdministrator
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-2-2025
28-11-2007 12:36
Ik ken die kleinere variant niet (wel de 72 en 108 uiteraard). Voordeel in jouw geval (24 kanalen) is dat je elke ground afzonderlijk kan doen (totaal 72 verbindingen). Op zich hoeft dat niet (bij een goed ontworpen tafel zit Pin-1 aan chassis ground) MAAR in het echte leven bestaan ook tafels die zich hier niet aan houden (en in het geval van totaal gescheiden Pin-1 verbindingen hoef je je er gewoonweg niet druk meer over te maken).

En uiteraard zet je het shield van je multi (als je multi een overall shield heeft) ook nog even vast en stop je die met een stekker in het stopcontact (waarbij de shield naar de massapen van de stekker gaat uiteraard). Dan weet je in ieder geval 100% zeker dat je total shield rechtsteeks aan de randaarde hangt.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
René EppinkStandaard Lid
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
28-11-2007 17:58
En als je die stekker nou in hetzelfde verdeelblok steekt waarvandaan je ook met 230V naar de mengtafel gaat creëer je meteen een fijn staaltje steraarding. wink ;)
JVSVIP Lid
Sinds: 4-5-2003
Laatste: 23-11-2024
28-11-2007 18:52

Watt-Xtra schreef:

het betreft een 16 kanaals A&H wizard, gebruik 4 monitor groepen, L&R en eventueel een 2tal dmx lijnen. 24 kanalen maximaal dus. De multi is een 24/4 kabel.
Ik zou gewoon 108 pins harting connectoren toepassen. 64 pins hebben een grotere pin-spacing dan de 108 polige, voor audio overbodig. Beide zitten in een 24-size huis (die we kennen van de licht-multi's). De 72 polige is wat compacter en zit in een 10-size huis.

Reden om 108 polige connectoren te pakken is dat je alle massa's gescheiden kunt aansluiten (24+4 * 3), en compatibel bent in geval van inhuur. Voor een 108 polig systeem is nog rap eens een verlengkabeltje bij te huren. Bepinning dan wel volgens de gangbare norm ("ampco") toepassen. Vooraan in de connector begin je met de send kanalen, van achteren met de return kanalen. Hierdoor kun je op een grote 32-kanaals tafel ook een kleine multi prikken. Je hebt dan enkel bijvoorbeeld de eerste 20 send kanalen functioneel, en de eerste 4 return kanalen zonder ompatchen aan de tafel.

Qua prijs is een huis / inzet voor een 108 polige niet veel duurder dan een 64 of 72 pins exemplaar. De pennen tikken harder door..

Heb je een compacter tafeltje, dan zet je in de case bij de tafel gewoon een beperkte split (en betaald maar een beperkt aantal pennen), maar wel met een 108-polig chassisdeel..

Verder ALTIJD metalen wartels in de harting behuizingen toepassen. Een kunststof exemplaar stoot je nog wel eens kapot, en je hele multiconnector gaan slopen om een nieuw warteltje om de kabel te halen is geen pretje..
KVMVIP Lid (†)
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
28-11-2007 22:36

Watt-Xtra schreef:

Wat ik opmaakte bij het zoeken naar multi aansluitingen van mixers naar stageboxen.
ik zie nergens de Harting 64 polige uitvoering in gebruik. Overal is het dan of 72 of de 108 uitvoering.
Vandaar ook mijn opmerking in het andere topic wink ;)

JVS schreef:

Reden om 108 polige connectoren te pakken is dat je alle massa's gescheiden kunt aansluiten (24+4 * 3), en compatibel bent in geval van inhuur.

Hier kan ik mij volledig bij aansluiten.
Verder ALTIJD metalen wartels in de harting behuizingen toepassen. Een kunststof exemplaar stoot je nog wel eens kapot, en je hele multiconnector gaan slopen om een nieuw warteltje om de kabel te halen is geen pretje..
Naar mijn idee het liefst een metalen "trompet model".
(alhoewel ik wel moet zeggen dat de kunstof modellen ook zeer sterk zijn.

[off T schreef:

Klopt het overigens dat je bij 240V multi's tegenwoordig geen metalen wartels meer mag gebruiken?

Martin.
kvm entertainment
JVSVIP Lid
Sinds: 4-5-2003
Laatste: 23-11-2024
29-11-2007 00:02

KVM schreef:

.... Naar mijn idee het liefst een metalen "trompet model".
Persoonlijk vind ik een goede messing wartel met konische klemming net wat beter. Het "trompetje" heeft weinig nut bij een dikke multicore met dito minimale buigradius.
Ik gebruik meestal de Lapp MS-M wartels. In een Low-profile HAN24 (108pol) behuizing past een M32 wartel, goed voor een multicore tot 21mm diameter. Voor een dikkere kabel kun je naar de moeilijk verkrijgbare MS-IS-M wartels gaan (tot 25mm), óf een MS-M even uitdraaien op de draaibank (zo doe ik het..). Een "high"-profile harting huisje heeft plaats voor een groter type wartel, maar vind ik persoonlijk niet mooi.
Ik ben momenteel bezig een multicoresysteem te maken (50 meter 40 parige Klotz PUR kabel op 108 polige hartings). Ik zal een dezer dagen wel even wat foto's maken.
KVMVIP Lid (†)
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
29-11-2007 00:33

JVS schreef:

KVM schreef:

.... Naar mijn idee het liefst een metalen "trompet model".
Persoonlijk vind ik een goede messing wartel met konische klemming net wat beter. Het "trompetje" heeft weinig nut bij een dikke multicore met dito minimale buigradius.
Geen ervaring mee, ik gebruik een trompetje. (gietalluminium ?)
Niet zozeer vanwege het trompetje maar vanwege de bevestiging van de kabel. (klem "ring" aan de buitenkant die je met boutjes vastdraait)
Bepaalde wartels houden (vooral)stugge kabel minder goed vast.

Martin.
kvm entertainment
Watt-XtraStandaard Lid
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
29-11-2007 10:59
mm, ik heb geen idee of hier in de buurt Harting 108 wordt gebruikt. Eerste bedrijf dat bij mij opkomt maakt gebruik van LK85 en LK150. Heb ik ook naar zitten kijken maar wordt me toch te gek kwa prijzen.
Verder uitbreiden of commpatable met andere bedrijven hoeft dus niet echt.

als ik het goed begrijp, 64 en 108 hebben dezelfde behuizing? de 72 polige uitvoering is kleiner? Hoeveel kleiner en is deze nog wel goed te bedraden of wordt het al een hels karwei?

ik heb helaas nog geen vergelijkingsfoto kunnen vinden tussen de 2, hier misschien iemand die beide in gebruik heeft?

tevens iemand de goede!! aansluitschema's van zowel de 108 als de 72 uitvoering?
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)