Forum > Off-Zone

Kan een compressor-limiter de reclames op televisie onderdrukken?

(43 reacties. Pagina 3 van 5)
Moderator(s): Dré
SandervandermaatStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2004
Laatste: 23-4-2007
Berichten: 520
11-10-2005 11:15
vaak zorgen verschillende groepen er wel voor dat ze niet tegelijkertijd reclame hebben als er dan reclame is bij sbs zappen mensen bijvoorbeeld naar rtl4 en rtl4 hoopt dan dat de mensen blijven hangen
liever een ster in me voorruit dan een ster in me gril
DiederikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-5-2003
Laatste: 3-2-2021
Berichten: 619
11-10-2005 19:39

Dré schreef:

Natuurlijk klopt dat. Wat echter niet klopt is dat de omroepen zeggen dat ze er daarna niets meer aan kunnen doen. Da's gelul natuurlijk. Als de commercials van aparte machines komen zet je de output van die machines gewoon een fiks stuk naar beneden (ook in digitale domein is volumeregeling gelukkig nog gewoon mogelijk). En dat doen ze dus niet onder het mom van "dat kunnen we niet".
Dat kunnen ze vaak ook niet aangezien er nog zoiets als processing tussen hangt die totaal anders wordt ingeregeld als je bij een PA doet. Die processing is namelijk zo geprogrammeerd dat die het geluid altijd naar het zelfde niveau (en dynamiek) afwerkt, ongeacht wat de programmatechnicus op dat moment voor niveau uitstuurt. Dus of jij nou netjes op -3 of continu op +12 uitstuurt, er zal altijd min of meer hetzelfde niveau uitkomen op de zendlijn. En afgezien van de headroom zal de gemiddelde zendlijnprocessor je het verschil niet laten horen (en als je sommige radio-dj's ziet 'schuiven' dan ben je daar maar wat blij om ook). Een Orban kost dan ook een paar centen (de veelgebruikte optimod 8400 gaat richting de 10.000 euro) maar dan heb je wat ook wink ;) . Het inregelen van die dingen is ook een kunst apart waar maar een paar mensen in Nederland zich mee bezig houden...
Maar goed. Wellicht hebben ze daar al onderzoek naar gedaan (gaat om een hoop centjes) OF gaan ze dat nog een keer doen. Mooier was geweest als de omroepen gewoon een duidelijke afspraak zouden maken over de gemiddelde output van het geluidskanaal.
Een afspraak (lees: regel) voor het geluidsniveau is er al: het stokkemasker. Dat is het gebied waar je op de zender/modulator binnen moet blijven qua luidheid en frequentieband. En neem van mij maar aan dat bijna alle omroepen tegen het randje aan moduleren (da's het omzetten van audio/video naar het radio/tv signaal, tegenwoordig steeds vaker digitaal). Eventuele verschillen in hard/zacht ontstaan bij TV vaak bij het kopstation van de kabelboer waar de verschillende signalen uit de lucht (satteliet) worden geplukt en omgezet naar de (analoge) CAI kabel.

Blijft het 'probleem' van de dynamiek over...als dáár regeltjes voor komen dan is het probleem opgelost maar zover zie ik het voorlopig niet komen.
Wat nu heel gewoon is, was ooit een revolutie
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
12-10-2005 13:42
Lang leve time-shift op de dvd recorder en hd DVB box :)

Hoef je reclames helemaal niet meer te kijken..... je zapt ze gewoon weg en gaat weer verder waar je gebleven was.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
12-10-2005 19:00

Diederik schreef:

Dré schreef:

Natuurlijk klopt dat. Wat echter niet klopt is dat de omroepen zeggen dat ze er daarna niets meer aan kunnen doen. Da's gelul natuurlijk. Als de commercials van aparte machines komen zet je de output van die machines gewoon een fiks stuk naar beneden (ook in digitale domein is volumeregeling gelukkig nog gewoon mogelijk). En dat doen ze dus niet onder het mom van "dat kunnen we niet".
Dat kunnen ze vaak ook niet aangezien er nog zoiets als processing tussen hangt die totaal anders wordt ingeregeld als je bij een PA doet.
Zijn verstoppertje redeneringen. Als je WEET dat die commercialleveranciers er een takkezooi van maken (en dat doen ze) EN dat je kijkers zich er bont en blauw aan ergeren (en dat doen ze) dan voeg je maar een extra stukje processing toe om het geklooi weer recht te trekken. Zo duur is een expaner nu eenmaal ook weer niet!!!

Stokkemasker is van toepassing op analoge zenders (om overspraak en andere storingen te voorkomen (bij FFFF zenders dus niet aan de orde (geen leven boven FFFF)). Waar het hier om gaat is naar de knoppen gecomprimeerde reclame shit ;-)

En daar is ECHT wel een oplossing voor te vinden!
-- Pardon my French, I'm Dutch --
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
13-10-2005 01:01

Dré schreef:

En daar is ECHT wel een oplossing voor te vinden!
Er zal zeker een oplossing voor te vinden zijn, maar zoals je zelf eerder al aanhaalde moeten de zenders ook een oplossing WILLEN vinden. En dat doen ze naar alle waarschijnlijkheid niet, omdat ze tenslotte juist aan die reclame hun centjes verdienen. Door acties om reclame zachter te laten lijken gaan ze de reclamemakers alleen maar tegen hun in't harnas jagen, en dus die centjes alleen maar tegenwerken, zo gek zijn ze niet wink ;) razz :p .
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
Danny25Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2005
Laatste: 5-4-2006
Berichten: 205
13-10-2005 11:45
Nog even een tip op de philps tv,s of sharp en shamson zit in gebouwd een surond sound optie op. Zet dat maar eens uit en kijk en is al stukken minder.

Zit ook al te wachten op een tv met auto volume control. Of boor ik nu een gat in de markt aan. Zo ja ik ga patent aan vragen. :-)
Is erg bij met de optie. rechts boven. ik kan nu mijn laaste reacties sneller bekijken dre bedankt
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
13-10-2005 13:26
Mijn TV (alweer een 5 jaar oud bakje) heeft een AVR. Maar het werkt voor geen meter ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
13-10-2005 13:37
Ach er is zoveel wat niet werkt bij de TV's en video's.

Dat automatisch zenderz zoeken en programeren,
dat video instel systeem,
enz.
Allemaal niet werken bij mij.....
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Dj SpiderEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-8-2003
Laatste: 27-5-2008
Berichten: 352
13-10-2005 17:43
Dat kan natuurlijk ook aan de gebruiker liggen wink ;)
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
14-10-2005 10:52

Dré schreef:

Mijn TV (alweer een 5 jaar oud bakje) heeft een AVR. Maar het werkt voor geen meter ;-)
Heeft er natuurlijk alles mee te maken dat het maximale volume bij reclames niet hoger ligt dan het maximale volume bij TV-programma's laugh :D Compressing geeft geen hoger maximaal volume, maar een hoger gemiddeld volume; pieken en dalen komen dichter bij elkaar te liggen.
Light Image

Terug naar forum Reageer (zonder quote)