Forum > Licht

trussplan, wie heeft gave ideeën?

(57 reacties. Pagina 3 van 6)
Moderator(s): Dré
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
7-11-2005 20:11

deWit schreef:

Je bedoeld zoiets
Da's zonde, strobe en andere effecten niets van te zien zodra er meer dan 20 man binnen is! wink ;)
Light Image
StekelvarkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 10-12-2003
Laatste: 2-8-2014
Berichten: 713
7-11-2005 20:53

deWit schreef:

Je bedoeld zoiets
niet helemaal, wat ik bedoel is gewoon een basic trusje met wat parren de zaal in, en rondom de DJ een kleine overkill. waarbij je dus ook het voordeel hebt dat je verticaal kan werken. Een voorbeeltje (natuurlijk niet haalbaar met waar jij moet, maar omdat een foto toch wat meer zegt) https://www.flashlight.nl/leesmeer.aspx?id=533
exit night into LIGHT
JurrieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-4-2003
Laatste: 4-1-2024
Berichten: 620
7-11-2005 23:02
Vraagje: kun je de berekening van je trussplan hier neergooien? Ben nu toch wel erg nieuwsgierig geworden...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
8-11-2005 10:53

roberto schreef:

Gooi er maar een slotje op a.u.b.

ga zelf opzoek naar tekeningen! Wat denk je nou? Dat ik alles erin hang dat ik heb ofzo?
Nou nou... Heeft Klunz soms een gevoelige snaar geraakt? Z'n post sneed, zoals gewoonlijk, wel degelijk hout!!!

Iemand kan nog zoiets moois bedenken MAAR als het in de praktijk gebracht wordt met een ander merk/type truss zal alles opnieuw berekend moeten worden. En die berekeningen zijn bepaald niet eenvoudig.
Begin a.u.b. niet over dat kruis, daar hangt misschien voor 100 á 125 kilo in. Wat volgens Victor (één van de mannen met de meeste ervaring op dit forum) nog vrij weinig was......
Ik weet niet of Victor genoeg ervaring heeft met rigging om daar een zinnig woord over te kunnen zeggen. Ik weet in ieder geval dat IK er niet voldoende ervaring mee heb om er iets over te kunnen zeggen EN kan alleen maar hopen dat die collega van jou het wel heeft.

Want... Het zal je toch gebeuren dat de boel in elkaar dondert en je een aantal families ruineert omdat je graag zo'n mooi constructie wilde hebben... Ja, dat klinkt hard MAAR beter nu op een zieltje getrapt dan straks gewonde mensen die alleen maar een gezellige avond wilden hebben.

Point taken???
-- Pardon my French, I'm Dutch --
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
8-11-2005 12:26
Mijn opmerking in kwestie ging over de lichtshow, niet over de belasting van de truss. Dat kan ik op afstand niet beoordelen, zeker niet als ik het merk en type truss niet weet, de overbrugde afstanden etc. Los daarvan vind ik mezelf ook niet deskundig genoeg om hierover uitspraken te doen. Wel vind ik het je plicht om belastbaarheidsberekeningen te laten uitvoeren als je met constructies werkt waarvan je de belastbaarheid niet gewoon in de tabel kan terugvinden.

Dat gezegd hebbende: uitgaande van Prolyte X30D, met twee kruisende lengtes van 8 meter waarin in totaal een kilo of 130 hangt denk ik dat dat makkelijk moet kunnen. Dit zit vér onder de maximale puntbelasting van een 8 meter X30D in rechte lijn. Waarbij ikzelf nooit de baseplates achterwege zou laten (hoezo: verhuurd?).

Dus nogmaals: op de foto's zag ik geen situatie die mij onveilig overkomt. Ik kan echter geen uitspraak doen over de belastbaarheid van die truss.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
JurrieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-4-2003
Laatste: 4-1-2024
Berichten: 620
8-11-2005 13:01
Natte vinger werk dus?

Ik zie anders geen probleem voor Roberto om de berekeningen van zijn collega hier online te gooien.

Een kritische blik op de berekeningen kan alleen maar handig zijn voor 'volgende klussen'.
KlunzVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2003
Laatste: 11-9-2024
Berichten: 390
8-11-2005 15:12
5 x bewerkt. Laatst door Klunz op 9-11-2005 12:54
En dan wil ik ze met plezier wel ff narekenen, is echt niet zo moeilijk, als je het soort en merk van de truss weet, hier de tabellen van hebt, rekening houdt met de vf. (kunnen er mensen onder komen = delen door 2), (zijn er hoekstukken anders dan boxcorners in gebruik = weer delen door 2). En dan natuurlijk het belangrijkste, welke overspanning(en) maak je en wat weegt de zooi die er in gaat, inclusief kabels, g- haken en safety's, en waar hang je dat in je overspanning? en o ja, houdt ook nog even rekening met de belastbaarheid van de eventueel te gebruiken statieven.

Het rare in nederland is, dat als je een beetje serieus met trussen wil gaan vliegen, je dit niet voor elkaar krijgt zonder een lasten/krachten/trussplan. Iedere malloot kan een stukje truss op 2 statieven leggen en net zo lang overbelasten dat het mis gaat, bij de kleine dingen wordt toch bijna nooit gecontroleerd, en als er al gecontroleerd wordt is dat vaak door een of andere brandweermeneer die ongetwijfeld goed is in het bestrijden van vuur en het verwijderen van verkeersslachtoffers uit voertuigen, Maar waarschijnlijk nog nooit een truss tabel in zijn handen heeft gehad, laat staan dat weet hoe hij dat ding moet lezen en/of intrepeteren. Mocht er nu toch iemand langskomen die zich hier wel wat verder in verdiept heeft, (ik weet van het theater in Leleystad uit ervaring dat ze bestaan) heb jij maar aan te tonen dat je ales volgens de norm? doet, je kan niet van deze man verwachten dat hij alle gewichten van alle verschillende movingheads, parren, strobo's, scans enz. uit zijn hoofd weet. Hij mag echter wel verwachten dat jij dit weet van je eigen spullen, en hem die dan ook ter inzage geeft, net zoals je truss tabel, zodat hij heel snel met eventueel een natte vinger. kan zien of iets al dan niet veilig is.

Vandaar mijn stelling dat je dus ten alle tijden een tekening en een berekinging van je trussopstelling bij je moet hebben, al is dat maar 4 meter met 8 parren. Je zal op een feestje staan, en net voor aanvang komt er controle, jij niet de juiste gegevens bij je, ambtenaar star en dwars, feest kan later beginnen of helemaal niet, organisatie niet blij, en ra ra ra wie de shuld krijgt en eventuele financieële claim aan zijn broek krijgt.

En dan nog het verhaal verzekeringen, stel de boel komt toch omlaag en er zijn alleen maar wat gewonden en een berg puin aan apparatuur, dan wil je toch wel graag aan kunnen tonen dat je alles zo veilig mogelijk hebt gedaan en dat dit niet aan jou kan liggen. Achteraf uit een berg puin constateren wat wat was, of waar het hing, is lastiger dan een schets met berekeningen. En onthoud 1 ding, verzekeringsmaatschapijen zijn gek op geld. maar als ze op wat voor manier onder het uitbetalen van schade uitkunnen doen ze dit, en als ze jou grove nalatigheid in de schoenen kunnen schuiven, kun jij alle eventuele letselschade gaan vergoeden en zou het me niet verbazen als er nog een rechtzaak van komt ook.

Nu ben ik natuurlijk ook niet roomser dan de paus, en zal dus even een voorbeeld online zetten hoe ik het doe.

www.verloat.nl/in te hangen voor hijsen club tropicana.xls"
www.verloat.nl/totaal gewicht club tropicana.xls
www.verloat.nl/korte zijde 1 club tropicana.xls
www.verloat.nl/korte zijde 2 club tropicana.xls
www.verloat.nl/lange zijde 1 club tropicana.xls
www.verloat.nl/lange zijde 2 club tropicana.xls
https://www.klunz.nl/voor_internet/d16g.jpg
https://www.klunz.nl/voor_internet/d14g.jpg
https://www.klunz.nl/voor_internet/d10g.jpg

En even voor de duidelijkheid, camouflagenet had van mij niet gehoeven, maar de organisatie hing het op, wel pas nadat ik omdat er geen certificaat bij zat, buiten een tijdje een aansteker onder een hoek heb gehouden, en had geconstateerd dat in elk geval niet heel makkelijk zou branden en waarschijnlijk gewoon geimpregneerd was. En ja de statieven om het carré omhoog te krijgen zijn hiervoor ietwat licht, vandaar mijn eerste link. de rest is er later bij in gehangen met een laddertje. Dit is trouwens heel goed te doen als je van te voren je bekabeling op de juiste plaatsen in de truss legt, dan hang je je lampen zo in, stekkerse en dmx in pluggen en klaar.

Zo, weer een hoop leesvoer geplaatst, doe er al dan niet je voordeel mee.

klunz wink ;)
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread!
Danny25Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2005
Laatste: 5-4-2006
Berichten: 205
8-11-2005 15:20
Ik blijf nog steeds Bij mij plan een truss circel in het midden .
Is erg bij met de optie. rechts boven. ik kan nu mijn laaste reacties sneller bekijken dre bedankt
Dj thaanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-3-2003
Laatste: 25-9-2011
Berichten: 81
8-11-2005 16:35
Klunz, thanks voor je reactie! Hier kan ik zeker wat mee!

Berekeningen zal ik van de week eens posten. Aangezien wij het ook erg druk hebben kan dit even duren.....

Maar hoe dan ook; ik vroeg enkel om foto's/tekeningen.
tjah wat zal ik hier typen ;-)
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 2389
8-11-2005 16:37
Huh? Roberto = Thaan? ik volg m even niet ashamed :$

[Edit] Of is thaan roberto's collega?
It's time to play the music, It's time to light the lights..

Terug naar forum Afgesloten topic