Forum > Newbie Forum

belichting in een 5 op 3m ruimte

(51 reacties. Pagina 3 van 6)
Moderator(s): Dré
Dj sjoerdStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-4-2005
Laatste: 18-7-2021
Berichten: 287
8-1-2006 11:28

HJC schreef:

ik snap dat switch en dim gedoe nog niet... dimmen is aan en uit lijkt me... en switch een ander lamp aan?
met een dimmer kan je een lamp traploos naar regelen van 0 tot 100 procent dus dan kan je hem bijvoorbeeld op 56 procent laten branden.

een switch kan alleen maar een lamp aan en uit laten doen. bijvoorbeeld een mushroom moet ik een switch omdat de motoren die er in zitten het niet fijn vinden als je die dimt.
maar welk zorgt er nou net voor het uit en aan gaan van die parren bijvoorbeeld ? zodat ze op de beat "flikkeren" zeg maar. ik ben echt nog een noob in verlichting, I know. ik heb gisteren pas ontdekt wat een PAR is ashamed :$
hiervoor zou ik heb beginners topic over dmx lezen wat bovenaan het newbieforum staat ik geloof dat sylvia al een link had gegeven.

www.new-line.nl/forum/read/?m=41651#41651 dit topic bedoel ik
tja wat zou ik hier nou neerzetten
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
8-1-2006 12:06

HJC schreef:

ik heb gisteren pas ontdekt wat een PAR is ashamed :$
Jammer dat je dan toch niet de moeite hebt willen nemen om meteen het topic door te lezen waarnaar ik gelinkt heb.

Het verschil tussen dimmen en switchen is neem ik aan met bovenstaande post duidelijk geworden.

Inderdaad, die <150 euro-effecten zijn niet geschikt om de uren aan 1 stuk aan te staan. Daarom heet het ook een "effect". Het zou geen effect meer hebben als je zoiets 5 uur laat draaien, je wordt er alleen maar kneiterdol van.
Als je dan toch graag iets bewegends wilt hebben, waarom dan niet gewoon een leuke spiegelbol met pinspot, zoiets. Beweegt, en is sfeervol.

Mooi dat je ook de term Par hebt ontdekt. Gebruik de zoekmachine maar eens op "basislicht" of "basisverlichting". Parren zijn je basis, niet die draaiende effectjes. Sluit de parren aan op een chasertje en ze bewegen, als je wilt op de maat van de muziek.
Nadat je het topic met beginnersinformatie over licht hebt gelezen, weet je ongetwijfeld waar je de lichtsturingen hier in de webshop kunt vinden.
HJCStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 7-1-2006
Laatste: 4-2-2006
Berichten: 12
8-1-2006 18:24

Sylvia schreef:

HJC schreef:

ik heb gisteren pas ontdekt wat een PAR is ashamed :$
Jammer dat je dan toch niet de moeite hebt willen nemen om meteen het topic door te lezen waarnaar ik gelinkt heb.
heb ik wel gelezen, maar niet 100% begrepen... vandaar ook de vraag over switch en dimmen. want dat ik niet helemaal door. want dan kan je een effect of dergelijke wel mee veranderen, of je pars dimmen. maar lijkt me niet dat je daar je PAR's mee kan laten bewegen op de maat. maar hieronder word duidelijk dat je daar een chasertje voor nodig hebt... weer een nieuwe term voor me ?

Sylvia schreef:

Het verschil tussen dimmen en switchen is neem ik aan met bovenstaande post duidelijk geworden.
dat is het inderdaad.

Sylvia schreef:

Inderdaad, die <150 euro-effecten zijn niet geschikt om de uren aan 1 stuk aan te staan. Daarom heet het ook een "effect". Het zou geen effect meer hebben als je zoiets 5 uur laat draaien, je wordt er alleen maar kneiterdol van.
Als je dan toch graag iets bewegends wilt hebben, waarom dan niet gewoon een leuke spiegelbol met pinspot, zoiets. Beweegt, en is sfeervol.

daar had ik ook al aan gedacht... maar dan kwamen ze af met mushrooms en dergelijke, en ik vond het ook 'n leuke oplossing inplaats van zo'n bol... die bol lijkt me zo ouderwets. maar is inderdaad wel sfeervol! en loopt langer mee.

Sylvia schreef:

Mooi dat je ook de term Par hebt ontdekt. Gebruik de zoekmachine maar eens op "basislicht" of "basisverlichting". Parren zijn je basis, niet die draaiende effectjes. Sluit de parren aan op een chasertje en ze bewegen, als je wilt op de maat van de muziek.
ik heb er al een forumdeel van gevonden, waar er een basis set word besproken, een 2de set waarbij je alles gewoon maal 2 doet. en een derde set waarbij je een 24/48 kanaal 'iets' gebruikt als sturingspaneel of iets. (dat voorbeeld begrijp ik zelfs niet 100% om dat ik gewoon niet weet wat er allemaal in de omloop is en omdat ik niet wist waarvoor een switch of een dimmer precies diende... nouja, ik wist wel dat het was om een lamp te dimmen en een effect te wisselen... maar daar bleef het ook bij, nu nog trouwens)
en die forums zijn ook niet 100% overzichtelijk, dus het neemt tijd in beslag... wat er dan ook op uitkomt dat ik nog NIET alles heb kunne lezen.

Sylvia schreef:

Nadat je het topic met beginnersinformatie over licht hebt gelezen, weet je ongetwijfeld waar je de lichtsturingen hier in de webshop kunt vinden.
misschien kan ik die nu ook al vinden... maar weet ik gewoon niet op welke wijze ik die moet kiezen omdat ik er nog geen ervaring mee heb? anders had ik hier ook geen vragen over moeten stellen lijkt me.

maar ik zal me nog wel wat verdiepen in dit forum, want ik begrijp wel dat het lastig is voor jullie om een "newbie" te helpen... net omdat het voor jullie allemaal zo logisch lijkt, waar wat voor dient.
Red_arrowStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-5-2005
Laatste: 27-9-2024
Berichten: 230
8-1-2006 18:32
Waarom ga je niet een keer naar een winkel waar ze dj apparatuur verkopen, en kijk wat er allemaal te koop is en wat het effect ervan is.
HJCStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 7-1-2006
Laatste: 4-2-2006
Berichten: 12
8-1-2006 19:01

Red_arrow schreef:

Waarom ga je niet een keer naar een winkel waar ze dj apparatuur verkopen, en kijk wat er allemaal te koop is en wat het effect ervan is.
omdat de meeste verkopers direct door zullen hebben dat ik een "newbie" ben en me dan misschien de negatieve kanten van sommige apparaten zullen achterhouden waardoor ik later dan met problemen zit. daarom dat ik eerst om raad kom vragen op een forum als deze. daarvoor diene ze toch ?
maar opzich wel een goede tip (om de kennis over matrialen op te doen). enkel het probleem bij mij is... als die mensen zoveel moeite doen om me wat uit te leggen voel ik me steeds verplicht om iets te kopen ashamed :$ en dan kan ik onvoorzichtig omgaan met men geld. Toch zal ik eens een keer kijken of ik een shop in de buurt kan vinden. Want zo kan ik inderdaad beter zien welke effecten die machienes geven...
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
8-1-2006 19:05
Het is absoluut niet waar dat niet aan een Newbie uit te leggen valt hoe alles werkt. Het is wel waar dat wij van een newbie verwachten dat hij eerst zelf de nodige moeite doet om uit te vinden hoe een en ander in elkaar zit.

De vragen die jij stelt zijn vaker op dit forum beantwoord dan dat ik kan tellen. Trek er een paar avonden een uurtje of twee voor uit, en je hebt helemaal zelfstandig alle antwoorden gevonden. Maar dat moet je wel willen natuurlijk.
Red_arrowStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-5-2005
Laatste: 27-9-2024
Berichten: 230
8-1-2006 19:43
Of zoek iemand in de buurt van je woonplaats met een flinke drive-in. Om daar te gaan kijken, ik denk dat de meeste dat wel leuk vinden om te laten zien wat alles doet.
MaaartenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-12-2003
Laatste: 12-6-2016
Berichten: 359
8-1-2006 19:55
IDEE!

Aangezien het toch een kleine ruimte is, en je dus vrij weinig nodig hebt, is het misschien leuk om je hokje vol LED te gooien.

Denk aan LED-tubes aan de muren en gewone E27 pitjes in LED aan het plafond = erg leuk!

suc6.
Dj pacificStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-5-2005
Laatste: 31-7-2022
Berichten: 405
8-1-2006 19:55
bijkomend nadeel: Als je flinke drive-in hebt, heel leuk om naar alles te kijken, maar ik denk niet dat daar spullen bijzitten voor een tuinhuisje (qua formaat/licht en budget wink ;)) maar goed een algemene indruk van parren, lichttafels is wel mogelijk laten zien wat het voordeel er van is ipv een chasertje happy :)

gr
Ik gebruik enkel A-merken: Adam Hall, American audio, American dj....
HJCStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 7-1-2006
Laatste: 4-2-2006
Berichten: 12
8-1-2006 20:32
mja, het tuinhuisje zal eerst men oefenruimte zijn... en als dat ooit is wil lukken komt er wel een drive-in van ofzo shocked 8O maar laat ik het nu nog maar ff hebbe voor enkel de hobby wink ;)

verder ben ik hier nog lang niet uitgekeken op het forum en/of andere sites. want ik wil hier wel degelijk aan uit kunnen. en soms stel ik mss wat achterlijke vragen. maar die vragen zijn meestal in 2 woorden uit te leggen om het mij te doen begrijpen.

so be it...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)