Forum > Licht

1000 watt op DMX barren!

(52 reacties. Pagina 3 van 6)
Moderator(s): Dré
JoepvandemortelStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2003
Laatste: 3-9-2024
Berichten: 170
9-1-2006 18:15

Dieter(Pulse) schreef:

De max CE belasting voor die DMX barren per kanaal was geloof ik maar een ampere of 2. Boven deze waarde gaan ze harder op het net storen.
500watt lampen eraan hangen kan nog wel vind ik, maar 1000watters is toch echt met de limieten flirten. Het zal wel werken, maar de betrouwbaarheid zal wat verminderen en je hebt meer kans dat je af en toe eens een triac van de dimmer opblaast. Voor disco toepassingen zal in praktijk een 16A groepje voor 4parren van 1000watt het wel houden, maar bij lange continu belichting zal ie idd afhankelijk van de karakteristiek van de automaat na enkele seconden tot enkele minuten eruit gaan.
Vergis je niet in wat automaten kunnen hebben, hier branden regelmatig 4 1000W hallogeenspots op 1 16A automaatje. Dit gaat tot nu toe (ong. 5 jaar) nog altijd goed. Gemiddelde continue brandduur per avond ongeveer 6 uur.
DJFretAccount Geblokkeerd
Uit: Nederland
Sinds: 24-11-2005
Laatste: 18-1-2006
Berichten: 30
9-1-2006 18:25
het zou idd wel kunnen en wordt vast heel vaak gedaan, maar als er eens iets gebeurd!
Ook al heeft het er niet mee te maken, wanneer er een defect wordt geconstateerd aan de apparatuur dan zal geen verzekering ook maar 1 cent uitkeren. Wanneer jij 4 stuks 1000 watt lampen aan een dmx bar hangt ben jij illegaal bezig!!
Ik snap daarom ook niet waarom iedereen zegt dat het wel kan enzo maar niemand wijst erop dat het gewoon NIET mag! Wanneer er een disco jongen een trusssetje heeft met flattruss (die ondingen) dan roept iedereen meteen "koop eerst goede truss" Ook al hangen er daar misschein maar effecten aan van in het totaal 30kg.
dus: 4000 watt ja het kan, NEE HET MAG NIET!!
heb nog nix
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
9-1-2006 20:03
Niet zo hard van stapel lopen s.v.p.

Er is al een paar keer gezegd dat de CE-norm lager ligt dan 5A/kanaal. Maar (en dat is ook gezegd) dat heeft vooral met netstoring te maken en niet met de interne opbouw. De manual noemt toch echt 5A per kanaal en 20A (!) totaal, dus zolang je daar binnen blijft gebruik je het apparaat binnen de marges van de fabrikant. Ik zou dus niet weten waarom de verzekering niet zou moeten uitkeren.

Of het verstandig is de bar tot de limiet te belasten en de storingsnorm te overschrijden is een tweede. Ook die kanttekening was al gemaakt.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
DeWitStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-4-2003
Laatste: 15-10-2018
Berichten: 648
9-1-2006 20:06
Ik denk dat ze bij de verzekering kijken naar wat het balkje kan hebben volgens de hier geldende CE normering. En dat is toch echt minder dan 20A.

Aangezien in de manual die jij aangeeft ook gesproken word van 120V, 60 Hz, mag ik aannemen dat dit niet de manual is die in Nederland bij het product geleverd wordt.
Imagination is more important than knowledge - Albert Einstein
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
9-1-2006 20:40
Het blijft afwachten wat verzekeringsmaatschappijen doen om onder hun uitkeringsplicht uit te komen (en dat is verder wat mij betreft ook niet zo'n interessante discussie).

Feit is wel dat ze bij de rechter wel met een beter verhaal zullen moeten aankomen dan dat jij als verzekerde niet helemaal aan de CE-normering hebt voldaan.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
Total tommyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2004
Laatste: 6-7-2021
Berichten: 184
9-1-2006 20:50
mensen, Ik weet wel genoeg, We gaan het gewoon proberen, Lijkt het niet te willen dan kunnen we altijd nog raylights aanschaffen.
Een triacje vervangen dat kan ik ook wel dus dat zal wel geen probleem worden! happy :)

Bedankt!
Desalniettemin... Mijn bijdrage in dit topic.
DJFretAccount Geblokkeerd
Uit: Nederland
Sinds: 24-11-2005
Laatste: 18-1-2006
Berichten: 30
9-1-2006 21:07
ik heb hier toch echt in de handleiding staan totaal van 16A. en die wordt wel duidelijk overschreden! daarnaast, welke stekker mag 20A hebben? niet de standaard stekkers die er normaal aan een bar zitten. Dan moet je of al de powercon versie hebben of er zelf een cee stekker aan maken. Maar iedereen moet natuurlijk zelf weten hoe en wat ze doen. Alleen niet op mijn feestje, daar wil ik het veilig hebben en volgens de wettelijke regels.
heb nog nix
MauriceStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-4-2003
Laatste: 15-11-2012
Berichten: 731
9-1-2006 21:26
die 20A ging niet over een bar maar over een 6ch. dimmerpack die op 3fase loopt. ashamed :$
AartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 23-4-2010
Berichten: 287
9-1-2006 21:36
Zonder verder te willen oordelen; het gaat hier in het ergste geval over een overbelasting met ongeveer een factor 1.1 dat is 17.4 A ipv 16.

Normale 16A beveiligingen spreken daarbij niet aan.

Is het een eis dat er altijd zoveel elektra beschikbaar is als dat er maximaal verbuikt zou kunnen worden ? het is natuurlijk prettig om altijd reserve te hebben, maar dan kan er volgens mij wel meer niet..
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
9-1-2006 22:35

DJFret schreef:

ik heb hier toch echt in de handleiding staan totaal van 16A. en die wordt wel duidelijk overschreden!
Je kan de 16A niet overschrijden, omdat de zekering in de stoppenkast dan een einde aan het feest maakt. Misschien niet direct, maar wel binnen de geldende limiet van de gebruikte zekering. Het gaat hier immers om een 1-fase dimmer.

Sterker nog: een 16A-zekering zal er na een tijdje zelfs uit klappen als je 16A constant trekt, al gaat dat natuurlijk langer goed dan 17A.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)