Forum > Geluid

zwalpen van de platter v.e. technics?

(51 reacties. Pagina 3 van 6)
Moderator(s): Dré
PoelmansStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 23-6-2004
Laatste: 21-6-2009
Berichten: 32
21-6-2005 22:36
Kijk ook eens na of er gewoon geen pint gemorst is in je pitch? Dan loopt je pickup ook onstabiel (gaan de dots heen en weer).

@Tom: de platter van een technics wordt gefreesd, niet gegoten, en dat kan je heel duidelijk zien aan oa de ribbeltjes op de strobe dots en het zeer vlake aluminium onder de magneet (die je er kan afvijzen) ;)
Discobar 2 maal FOUT!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
21-6-2005 22:41

Poelmans schreef:

Kijk ook eens na of er gewoon geen pint gemorst is in je pitch? Dan loopt je pickup ook onstabiel (gaan de dots heen en weer).
Als het groene ledje netjes constant brandt kun je de pitch fader er zelfs uithalen en nog zal de snelheid niet instabiel worden. De pitch fader doet namelijk niets als het groene ledje netjes stabiel brandt.
@Tom: de platter van een technics wordt gefreesd, niet gegoten, en dat kan je heel duidelijk zien aan oa de ribbeltjes op de strobe dots en het zeer vlake aluminium onder de magneet (die je er kan afvijzen) ;)
Semantics. Het plateau wordt eerst gegoten en daarna aan een aantal kanten afgefreesd.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
PoelmansStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 23-6-2004
Laatste: 21-6-2009
Berichten: 32
21-6-2005 22:49
Hmm, Ik herinner me dat toen bij die pint dak erover gesukkeld heb het groene ledje brandde, maar zwakker. Precies pulsbreedte-gemoduleerd (en dat was het ook). Slecht contact dus, en het ene moment werkte de quartzlock wel, het andere moment niet wink ;)

EDIT: trouwens, als je je pitch fader vergeet in te pluggen dan doet de snelheid ook raar, omdat de quartz lock schakelaar open is én er geen weerstand van de fader te meten is... En ja, zie nou net 'netjes stabiel' staan inDré zijn post. Maar het is dus wel iets waar je eens op moet letten: brandt de led stabiel en helder of brandt hij iets minder helder...

Over dat gegoten: als je er een beetje beter bij nadenkt... inderdaad, je zou wel eens gelijk kunnen hebben ashamed :$
Discobar 2 maal FOUT!
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
21-6-2005 23:06
De quartz lock word geregeld door een "schakelaartje" die in de faderbaan zit gedampt, als daar dus een pintje of gewoon bier zoals we hier zeggen over word gegoten dan werkt deze niet lekker meer. (waarschijnlijk niet op het moment van gieten, maar wacht maar eens een dag)

het kan dus de quartzlock doen ontregelen, dan knippert dus je ledje en de quartzlock word onstabiel, het schakelaartje in de fader schakeld namelijk de led EN de quartzlock. als je de fader eruit haald word het een "constante" flutter.

een schone fader is dus uiterst belangrijk.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
21-6-2005 23:10
Let je wel even op het feit dat ik tot 2 x toe duidelijk aangaf "als het ledje netjes constant brandt"??? Ik ga zulke ASCII niet voor de kat z'n ... plaatsen.

Neemt niet weg dat een slecht werkende pitch fader de stabiliteit van de snelheid inderdaad absoluut niet ten goede komt.

<<<

Smeren doe je met een drupje naaimachine olie (langs spindle, onder de conus, in het lager laten lopen). Staat volgens mij zelfs uitgelegd in de handleiding (maar wie leest DIE dingen nu nog tegenwoordig...).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
21-6-2005 23:16
Ik zal het dan maar even quoten, is wel zo duidelijk.

Dré schreef:

Als het groene ledje netjes constant brandt kun je de pitch fader er zelfs uithalen en nog zal de snelheid niet instabiel worden. De pitch fader doet namelijk niets als het groene ledje netjes stabiel brandt.
Hieruit maak ik op dat de pitch fader alleen het groene pitch ledje laat branden, dus dat als je de fader in het midden zet met brandende groene led het niets zou uitmaken of je de fader aansluit of niet. hij zal dan dus in de quartzlock functioneren.

misschien mis ik wat, of je bedoeld het anders.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
21-6-2005 23:19
Waar ik op doel is dat zelfs bij een totaal verrotte pitch fader de snelheid stabiel is MITS het groene ledje constant brandt (dus niet een beetje zachter, niet knipperend maar duidelijk constant). De contactvlakjes die de overbrugging voor de "quartz lock" activeren kunnen vaak meer misbruik (cola e.d.) tolereren dan de rest van de fader.

PS: Natuurlijk zal het ledje (inderdaad) uitgaan als je echt fysiek de pitch fader verwijdert (kip en ei, schakelaar is dan ook weg ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
21-6-2005 23:24

Dré schreef:

PS: Natuurlijk zal het ledje (inderdaad) uitgaan als je echt fysiek de pitch fader verwijdert (kip en ei, schakelaar is dan ook weg ;-)
Precies, het ledje gaat uit en de quartzlock is foetsie, dan begint de platter heel raar te doen. en blijft dus niet stabiel draaien.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
21-6-2005 23:28
Jumper de schakelaar zodat je zeker weet dat hij "quartz locked" is. Op dat moment is de staat van de pitch fader totaal irelevant. Als de snelheid dan nog niet stabiel is zit het probleem elders.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
21-6-2005 23:43

Dré schreef:

Als het groene ledje netjes constant brandt kun je de pitch fader er zelfs uithalen en nog zal de snelheid niet instabiel worden. De pitch fader doet namelijk niets als het groene ledje netjes stabiel brandt.
Dre, als je de fader eruit haald gaat de platter raar doen. omdat de totale controle weg is. hij zal dus niet stabiel draaien.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)