Forum > Geluid

Final scratch?

(100 reacties. Pagina 3 van 11)
Moderator(s): Dré
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
17-10-2003 11:51

DJ Tim schreef:

Hoe zit dat eigenlijk met de mogelijkheden tot opnemen op bijv dezelfde laptop als waar je op dat moment de software op draait? Kan de laptop die 2 dingen tijdens een set moeiteloos combineren?
Die van mij wel :)
Maarja ik heb ook de 2,4Ghz laptop van me vriendin opgeeist :)
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
DJ TimStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2003
Laatste: 27-11-2012
Berichten: 1105
17-10-2003 13:40

Reind schreef:

Die van mij wel :)
Maarja ik heb ook de 2,4Ghz laptop van me vriendin opgeeist :)
Zijn er al opnamemogelijkheden vanuit Traktor of moet je bijv. cool-edit ernaast houden? En een 2,4 ghz laptop of niet, gaat de hd niet af-en toe knikken als je zoveel dingen tegelijk doet Reind? Gaan opnames vlekkeloos?
Ik ben niet het eerste wereldwonder maar ben er wel geweest
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
17-10-2003 18:08
Alles gaat zonder gezeur en gezeik. Geen tikken of wat dan ook tijdens het opnemen en ik laat gewoon een 2é p[roggie mee lopen wat de opname maakt.

Mag tenminste wel verwachten van een goed geconfigureerd intel systeem met een gig aan geheugen er in dat ie dat aan kan. :)
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
DJ TimStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2003
Laatste: 27-11-2012
Berichten: 1105
17-10-2003 19:46
Dat lijkt me wel ja, ik denk dat er veel mensen (waaronder ikzelf) misschien wel wat negatief tegenover final scratch etc. staan omdat we te bang zijn dat de laptop kan crashen tijdens een live set, daarnaast heb ik niet zoiets als ik in een club ga draaien en ik moet het overnemen van: " Heeft er iemand een stopcontact voor mijn laptop gezien? En waar kan hij een beetje veilig staan? Oh ja, ik moet nog ff dat versterkertje aankoppelen en dan begin ik hoor.."
Ik ben niet het eerste wereldwonder maar ben er wel geweest
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
18-10-2003 17:53

DJ Tim schreef:

Dat lijkt me wel ja, ik denk dat er veel mensen (waaronder ikzelf) misschien wel wat negatief tegenover final scratch etc. staan omdat we te bang zijn dat de laptop kan crashen tijdens een live set, daarnaast heb ik niet zoiets als ik in een club ga draaien en ik moet het overnemen van: " Heeft er iemand een stopcontact voor mijn laptop gezien? En waar kan hij een beetje veilig staan? Oh ja, ik moet nog ff dat versterkertje aankoppelen en dan begin ik hoor.."
Ik heb als het moet binnen 5 minuten de hele zooi aangesloten en dan ben ik klaar om te draaien.
En het is mij nog niet 1 keer overkomen dat de zooi is vast gelopen -> Maar das gewoon een kwestie van een goede pc en goed configureren en dan is de kans net zo groot als dat er een cd blijft hangen e.d dus ach het risico valt best wel mee.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
V-maxStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-9-2003
Laatste: 28-7-2011
Berichten: 86
18-10-2003 20:32
hoi
michel de heij heeft me een keer verteld waarmee hij allemaal werkte, en hij noemde ook final scratch op, en hij heeft ook laten zien wat je ermee kon. HIj zei er wel bij dat hij het eigenlijk alleen bij lange set's gebruikte. Je kunt heel makkelijk mp3'tjes selecteren van je harde schijf (en als het nodig is ook live cd's erin zetten)Op je scherm van je computer zie je wanneer er brakes ed aankomen, en hoelang het liedje nog duurt. Ook is de vertraging vrijwel niet merkbaar, zeker niet bij beatmixen.
DJ TimStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2003
Laatste: 27-11-2012
Berichten: 1105
18-10-2003 23:41

Reind schreef:

Ik heb als het moet binnen 5 minuten de hele zooi aangesloten en dan ben ik klaar om te draaien.
En het is mij nog niet 1 keer overkomen dat de zooi is vast gelopen -> Maar das gewoon een kwestie van een goede pc en goed configureren en dan is de kans net zo groot als dat er een cd blijft hangen e.d dus ach het risico valt best wel mee.
Ja, ach, dat zal ook wel, dat zeg ik.. Ik overschat misschien de risico's die eraan vastkleven, niettemin moet je als dj toch ook een beetje "computernerd" zijn en het rtfm begrip kennen voordat je aan zoiets begint.

Gelukkig ben ik wel een beetje computernerd in dat soort zaken en anders vrienden van me wel dus misschien dat ik ook op een mooie dag wel eens naar zoiets overstap, maar voorlopig nog lekker ouderwets vinyl..
Ik ben niet het eerste wereldwonder maar ben er wel geweest
BrazStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-1-2004
Laatste: 28-5-2009
Berichten: 220
30-3-2004 10:41
Mij lijkt het final scratch-systeem best handig en wel om de volgende redenen:

- nooit meer een zware platentas mee; hooguit die platen die je nog ff niet omgezet hebt naar mp3.
- Vinyl slijt! Handig dan toch om het meteen om te zetten naar mp3 en het origineel in de kast zetten. Je zou het ook op cd kunnen branden, maar dan moet ik weer cdj's gaan kopen en heb nu al twee redelijke tt's staan. Qua gevoel draai ik ook liever op tt's.
- En aan elk systeem kleven idd nadelen dus ook aan final scratch (comp. kan crashen)

maar met het oog op het kostbare vinyl, zou ik toch graag digitaal gaan draaien. TT's heb ik al, cdj's niet dus dan ga ik voor final scratch. Of iemand hier moet me aan kunnen tonen dat dat niet zo verstandig is. wink ;)
maximaal 120 tekens. Wel tekst, geen link!
DJ TimStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2003
Laatste: 27-11-2012
Berichten: 1105
30-3-2004 18:33
Tsja, ik hoor van de vinyl die hards dat het niet zo relaxed is als met vinyl draaien, bovendien moet je dan iedere keer je laptop meenemen en een laptop is nou eenmaal niet erop gemaakt om club in, club uit te sjouwen.
Bijna iedere disco heeft cd spelers en voor het geld van final scratch plus laptop wat toch al ruim over de 1000 euro kost als je er nog een beetje redelijke laptop bij wil, heb je toch 2 leuke Axis 9 spelers van Numark die flink veel meer kunnen dan het hele final scratch.

Doe zoals ik en neem gewoon 1 of 2 mapjes cd's mee, nog altijd minder gewicht als laptop plus fs, maak je een database in excel en klaar ben je.
Ik ben niet het eerste wereldwonder maar ben er wel geweest
_tranceboy_Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 14-5-2004
Laatste: 14-5-2004
Berichten: 1
14-5-2004 01:05
Ik heb het systeem nu een dikke maand, en ik moet zeggen dat ik er heel tevreden over ben. Heb een tijdje met cd's gedraaid maar dat is helemaal niet te vergelijken met vinyl. Aangezien ik weinig vinyl kocht (werd me een beetje duur) zocht ik naar een andere oplossing. Toen ik final-scratch voor het eerste leerde kennen stond ik er wantrouwig tegenover. Bezocht de forums van de finalscratch website en daar was heel veel negatieve commentaar op te vinden. Het is idd geen goedkope bedoeling, maar uiteindelijk hebben ze me toch over de schreef kunnen trekken. Via iemand die er al ervaring mee had heb ik me dan ook zo'n systeem besteld en heb der nog geen enkel moment spijt van gehad.
Ik heb wel de 1.1 versie in gebruik (linux). Heb nu gratis kunnen updaten naar de versie 1.5 (winXP) maar die vind ik vrij onstabiel. Misschien met een volledige clean install dat het probleemloos werkt, maar ik hou me bij de linux versie.
Het grote voordeel voor mij is, dat ik nu cd'kes aankoop met full-lenght nummers (oa gary.d trance) die ik dan inlees met EAC en lame. Moet zelfs geen ID3 tags ingeven, dus erg veel werk heb je daar niet mee. Je ript je songs dan op 320kbps voor zeer goede kwaliteit. 2 vinyls zijn de prijs van 1cd... En per cd (dubbel cd) 22 nummers.
Het mixen gaat heel erg goed. Voor mij bijna identiek als gewone vinyl. Natuurlijk is het digitaal en backspin bv klinkt niet echt natuurlijk. Der is idd een vertaging in het systeem (3ms geven de specs aan) maar dat valt mij eigenlijk niet op. Misschien dat dj's die scratchen wel last ondervinden maar daar heb ik zo geen kijk op. Op elk systeem is wel iets aan te merken. Voor sommige voldoen bepaalde systemen, terwijl andere mensen er helemaal anders over denken. Persoonlijk denk ik wel dat het final scratch systeem nog een mooie toekomst staat te wachten. Ondertussen zijn der een aantal clubs die al ingeburgerd zijn met het systeem.
Wat mij betreft is het een droom die werkelijkheid wordt!!
Greeeetz

Terug naar forum Reageer (zonder quote)