Forum > Newbie Forum

Gevraagd: Tips voor beginnende DJ

(47 reacties. Pagina 3 van 5)
Moderator(s): Dré
RioStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-3-2005
Laatste: 8-4-2005
Berichten: 21
27-3-2005 23:27
1 x bewerkt. Laatst door Rio op 27-3-2005 23:36
Wat is je tip? zo? wink ;)
Release in the Dance!
MutzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-8-2004
Laatste: 1-4-2010
Berichten: 211
27-3-2005 23:29
Hey Fred,

[offtopic]
Ben je er weer. Morgen, he? Morgen, en ik verwacht een kruiwagen vol suiker van je!

Neem je oude telefoon even mee.

[/offtopic]

Ja ik ben echt enorm benieuwd naar die collectie. Ik heb hier zelf een paar duizend vinyl staan, maar vind het moeilijk om 60 klappers eruit te zoeken. 60 op 60 klappers vind ik toch een prestatie.

Rio ik verwacht uiteraard een verslag van je hoe het was!

vrolijk pasen
niet nodig
RioStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-3-2005
Laatste: 8-4-2005
Berichten: 21
27-3-2005 23:29
Die gasten wisten waarschijnlijk alles al wat meneer aristoteles te vertellen had dus mocht ie weg.

Nou fredje daar is je antwoord! happy :)
Release in the Dance!
MutzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-8-2004
Laatste: 1-4-2010
Berichten: 211
27-3-2005 23:30
Ik denk dat je het verkeerd begrepen hebt Rio,

Wij willen heeeeel graag dat lijstje van je hebben wink ;)
niet nodig
RioStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-3-2005
Laatste: 8-4-2005
Berichten: 21
27-3-2005 23:32
Ik kan me voorstellen dat je het moeilijk vind dat je een keuze moet maken uit zoveel platen...

Maar je weet wat echt lekker klinkt en ik durf te wedden dat jij als ons allemaal 70 procent van de platen niet meer gebruikt en steeds meer nieuwe koopt en die steeds gebruikt en draait. Dit puur omdat je het gevoel hebt dat die beter klinken dan de platen die je al in je kastje hebt staan....(he dit is een aristotles moment)
Release in the Dance!
RioStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-3-2005
Laatste: 8-4-2005
Berichten: 21
27-3-2005 23:35

mutz schreef:

Ik denk dat je het verkeerd begrepen hebt Rio,

Wij willen heeeeel graag dat lijstje van je hebben wink ;)
laugh :D laugh :D laugh :D laugh :D Ik moet jullie op deze forum nog leren kennen daarom had ik 'm niet door...
Weet je hoe lang ik erover gedaan heb?? hahahahaa.....Fredje is goed en jij bent ook een goeie meneer de filosoof.

Mijn platen collectie bestaat uit give and take 1100 platen... Ik heb bijna alle series van Subliminal, Classics, Veel heel veel defected als ik draai dan gebruik ik platen die ik op dat moment mooi vind. Platen zitter daar alleen...Ik wilde veel verkopen maar een vriend van me adviseerde me van niet.

Als ik platen koop dan vind 1 op de 30 goed en dan ga ik kritisch kijken of het wat is.... hhaahahahaa...

Wat doen de meeste Dj's? die nemen een stuk of 100 platen mee en voor de rest allemaal cd's.... vergis je niet!

Vorige in de Melkweg kwam er iemand draaien met 3 koffers...Waarom zoveel platen? vraag ik me af...Hij heeft een setje gedraaid van 13 platen 1 volle uur en that's it.

Ik neem gewoon wat ik nodig heb.
Release in the Dance!
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-9-2024
Berichten: 5308
27-3-2005 23:46

Rio schreef:

Vorige in de Melkweg kwam er iemand draaien met 3 koffers...Waarom zoveel platen? vraag ik me af...Hij heeft een setje gedraaid van 13 platen 1 volle uur en that's it.

Ik neem gewoon wat ik nodig heb.
Omdat je niet altijd van tevoren weet welke platen lekker aanslaan en je dan nog wat aan je set kan aanpassen misschien?
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
28-3-2005 03:23
Mozes kriebel wat een slowchat topic.......

Owke ff wat dingen waar je mischien iets mee kunt.

Ga absoluut niet je standaard setje weg staan draaien. Ten eerste klinken voorbedachte setjes vaak zo verschrikkelijk dat je ze er zo tussen uit pikt. Een dj die een complete set weg zet op routine klinkt namelijk heel anders als iemand die er lol in heeft en gewoon het ene na het andere lekkere plaatje uit zijn koffer pakt.

Daarnaast houd het onverwachte een mens scherp net als stress, als je dus een plaat niet kan vinden in je koffer (1 van de redenen waarom ik mijn platen niet op volgorde zet aangezien ik dan dus de standaard mixjes ga maken) pak je wat anders en daardoor blijf je scherp en das niet geheel onbelangrijk in het begin aangezien je iedereen de eerste keer dezelfde fout ziet maken..... en dat is meer letten op een goede overgang dan op publiek en platenkeuze en laat dat eerste nou het minst belangrijke zijn.

Ga niet 3 uur van te voren rond lopen in zo'n toko. In die 3 uur tijd heb je alleen maar meer tijd om je zorgen te gaan maken over wat er allemaal fout kan gaan naar mijn idee. Te laat komen (waar ik nog wel is last van heb) is een ander uiterste natuurlijk en zeker niet aan te raden als je zo'n avond gezellig wilt houden wink ;)

Zorg voor een ruime collectie. Desnoods ga je nog ff snel langs beatport met de creditcard van je ouders, download wat legale MP3's en fikt die op CD om ervoor te zorgen dat je lekker in de hitjes zit.
Je kunt dan wel een goede collectie hebben van 90 stuks van de afgelopen 5 jaar....... daar red je het geen 1,5 uur mee om de doodsimpele reden dat mensen niet alleen maar oude platen willen horen.

Beste tip die gegeven kan wordennaar mijn mening, let op wat je publiek doet. Als die niet de pan uit swingen is er iets niet goed. Gaan ze compleet uit hun dak dan heb je verder niets te vrezen die avond en kun je nog is een rondje door een zaal heen lopen zonder het risico te lopen dat je teleurgesteld word door de mening van een ander wink ;)
Overigens moet je in je achterhoofd houden dat men een slechte overgang alleen maar hoort als ie heel slecht is (tenzij je in een zaal vol dj's staat), een slechte plaat echter ontgaat niemand.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
SjapperStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-11-2003
Laatste: 19-7-2012
Berichten: 376
28-3-2005 10:51
Wat ik hier nog aan toe wil voegen (wat ik i.i.g. niet heb gelezen), je kunt beter niet de ene "klapper" (zoals je het zelf noemt wink ;) ) na de andere erin gooien, maar probeer het op te bouwen. Dus naast die 60 "klappers", ook platen die passen in een opbouw.
Dit gaat m.i. vooral op voor de wat meer niet-commerciële feesten, waar mensen dat accepteren (en vaak zelfs willen: probeer jij maar op een feest van 8 uur op de ene hit na de ander rond te stuiteren laugh :D ). Sta je daarentegen (commerciële) house op een top40-feest te draaien: topper na topper, want anders gaat het vervelen (verleden donderdag nog gemerkt sad :( )

Verder, wat je zei in het geval van als 2de, 3de, 4de, enz. dj geboekt staan: Het makkelijkst is de plaat van de vorige DJ gewoon uit laten lopen, korte stilte, en met je eigen intro of plaat beginnen. Hoef je ook niet te stressen, of doorgaan op de muziek van een ander (wat vaak een "klapper" is omdat het de laatste plaat uit zijn set is), en kun jij weer gaan opbouwen.

Verder ben ik het helemaal eens met wat Mutz zei, en dan vooral wat betreft zaalgeluid. Ik moest laatst op een feest draaien en ik heb nog nooit de monitors zo hard gezet, omdat ik door de herrie vanuit de zaal amper mijn mix kon horen (ik ga nu ook oordoppen {Exinore o.i.d.]kopen om daar eens mee te gaan draaien. Heb je minder last van zaalgeluid EN beter voor mijn lieve oortjes!).

Verder vind ik het eerlijk gezegd wel merkwaardig dat jij om advies vraagt, terwijl jij 1100 platen hebt en al tijden met collega-/ bevriende dj's hebt gedraaid. Is dit echt je eerste feest?
Beauty hides in the deep
RioStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-3-2005
Laatste: 8-4-2005
Berichten: 21
28-3-2005 11:16
Bedankt voor de tips jongens!

Dit is echt mijn eerste.

De monitoren kun je dus harder zetten zonder dat je het geluid van de zaal beinvloed. sneaky :V
Release in the Dance!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)