Forum > Newbie Forum

van 60 hz naar 50 hz.

(33 reacties. Pagina 3 van 4)
Moderator(s): Dré
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 5-7-2024
Berichten: 5308
31-1-2006 22:43
Ik vraag me af wat er gebeurt als je bijvoorbeeld een Technics SL-1200 uit de VS hier gebruikt. Draait 'ie dan ook 20% langzamer?
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
DiederikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-5-2003
Laatste: 3-2-2021
Berichten: 619
31-1-2006 22:46

Dré schreef:

20% hoger toerental bij centrifugeren... Doen sommigen een moord voor (maar ondertussen vermoord je wel de motor...).
[off-topic schreef:

Bij wisselstroommotoren is het verhaal precies omgekeerd...daar bepaalt de frequentie namelijk in principe het toerental (en niet de spanning). Is dan ook de reden dat bijvoorbeeld laagspanningsnetten aan boord van schepen doorgaans 400V/60Hz zijn. Wordt het schip dan in de haven aan de walstroom gelegd, dan hebben alle elektromotoren van bijvoorbeeld pompen e.d. er geen last van als de frequentie 50 Hz is (ze draaien slechts wat langzamer) en lopen ze ook niet te barsten bij 60Hz.
[/off-topic schreef:

Victor schreef:

Ik vraag me af wat er gebeurt als je bijvoorbeeld een Technics SL-1200 uit de VS hier gebruikt. Draait 'ie dan ook 20% langzamer?
Als het motortje op gelijkspanning loopt (zeer aannemelijk) dan zou je er geen last van moeten hebben, als de voeding tenminste geen gekke dingen gaat doen natuurlijk.
Wat nu heel gewoon is, was ooit een revolutie
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 4-1-2024
Berichten: 2189
31-1-2006 23:53

Victor schreef:

Ik vraag me af wat er gebeurt als je bijvoorbeeld een Technics SL-1200 uit de VS hier gebruikt. Draait 'ie dan ook 20% langzamer?
Nee, de ref frequentie komt niet van het net maar van een kristal. enkel de transformator kan problemen krijgen maar dat kan je simpel testen door hem onbelast aan de 50Hz hangen en voelen of hij erg bromt of sterk warm word.

na de trafo is de boel gelijkgericht en gaat dus over in gelijkspanning.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 6-7-2024
Berichten: 13459
1-2-2006 00:30

Diederik schreef:

[off-topic schreef:

Bij wisselstroommotoren is het verhaal precies omgekeerd...daar bepaalt de frequentie namelijk in principe het toerental (en niet de spanning).
Yep. En hierboven werd de situatie geschetst van een wasmachine die ontworpen is voor Nederland (50Hz) en nu opeens op 60Hz moet gaan draaien (dus 20% sneller). Kan probleemloos in de US of A aangezien huishoudens daar een rare 2 fase "krachtstroomaansluiting" hebben (2 fasen, elk 115V, 180 graden verschil). Tussen die 2 fases zie je dus 230V (en hoppa denkt de gebruiker, m'n wasmachine kan nog even mee). Maar ondertussen draait hij dus wel 20% sneller...

<Re:Victor>

Een SL heeft z'n eigen referentie (is dus niet afhankelijk van het lichtnet qua draaisnelheid).

<Re:NijhuisR>

Het onbelast testen van een trafo (op temperatuur) is natuurlijk een beetje onzinnig. De warmteontwikkeling van een trafo is sterk afhankelijk van de belasting (en een onbelaste trafo heeft niet zo gek veel belasting...).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
1-2-2006 02:06
Gewoon overal een voeding in drukken zoals in een Nuo5 als fabrikant zijnde, ding schakelt zichzelf om wanneer dat nodig is zonder dat je er zelf aan hoeft te denken. Scheelt weer een hoop gedoe met voedingen...... tis alleen net ff wat duurder.

The NUO5 operates now with a new universal input power supply “Switching Power Supply” and can perfectly works without any internal modification from 90V to 264V – 47 to 63Hz.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
2-2-2006 07:28

Dré schreef:

Het onbelast testen van een trafo (op temperatuur) is natuurlijk een beetje onzinnig. De warmteontwikkeling van een trafo is sterk afhankelijk van de belasting (en een onbelaste trafo heeft niet zo gek veel belasting...).
Het kan ook iets netter met een variac en een mA meter. Zogauw de variac op ca 240 Volt staat, schiet de ampere meter omhoog en zit je in het verzadigingsbereik van de trafokern. Je ziet a.h.w. een knik in de grafiek.

Bij lagere frequentes raakt een trafo sneller in de verzadiging. 60 Hz trafo's zijn in de regel iets kleiner, en kunnen dus problemen hebben op het 50 Hz net en onbelast zelfs spontaan oververhit raken.

TCMC
AartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 23-4-2010
Berichten: 287
2-2-2006 19:55
Schakelende voedingen met een "universele ingang" zijn inderdaad erg gebruiksvriendelijk.
Je ziet het steeds meer, ik houd zelf -mogelijk onterecht- echter wel nog wat negatieve gevoelens qua betrouwbaarheid en geschiktheid van schakelende voedingen voor wat kritischere audio toepassingen.

Ik kan mij echter ook zomaar voorstellen dat de fabrikanten het (om een of andere reden) wel een voordelig idee vinden om de markten op deze manier min of meer strikt gescheiden te kunnen houden, en dat dus doen.

Een "echte" omvormer van 230V / 50 Hz -> 115V / 60 Hz is prima te maken en zou volgens mij niet duurder hoeven te zijn als een gewone eindtrap van hetzelfde vermogen. Om veel vermogen gaat het hier volgens mij niet.

Ik ken ze echter niet, een andere suggestie zou een op 60 Hz ingestelde frekwentieregelaar + trafo kunnen zijn.
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
2-2-2006 20:35

Aart schreef:

Schakelende voedingen met een "universele ingang" zijn inderdaad erg gebruiksvriendelijk.
Je ziet het steeds meer, ik houd zelf -mogelijk onterecht- echter wel nog wat negatieve gevoelens qua betrouwbaarheid en geschiktheid van schakelende voedingen voor wat kritischere audio toepassingen.
Sony heeft ze een tijdje in de jaren '80 in de audio setjes gehad. Enig probleem wat ze hadden was dat een hoogohmige weerstand oneindig werd. Oplossing was een draadgewonden weerstand van 100K.

Geschakelde voedingen bestaan al vanaf de eerste kleuren TV van Blaupunkt. (Jawel, met buizen, gedeeltelijk transistoren en een thyristor). Ook vanaf de eerste transistor TV (Philips K9) werden geschakelde voedingen gebruikt.

Een geschakelde voeding is m.i. net zo betrouwbaar als een ringkerntrafo. Interne HF storingen worden vaak wel goed weggefilterd.

In PA versterkers vind je ook vaker geschakelde voedingen. Deze zijn weliswaar niet gestabiliseerd, maar schakelen bij ca 160 Volt automatisch om.

TCMC
DiederikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-5-2003
Laatste: 3-2-2021
Berichten: 619
2-2-2006 20:45
Ik ben zelf toch nog steeds 'n beetje huiverig als het gaat om schakelende voedingen, omdat er vaak een hoop rommel meekomt aan de secundaire kant (wat dus om een goed filter vraagt, en dat is toch niet altijd goed geregeld). Zal gedeeltelijk wel een vooroordeel zijn, ik heb zelf de laatste tijd ook wel het nodige te maken gehad met electronische omvormers van 1500V DC naar 230/400V AC (die dingen hangen o.a. onder treinen, stage gelopen), en als je de ontwikkelingen ziet die daar de afgelopen (pakweg) 20 jaar zijn gemaakt, dan verwacht ik eigenlijk dat diezelfde ontwikkeling op het gebied van schakelende voedingen ook wel is gemaakt of gaat worden gemaakt. Ik verwacht persoonlijk dat de schakelende voedingen de ouderwetse transformatoren steeds meer gaan verdringen als de kwaliteit steeds beter wordt.
Wat nu heel gewoon is, was ooit een revolutie
AartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 23-4-2010
Berichten: 287
3-2-2006 02:36
Dat geloof ik ook direct. Ik probeerde dan het ook voorzichtig te brengen. wink ;) happy :)

Ik vind oudere voedingen als een lijntrafo toegepast bij een CRT moeilijk te vergelijken met de moderne voedingen met nieuwe technologieën die op vele malen hogere frq's werken, vol zitten met low-ESR elco's met in dat opzicht kritische eigenschappen en een soms af fabriek nogal kort gespecificeerde levensduur.

Ook lijken ook klasse-2 geisoleerde schakelende voedingen soms toch lekstromen naar het lichtnet te veroorzaken. Die dan weliswaar niet onveilig zijn, maar wel voor problemen met asy audio zorgen. Ik denk aan laptops.

Aan de andere kant zijn gewone transformatoren ook niet oneindig betrouwbaar, groot, zwaar, duur etc.
Ik neem ook aan dat de fabrikanten weten wat ze doen. Maar ben niet zo hip en graag wat voorzichtig. Ben benieuwd of dat soort voedingen werkelijk binnen een paar jaar min of meer standaard zal zijn. Het gaat om de gehele afweging van kosten / kwaliteit / levensduur / eigenschappen etc., niet om 1 ding.

Dit alles geheel offtopic, mijn excuses.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)