Forum > Newbie Forum

Ik hoor het niet...

(111 reacties. Pagina 3 van 12)
Moderator(s): Dré
OpelfreakStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 2-8-2004
Laatste: 25-9-2006
Berichten: 67
4-2-2005 18:12
Niet elke mixer heeft dus zo een cue-master FADER dus ben ik aan het leren matchen zonder deze. Gewoon beide kanalen op de cue, en indien nodig de mid ff ietsje omhoog.
Maar heeft elke mixer een cue-master schakelaar? Want als ik het goed begrijp zijn eigenlijk monitoren overbodig ALS je een goede koptelefoon hebt die luid gaat en goed afsluit EN je graag matcht met de 2 kanalen door de koptelefoon. Dan kan je toch de master gewoon door de koptelefoon sturen zodat je niet naar de monitoren hoeft te luisteren. Klopt dit?
Grtz
R 'n' B = Rommel 'n' Bazaar
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
4-2-2005 18:47

Opelfreak schreef:

Want als ik het goed begrijp zijn eigenlijk monitoren overbodig ALS je een goede koptelefoon hebt die luid gaat en goed afsluit EN je graag matcht met de 2 kanalen door de koptelefoon.
Laat Fred het niet horen wink ;)

Maar ja het kan. Echter verlies je zo wel het contact met de zaal omdat je dat geluid dus ook niet hoort. Daarnaast klinkt een koptelefoon net ff wat anders als zaal geluid (laat dat net ff maar weg wink ;) ) en dus klinkt iets waar je een nadruk op legt heel anders over de koptelefoon dan in een zaal.

Echter als er een setje bagger monitorn staat........ gaan er bij mij lekker 2 cups op de oren.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
OpelfreakStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 2-8-2004
Laatste: 25-9-2006
Berichten: 67
4-2-2005 18:56
En wat moet ik juist verstaan onder monitoren? Zijn dat gewoon 2 speakers die ik dicht bij me in de buurt zet?
Grtz
R 'n' B = Rommel 'n' Bazaar
FredjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-3-2003
Laatste: 20-5-2008
Berichten: 1195
5-2-2005 08:37
IDD,laat ik het niet horen laugh :D

Als jij thuis lekker wilt spelen dan heb je in theorie geen monitors nodig maar om het nou meteen goed te doen waarom niet gewoon een paar monitor speakertjes?
Die zet je naast/bij je DJ Booth neer.
Behringer heeft hele leuke setjes-hier bij new-line voor weinig geld.
groet
it's just one of those Day's ,they come and they Go.
OpelfreakStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 2-8-2004
Laatste: 25-9-2006
Berichten: 67
5-2-2005 13:13
Heb al een Gemini-versterker die 2x90Watt bij 4ohm geeft. Had dus men oog op deze laten vallen: www.new-line.nl/v/13329
4ohm impedantie en 150Watt belastbaar, dus denk wel dat dit een goede keuze is.
Maar wat is nu ongeveer ongeveer de afstand waarop monitoren geplaatst worden?
Weet misschien ook iemand wat de afmeting zijn van het onderste vlak? Misschien kan ik ze dan recht voor men neus op men boekenplank zetten happy :)
Grtz
R 'n' B = Rommel 'n' Bazaar
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
5-2-2005 20:33

Opelfreak schreef:

En wat moet ik juist verstaan onder monitoren? Zijn dat gewoon 2 speakers die ik dicht bij me in de buurt zet?
Ja. En als je een goede monitor beschikbaar hebt, gebruik die dan ook. Het is persoonlijk, maar mijn methode blijft toch vooral: plaat die loopt over de monitor, in te mixen plaat via PFL over 1 cup van mijn koptelefoon, die gewoon op mijn hoofd staat met de andere cup net achter mijn oor. (Het oor aan de monitorzijde dus.)

Als je moeite hebt met het onderscheiden van de beide nummers en niet hoort welke er sneller of langzamer moet, is het gebruiken van twee verschillende media (de monitor en de koptelefoon dus) de handigste manier om het onderscheid wel te horen. Veel en veel makkelijker dan beide nummers over beide cups van je koptelefoon. Wil je persé volledig mixen over je koptelefoon, gebruik dan een mixer met een split-functie, zodat je het ene nummer links en het andere rechts hoort. Ik vind het persoonlijk nogal irritant om het de hele avond zo te doen, maar het gaat wel.

Neem verder het advies van Reind ter harte wat betreft het mixen met koptelefoon op beide oren en zonder monitor. Ik ben er onlangs weer eens behoorlijk mee op m'n bek gegaan (na 15 jaar ervaring). Lekker fijn partijtje stoer & strak basloopje aan het inmixen, staat er in ene een collega dj als een zot aan m'n armen te schudden en naar de drie lampjes op de limotor te wijzen. Er ging eventjes iets niet helemaal goed met het signaal over de, overigens niet al te beste, installatie in de zaal. Dat terwijl de mix serieus fantastisch klonk over mijn koptelefoon.
OpelfreakStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 2-8-2004
Laatste: 25-9-2006
Berichten: 67
5-2-2005 22:03
Ben nu aan het oefenen met 1cup en luister naar de lopende plaat langs men gewone speakers die achter me staan (fatsoenlijke monitoren zijn besteld laugh :D )
Dit begint al goed te lukken, maar toch nog een vraag: kunnen jullie ook op die manier horen of de 2 platen echt exact samen lopen? Of cue-en jullie dan ff beide kanalen?
Of bv. het eq-matchen van de 2 zodat het wat mooi klinkt, lijkt me eigenlijk onmogelijk door het beluisteren door 2 verschillende media (dus koptelefoon en monitoren)....
Grtz
R 'n' B = Rommel 'n' Bazaar
Patrick van VugtStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2004
Laatste: 14-10-2008
Berichten: 466
5-2-2005 22:26

Opelfreak schreef:

Ben nu aan het oefenen met 1cup en luister naar de lopende plaat langs men gewone speakers die achter me staan (fatsoenlijke monitoren zijn besteld laugh :D )
Dit begint al goed te lukken, maar toch nog een vraag: kunnen jullie ook op die manier horen of de 2 platen echt exact samen lopen? Of cue-en jullie dan ff beide kanalen?
Of bv. het eq-matchen van de 2 zodat het wat mooi klinkt, lijkt me eigenlijk onmogelijk door het beluisteren door 2 verschillende media (dus koptelefoon en monitoren)....
Grtz
Nou, er zijn eigelijk verschillende manieren om te horen of 2 nummers percies gelijk liggen. Via 1 cup en monitor of met bijde cup's. (split que heb ik ook, maar gebruik hem nooit, dit zit niet op alle mixers. Als je je dit aanleert en het zit niet op de mixer die jij LIVE moet gebruiken... dan ben je de l#l).

Makkelijke manier om het duidelijk uit te leggen. Pak 2 nummers met een duidelijke beat (zoiets als het voorbeeld Tiesto - Traffic). En que het 2e nummer goed. Zet je koptelefoon af, en start het 2e nummer goed in (dus, de beat valt er recht op). Dan hoor je zegmaar dat de beats stukken van elkaar afkappen. Op den duur hoor je dan dan de beats zegmaar weer heel worden (uit elkaar lopen). Dan moet jij met je jog (of pitch bend etc.) het 2e nummer gaan versnellen of vertragen todat hij weer begint te "kappen". Als de 2 nummers dan op den duur elkaar de heletijd blijven "kappen", dan liggen ze goed.
In het begin doe je hier best lang over (is verschillend per persoon), maar na een tijdje leg je ze binnen 20 sec gelijk (dan nog wel blijven luisteren of ze goed liggen!).

En nog een tip:
Het is niet echt aan te raden om het nummer dat je gaat inmixen gelijk met volle eq er in te smijten. Het beste is om de beat er zoiezo een stukje uit te draaien (anders krijg je kap effect). En dan eerst zorgen dat het 2e nummer er hoorbaar naast ligt. En dan de 2e beat er bij te draaien (of de 1e er uit, en de 2e er bij). Dit geld lang niet voor alle nummers, maar dat leer je vanzelf wel, laat je creativiteit spelen laugh :D
*Quukske*
Dj largeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-10-2003
Laatste: 2-2-2009
Berichten: 220
5-2-2005 22:36
over 'het kiezen van de juiste koptelefoon' wilik nog even het volgende kwijt; een hele tijd terug gaf mijn koptelefoon ineens onder een set de geest. Omdat ik geen andere koptelefoon kon bemachtigen om mijn set af te maken heb ik toen de oordopjes uit m'n mp3 getrokken en die via n jack verloopje gebruikt. Sindsdien draai ik regelmatig (wel gewoon thuis omdat het omgevingsvolume minder is) met oordopjes. Ik vind dit eigenlijk veel fijner als een koptelefoon (alhoewel t wat minder goed is voor je oren ashamed :$ sad :( )
Ben ik hier de enigste in of zijn er nog andere mensen die t ook fijn vinden met oordopjes te draaien?

gr lars
Spectrum Drive-in Show
JelmerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-1-2004
Laatste: 28-9-2024
Berichten: 430
6-2-2005 09:42

dj large schreef:

Ben ik hier de enigste in of zijn er nog andere mensen die t ook fijn vinden met oordopjes te draaien?

gr lars
Dat denk ik niet gezien het feit dat Shure er een complete profesionele "oordopjes" productreeks op na houdt:

www.new-line.nl/nl/koptelefoons/Shure/20.1
The return of the BoomBap

Terug naar forum Reageer (zonder quote)