Forum > Geluid

Kan ik "CD Horn EQ" instellen op een DCX2496?

(53 reacties. Pagina 3 van 6)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 13468
1-3-2005 23:21
Makkelijkst: Op de mixer.
Beste voor S/N: OP de versterker(s).
Balans: Beetje van beide.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
1-3-2005 23:22
Hallo TCMC,

Bedankt weer voor je altijd goed onderbouwde uitleg.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
22-11-2005 23:02
Hallo,

Omdat wat ik wil weten op dit topic aansluit, even een kick.

Nu ik alles een beetje bij elkaar heb (eindelijk mijn 2de versterker (Crest CPX-2600) aangeschaft om te gaan Bi-Ampen), is het tijd om het eens te gaan proberen.

Even een paar quotes van het Peavey forum vooraf:

Post van mijzelf:
Recently i restored a old set of SP1's (the one's with the W-Bin). I replaced the drivers with new one's, the high's with a set of 22XT's and the low's with a set of Black Widow's 1504DT-4.

They sound very well and powerful in passive mode with a PV-2600.

Now it's time to Bi-Amp them, i wanna use a PV-900 (high's), PV-2600 (low's) and a Behringer DCX-2496 DSP.

What settings must i use to drive these beauty's? In other words, how must i set the Behringer DSP? The only thing i know is that the crossover point must be at 500hz.

The things i wanna know are:

- Low => LP and HP filter frequencies, type of filter/octave (But, Bes or L-R)(6-12-24-48)?

- High => LP and HP filter frequencies, type of filter/octave (But, Bes or L-R)(6-12-24-48) and CD eq?

Do i need time offset between the 22XT and the Black Widow?
Antwoord van een de Peavey Engineer Marty:
I would use a Linkwits/Riley 4th Order (24 dB/Octave) @ 600Hz with either Constant Directivity Horn EQ, or a +12 dB/Octave High Shelf Filter that shelves at 12 kHz.

The Driver needs about a -8 dB pad also.

I can't tell you what the delay between drivers would be. You need to do an Impulse response test to determine this.
(volgens mij klopt dit wel ongeveer met wat Tcmc heeft opgegeven, eerder in dit topic, toch?)

Ik heb als test geprobeert de gegevens in de Behringer te zetten, kan iemand mij vertellen of ik het goed heb gedaan?

"Linkwits/Riley 4th Order (24 dB/Octave) @ 600Hz (low)"
"Linkwits/Riley 4th Order (24 dB/Octave) @ 600Hz (high)"
"Linkwits+12 dB/Octave High Shelf Filter that shelves at 12 kHz"

Volgens mij moet je de CD Horn EQ ("The Driver needs about a -8 dB pad also") ingeven bij de uitgangen voor de High drivers (zoals te zien is op bovenstaande screendumps), klopt dat?

Graag jullie advies/commentaar.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
23-11-2005 00:29

Webbie schreef:

Antwoord van een de Peavey Engineer Marty:

I would use a Linkwits/Riley 4th Order (24 dB/Octave) @ 600Hz with either Constant Directivity Horn EQ, or a +12 dB/Octave High Shelf Filter that shelves at 12 kHz.

The Driver needs about a -8 dB pad also.

I can't tell you what the delay between drivers would be. You need to do an Impulse response test to determine this.
Ik doe in principe hetzelfde, maar dan met passieve filters. Het verschil is dat ik 10 dB demping gebruik en als hishelf filter eentje van 6 dB/oct. Bij 15 KHz heb ik dan meestal 6 dB opgehaald. Dit is gemakkelijk passief onder te brengen door het aanbrengen van een extra RC netwerkje. Filtersteilheid zelf is dan 18 dB/octaaf.

Impulsresponse en delaying is natuurlijk het beste, maar voor een high driver niet echt noodzakelijk. Dit loont zich wel bij subwoofers / top combinaties.

TCMC
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
23-11-2005 00:34

Webbie schreef:

"Linkwits+12 dB/Octave High Shelf Filter that shelves at 12 kHz"

Volgens mij moet je de CD Horn EQ ("The Driver needs about a -8 dB pad also") ingeven bij de uitgangen voor de High drivers (zoals te zien is op bovenstaande screendumps), klopt dat?
Ik vind dit net wat teveel van het goede, namelijk 12 dB ophalen. Je kunt beter hishelf 6 gebruiken en de EQ op 8500 Hz zetten. Het ophalen zou ik dan tussen de 6 en 8 dB instellen, maar ook niet meer. Geluid kan dan we een fractie agressiever klinken, maar is beter geschikt voor PA gebruik. Dit is ook wat veiliger voor de high driver.

TCMC
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 13468
23-11-2005 10:27

TCMC schreef:

Impulsresponse en delaying is natuurlijk het beste, maar voor een high driver niet echt noodzakelijk.
In beide gevallen zal bij een incorrecte allignment de tijdrespons EN de freq. respons niet goed kloppend te krijgen zijn. In het laag is dat jammer en vervelend, in mid/hoog is dat UITERST storend!!!

Dus Webbie: Meten!!! Zoek iemand met een Smaart/Spectralab opstelling, bepaal de POO (Point Of Origin) van elke driver en zorg er elektrisch voor dat ze op hetzelfde punt komen te liggen. Daarna favoriete filter toepassen en tweaken.

Maar EERST zorgen dat de time allignment klopt!!! Da's nou JUIST het punt waarbij passieve filterontwerpers zich helemaal de haren uit de kop trekken (stoeien met extra spoeltje hier, condensatortje daar om alles "in-line" te krijgen). En jij kan dat doen met "just a touch of the button"... Wat een luxe ;-)

Geen mogelijkheid tot meten?

Ga PRECIES op het hart van de 2 drivers zitten, geef beide drivers een 600Hz signaal (ongefilterd) en tweak de time allignment van 1 van de drivers totdat ze elkaar zo goed mogelijk opheffen (pas op voor grote waarden; in dat geval kun je er een VOLLEDIGE sinus naast zitten). Daarna polariteit van 1 van de 2 drivers inverteren en je hebt ze zo goed mogelijk op de "boerenfluitjesmethode" in allignment gekregen.

Zelf vind ik deze methode ronduit prima bij subs maar nogal link bij 600Hz. Voor je het weet zit je er een volledige sinus naast. Hou dus vanaf het begin rekening met het fysieke POO van elke driver (een diepe HF driver zal natuurlijk ABSOLUUT een POO hebben die verder naar achteren ligt dan dat van een woofer). Begin dus met de fysieke POO's van elke driver (ruwweg in de buurt van de spreekspoel van elke driver) en tweak vanaf DAT punt.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
23-11-2005 21:48
Hallo.

Tcmc en Dre weer vriendelijk bedankt voor jullie deskundig advies.

@Dre: ik neem aan dat ik pas moet gaan meten als ik de filters heb ingesteld. Het meten is dan het checken van de respons van de speakers en het bepalen van de "delay" tussen de woofer en tweeter. Heb ik je zo goed begrepen?

@Tcmc: ik heb je adviezen even doorgevoerd in het DCX programma op mijn laptop, ik ben dus nog steeds theoretisch bezig.

Screendump 1, met de door jouw geadviseerde waarden.
Screendump 2, het totaal resultaat.

Klopt het nu een beetje zo?

Dit is trouwens het totaal wat ik zelf eerst had.

Graag weer jouw reactie.

(voor geintresseerden: je kan het DCX programma gratis downloaden en is onafhankelijk van de DCX te gebruiken)

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
23-11-2005 23:41

Webbie schreef:

Hallo.

@Tcmc: ik heb je adviezen even doorgevoerd in het DCX programma op mijn laptop, ik ben dus nog steeds theoretisch bezig.

Screendump 1, met de door jouw geadviseerde waarden.
Screendump 2, het totaal resultaat.

Klopt het nu een beetje zo?

Dit is trouwens het totaal wat ik zelf eerst had.

Graag weer jouw reactie.
Dit klopt op zich prima. Het verschil met Peavy en mij is het volgende:

- Peavy heeft een ongetwijfeld mooier klankbeeld, maar is wat minder veilig wat het belastbare vermogen betreft. Ook in het geval van het gebruik van de limiter in de DCX2496 (-24 dB Threshold) zal deze wat eerder aangesproken worden.
- Mijn instelling is veiliger en is ook gemakkelijker naar een passief filter te vertalen, maar klinkt op het gehoor wat agressiever. Spraak verstaanbaarheid zal in de regel iets beter zijn.

Het is niet alleen meten, maar ook het gehoor telt mee. Vaak in het mid-hoog gebied is het gehoor wat kritischer dan de meetsoftware. Je moet ook nooit proberen het perfecte geluid uit de box te halen met div EQ instellingen enzo, alsook de tuning van een box zelf. Het moet gewoon simpelweg lekker klinken, en dat kan ook als de grafiek niet helemaal recht is.

TCMC
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
24-11-2005 01:13
Hallo Tcmc,

Alweer bedankt voor je duidelijke uitleg.
Ik blijf je nu even lastig vallen met vragen happy :) .

Als onderstaande klopt, denk ik dat ik het een beetje doorkrijg, dus weer graag je respons.

De "The Driver needs about a -8 dB pad also" (aangegeven in het rood) moet je toch op de uitgangen van het hoog instellen van de DCX, toch?

Als mijn veronderstelling juist is, dan stuurt de DCX dit eigenlijk uit (met jouw opgegeven gegevens). En dit met de Peavey gegevens. Klopt dit?

[EDIT: Volgens mij heb ik net de bevestiging gevonden van mijn veronderstelling happy :) . Bron: Dit document van Peavey. /EDIT]

Nog een vraagje betreffende de low-cut (voor het laag) en high-cut (voor het hoog):

Ik heb drie manieren (apparaten) waar ik het kan instellen, namelijk mijn PV-231EQ (middels een variabele low-cut en high-cut knop), de DXC en mijn eindversterker (alleen vaste 40hz low-cut).
Waar kan ik het beste de low-cut en de high-cut instellen? Mijn verstand zegt zo vroeg mogelijk (dus op de PV-231EQ), en welke waarden moet ik dan hanteren?

Ter informatie:
Volgens Peavey kunnen de SP1's niet lager dan 60Hz weergeven met de originele speakers. Maar volgens een paar mensen van het forum aldaar, kunnen ze wel lager weergeven met de nieuwe BW's (die ik er dus nu in heb zitten).

(voor geintresseerden de url naar het Peavey Forum, wel even jezelf registreren)

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 13468
24-11-2005 11:14

Webbie schreef:

@Dre: ik neem aan dat ik pas moet gaan meten als ik de filters heb ingesteld. Het meten is dan het checken van de respons van de speakers en het bepalen van de "delay" tussen de woofer en tweeter. Heb ik je zo goed begrepen?
POO metingen doe je zonder filters. Zou je het namelijk inclusief filters meten EN bijstellen dan verander je meerdere dingen tegelijk (time allign EN transfer functie). Vandaar dat je met de kale POO bepaling begint en daarna je filters gaat plaatsen.
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)