Forum > Geluid

Hoe bedraad (230V) ik veilig een flightcase?

(40 reacties. Pagina 3 van 5)
Moderator(s): Dré
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
2-1-2005 09:40
Een flightcase bedraad ik altijd met een verdeelblokje, waarvan het kabeluiteinde (met aderhulzen) in een Powercon chassis (blauw) is geschroefd.

Als het maar om één apparaat gaat en er geen plek is voor een verdeelblokje neem ik in plaats daarvan een contrastekker.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
2-1-2005 12:33
2 x bewerkt. Laatst door Webbie op 2-1-2005 12:40
Bedankt Victor voor je reactie,

Victor schreef:

Een flightcase bedraad ik altijd met een verdeelblokje, waarvan het kabeluiteinde (met aderhulzen) in een Powercon chassis (blauw) is geschroefd.

Als het maar om één apparaat gaat en er geen plek is voor een verdeelblokje neem ik in plaats daarvan een contrastekker.
Even kijken of ik het begrepen heb (ik ben een totale n00b als het over dit soort dingen gaat).
Een verdeelblokje bedoel je een stekkerdoos mee, of iets anders? En aderhulzen zijn die hoesjes (die je met een AP-tang er aan nijpt) met een pinnetje eraan die je dan weer ergens in kan steken, en zo kan vastschroeven in bijvoorbeeld een Powercon. Hoort dat trouwens ook op bovenstaande manier te gebeuren met de aansluitingen van speaker-kabel aan een Speakon, of gaat de kale draad gelijk in het schroef-busje van de Speakon?

Greetz Webbie..
These go to Eleven ...
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
2-1-2005 12:36
Precies!
Dit is een aderhuls: https://www.vlsaudio.nl/popup/diversen/aderhuls.html

De middelste op de foto is een duo-aderhuls waar twee draden inpassen. Erg handig om bijvoorbeeld een extra draad te trekken van powercon blauw naar grijs.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
Mr. EdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
Berichten: 1532
2-1-2005 12:38
Even een vraag (aangezien ik hetzelfde besteld heb, maar hier geen tang en aderhulsjes heb);
Is het ook mogelijk het uiteinde te vertinnen, of is dit ook in dit geval beter van niet?

Edie
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
2-1-2005 12:51
1 x bewerkt. Laatst door Webbie op 2-1-2005 13:06
Weer heel erg bedankt Victor,

Victor schreef:

Precies!
Dit is een aderhuls: https://www.vlsaudio.nl/popup/diversen/aderhuls.html

De middelste op de foto is een duo-aderhuls waar twee draden inpassen. Erg handig om bijvoorbeeld een extra draad te trekken van powercon blauw naar grijs.
Toen jij je reply poste was ik nog aan het editten in mijn laatste post, enzo heb je waarschijnlijk de laatste vraag niet kunnen zien.
Hoort dat trouwens ook op bovenstaande manier te gebeuren met de aansluitingen van speaker-kabel aan een Speakon, of gaat de kale draad gelijk in het schroef-busje van de Speakon?
Greetz Webbie
These go to Eleven ...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
2-1-2005 12:57
Hallo,

Ik zag dat Dré de aderhulzen ook verkoopt, alleen staan er géén plaatjes erbij:
/webshop/zoeken/?str=aderhuls

Welke maat heb je nodig voor Speakon en welke voor Powercon?
Ik neem aan dat er ook een blok is waar je al die aderhulzen in kan schroeven zodat je een solide verbinding hebt.

Sorry, dat ik zoveel vraag, maar als ik ga bekabelen wil ik het helemaal goed doen.

Greetz Webbie..
These go to Eleven ...
JoepvandemortelStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2003
Laatste: 3-9-2024
Berichten: 170
2-1-2005 14:56
Een Adereindhuls is niets anders dan een simpel busje wat je over je flexibele kabel heen trekt. Je zorgt er dan voor dat het blanke deel van de kabels niet kan gaan "rafelen" maar netjes een soort vaste kern blijft.

De maat die je moet nemen is afhankelijk van de oppervlakte van de kern van je kabel. Deze is normaal b.v. 1.5mm² of 2.5mm². Ook zijn ze leverbaar in verschillende lengte's, en heb je adereindhulzen waarin je 2 kernen kunt steken.

Wat Tom echter aanraad om een lasverbinding te gaan maken door meerdere kabels omder de schroef van een kroonsteentje te gaan steken zou ik ook zeker NIET doen. Een kroonsteen is een degelijke verbinding bedoeld om een enkelvoudige las te maken. Een lamp hiermee aansluiten gaat dan ook prima (1x zwart gaat naar 1x zwart enz.) maar meerdere kabels in een kroonsteen steken mag niet en is (zeker bij grotere aantallen kabels) ronduit onveilig te noemen.

M.v.g. Joep
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
2-1-2005 16:16
1 x bewerkt. Laatst door Victor op 2-1-2005 21:29
Inderdaad. Voor netsnoer van 3x 1,5 kwadraat neem je dus deze aderhulzen, voor speakerkabel van 2,5 kwadraat neem je 2,5mm aderhulzen (deze dus).

Voor sommige heeft Dré een onbekende levertijd. Als ze slecht leverbaar zijn kan je ze ook bij Conrad bestellen.

En ook speakerdraad in een Speakon-connector gaat perfect op deze manier. Je kan ook blank draad erin schroeven, maar met een aderhuls is het helemaal af en raakt het ook niet meer los. De Speakon-chassisdelen hebben trouwens geen schroefverbinding, maar een lipje waarop een amp-stekker past (verkrijgbaar bij de betere auto-onderdelenhandel) of waarop je eventueel je draad kan solderen.

Voor het bevestigen van je aderhuls heb je een speciale tang nodig. Voor het krimpen van een amp-stekker ook (weer een andere tang). En helaas zijn ze niet goedkoop: mijn aderhulstang was bijna 30 euro, mijn krimptang 50.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
2-1-2005 19:22
Heren, mag ik weer u allen hartelijk bedanken voor het deskundig advies,

Het is me helemaal duidelijk, de aderhuls constructie gaat het worden.
Alléén nog één vraag die ik nog niet beantwoord zag, nml.:

Zijn er ook blokjes waar je een groep aderhulsen kan samenvoegen, zoiets als een kroonsteentje maar dan dat alles onderling is doorverbonden?

(Echt een informatief topic. Fijn als zo'n topic niet vervuilt word door allerlei onzin, en zo heeft een ander forumlid er ook wat aan als hij iets van deze materie wil weten)

Greetz Webbie
These go to Eleven ...
Mr. EdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
Berichten: 1532
2-1-2005 19:26
Die HEB je wel inderdaad, me vader heeft enkele van deze zwarte doosjes liggen. Toch zou ik persoonlijk kiezen voor een stekkerdoos, maargoed. Ik denk dat je het beste bij een elektroboer vragen kan hiervoor.

Edie

Terug naar forum Reageer (zonder quote)